Decoupeerzaag tips?
Moderator: Beheerdersteam
Decoupeerzaag tips?
Ik heb al jaren een B&D decoupeerzaag. Toendertijd een van de goedkoopste die er te krijgen was. En dat merk je ook wel aan het zagen. Ik zie soms prachtige strakke zaagsnedes met de decoupeerzaag, maar dat ding van mij danst alle kanten op. Niet erg voor grof werk, maar het moet veel beter kunnen. Zijn er aanraders voor een betere decoupeerzaag? Bosch, Makita, Metabo? En is dan alleen Bosch blauw een beetje goed spul of is er voor minder dan E180 ook al een bruikbare zaag te vinden?
(ik weet dat Festool mooi spul is, maar het is voor de hobby en niet voor dagelijks intensief professioneel gebruik, dus die valt buiten budget)
(ik weet dat Festool mooi spul is, maar het is voor de hobby en niet voor dagelijks intensief professioneel gebruik, dus die valt buiten budget)
Re: Decoupeerzaag tips?
De groene serie van Bosch is ook niks mis mee, hoor.
Wat ik zelf erg prettig vind op een deco is een regelbare snelheid, en een schakelbare pendelstand.
Zo kun je het goed afstemmen op het materiaal en de beweging.
Wat ik zelf erg prettig vind op een deco is een regelbare snelheid, en een schakelbare pendelstand.
Zo kun je het goed afstemmen op het materiaal en de beweging.
Re: Decoupeerzaag tips?
Dat is snel 
Instelbare pendel heeft mijn huidige zaag inderdaad ook, dat is wel fijn. Snelheid van mijn oude zaag is niet regelbaar, alleen volgas. Rustige start en langzamer kunnen zagen zou inderdaad wel lekker zijn. Goed om te weten dat de groene Bosch er ook goed mee door kunnen. Ik heb al snel de neiging de goedkope Bosch op een lijn te zetten met de goedkope B&D en daar heb ik geen goeie ervaringen mee. Mijn oude deco zaag doet het nog maar is niet fijn, een B&D cirkelzaag heb ik gehad, was niet recht mee te zagen en is binnen enkele jaren uitgefikt en dat was niet omdat ie bovenmatig veel gebruikt is. Was gewoon een slecht apparaat.
Op de shortlist staan nu:
Hitachi CJ90vsT (vanaf ongeveer 105)
Bosch PST 900 (groen, vanaf ongeveer 90)
Bosch GST 90 (blauw, vanaf ongeveer 140)
Instelbare pendel heeft mijn huidige zaag inderdaad ook, dat is wel fijn. Snelheid van mijn oude zaag is niet regelbaar, alleen volgas. Rustige start en langzamer kunnen zagen zou inderdaad wel lekker zijn. Goed om te weten dat de groene Bosch er ook goed mee door kunnen. Ik heb al snel de neiging de goedkope Bosch op een lijn te zetten met de goedkope B&D en daar heb ik geen goeie ervaringen mee. Mijn oude deco zaag doet het nog maar is niet fijn, een B&D cirkelzaag heb ik gehad, was niet recht mee te zagen en is binnen enkele jaren uitgefikt en dat was niet omdat ie bovenmatig veel gebruikt is. Was gewoon een slecht apparaat.
Op de shortlist staan nu:
Hitachi CJ90vsT (vanaf ongeveer 105)
Bosch PST 900 (groen, vanaf ongeveer 90)
Bosch GST 90 (blauw, vanaf ongeveer 140)
Re: Decoupeerzaag tips?
Misschien geloven je het niet, maar ik gebruik vrijwel nooit een decoupeerzaag. Nog sterker, ik heb er geen en tijdens de bouw heb ik er nooit een hoeven gebruiken. Eigenlijk hetzelfde met een bandschuurmachine..... te onnauwkeurig en geeft vooral veel fouten.
Ik zou wel een trilsnijder van ferm kunnen gebruiken; lijkt me ideaal bij het afwerken van gemonteerde stukken?
Ik zou wel een trilsnijder van ferm kunnen gebruiken; lijkt me ideaal bij het afwerken van gemonteerde stukken?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Decoupeerzaag tips?
je bedoeld zo'n ding jan? http://www.powertoolshop.nl/product/106 ... m1001.html
hebben we pas voor mijn schoonvader gekocht, ik vond het niet echt een succes, voelde aan alsof het 1 dag na de garantie uit elkaar valt
afwerken kan toch mooier met een bovenfrees?
hebben we pas voor mijn schoonvader gekocht, ik vond het niet echt een succes, voelde aan alsof het 1 dag na de garantie uit elkaar valt
afwerken kan toch mooier met een bovenfrees?
