Frees tafeltje bouwen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Ik ben van plan om een klein freestafeltje te bouwen. De bedoeling is im het makkelijker te maken om grotere stukken te copiëren of kanten netjes af te ronden.
Door het gebruik van freesjes met een geleide-lager is het enkel nodig om een mooi glad oppervlak te hebben waar de frees langs de onderkant loodrecht tegen geplaatst kan worden.
Door het grotere oppervlak moet het veel makkelijker zijn om de werkstukken stabiel te houden.
Ik dacht aan een oppervlak van 60cm x 60cm en het freesje netjes in het midden te zetten.

Nu had ik gedacht om gebruik te maken van betonplex. Dat heeft een heel gladde watervast oppervlak. Dat is handig om alles netjes zuiver te maken en het glijdt goed.
Het "probleem" is dat dit materiaal enkel in 4mm, 12mm en 18mm dikte te krijgen is.
Ik dacht aan 2 lagen. De toplaag hoeft dan niet zo dik te zijn, zodat ik niet teveel van de diepte-instelling van de frees verlies. Nu lijkt me 4mm een beetje dun om een stabiel montage-vlak te vormen voor de frees. 12mm neemt dat weer een hoop van de diepte-instelling weg.

Een ander probleem is dat het moeilijk is om 2 lagen betonplex op elkaar te lijmen. Zou schroeven voldoende stevig zijn? Het is niet de bedoeling dat het geheel na 2 gebruiken weer uit elkaar valt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door dre »

ferm heeft/had van die tafeltjes :wink:
komen regelmatig voorbij op mp!
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door Rien Kleinjan »

Waarom niet gewoon een kamer gefreesd in 18 mm betonplex zodat je 10 mm overhoud ? Zo moeilijk is het toch niet ? O:)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door SARK »

Rien Kleinjan schreef:
Waarom niet gewoon een kamer gefreesd in 18 mm betonplex zodat je 10 mm overhoud ? Zo moeilijk is het toch niet ? O:)
Zoiets :?:
Bijlagen
bovenblad.jpg
freestafel.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Ik vrees maar dat ik 'm dan niet helemaal vlak krijg.
Het hoeft ook niets echt super high-end te worden. Zolang ik maar een mooi vlak heb waar ik af en toe eens een werkstuk op kan leggen.

Sark: Ziet er echt mooi uit!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door SARK »

Die is niet van mijzelf hoor :!: daar heb ik geen plek voor :cry:
De tafel is door een Belg gemaakt: http://www.bertdevos.be/Houtbewerken/fr ... stafel.htm
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door audiomanics »

Omdat de meeste freestafeltjes te licht zijn voor het werk (er komen nog wel eens wat grote krachten vrij, en je moet er niet aan denken dat dat ding aan de hol gaat..) heb ik een van de bovenfrezen onderste boven gemonteerd aan mijn CNC-frees.. Die weegt ca 250 kilo en zal niet zo snel verplaatsen.. Resultaat: stevig en resoluut freeswerk..

Mocht je geen bovenblad kunnen maken? ik heb meestal aan een tekening voldoende..)

Kees
Bijlagen
freestafeltje.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Ik ga eerst eens proberen met de 12mm betonplex.
Ik ga 2 lqgen op elkaar schroeven.
2 stukjes betonplex kosten de wereld niet.

Als dat tegen valt zal ik naar een andere oplossing moeten zoeken.
Ik ga je aanbod zeker in het achterhoofd houden, Kees.
In welk formaat zou de tekening moeten zijn?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door Boppo84 »

als de dikte je niet echt uitmaakt, doe er dan een laag MDF(goedkoop/niet te slap/niet te zwaar) tussen. De stijfheid neemt met de derde macht van de hoogte toe. Het meteriaal in het midden krijgt de minste krachten te verwerken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door audiomanics »

rho schreef:
In welk formaat zou de tekening moeten zijn?
DXF kan vaak 1 op 1 overgenomen worden.. Maar een goede tekening in JPG werkt ook..

Kees
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door ome subtilieco »

Mijn freestafel had ik gemaakt van een stuk trespa van 50cm x 50cm en 6mm dik.
In de plaat zaten verzonken gaten voor de bevestiging van de frees en om het gehaal vast te schroeven in de workmate.

Zal zo een foto maken

Gr laurens
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Trespa: Da's een goed idee!
Laat die foto maar komen. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door audiomanics »

Die zwarte op de foto is ook trespa... welliswaar 10mm dik en de witte laag er afgeschuurd.. (liet wel eens wat witte restjes achter op de werkstukjes..)

Kees
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door Arno »

rho schreef:
Trespa: Da's een goed idee!
Ik heb eventueel nog wel een stuk 13mm trespa voor je (gratis). De maat weet ik niet precies, misschien 80x80cm.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door audiomanics »

Kijk, dat aanbod zou ik zeker niet afslaan.. Hoewel de verzendkosten naar Belgie nog wel eens tegen kunnen vallen...

Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Ja, mooi aanbod. 8)
Ik vrees ook wel wat voor de verzendkosten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door Arno »

Mocht je een keer in de buurt zijn :wink:

Breda?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door rho »

Ik had naar Breda willen komen maar ik heb mijn teen gebroken en mag, ten minste tot 1 juni, niet met de auto rijden. :(
En in de buurt van Dordrecht kom zeer zelden.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Re: Frees tafeltje bouwen

Bericht door ome subtilieco »

Afbeelding

succes met bouwen
Plaats reactie