Gitaarversterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Na wat passen en meten zit de FX er in.
Op zich zit de print er stevig in,ik maak nog een afstandshouder naar de topplaat dan zit het echt vast :lol:
Bijlagen
DSC08983.JPG
DSC08984.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Had me wat verder ingelezen over buizen FX loop,s.
Er werd gezegd dat de send kant bij het opstarten van de versterker ,iets met opladen condensatoren, even een hoge voedingsspanning voor zijn kiezen krijgt.
Een oplossing was dan twee 15v zener diodes.
Vraagje.......
Is het dan een goed idee dat ik er twee over de potmeter zet?
Zie schema.
Bijlagen
FX tube amp 12AX7 met 15v zeners.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

democles schreef: ma 03 jun 2024, 13:01
Is het dan een goed idee dat ik er twee over de potmeter zet?
Zie schema.
Dat heeft geen enkele zin
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Waarom niet?
Heb het hier vandaan.
De laatste twee reacties op deze pagina.
https://el34world.com/Forum/index.php?P ... c=10208.50
Laatst gewijzigd door democles op ma 03 jun 2024, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

Er staat geen gelijkspanning over de potmeter.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Gebeurt hier nog wat?
Nee eigenlijk niet :lol:
De roosters opnieuw gespoten.
En het achter paneel voorzien van wat extra gaten.
Twee schakelaars er bij gezet.
1 voor dit.
clipper switch.jpg
En 1 voor een parallel FX loop gebeuren. (keuze parallel of serie FX)
Later meer van hoe of wat...........
Bijlagen
DSC08985.JPG
DSC08986.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Had ook wat hele mooie teflon PTFE bedrading binnen.
0,6mm sollid lijkt me heel geschikt voor het voorversterker gebeuren.
Even een buig test gedaan en de aansteker er onder gehouden,geeft geen krimp, je weet maar nooit met dat teflon spul. :?
Sommige wordt erg bros na het solderen,breekt zomaar af :shock:
Ik moest erg mijn best doen deze bedrading te laten breken.
Goed spul. En een hele lage dialectische waarde :lol:
Gewoon ander woord voor lage capasitive beïnvloeding van de signaal voerende bedrading.
Hee,, Demo dit is geen HIFI, :lol:
Bijlagen
DSC08988.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Even bezig met de belettering.
Gebruik hier voor DECAL papier en een laser printer.
Was wel even oefenen. :boos: :-({|= :-" :think: :relax: :lol:
De achter plaat al voorzien van een aantal lagen blanke lak,voor is nog aan het drogen.
Bijlagen
front en back.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Ziet er profi uit hoor! Al vond ik dat handgeschreven ook wel fraai. Maakte het wel een echte "Democles" :mrgreen:

Dat Decal papier werkt i.d.d. erg fraai! Heb ik ook meermalen gebruikt. Is trouwens speciale vernis voor die de toner niet oplost. Ik maakte het zwart nog zwarter met Densitone Spray. Normaliter niet echt nodig maar als je in negatief wijzerschaaltjes print met verlichting er achter, Of verlichte frontplaten, dan maakt die spray het echt lichtdicht.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 15 jun 2024, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Met zo veel belettering was met de hand geschreven echt niet te doen.
Dit ging wel,al zou ik het de volgende keer anders doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Probleem is een beetje dat de meeste frontplaten groter/langer zijn dan een A4'tje.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door OWC »

Ik maak (en bestel) frontplaten tegenwoordig gewoon uit een aluminium PCB.
Kost tegenwoordig ook bijna niks meer.

Kan in mooi zwart met witte silkscreen, of zelfs with met zwarte silkscreen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Net een paar dagen terug van drie weken Lesbos,
De voorkant verder voorzien van laklagen.
Sluitringen voor de power en standby schakelaar was een dingetje,M12 borgringen waren te breed en vielen over de belettering. :think:
Uiteindelijk M8 carroserie ringen opgeboord naar M12 en dat paste. :D
De beide schakelaars aan de binnenkant voorzien van wat epoxy lijm,deze willen wel eens los gaan zitten weet ik uit ervaring :sure:
Bijlagen
DSC08991.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker

Bericht door Shadow »

Mooi gemaakt hoor! =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Barry2001 »

Wordt weer mooi Demo!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er erg profi uit zo met die frontplaat. mooi hoor.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Bedankt jongens voor de reacties.
Nog veel hordes te gaan,voordat de stekker er in kan.
Maar het vordert en dat is goed...............
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Even een stukje verder.
Het 230v gedeelte en de hoogspanning bekabeld.
DSC08992.JPG
En wat kleine dingen bedacht.
Zoals deze afstandshouder voor de presence schakeling.
DSC08993.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Mooi! Is dankbaar werk... :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door Henkjan »

een genot voor t oog alvast
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker

Bericht door democles »

Bedankt,jongens.

Had nog een vraagje.
In het schema staat de feedback aangesloten op de 8 ohm uitgang.
Bij de min van de uitgang staat niks getekend!
Moet deze min niet ook aan de versterker massa anders werkt volgens mij de feedback niet.
Waar zet ik die dan aan massa?
Bijlagen
Feedback.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

tussen R20 en R21
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

Die gnd is de referentie voor het feedbacksignaal: Dus daar waar het feedbacksignaal naar toe gaat. Meest logische is dan de pre-amp gnd waar ook de presence en of master potmeter aan gnd zit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef: vr 12 jul 2024, 17:06
tussen R20 en R21
:think: Uh... Daar hangen de speakers aan de power gnd. Dat lijkt wel logischer. Alleen heb je dan wel een gnd loop tov de pre amp gnd. Dus de pre amp liefst ook daar aan de gnd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Gitaarversterker

Bericht door douwebakker »

@pj0tr: Je moet altijd het GND punt daar kiezen waar je de grootste stromen kunt verwachten. Maak dat als vertrekpunt voor de andere trappen in de versterker dan heb je nooit aardlussen. Een sterpunt als het ware.
Plaats reactie