Groot gitaar effecten rack met buizen. (en misschien DSP.)
Geplaatst: do 04 aug 2011, 23:22
Dit is iets wat onderhand aan het uitgroeien is tot een tienjarenplan, sterker nog, Ik ben hier midden jaren '90 al mee begonnen....
Het gaat om de bouw van een gitaar versterking installatie met een aantal zelfgebouwde effecten.
Een eerder verslag staat hier en hier.
U vraagt zich nu af: Waarom ga ik hier ermee verder?
Het antwoord is vrij simpel: Dit forum is de afgelopen jaren uitgegroeid tot mijn "vaste stek" zal ik maar zeggen, plus het feit dat het posten van foto's en bijlage's zeer makkelijk is te doen.
Alsook omdat het hier in feite ook om zelfbouw audio gaat, alleen vanuit de bron gezien. Oftewel het produceren in plaats van reproduceren van geluid.
En ik heb gemerkt dat hier ook best wel een aantal mensen met een muzikale achtergrond zitten.
Ook telt mee dat het zelfbouwen van gitaar versterkers en effecten op dit forum nogal onderbelicht is terwijl het een zeer intressante tak van elektronica is en een wereld op zich.
Bovendien ga ik hier ook met een buizen voor en eindversterker als ook (waarschijnlijk) Digitale Signal Processing (DSP) werken en zal ik wel een paar vraagjes hebben aan onze ervaren forumgenoten.
Goed, voor hen die geen flauw idee hebben waar ik het over heb zal ik eerst een paar basisdingen uitleggen.
Je hebt een elektrische gitaar, snaar gaat trillen en het element geeft een wisselspaningkje af. (zelfde principe als een draaitafel element.)
Dat wisselspanninkje ga je versterken en op smaak brengen met effecten. Wie wel eens in een muziekwinkel is geweest weet dat er wel honderden verschillende effecten te koop zijn.
Echter, in de basis zijn er slechts twee soorten effecten voor de gitaar: dynamische en tijdsgebonden. onder de eerste verstaan we alles wat ingrijpt in het volume van het gitaar signaal.
Hieronder vallen dus bijvoorbeeld wah-wah pedalen, compressors, overdrive/distortion en equalizers.
Onder tijdsgebonden effecten verstaan we bijvoorbeeld galm (reverb) en echo (delay).
Dit soort effecten kwamen voor het eerst in het midden van de jaren '60 op de markt.
Omdat een gitarist normaal gesproken al zijn handen vol heeft, bouwde men deze schakelingen in een klein metalen doosje met een voetschakelaar erin zodat je hem op de grond kon zetten,
en met je voeten kan in en uitschakelen.
Vandaag de dag is dit principe nog ongewijzigd en zijn er honderden merken en typen effecten op de markt.
Gaandeweg kwamen muzikanten erachter dat je meerdere pedaaltjes in serie (of paralel) kon schakelen om zo meerdere verschillende geluiden tot zijn beschikking te hebben.
Hieruit onstond de zogeheten pedalenbak of floorboard.
Dat is een houten of kunststof plank met wel 10 of meer pedalen (en vaak ook een netvoeding) erin.
Vervolgens onstond er toen een probleem: stel je bent een liedje aan het spelen en hebt pedaal A,B en C aanstaan voor een bepaald geluid, je wilt overschakelen naar een solo of brug en je wilt daarvoor pedaal D en E gebruiken, dat zou betekenen dat je 5 keer moet trappen! en het liefst binnen een halve seconde en zonder rare bijgeluiden... dat word een beetje moeilijk dus.
Een Amerikaan genaamd Bob Bradshaw geheten kwam begin jaren '80 met een idee om een apperaat te ontwerpen waar je al je pedalen op aansluit en dit te combineren met een microcontroller met een geheugen.
Hierdoor kon je met een (voet) druk op de knop meerdere effcten in-en-uitschakelen in een bepaalde volgorde en ziehier: De Bradshaw Switching Interface was geboren.
Deze bestaat uit twee gedeeltes: een floorboard met een display en een rackunit met in-en-uitgangen waarop alle units worden aangesloten.
