Frees tafeltje bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Frees tafeltje bouwen
Ik ben van plan om een klein freestafeltje te bouwen. De bedoeling is im het makkelijker te maken om grotere stukken te copiëren of kanten netjes af te ronden.
Door het gebruik van freesjes met een geleide-lager is het enkel nodig om een mooi glad oppervlak te hebben waar de frees langs de onderkant loodrecht tegen geplaatst kan worden.
Door het grotere oppervlak moet het veel makkelijker zijn om de werkstukken stabiel te houden.
Ik dacht aan een oppervlak van 60cm x 60cm en het freesje netjes in het midden te zetten.
Nu had ik gedacht om gebruik te maken van betonplex. Dat heeft een heel gladde watervast oppervlak. Dat is handig om alles netjes zuiver te maken en het glijdt goed.
Het "probleem" is dat dit materiaal enkel in 4mm, 12mm en 18mm dikte te krijgen is.
Ik dacht aan 2 lagen. De toplaag hoeft dan niet zo dik te zijn, zodat ik niet teveel van de diepte-instelling van de frees verlies. Nu lijkt me 4mm een beetje dun om een stabiel montage-vlak te vormen voor de frees. 12mm neemt dat weer een hoop van de diepte-instelling weg.
Een ander probleem is dat het moeilijk is om 2 lagen betonplex op elkaar te lijmen. Zou schroeven voldoende stevig zijn? Het is niet de bedoeling dat het geheel na 2 gebruiken weer uit elkaar valt.
Door het gebruik van freesjes met een geleide-lager is het enkel nodig om een mooi glad oppervlak te hebben waar de frees langs de onderkant loodrecht tegen geplaatst kan worden.
Door het grotere oppervlak moet het veel makkelijker zijn om de werkstukken stabiel te houden.
Ik dacht aan een oppervlak van 60cm x 60cm en het freesje netjes in het midden te zetten.
Nu had ik gedacht om gebruik te maken van betonplex. Dat heeft een heel gladde watervast oppervlak. Dat is handig om alles netjes zuiver te maken en het glijdt goed.
Het "probleem" is dat dit materiaal enkel in 4mm, 12mm en 18mm dikte te krijgen is.
Ik dacht aan 2 lagen. De toplaag hoeft dan niet zo dik te zijn, zodat ik niet teveel van de diepte-instelling van de frees verlies. Nu lijkt me 4mm een beetje dun om een stabiel montage-vlak te vormen voor de frees. 12mm neemt dat weer een hoop van de diepte-instelling weg.
Een ander probleem is dat het moeilijk is om 2 lagen betonplex op elkaar te lijmen. Zou schroeven voldoende stevig zijn? Het is niet de bedoeling dat het geheel na 2 gebruiken weer uit elkaar valt.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Frees tafeltje bouwen
Waarom niet gewoon een kamer gefreesd in 18 mm betonplex zodat je 10 mm overhoud ? Zo moeilijk is het toch niet ? 
Re: Frees tafeltje bouwen
ZoietsRien Kleinjan schreef:Waarom niet gewoon een kamer gefreesd in 18 mm betonplex zodat je 10 mm overhoud ? Zo moeilijk is het toch niet ?
Re: Frees tafeltje bouwen
Ik vrees maar dat ik 'm dan niet helemaal vlak krijg.
Het hoeft ook niets echt super high-end te worden. Zolang ik maar een mooi vlak heb waar ik af en toe eens een werkstuk op kan leggen.
Sark: Ziet er echt mooi uit!
Het hoeft ook niets echt super high-end te worden. Zolang ik maar een mooi vlak heb waar ik af en toe eens een werkstuk op kan leggen.
Sark: Ziet er echt mooi uit!
Re: Frees tafeltje bouwen
Die is niet van mijzelf hoor
daar heb ik geen plek voor
De tafel is door een Belg gemaakt: http://www.bertdevos.be/Houtbewerken/fr ... stafel.htm
De tafel is door een Belg gemaakt: http://www.bertdevos.be/Houtbewerken/fr ... stafel.htm
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frees tafeltje bouwen
Omdat de meeste freestafeltjes te licht zijn voor het werk (er komen nog wel eens wat grote krachten vrij, en je moet er niet aan denken dat dat ding aan de hol gaat..) heb ik een van de bovenfrezen onderste boven gemonteerd aan mijn CNC-frees.. Die weegt ca 250 kilo en zal niet zo snel verplaatsen.. Resultaat: stevig en resoluut freeswerk..
Mocht je geen bovenblad kunnen maken? ik heb meestal aan een tekening voldoende..)
Kees
Mocht je geen bovenblad kunnen maken? ik heb meestal aan een tekening voldoende..)
Kees
Re: Frees tafeltje bouwen
Ik ga eerst eens proberen met de 12mm betonplex.
Ik ga 2 lqgen op elkaar schroeven.
2 stukjes betonplex kosten de wereld niet.
Als dat tegen valt zal ik naar een andere oplossing moeten zoeken.
Ik ga je aanbod zeker in het achterhoofd houden, Kees.
In welk formaat zou de tekening moeten zijn?
Ik ga 2 lqgen op elkaar schroeven.
2 stukjes betonplex kosten de wereld niet.
Als dat tegen valt zal ik naar een andere oplossing moeten zoeken.
Ik ga je aanbod zeker in het achterhoofd houden, Kees.
In welk formaat zou de tekening moeten zijn?
Re: Frees tafeltje bouwen
als de dikte je niet echt uitmaakt, doe er dan een laag MDF(goedkoop/niet te slap/niet te zwaar) tussen. De stijfheid neemt met de derde macht van de hoogte toe. Het meteriaal in het midden krijgt de minste krachten te verwerken.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frees tafeltje bouwen
DXF kan vaak 1 op 1 overgenomen worden.. Maar een goede tekening in JPG werkt ook..rho schreef:In welk formaat zou de tekening moeten zijn?
Kees
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
Re: Frees tafeltje bouwen
Mijn freestafel had ik gemaakt van een stuk trespa van 50cm x 50cm en 6mm dik.
In de plaat zaten verzonken gaten voor de bevestiging van de frees en om het gehaal vast te schroeven in de workmate.
Zal zo een foto maken
Gr laurens
In de plaat zaten verzonken gaten voor de bevestiging van de frees en om het gehaal vast te schroeven in de workmate.
Zal zo een foto maken
Gr laurens
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frees tafeltje bouwen
Die zwarte op de foto is ook trespa... welliswaar 10mm dik en de witte laag er afgeschuurd.. (liet wel eens wat witte restjes achter op de werkstukjes..)
Kees
Kees
Re: Frees tafeltje bouwen
Ik heb eventueel nog wel een stuk 13mm trespa voor je (gratis). De maat weet ik niet precies, misschien 80x80cm.rho schreef:Trespa: Da's een goed idee!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frees tafeltje bouwen
Kijk, dat aanbod zou ik zeker niet afslaan.. Hoewel de verzendkosten naar Belgie nog wel eens tegen kunnen vallen...
Kees
Kees
Re: Frees tafeltje bouwen
Ik had naar Breda willen komen maar ik heb mijn teen gebroken en mag, ten minste tot 1 juni, niet met de auto rijden.
En in de buurt van Dordrecht kom zeer zelden.
En in de buurt van Dordrecht kom zeer zelden.
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal

