Pagina 1 van 1

Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 23:24
door vinnie411
Hoi iedereen,
Nu ik toch nog wat vrijetijd heb in mijn vakantie, de klusjes die gedaan moesten worden gingen sneller dan gepland, dacht ik "Nieuwe speakers".
Dus na veel kijken en denken en luisteren eindelijk een keus gemaakt.
Ik ga nog even niet zeggen welke drivers ik ga gebruiken, lijkt me wel leuk om jullie te zien gokken.
Wel laat ik natuurlijk bouwfoto's zien anders gaan jullie daar toch om vragen.
Mijn bedoeling is om een wat kleinere speaker te maken dan mijn vorige creatie, http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6029 deze klinken wel goed maar kunnen niet echt zacht. Met visite lukt het niet om achtergrondmuziek te spelen zonder dat er dynamiek wegvalt. Ze klinken gewoon beter als ze "aanstaan" zegmaar.
Dus makkelijk, een speaker die niet een te hoog rendement heeft zodat deze ook zacht goed uit de verf komt, leuke uitstraling heeft, niet te duur om te bouwen of te ingewikkeld is.
Gisteren heb ik alle panelen gezaagd.
IMG_20110201_112532.jpg
Hier zie je de dubbele zijkanten, hierin zitten de br-poorten in gemaakt.
IMG_20110201_112523.jpg

De baffle is 36mm geworden en zit hier op de onderkant al vast.
IMG_20110202_084510.jpg
De zijkanten erbij.
Let wel op de baffle krijgt straks 2 facetten waardoor de br-poorten weer vrij komen.
IMG_20110202_085352.jpg
IMG_20110202_113455.jpg
De bovenkant erop en de achterkant laat ik nog even open.
IMG_20110202_115539.jpg
Hier moet nog een schot in om de magneet te helpen dragen.
IMG_20110202_115652.jpg
Morgen de drivers uit frezen en het schot maken de binnenkant even gronden zodat er minder stof (mdf) vrij kan komen.
Tevens de facetten afzagen achterkant dicht maken bindingposts erop drivers erin en afwerken, gaat ook snel als je dat zo zegt.
Mocht er iemand denken "doet hij dat op de babykamer?" Ja dat wordt de babykamer, baby komt pas is april en zie na die tijd mijn vrijetijd afnemen. Dus nog maar een keertje mijn oude hobbykamer gebruiken, zie het als afscheid.

Re: Nieuw project ?????

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 23:24
door vinnie411
Zo even een update:
Gisteren de driver cutouts gemaakt en de facetten afgezaagd.
Helaas is dat laatste niet zo goed gelukt als dat ik hoopte, zeg maar gerust dat ik het hier verkl*%#@te!!!
Maar heb besloten om de bouw af te maken om iig de drivers te testen en misschien maak ik deze box nog eens goed, of kies ik toch weer een ander model.
Maar goed foto's!!!
IMG_20110203_101513.jpg
Mijn geleider:
IMG_20110203_101529.jpg
IMG_20110203_115044.jpg
IMG_20110203_115102.jpg
Deze is dus wel goed gegaan.
IMG_20110203_115902.jpg
Deze is waardeloos :cry:
IMG_20110204_095128.jpg
Staan nu in de grondverf.

Re: Nieuw project ?????

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 23:24
door vinnie411
Inmiddels staan ze nu een weekeind te spelen, nog steeds in de grondverf, en begin ik het geluid te waarderen.
Het is juist wat ik zocht :!: Je kan ze keurig op een zacht volume hebben staan zonder dat dat ten koste gaat van de basweergave.
Het laag is mooi aanwezig. Je merkt ook, als je je oor dichtbij houdt, dat de bas meer uit de poorten lijkt te komen dan van de driver zelf.
Het midden klinkt mooi open en gaat goed samen met het hoog.
Al met al erg tevreden met het resultaat. Dit ontwerp is zeker de moeite waard en combineerd goed met de driver.
Moet eigenlijk nog eens gemeten worden zodat jullie ook een mooi beeld krijgen, helaas heb ik hiervoor nog steeds niet de benodigde apparatuur. Als er iemand in de buurt woont die wel met me wil meten dan hoor ik je graag.
Ga zeker nog eens naar het ontwerp kijken om te zien of ik de bouw wat beter kan doen, want ga ze zeker nog eens maken zonder fouten!
laatste foto's
IMG_20110207_172059.jpg
IMG_20110207_172132.jpg

Re: Nieuw project ?????

