Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Moderator: Beheerdersteam
-
iceskater77
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38
Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Beste mensen,
Heb voor mijn eerste zelfbouw project (en andere d.h.z. klussen) een Bosch POF1400ACE bovenfrees gekocht.
De cirkelgeleider die er bij zit heeft een straal van bijna 10 cm, dus niet handig voor speaker bouw.
Heb een nieuwe cirkelgeleider gemaakt (volgens voorbeeld elders op het forum) en kan nu veel kleinere diameters maken.
Volgens de specificaties kan de Bosch 55 mm diep frezen. Echter nu de cirkelgeleider is van 12 mm betonplex en op de diepste stand steekt de frees er maar +/- 1 cm doorheen.
Nu kun je de 8 mm frees op verschillende dieptes in de spankop doen. Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
Zijn er langere freesjes te koop om dieper te komen. Uiteindelijk moet ik door 22 mm mdf zien te komen rekening houdend met de 12 mm dikte van de geleider.
Heb voor mijn eerste zelfbouw project (en andere d.h.z. klussen) een Bosch POF1400ACE bovenfrees gekocht.
De cirkelgeleider die er bij zit heeft een straal van bijna 10 cm, dus niet handig voor speaker bouw.
Heb een nieuwe cirkelgeleider gemaakt (volgens voorbeeld elders op het forum) en kan nu veel kleinere diameters maken.
Volgens de specificaties kan de Bosch 55 mm diep frezen. Echter nu de cirkelgeleider is van 12 mm betonplex en op de diepste stand steekt de frees er maar +/- 1 cm doorheen.
Nu kun je de 8 mm frees op verschillende dieptes in de spankop doen. Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
Zijn er langere freesjes te koop om dieper te komen. Uiteindelijk moet ik door 22 mm mdf zien te komen rekening houdend met de 12 mm dikte van de geleider.
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
zelf gebruik ik de frees ook vaak met het freesje er soms niet helemaal in.
als je rustig freest dan kan je best het stiftje iets verder uit trekken.
zelf heb ik mijn mal gemaakt met plexi van 4mm waardoor ik niet zover door de mal hoef.
gebruik wel goede kwaliteit frezen en houd je aan de freesrichting om het freesje niet te veel te belasten.
succes.
als je rustig freest dan kan je best het stiftje iets verder uit trekken.
zelf heb ik mijn mal gemaakt met plexi van 4mm waardoor ik niet zover door de mal hoef.
gebruik wel goede kwaliteit frezen en houd je aan de freesrichting om het freesje niet te veel te belasten.
succes.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
iceskater77 schreef:
Nu kun je de 8 mm frees op verschillende dieptes in de spankop doen. Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!vinnie411 schreef:zelf gebruik ik de frees ook vaak met het freesje er soms niet helemaal in.
als je rustig freest dan kan je best het stiftje iets verder uit trekken.
Vergis je niet in de krachten die bij frezen vrijkomen
en ja er zijn speciale frezen te koop die een langere schacht hebben of een langer freesbitje, vraag maar eens rond bij de plaatselijke E-norm/gereedschappenboer. Zij leveren vaak een aantal merken en hebben de bestelboeken vast klaarliggen voor je.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
De losse baffle omdraaien, hetzelfde centreerpunt gebruiken en dan het restant aan diepte wegfresen?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Mijn cirkelgeleider is van metaal, ongeveer 1.5mm dik.
Ik zou de frees zo ver mogelijk in de schacht stoppen; je wil niet dat ie loskomt.
Ik zou de frees zo ver mogelijk in de schacht stoppen; je wil niet dat ie loskomt.
-
iceskater77
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Heb net eens het Bosch freesje uit mijn machine gehaald. Behalve het type nummer van Bosch en hun naam staat er niets ingestanst op het freesje.MechanicalAnimal schreef:Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!
Ben een noop, maar...:
Ik steek het freesje nu zo'n 18-20 mm in de spanner. Dat lijkt me voldoende. Als de machine dan in de hoogste (begin) stand staat, is de onderkant van het freesje +/- 32 mm van de bodem van de voetplaat verwijderd. Best een stuk loze weg die van de totale 55 mm freesdiepte af gaat. Maximaal kun je dus maar zo'n 23 mm diep frezen. Waarom zou die ruimte er überhaupt moeten zitten, je hebt er geen klap aan volgens mij.
