Werkbank van douglas hout

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door ray5150 »

Om maar weer eens on-topic te gaan,
Waarom de keuze voor specifiek douglas hout ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Net zo duur als vurenhout, duurzamer dan vurenhout, lokaal goed te verkrijgen, veel goedkoper dan bijv eiken of beuken.
Heb je een ander voorstel?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

fatsoenlijk Grenen zou mijn voorkeur hebben, liefst oude vloerbalken opnieuw gebruiken, die werken niet meer, helemaal recht wordt het nooit, ook niet met nieuw Douglas.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

Maar eigenlijk zou een frame van Item of ander alu profiel m'n voorkeur hebben, 50mm multiplex top er op en klaar.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Shadow schreef:
Maar eigenlijk zou een frame van Item of ander alu profiel m'n voorkeur hebben, 50mm multiplex top er op en klaar.
Maar ik vind een frame van €700 tegenover een houten frame van €80 niet recht te killen voor mezelf.
Ik maak nog steeds tegen de voorkant een profiel van 40x120 om beugels en spul te monteren en dingen op de kunnen hangen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

Ah zo, ik betwijfel of je voor 80 euro klaar bent met hout :think:
Ik heb vorig jaar een boel van dat profiel weggegeven :-&
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Zoals ik het gisteren heb uitgerekend ben ik totaal ongeveer €100 kwijt voor het frame van de werkbank en gereedschapswand. Dan komt het plaatmateriaal er nog bij maar dat was bij die €700 ook
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
fatsoenlijk Grenen zou mijn voorkeur hebben, liefst oude vloerbalken opnieuw gebruiken, die werken niet meer, helemaal recht wordt het nooit, ook niet met nieuw Douglas.
Oude vloerbalken! Precies! Is vaak 1e klas uitgewerkt grenen. Gewoon zoeken naar 2e hands hout. Mijn vrouw heeft het veel gebruikt voor haar beelden. Kun je in diverse variëteiten kopen, van ruw tot gegarandeerd spijkervrij en geschaafd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Zou gedroogd Douglas zo veel gaan werken dan? En ik dacht dat grenen nog zachter is dan vuren en Douglas?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Pjotr »

Werken doet beide als het niet jaren droog opgeslagen heeft gelegen. Douglas is i.d.d. wel harder, mooier en fijner van structuur. Als je dat makkelijk kunt krijgen zou dat ook mijn voorkeur zijn. En al helemaal als het Noord Siberisch Douglas is :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Er zit bij mij 1 dorpen verderop een houthandel die kunstmatig gedroogd (18% vocht) en geschaafd Douglas verkoopt en dan heb ik voor €100 al het hout door de frames.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door AntonZ »

Voor wat betreft het verschil tussen grenen en vuren: ik ben geen houtkenner, meen wel dat grenen iets minder egaal van kleur is, kan wat meer knoesten hebben, meer harsgeur bij bewerken. Verder is het wat dichter en harder dan vuren, niet enorm veel. Grenen is in het verleden veel gebruikt voor kozijnen. Bij goede preparatie voor gebruik (goed maar niet te snel drogen) en goed onderhoud gaat dat lang mee. Zo heb ik in mijn jeugd schilderwerk gedaan aan originele grenen kozijnen van 19e eeuwse huizen, toen al ruim 100j oud. Dat doe je niet met vuren. Voor de werkbank speelt deze duurzaamheid onder klimaatinvloeden niet.

Ik vermoed dat onder gelijke omstandigheden grenen iets sterker en stabieler is, mechanisch ook iets stijver en dus marginaal stabielere werkbank onder belasting (statisch en dynamisch). Waarschijnlijk niet genoeg om doorslaggevend te zijn.

Verschil grenen/vuren enerzijds en douglas anderzijds weet ik niet. Als je douglas goed en betaalbaar kunt krijgen dan denk ik: waarom niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door ds23man »

Hier in de boerderij is bijna al kozijnwerk uit 1854 nog origineel, Amerikaans grenen. Maar maak niet de fout om de kwaliteit van toen te vergelijken met nu:

https://bouwprofsnederland.nl/forum/top ... n-gebruikt
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Toch nog wat aanpassingen gedaan door opmerkingen van jullie:

-de onderste plateaus hoger gemaakt, nu zullen ze incl stelvoeten 100mm van de vloer zitten. Tevens ook de voorste balken wat verder naar achteren geplaatst.
-de diepte van het werkblad aangepast van 80cm naar 75cm. Ik had even gemeten op de plaats van mezelf naar de muur en 80cm is best diep, zeker in de hoek van de werkbank. Daarbij komt er toch nog een aluminium extrusie profiel tegen de zijkant van het blad wat nog 40mm toevoegd.
werkbank v4.png
werkbank v4 zonder bladen.png
Ik ga eens even een materiaal lijst maken en hier een offerte van op vragen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Barry2001 »

80cm is ‘ie hier ook, perfekte maat. Als je aan echt grotere objecten wilt werken zet je het werkstuk toch op een workmate oid, zodat je er aan alle kanten bij kunt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Hier in de boerderij is bijna al kozijnwerk uit 1854 nog origineel, Amerikaans grenen. Maar maak niet de fout om de kwaliteit van toen te vergelijken met nu:

https://bouwprofsnederland.nl/forum/top ... n-gebruikt
Dat vooral, daarom mijn tip om ‘oud’ hout te gebruiken.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Wat is een goede sandwich voor een werkblad? Ik dacht nu aan 18mm betonplex met daarop 18mm mdf (sterke onderlaag, opofferbare toplaag). Of zijn daar betere alternatieven voor?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Henkjan »

MDF??? iets hards, betonplex of bamboe ofzo

en dan met gaten om werkstukken vast te kunnen zetten
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door beijert »

V313 spaanplaat. Lekker hard oppervlak en betaalbaar.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door hardbats »

Ik dacht aan een harde permanente laag en een zachte opofferbare toplaag. Ik weet niet of ik zo'n complete set gaten (bench dogs noemen ze dat toch?) In mn werkblad wil hebben.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door FR_Aad »

MDF of een plex met een coupon vinyl of linoleum er op?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door beijert »

Van waar de zachtheid?
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door AntonZ »

Voor stevigheid lijkt het me mooi. Wel heb ik er een andere bedenking bij. Je geeft aan dat je MDF boven wilt omdat het opofferbaar is. Ik zou daarvoor zelf liever geen MDF hebben vanwege het stof wat het geeft bij mechanische bewerking. Dat stof is ongezond. In een werkplaats is bewerken van mdf (zagen, frezen, schuren etc) reden om te zorgen voor zeer goede stofafzuiging. In een kamer binnen mijn woonhuis zou ik het verspanend bewerken van MDF helemaal willen uitsluiten. Het fijnstof raakt overal. Jij en je gezin gaan dat inademen. Om die reden liever bijvoorbeeld een toplaag van berken of populieren multiplex. Nog steeds beter om helemaal geen stof van mechanische bewerking in huis te hebben, maar als je er van uit gaat dat het opofferbaar is dan liever dat dan mdf.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door Shadow »

hardbats schreef:
Wat is een goede sandwich voor een werkblad? Ik dacht nu aan 18mm betonplex met daarop 18mm mdf (sterke onderlaag, opofferbare toplaag). Of zijn daar betere alternatieven voor?
Ik heb 50mm multiplex en dat gaat lang mee O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Werkbank van douglas hout

Bericht door OpaBert »

Je kan er eventueel een 4-5 mm rubber op leggen
Schuift je werkstuk niet weg En slijtvast Geeft niks als je mis slaat of prikt
Plaats reactie