Lijmpers met enorme werkhoogte

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door asterduc »

Bij de bouw van een kast moet er altijd wel iets geperst worden.

Dat doen we meestal met lijmtangen of spanbanden.

Niet zelden verloopt dat proces moeiteloos.


Een goedkope hydraulische heftafel uit de bouwmarkt kan hierbij een oplossing zijn.
Hiermee kan ik nu stukken van 1mm tot 220cm klemmen zonder dat er torsie op het werkstuk komt te staan.
Bijlagen
071.JPG
073.JPG
078.JPG
089.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 04 apr 2010, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lijmpars met enorme werkhoogte

Bericht door Henkjan »

wat voor kracht kan dat geven? en kan je plafond dat hebben? (in jou geval denk ik van wel, er kan immers een auto op staan)

ik zal eens met m'n garagekrik gaan experimenteren :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmpars met enorme werkhoogte

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Nieuw ontwerp Ed? Volgens mij zijn er niet veel hier dit soort speakers bouwen en dan in die hoogte.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Lijmpars met enorme werkhoogte

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
en kan je plafond dat hebben?
euhh :-k
Bijlagen
092 met pers.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Lijmpars met enorme werkhoogte

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Nieuw ontwerp Ed? Volgens mij zijn er niet veel hier dit soort speakers bouwen en dan in die hoogte.
deze
viewtopic.php?f=3&t=10798&start=46

Hoog is ie niet, maar op deze manier kan ik wel een 7.x systeem binnen het half uurtje in elkaar lijmen.

Maar je hebt gelijk, ik denk vooral aan het verlijmen van een hoger exemplaar dat op deze manier torsievrij en eenvoudig kan geperst worden.
Ook een wooferkast wil ik dadelijk gaan maken.
Met de Concave van RobertJan hebben we gemerkt dat werken met lijmtangen of spanbanden erg onhandig is als er enkele tientallen schijven op elkaar liggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmpars met enorme werkhoogte

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
Met de Concave van RobertJan hebben we gemerkt dat werken met lijmtangen of spanbanden erg onhandig is als er enkele tientallen schijven op elkaar liggen.
Ja dat klopt. Met het verlijmen met epoxy van de paneeltjes van mijn sub met staalplaat er in miste ook node een goede pers. Met lijmklemmen had ik toch onvoldoende verdeling van de kracht waardoor ze niet helemaal vlak bleven aan 1 kant. Het is wel goed gekomen maar er is wel bovenmatig veel tijd in gaan zitten.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door fluppie »

Simpel maar effectief !
Heb op gelijkaardige wijze eens de achteras van mijn kart terug rechtgewrongen ( kart vs. curbstones ).
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Peertje »

Blijft de hydraulische cilinder van de heftafel goed op druk staan na 24 uur?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door bartsegers »

Ik zou eerder bezorgd zijn om het uitknikken van die lat die je ertussen spant...
(foto laat mij geloven dat er een lat gespannen staat, kan ook wat anders zijn natuurlijk)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Boppo84 »

Mooi bedacht, kan de krik toch wat vaker gebruikt worden dan 2x per jaar.
ik zou wat berekeningen op die lat los kunnen laten om te kijken bij wat voor kracht hij knikt 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
ik zal eens met m'n garagekrik gaan experimenteren
met een gewone krik gaat dat niet goed lukken omdat die niet loodrecht naar boven gaat. De heftafel doet dat door de 'schaarconstructie' wel.
Peertje schreef:
Blijft de hydraulische cilinder van de heftafel goed op druk staan na 24 uur?
24 uur!!! waarom zo lang? ik pers om de lijm te verdelen. Na een uurtje kunnen ze eronder uit.
bartsegers schreef:
Ik zou eerder bezorgd zijn om het uitknikken van die lat die je ertussen spant...
De lat is aan het plafond bevestigd en volledig pas uitgelijnd (zie beugel op de tafel).
Er komt alleen een laterale kracht op. De balk is een restant van een keukentablet (35mm multiplex).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Henkjan »