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Wel met `n langere frees.Anders zal deze er "in rust " al onder uitsteken.............
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Kijk bijv. naar CMT 198.080.11, dan kom je veilig een stuk dieper.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Ik heb, denk ik, bijna 500 frezen... maar niet een met een merkteken... Nooit gezien ook..MechanicalAnimal schreef:Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!.
Anyway.. de kwaliteit van de collet (klembus) is ook wel van belang.. dan is ca 1 cm voldoende om in te steken.. Meer klemrand zit er ook meestal niet op..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
500 frezen? Het zal een suffe vraag zijn maar waarom een dergelijke hoeveelheid?
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Al is het een zeldzaamheid, het komt idd voor. Dat ziet er dan zo uit:audiomanics schreef:Ik heb, denk ik, bijna 500 frezen... maar niet een met een merkteken... Nooit gezien ook..MechanicalAnimal schreef:Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!.
- Bijlagen
-
- merkteken.png (795 Bytes) 1944 keer bekeken
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
ik heb denk ik, zo'n 3 freesjes, ......
......en op alle drie is het merkteken dat Arno laat zien, aangebracht.
1 x festoolfrees en 2 xWBT ENT-frees
Zelfs in mijn handleiding (Festool OF 1010) staat vermeld dat dit merkteken in acht genomen dient te worden.
just my 2 centjes
edit: WBT-frezen bestaan niet, ENT wel
1 x festoolfrees en 2 x
Zelfs in mijn handleiding (Festool OF 1010) staat vermeld dat dit merkteken in acht genomen dient te worden.
just my 2 centjes
edit: WBT-frezen bestaan niet, ENT wel
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 25 sep 2010, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Waarschijnlijk staat dat teken alleen op van die hobbyistenfreesjes. Dat verklaart meteen waarom ik en Kees het zelden tot nooit tegenkomen 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
arno, draak!
ik heb even gemeten en het merkteken geeft een insteekdiepte aan van 20 mmiceskater77 schreef:Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
-
iceskater77
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Zat ik met mijn 2 cm aardig in de buurtMechanicalAnimal schreef:ik heb even gemeten en het merkteken geeft een insteekdiepte aan van 20 mm
Vandaag de zelfgemaakte cirkel geleider getest. Die freest in ieder geval rond en diep genoeg om de units te verzinken. De offset is gemeten, dus ik heb ook een punt om vandaan te meten.
Geplande werkwijze:
1. eerst omtrek frezen op diepte zodat units verzonken zijn +/- 6 mm
2. dan binnenste uitzagen met een decoupeerzaag. (frees gaat nl niet diep genoeg)
3. baffle omdraaien en dan cirkel afschuinen met 45 gr frees
Of raden jullie wat anders aan?
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Prima methode. De perfectionist vindt het waarschijnlijk niets om het gat met de decoupeerzaag te doen, maar ach, je ziet er toch niets meer van. Het gaat wel een stuk sneller en geeft ook een stuk minder rommel.iceskater77 schreef:Geplande werkwijze:
1. eerst omtrek frezen op diepte zodat units verzonken zijn +/- 6 mm
2. dan binnenste uitzagen met een decoupeerzaag. (frees gaat nl niet diep genoeg)
3. baffle omdraaien en dan cirkel afschuinen met 45 gr frees
Of raden jullie wat anders aan?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Vermoedelijk wil hij hem afschuinen met een frees met lager.Marp schreef:Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Dat kan daarna altijd nog.Arno schreef:Vermoedelijk wil hij hem afschuinen met een frees met lager.Marp schreef:Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
1. frezen
2. omdraaien en weer frezen
3. 45 graden frees met kopieerlagert
dan sla je de decoupeerzaag over en krijg je wel het fraaiste resultaat imho
fertig.
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Arno schreef:De perfectionist vindt het waarschijnlijk niets om het gat met de decoupeerzaag te doen, maar ach, je ziet er toch niets meer van. Het gaat wel een stuk sneller en geeft ook een stuk minder rommel.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider
Ach, het was de TS z'n eigen voorstel. En ik mag pragmatische oplossingen graag toejuichen.MechanicalAnimal schreef:jij wint