Een andere ontwikkeling uit diezelfde tijd was dat Amerikaanse muzikanten apparatuur die oorspronkelijk voor de opnamestudio was ontworpen in een 19 Inch rack bouwden en mee op toernee namen.
Dit was omdat men niet tevreden was over de geluidskwaliteit van de toenmalige pedalen of een effect zochten wat niet met een (simpel) pedaal was te bereiken.
Hieruit ontstonden enorme rack's met vele verschillende delays, pitch-shifters, compressoren, reverbs en noem maar op,
Enkele slimme fabrikanten haalden hun buizenversterkers uit de combo's en top's en boden deze ook in 19 Inch formaat aan zodat deze ook een plekje vonden in het rack van de (vermogende....) gitarist.
Toen op een gegeven moment MIDI op de markt kwam werd het echt leuk, in combinatie met het Bradshaw System (dat ook over MIDI beschikt) kon je door middel van het Program Change commando ook verschilllende progamma's van digitale multi effect-processoren laten omschakelen.
Ook kunnen hiermee tegenwoordig (buizen) versterkers omgeschakeld worden.
Wat tegenwoordig ook veel gedaan word is het in een rack bouwen van (vaak oude) pedalen.
Deze zitten dan in een lade met schuifrails die uitgetrokken kan worden indien de instellingen verandert moeten worden.
voordeel hiervan is dat je maar een relatief klein floorboard nodig hebt en de pedalen goed beschermd zijn.
Ben ik nu zo'n fantastische gitarist dat ik zoveel rommel nodig heb?
Nee , absoluut niet...Ik heb alleen de vervelende eigenschap dat het maken van nieuwe klanken door middel van een gitaar en effecten mij mateloos boeit. Oh ja, ik ben ook nog hopeloos soldeerverslaafd.
voor wie wat dieper in deze materie wil duiken heb ik hier een aantal links van enkele gespecialiseerde sites en bedrijven met veel foto's en info van racks van bekende muzikanten:
http://www.paullenders.com/
http://www.petecornish.co.uk/index2.html
http://www.customaudioelectronics.com/
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewforum.php?f=1
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisp ... apparatuur
Het gaat om de bouw van een gitaar versterking installatie met een aantal zelfgebouwde effecten.
Een eerder verslag staat hier en hier.
U vraagt zich nu af: Waarom ga ik hier ermee verder?
Het antwoord is vrij simpel: Dit forum is de afgelopen jaren uitgegroeid tot mijn "vaste stek" zal ik maar zeggen, plus het feit dat het posten van foto's en bijlage's zeer makkelijk is te doen.
Alsook omdat het hier in feite ook om zelfbouw audio gaat, alleen vanuit de bron gezien. Oftewel het produceren in plaats van reproduceren van geluid.
En ik heb gemerkt dat hier ook best wel een aantal mensen met een muzikale achtergrond zitten.
Ook telt mee dat het zelfbouwen van gitaar versterkers en effecten op dit forum nogal onderbelicht is terwijl het een zeer intressante tak van elektronica is en een wereld op zich.
Bovendien ga ik hier ook met een buizen voor en eindversterker als ook (waarschijnlijk) Digitale Signal Processing (DSP) werken en zal ik wel een paar vraagjes hebben aan onze ervaren forumgenoten.
Goed, voor hen die geen flauw idee hebben waar ik het over heb zal ik eerst een paar basisdingen uitleggen.
Je hebt een elektrische gitaar, snaar gaat trillen en het element geeft een wisselspaningkje af. (zelfde principe als een draaitafel element.)
Dat wisselspanninkje ga je versterken en op smaak brengen met effecten. Wie wel eens in een muziekwinkel is geweest weet dat er wel honderden verschillende effecten te koop zijn.
Echter, in de basis zijn er slechts twee soorten effecten voor de gitaar: dynamische en tijdsgebonden. onder de eerste verstaan we alles wat ingrijpt in het volume van het gitaar signaal.
Hieronder vallen dus bijvoorbeeld wah-wah pedalen, compressors, overdrive/distortion en equalizers.
