Antonz'cirkelgeleider

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op zaph audio (in de blog van John K) is men minder enthousiast over die "jasper jig".....
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ik kan dat stukje niet vinden Henk-Jan ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

March 17, 2008

Nice baffles...
I love showing off a nice clean baffle. Once again, I'll say the Sears circle jig kicks the Jasper jig's ass. How obsessive/compulsive am I? When I cut a driver countersink, before I mark and predrill the screw holes, I'll center the driver in the opening using 4 pieces of folded over post-it note. If the post-it note requires fewer than 3 paper thicknesses, I'd call it failure - if for some reason I had to repaint the baffle, there's a chance that the driver would not fit a paint thickness. If it requires more than 5 paper thicknesses, I failed again by making the countersink too large. Luckily, I pretty much nail it with a 4 paper thickness gap every time, as I did in this image. Try that with your Jasper jig.

The "Craftsman Multipurpose Router Guide" is Sears item# 00925179000 and Mfr model# 25179. $18, and 1/64" accuracy... in the right hands with enough practice.

If you haven't heard, you can protect the paint job on the baffle of your pre-fab enclosure using "Contact Brand" shelf covering. White works best because you can see pen marks on it. But I noticed some different varieties: some of them have "light adhesive" and/or are labeled "repositionable". Don't get that kind, the paper dosn't have enough stick and tends to peel up along the router cut. If the paper stays in good condition after the cut, you can leave it on and spray paint the countersinks with flat black paint so the gaps are less visible than bare MDF. Before painting, you may have to go around the outside edge lightly with some 240 grit sandpaper to remove the shreds of contact paper. Work with a sharp router bit so you don't chip the baffle paint. At the end, peel the paper off and have the nicest looking baffle you've ever done.

This concludes this edition of "Zaph's tips for the obsessive/compulsive".
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hmm...dat Sears-itempje is best aardig...: linkje

17.99 dollar en maar 1 tooltje nodig om tot 25 inch te kunnen frezen. Maar past ie op mijn frees en waarom shipped Sears niet outside the US? ;)

Het mooie van die Jasper-Jig is juist dat ik niet zelf hoef te lopen meten en mikken (niet mijn sterkste punt), maar na wat omrekenen gewoon een pinnetje in een gaatje en klaar....
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

De Jasper-Jig model 200 en model 400 is ook bij De AudioFabriek te krijgen heb ik net gelezen.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

aaarghhh

Dat geloof je toch niet, ik heb hij is net besteld bij Parts express voor mij..

Daar gaat t me met verzenden 46 euro kosten, jeeezz
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Die Jasper-Jig brengt me wel op een idee.Ga morgen eens iemand op het werk raadplegen die enorm goed met auto-cad overweg kan.Word vervolgt :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik kwam hier:
http://www.uibel.net/bauvor/bv_tutorial ... /d_fz.html

dit mooie ontwerp tegen
Afbeelding
Afbeelding

als je dit maakt zodat een 30mm copieerhuls er exact in past, dan heb je een superuniverseel ding, zeer snel mee te werken (al helemaal als je een schaalverdeling er op zet), en zeer stabiel, en met een prachtige eenvoud
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Inderdaad superstabiel. Alleen lastiger om 2x exact dezelfde diameter te frezen. Met een vergelijkbare plaat met gaten op vaste afstanden, is dit wel elke keer excact dezelfde diameter. Alleen moet je wat meer moeite doen om voor elke unit een gat op precies de goede afstand te krijgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, maar met zo'n vaste afstanden plaat moet t maar net precies goed zijn...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik ben ook bezig met een volledig ander ontwerp.Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik vraag me af in hoeverre het handig is die Jasper-Jig.Je moet hem om te beginnen op je freeszool bevestigen met bouten.Heb je de geleiding niet meer nodig moet je hem weer los draaien.
Werkt het met de ronde stangen allemaal niet wat makkelijker?Je schuift de freeszool over de stangen en klaar.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

DE enorme handigheid is dat het heel erg precies werkt alsmede erg reproduceerbaar. Bij die glij-instellingen met 2 stangen blijft het een trail and error. Check maar ff die pdf die ik in het andere draadje heb gezet.

