Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
iceskater77
Berichten: 17
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38

Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door iceskater77 »

Beste mensen,

Heb voor mijn eerste zelfbouw project (en andere d.h.z. klussen) een Bosch POF1400ACE bovenfrees gekocht.
De cirkelgeleider die er bij zit heeft een straal van bijna 10 cm, dus niet handig voor speaker bouw.
Heb een nieuwe cirkelgeleider gemaakt (volgens voorbeeld elders op het forum) en kan nu veel kleinere diameters maken.

Volgens de specificaties kan de Bosch 55 mm diep frezen. Echter nu de cirkelgeleider is van 12 mm betonplex en op de diepste stand steekt de frees er maar +/- 1 cm doorheen.
Nu kun je de 8 mm frees op verschillende dieptes in de spankop doen. Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
Zijn er langere freesjes te koop om dieper te komen. Uiteindelijk moet ik door 22 mm mdf zien te komen rekening houdend met de 12 mm dikte van de geleider.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door vinnie411 »

zelf gebruik ik de frees ook vaak met het freesje er soms niet helemaal in.
als je rustig freest dan kan je best het stiftje iets verder uit trekken.
zelf heb ik mijn mal gemaakt met plexi van 4mm waardoor ik niet zover door de mal hoef.
gebruik wel goede kwaliteit frezen en houd je aan de freesrichting om het freesje niet te veel te belasten.
succes.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

iceskater77 schreef:

Nu kun je de 8 mm frees op verschillende dieptes in de spankop doen. Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
vinnie411 schreef:
zelf gebruik ik de frees ook vaak met het freesje er soms niet helemaal in.
als je rustig freest dan kan je best het stiftje iets verder uit trekken.
Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!

Vergis je niet in de krachten die bij frezen vrijkomen

en ja er zijn speciale frezen te koop die een langere schacht hebben of een langer freesbitje, vraag maar eens rond bij de plaatselijke E-norm/gereedschappenboer. Zij leveren vaak een aantal merken en hebben de bestelboeken vast klaarliggen voor je.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door firsttimer »

De losse baffle omdraaien, hetzelfde centreerpunt gebruiken en dan het restant aan diepte wegfresen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

Briljant!
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door teacher »

Mijn cirkelgeleider is van metaal, ongeveer 1.5mm dik.

Ik zou de frees zo ver mogelijk in de schacht stoppen; je wil niet dat ie loskomt.
iceskater77
Berichten: 17
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door iceskater77 »

MechanicalAnimal schreef:
Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!
Heb net eens het Bosch freesje uit mijn machine gehaald. Behalve het type nummer van Bosch en hun naam staat er niets ingestanst op het freesje.

Ben een noop, maar...:
Ik steek het freesje nu zo'n 18-20 mm in de spanner. Dat lijkt me voldoende. Als de machine dan in de hoogste (begin) stand staat, is de onderkant van het freesje +/- 32 mm van de bodem van de voetplaat verwijderd. Best een stuk loze weg die van de totale 55 mm freesdiepte af gaat. Maximaal kun je dus maar zo'n 23 mm diep frezen. Waarom zou die ruimte er überhaupt moeten zitten, je hebt er geen klap aan volgens mij.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door CarloPJB »

Wel met `n langere frees.Anders zal deze er "in rust " al onder uitsteken.............
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Leon »

Kijk bijv. naar CMT 198.080.11, dan kom je veilig een stuk dieper.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door audiomanics »

MechanicalAnimal schreef:
Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!.
Ik heb, denk ik, bijna 500 frezen... maar niet een met een merkteken... Nooit gezien ook..
Anyway.. de kwaliteit van de collet (klembus) is ook wel van belang.. dan is ca 1 cm voldoende om in te steken.. Meer klemrand zit er ook meestal niet op..
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Leeuwarden »

