In mijn archief heb ik onderin wat artikelen gevonden over solderen. Omdat daar weinig verder over te vinden is heb ik deze ingescand. Het zijn stencils die met een z.g.n. vonkstencil zijn gemaakt. De kwaliteit is vrij slecht, papier vergeeld en de inkt verbleekt. Heb ze stevig door PS moeten halen en met OCR software is het nog aardig wat geworden.
Hier alvast de eerste aflevering. Let wel dit artikel is van eind jaren '60 maar er staat toch wel behoorlijk wat nuttigs in en de rest ter vermaak
Het restaureren is behoorlijk wat werk. Als een volgende klaar is pas ik deze post aan en post ik die ook.
Let wel dat dat deze artikelen meer dan 40 jaar oud zijn. Tegenwoordig zijn temperatuurgeregelde soldeerstations beter verkrijgbaar en betaalbaarder. Veel genoemde problemen m.b.t. de bouttemperatuur zijn daarom tegenwoordig minder groot.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 13 nov 2010, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Dank voor de complimenten. Het is wel leuk en ontspannend werk om uit vervaagde stencils nog wat leesbaars te krijgen. Vooral "Het voorkomen van slechte soldeerverbindingen" was een lastige. Daarvan waren sommige pagina's nog nauwelijks leesbaar en enigszins beschadigd. M.i. staat in deze de meeste nu ook nog steeds geldende informatie.
Het zijn weliswaar geen JBF handleidingen maar ik hoop dat er voldoende achtergrond info uit te halen valt om goede en betrouwbare soldeerverbindingen te kunnen maken.
Is het handig om een soldeerbout met regelbare temp te kopen (voor een beginner die bang is dat de boel oververhit)?
En ik zie dat de meeste soldeerbouten zo'n sherp puntje hebben. Is dat OK voor filters/speakers? Of moet er een botte punt op zitten?
Een regelbaar station kan in sommige gevallen een voordeel zijn.
Als het echt puur om soldeerwerk aan scheidingsfilter(printen) gaat, maakt het niet zoveel uit. is toch allemaal lomp spul...
Persoonlijk vind ik het voordeel juist dat je met delicaat werk (bijvoorbeeld draadjes met die isolatie die vlug smelt) de temperatuur wat kunt terug zetten, terwijl je voor een groffere werk (zoals een filterprint) juist volgas kunt geven.
De meeste kleine, losse boutjes hebben vaak ook niet genoeg vermogen voor dikke luidsprekers kabels/drivers/filters.
Voor printwerk kan een rond puntje beter zijn, voor zwaar werk een platte.
Zolang ik niet jn de buurt van een printplaat ben met solderen , gebruik ik een bruleebrander, soldeert lekker snel , en hitte is er snel door , tevens bedrading volgens nasa standard met als gevolg dat ik een bandschuurmachine aan de stekker kan vasthouden en rondslingeren zonder dat de soldeertin verbinding het begeeft