Onder tijdsgebonden effecten verstaan we bijvoorbeeld galm (reverb) en echo (delay).
Dit soort effecten kwamen voor het eerst in het midden van de jaren '60 op de markt.
Omdat een gitarist normaal gesproken al zijn handen vol heeft, bouwde men deze schakelingen in een klein metalen doosje met een voetschakelaar erin zodat je hem op de grond kon zetten,
en met je voeten kan in en uitschakelen.
Vandaag de dag is dit principe nog ongewijzigd en zijn er honderden merken en typen effecten op de markt.
Gaandeweg kwamen muzikanten erachter dat je meerdere pedaaltjes in serie (of paralel) kon schakelen om zo meerdere verschillende geluiden tot zijn beschikking te hebben.
Hieruit onstond de zogeheten pedalenbak of floorboard.
Dat is een houten of kunststof plank met wel 10 of meer pedalen (en vaak ook een netvoeding) erin.
Vervolgens onstond er toen een probleem: stel je bent een liedje aan het spelen en hebt pedaal A,B en C aanstaan voor een bepaald geluid, je wilt overschakelen naar een solo of brug en je wilt daarvoor pedaal D en E gebruiken, dat zou betekenen dat je 5 keer moet trappen! en het liefst binnen een halve seconde en zonder rare bijgeluiden... dat word een beetje moeilijk dus.
Een Amerikaan genaamd Bob Bradshaw geheten kwam begin jaren '80 met een idee om een apperaat te ontwerpen waar je al je pedalen op aansluit en dit te combineren met een microcontroller met een geheugen.
Hierdoor kon je met een (voet) druk op de knop meerdere effcten in-en-uitschakelen in een bepaalde volgorde en ziehier: De Bradshaw Switching Interface was geboren.
Deze bestaat uit twee gedeeltes: een floorboard met een display en een rackunit met in-en-uitgangen waarop alle units worden aangesloten.
Een andere ontwikkeling uit diezelfde tijd was dat Amerikaanse muzikanten apparatuur die oorspronkelijk voor de opnamestudio was ontworpen in een 19 Inch rack bouwden en mee op toernee namen.
Dit was omdat men niet tevreden was over de geluidskwaliteit van de toenmalige pedalen of een effect zochten wat niet met een (simpel) pedaal was te bereiken.
Hieruit ontstonden enorme rack's met vele verschillende delays, pitch-shifters, compressoren, reverbs en noem maar op,
Enkele slimme fabrikanten haalden hun buizenversterkers uit de combo's en top's en boden deze ook in 19 Inch formaat aan zodat deze ook een plekje vonden in het rack van de (vermogende....) gitarist.
Toen op een gegeven moment MIDI op de markt kwam werd het echt leuk, in combinatie met het Bradshaw System (dat ook over MIDI beschikt) kon je door middel van het Program Change commando ook verschilllende progamma's van digitale multi effect-processoren laten omschakelen.
Ook kunnen hiermee tegenwoordig (buizen) versterkers omgeschakeld worden.
Wat tegenwoordig ook veel gedaan word is het in een rack bouwen van (vaak oude) pedalen.
Deze zitten dan in een lade met schuifrails die uitgetrokken kan worden indien de instellingen verandert moeten worden.
voordeel hiervan is dat je maar een relatief klein floorboard nodig hebt en de pedalen goed beschermd zijn.
Ben ik nu zo'n fantastische gitarist dat ik zoveel rommel nodig heb?
Nee , absoluut niet...Ik heb alleen de vervelende eigenschap dat het maken van nieuwe klanken door middel van een gitaar en effecten mij mateloos boeit. Oh ja, ik ben ook nog hopeloos soldeerverslaafd.
voor wie wat dieper in deze materie wil duiken heb ik hier een aantal links van enkele gespecialiseerde sites en bedrijven met veel foto's en info van racks van bekende muzikanten:
http://www.paullenders.com/
http://www.petecornish.co.uk/index2.html
http://www.customaudioelectronics.com/
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewforum.php?f=1
http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisp ... apparatuur