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij dat ding van Uibel.net is het een kwestie van de schaalverdeling 1 keer goed neerzetten (op basis van een bepaalde frees en bepaalde copieerhuls) en klaar is klara... mooi stevig alu, gaat een freesleven mee.

bij die J jig zit je aan trapsgewijs 1/16" op de straal, dus 1/8"op de diameter, dat is meer dan 3mm :!: ik vindt 0.3mm eigenlijk al te veel...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Henkjan,

Die geleider die jij laat zien lijkt me ook wat.Ik vraag me af of het handig is om de freeszool op de geleider te bevestigen wat als je nog ander freeswerk aan je baffle moet doen dan is het weer demonteren.Het hele concept is wel degelijk moet ik zeggen.
Ik denk dat dit type toch gemakkelijker in gebruik is dan de Jasper-Jig en robuuster.Nog een schaalverdeling erop en klaar.
Mijn eigen geleider ga ik nog wat veranderen er komt een stang bij.Deze al een paar keer gebruikt en werkt prima.Mss is de max.diam. wat groot 63cm.
Wat is de max diameter dat men wil fresen?
Henkjan als je intresse hebt in de geleider die jij laat zien wil ik er wel eens achter gaan wat de eventule kosten zijn.
Wat is gemakkelijker het verschuiven van de frees of verstellen van het centerpunt met in het achterhoofd houdende het verwijderen van de bovenfrees?
We kunnen mss een stemronde houden voor welke geleider de Jasper-Jig of de Henkjan geleider of de mijne :lol: :lol:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Die van Henkjan/uibel vind ik erg mooi, heel vernuftig hoe je met een draaiknop naast de frees de centreerpin tot bijna tegen het bitje kunt zetten. Wel zie ik een nadeel dat die van mij ook heeft: een vrij dikke bodemplaat, waardoor je niet diep genoeg komt als je in dikke materialen freest. Je komt daarmee niet door een 18mm bafle heen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

AntonZ schreef:
Je komt daarmee niet door een 18mm bafle heen.
langer freesje kopen :D of in 2 keer (2e keer van de andere kant), of het stuk dat je toch niet gaat zien met de decoupeerzaag doen...
meanman64 schreef:
Ik vraag me af of het handig is om de freeszool op de geleider te bevestigen
lijkt mij ook niet handig, ook niet omdat dan de frees mee ronddraait en lastig vast te houden is... vandaar mij voorstel om t met een (precies passend) gat voor de copieerhuls op te lossen. als je eens zou kunnen informeren wat dat moet kosten...

max diam: in mijn geval 18"....
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

zie erg veel voordelen! enkele nadelen:

centrepin is niet te zien bij het plaatsen?
dikke zool
geen vaste maten (voor mij een groot nadeel!)

Wowly
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
geen vaste maten (voor mij een groot nadeel!)
leg eens uit...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

de jasper jig heeft vaste gaten, waardoor iedere cirkel perfect eindeloos reproduceerbaar is. Die van jou zullen we maar zeggen is analoog/variabel met honderden tussenstapjes zeg maar. Je kunt dan per definitie nooit 2 dezelfde grootte's frezen als je eens de borgmoer hebt gelost voor een andere radius tussendoor te frezen.

Bij de jasper jig is het eenvoudig: het pinnetje in het daarvoor bestemde gaat prikken en klaar is kees (of HJ natuurlijk), keer na keer.

Het zal ook niet meevallen de juiste maat ernaast te krijgen, alhoewel, daar bestaat al een fraaie oplossing voor: een sleufje in de zool frezen, en daarin een stuk meetlint verlijmen wat je eerst eenmaal hebt gecalibreerd. Hoe? ; door één cirkel te frezen, de diameter op te meten en deze vervolgens door 2 te delen. Daarna een marker op de schuiven centrepin zetten en het meetlint ernaast de plakken met de afmeting gemeten zojuist. eenmaal goed gedaan en het is duidelijk en netjes gemaakt. Zo doen ze dat ook met proffesionele apparatuur vaak.

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
de jasper jig heeft vaste gaten, ...
waardoor je alleen maar die maten kan doen.. is voor mij een groter nadeel dan de makkelijke reproduceerbaarheid... want wanneer heb je die nodig: als je een paar speakers maakt, en dan doe je toch gewoon zonder te verstellen 2 gaten :lol:

leuk toch, wat jij als voordeel ziet, zie ik als nadeel 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hihihi idd

Zoals Johannus al zei: "ieder voordeel heb zun nadeel"

Enfin, als deze het 'm gaat worden doe ik graag mee

Jan
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Wowly,

Gaan we een verkiezing houden ivm de cirkelgeleidingen zoja welke en waar wordt dat het beste gedaan?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ben bezig met een nieuw ontwerp van cirkelgeleider.Het word een model zoals Henkjan aanhaalt een enkele posten eerder.Alleen zal het met een plaat van max 3mm gedaan worden.Over het hoe en wat ben ik nu mijn hoofd aan het breken,hou jullie op de hoogte.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

AntonZ schreef:
Wel zie ik een nadeel dat die van mij ook heeft: een vrij dikke bodemplaat, waardoor je niet diep genoeg komt als je in dikke materialen freest. Je komt daarmee niet door een 18mm bafle heen.

Is dat niet op te lossen door het gedeelte waar de frees opstaat dunner te maken? In principe heb je alleen dikte nodig waar de centerpin zodat die ook bij flink wat geweld recht blijft zitten.

Of met een blokje wat je op de rest lijmt/last/of zo?


Groeten Mark
Plaats reactie