:lol: alsof Ed wel eens iets doet wat niet goed is doordacht.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
:lol: alsof Ed wel eens iets doet wat niet goed is doordacht.
Ahum :-& Afbeelding
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Boppo84 »

asterduc schreef:
bartsegers schreef:
Ik zou eerder bezorgd zijn om het uitknikken van die lat die je ertussen spant...
De lat is aan het plafond bevestigd en volledig pas uitgelijnd (zie beugel op de tafel).
Er komt alleen een laterale kracht op. De balk is een restant van een keukentablet (35mm multiplex).
Als je maar hard genoeg drukt :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door bartsegers »

Ik denk dat meneer Euler daar wel uitsluitsel over kan geven...
Het is natuurlijk hout wat je belast, dus ver voor het fout gaat moet je al zichtbare vervorming hebben :D

Desalniettemin een heel mooie idee!
Zo kun je perfect centrisch een kracht uitoefenen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door rho »

Boppo84 schreef:
asterduc schreef:
bartsegers schreef:
Ik zou eerder bezorgd zijn om het uitknikken van die lat die je ertussen spant...
De lat is aan het plafond bevestigd en volledig pas uitgelijnd (zie beugel op de tafel).
Er komt alleen een laterale kracht op. De balk is een restant van een keukentablet (35mm multiplex).
Als je maar hard genoeg drukt :roll:
Afbeelding
Ik had je bijna gelijk gegeven, maar zie nu dat die balk zowel bovenaan (plafond) als onderaan (tafel) vast zit.
Als ie niet op de tafel zou vast zitten had je helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door asterduc »

Boppo84 schreef:
Afbeelding
had ik al gemeld dat de plank als drukbegrenzer werkt en er tevens voor zorgt dat er een constante druk blijft op staan! :mrgreen:

Hoedanook, met de 150kg heftafel en de loodrechtop staande plank is er geen zijdelingse beweging in de plank te krijgen.
De enige angst die ik heb is dat het plafond of de nok van het dak bol komt te staan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door richard »

asterduc schreef:
De enige angst die ik heb is dat het plafond of de nok van het dak bol komt te staan.
Dan ga je toch op de verdiepingsvloer zitten, het is maar voor een uurtje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Pjotr »

Mwah, voor een pers is 150 kg niet erg veel. Een paar lijmklemmen leveren veel meer perskracht, maar daar gaat het hier niet om.

Als je je zorgen maakt over het plafond knutsel je toch een persraam van een paar stevige balken? Overigens als je zo'n stapeltje planken op elkaar moet lijmen is een vacuumzak ook een goede oplossing.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door MechanicalAnimal »

Een oplossing met draadeind is ook makkelijk te gebruiken.

plankjes met gaten waar je draadeind doorheen gaat en tussen de planken plaats je je te verlijmen werkstuk. Aandraaien en klaar ben je.

de planken waardoor je de draadeinden doorheen steekt kun je desgewenst in elke vorm zagen, het draadeind is ook herbruikbaar. Als je zorgt dat je verschillende lengtes hebt liggen dan kun je zowat elk werkstuk klemmen.

moet ik nog aan de slag met paint? :lol:


deze is trouwens ook briljant: draadeind door de werkbank heen als lijmklem :D Copyright Thom
TH0M schreef:
Vrijdag het houtwerk afgemaakt en even snel alles aangesloten om te testen. Tja, het werkt, maar kan nog weinig zeggen over de geluidskwaliteit.
linkje naar plaatje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1461222
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door audiomanics »

Ik heb een paar straten verop de beschikking over zoiets..
Afbeelding
Kan welliswaar maar 180cm hoog ingespannen worden maar wel met 20.000kg drukken..
Nieuw voor net 200 euro.. Tweede hands voor veel minder.. Maar hoeveel moet je nog lijmen dan?

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door b_force »

Waarom niet gewoon een H-profiel maken?
Weet je zeker dat het lastig is om door te buigen.

(of was dat het probleem niet meer? :roll: )
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door Arno »

b_force schreef:
of was dat het probleem niet meer? :roll:
Er is toch helemaal geen probleem? Er is een oplossing. Ed had een mooie persmethode bedacht die werkt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Lijmpers met enorme werkhoogte

Bericht door b_force »

Arno schreef:
b_force schreef:
of was dat het probleem niet meer? :roll:
Er is toch helemaal geen probleem? Er is een oplossing. Ed had een mooie persmethode bedacht die werkt.
Ok :P

Ik meende te begrijpen dat de plaat zou doorbuigen :)
Niks gezegd dan :P
Plaats reactie