500 frezen? Het zal een suffe vraag zijn maar waarom een dergelijke hoeveelheid?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

audiomanics schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Houden jullie er veiligheidshalve rekening mee dat op de freesschacht een merkteken staat dat aangeeft hoe ver de frees minimaal in de freeshouder steekt?!!!!!.
Ik heb, denk ik, bijna 500 frezen... maar niet een met een merkteken... Nooit gezien ook..
Al is het een zeldzaamheid, het komt idd voor. Dat ziet er dan zo uit:
Bijlagen
merkteken.png
merkteken.png (795 Bytes) 1944 keer bekeken
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

ik heb denk ik, zo'n 3 freesjes, ...... :lol: ......en op alle drie is het merkteken dat Arno laat zien, aangebracht.

1 x festoolfrees en 2 x WBT ENT-frees

Zelfs in mijn handleiding (Festool OF 1010) staat vermeld dat dit merkteken in acht genomen dient te worden.

just my 2 centjes :wink:


edit: WBT-frezen bestaan niet, ENT wel :lol:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 25 sep 2010, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

Waarschijnlijk staat dat teken alleen op van die hobbyistenfreesjes. Dat verklaart meteen waarom ik en Kees het zelden tot nooit tegenkomen :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

arno, draak! :lol:

iceskater77 schreef:
Voor de zekerheid doe ik hem er nu zo'n 2 cm in, zodat die genoeg 'vlees' heeft zeg maar, mag dit nog ondieper i.v.m. veiligheid?
ik heb even gemeten en het merkteken geeft een insteekdiepte aan van 20 mm
iceskater77
Berichten: 17
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 20:38

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door iceskater77 »

MechanicalAnimal schreef:
ik heb even gemeten en het merkteken geeft een insteekdiepte aan van 20 mm
Zat ik met mijn 2 cm aardig in de buurt :lol:

Vandaag de zelfgemaakte cirkel geleider getest. Die freest in ieder geval rond en diep genoeg om de units te verzinken. De offset is gemeten, dus ik heb ook een punt om vandaan te meten.

Geplande werkwijze:
1. eerst omtrek frezen op diepte zodat units verzonken zijn +/- 6 mm
2. dan binnenste uitzagen met een decoupeerzaag. (frees gaat nl niet diep genoeg)
3. baffle omdraaien en dan cirkel afschuinen met 45 gr frees

Of raden jullie wat anders aan?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

iceskater77 schreef:
Geplande werkwijze:
1. eerst omtrek frezen op diepte zodat units verzonken zijn +/- 6 mm
2. dan binnenste uitzagen met een decoupeerzaag. (frees gaat nl niet diep genoeg)
3. baffle omdraaien en dan cirkel afschuinen met 45 gr frees

Of raden jullie wat anders aan?
Prima methode. De perfectionist vindt het waarschijnlijk niets om het gat met de decoupeerzaag te doen, maar ach, je ziet er toch niets meer van. Het gaat wel een stuk sneller en geeft ook een stuk minder rommel.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Marp »

Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

Marp schreef:
Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
Vermoedelijk wil hij hem afschuinen met een frees met lager.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Marp schreef:
Als je van stap 1 naar stap 3 gaat valt er toch vanzelf een gat in met afschuinde zijkanten?
Vermoedelijk wil hij hem afschuinen met een frees met lager.
Dat kan daarna altijd nog.

1. frezen
2. omdraaien en weer frezen
3. 45 graden frees met kopieerlagert

dan sla je de decoupeerzaag over en krijg je wel het fraaiste resultaat imho

fertig.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

Arno schreef:
De perfectionist vindt het waarschijnlijk niets om het gat met de decoupeerzaag te doen, maar ach, je ziet er toch niets meer van. Het gaat wel een stuk sneller en geeft ook een stuk minder rommel.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door MechanicalAnimal »

jij wint :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Diepte van frees i.c.m. cirkel geleider

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
jij wint :mrgreen:
Ach, het was de TS z'n eigen voorstel. En ik mag pragmatische oplossingen graag toejuichen. O:)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”