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 23:25
door vinnie411
De volgende keer dat ik deze speaker ga maken denk ik er over om een kleine verandering te doen.
Even een klein proefje gemaakt in sketchup van google.
mar-ken10.jpg
De verandering is eigenlijk dat de boven en onderplaat van 22mm ivp 15mm worden gemaakt en niet vlak lopen met de rest.
rondom 5mm extra en rondingen bij de facetten.
Hopenlijk kleurt dit niet het geluidsbeeld.

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: vr 04 feb 2011, 21:50
door Dracoplasm
Alpair 10 erin?
Ziet er verder leuk uit. Ik zou deze evt. ook willen maken versus de pencil modellen.
Heel benieuwd hoe het gaat klinken!

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: za 05 feb 2011, 13:39
door vinnie411
Ja een setje alpair10 grey zitten erin. zijn nu aan het inspelen en moet zeggen erg aangenaam!
Ook op laag volume merk je dat er bas aanwezig is terwijl het midden en hoog niet uit de toon vallen.
zal morgen er wat beter naar gaan luisteren wanneer ze er 20 uur radio op hebben zitten.

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: zo 06 feb 2011, 20:22
door JBHC
Misschien een rare vraag maar ik lees :"deze is waardeloos" , "en deze ook", "en deze ook".
Wat bedoel je daar precies mee ? (Of wil je het daar niet meer over hebben O:) )

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 6:22
door vinnie411
JBHC schreef:
Misschien een rare vraag maar ik lees :"deze is waardeloos" , "en deze ook", "en deze ook".
Wat bedoel je daar precies mee ? (Of wil je het daar niet meer over hebben O:) )
"en deze ook"= Gereserveerd voor updates.
"deze is waardeloos"= het facet gezien op die foto is slecht gezaagd.

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 13:39
door RobertD
Met wat voor versterker stuur je dit aan Vinnie?

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit klinkt. De nieuwe foto's zijn ook zeer welkom :wink:

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 14:07
door vinnie411
Momenteel met mijn rotel set. Wel wat zwaar maar heb nog even niks anders.
Als je wil mag je wel eens komen luisteren, je woont toch om de hoek.

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 14:27
door RobertD
Lijkt me zeker leuk. Ik kan eventueel een licht buizenversterkertje meenemen... als die af is.
Ik woon in Kerk en Zanen, jij ook?

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 17:18
door vinnie411
Nee woon in de componistenbuurt.

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 22:06
door Wowly
Ik zegt: ZBA-luisterdag!!!

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 22:21
door RobertD
vinnie411 schreef:
Nee woon in de componistenbuurt.
`
Ik dacht het al te zien aan de foto's. Geen probleem, ik kom graag een keer langs. Bedacht me vanavond dat hier ook nog een simpel ECL82 versterkertje staat, maar ik wil dit graag eens horen met de EL84 single ended die in aanbouw is.

@Jan, ik kan er helaas niet bijzijn in Breda, maar misschien wordt het eens tijd voor een ZBA dag in Alphen a.d. Rijn. Er zijn aardig wat forum leden uit Alphen (Vinnie, Edo, Tjolk, Mikekiwi en ik en dan vast nog een paar.)

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: do 10 feb 2011, 20:26
door vinnie411
Wowly schreef:
Ik zegt: ZBA-luisterdag!!!
Ga mijn best doen, maar ben dan waarschijnlijk net 1 maand vader.....

Re: Nieuw project Mar-Ken10

Geplaatst: zo 24 apr 2011, 20:11
door vinnie411
Vandaag eens voor het eerst geprobeerd te meten met een atb meetset.
Moet nog wel wat oefenen en uitzoeken hoe je een mooie grafiek kan opslaan als plaatje.
Hier alvast een screenshot van mij meeting op de marken10.
heb 2 metingen gedaan.
1 10cm voor de speaker
2 50cm voor de speaker
alpair10-1.jpg
Moet ook nog veel inlezen zodat ik de metingen goed kan lezen maar vind dit er niet slecht uitzien zonder filter.