Re: Decoupeerzaag tips?
Ik gebruik de decoupeerzaag en bandschuurmachine ook niet vaak, maar zo nu en dan is het wel prettig. Voor bijvoorbeeld het uitzagen van een freesmal vind ik een decoupeerzaag prettig, als ie tenminste precies genoeg zaagt. Hetzelfde voor handvaten uitzagen uit multiplex.Wowly schreef:Misschien geloven je het niet, maar ik gebruik vrijwel nooit een decoupeerzaag. Nog sterker, ik heb er geen en tijdens de bouw heb ik er nooit een hoeven gebruiken. Eigenlijk hetzelfde met een bandschuurmachine..... te onnauwkeurig en geeft vooral veel fouten.
Ik zou wel een trilsnijder van ferm kunnen gebruiken; lijkt me ideaal bij het afwerken van gemonteerde stukken?
Re: Decoupeerzaag tips?
Kom nou, Jan. we zijn het er toch wel over eens dat dat valt onder de basis gereedschappen voor timmer werkzaamheden, samen met het potlood, de duimstok, en de schroefmachine.Wowly schreef:Misschien geloven je het niet, maar ik gebruik vrijwel nooit een decoupeerzaag. Nog sterker, ik heb er geen en tijdens de bouw heb ik er nooit een hoeven gebruiken.
En dan heb ik het niet zozeer over luidsprekers bouwen, maar timmerwerk in het algemeen.
Re: Decoupeerzaag tips?
Heel vaak zijn zaken al gemonteerd, of blijken achteraf te zijn gaan werken. Met zo'n tool hoef je niets los te breken maar kun je het bijwerken. Nu gebeurd dat met een beitel....sander1238 schreef:je bedoeld zo'n ding jan? http://www.powertoolshop.nl/product/106 ... m1001.html
hebben we pas voor mijn schoonvader gekocht, ik vond het niet echt een succes, voelde aan alsof het 1 dag na de garantie uit elkaar valt
afwerken kan toch mooier met een bovenfrees?
Re: Decoupeerzaag tips?
Schroefmachine: idd daar kan ik niet zonder evenals het potlood en de duimstok. Maar een decoupeerzaag kun je (meestal) alleen gebruiken als de plaat nog plat en ongemonteerd is. En in dat geval gebruik ik liever de cirkelzaag. Alleen bij vreemde curves is een decoupeerzaag dan handig. En die zijn er nauwelijks in een huis; hoogstens waar een plaat om een buis komt te zitten. En bij kleine doorsnede's gebruik ik dan een komboor.
De bandschuurmachine is alleen te gebruiken op de kopse zijden, omdat op platte zijden er kuilen in de plaat komen. Daar gebruik ik altijd een excentrische schuurmachine voor. En als kopse zijden "afgewerkt" worden met een bandschuurmachine; dan is hetgeen waar de kopse zijde tegenaankomt niet goed genoeg vlak gemaakt.
Wat grappig is dat toen ik een beetje aanklooide is heel vaak de decoupeerzaag en bandschuurmachine gebruikte om mijn fouten te corrigeren. Die dan vaak nog niet om aan te zien waren trouwens hahaha. Vandaar: ik gebruik bijna geen bandschuurmachine en decoupeerzaag....
De bandschuurmachine is alleen te gebruiken op de kopse zijden, omdat op platte zijden er kuilen in de plaat komen. Daar gebruik ik altijd een excentrische schuurmachine voor. En als kopse zijden "afgewerkt" worden met een bandschuurmachine; dan is hetgeen waar de kopse zijde tegenaankomt niet goed genoeg vlak gemaakt.
Wat grappig is dat toen ik een beetje aanklooide is heel vaak de decoupeerzaag en bandschuurmachine gebruikte om mijn fouten te corrigeren. Die dan vaak nog niet om aan te zien waren trouwens hahaha. Vandaar: ik gebruik bijna geen bandschuurmachine en decoupeerzaag....
Re: Decoupeerzaag tips?
Niks te prutsen, verontschuldig je niet want zo zijn de meesten begonnen. Ik ook!
Ik weet wel dat wat ray zegt klopt als een bus; het zaagje van is van grootste belang (buiten de pendelstand). Oja, ik deed destijds wel eens de zool aftapen om het werkstuk niet te beschadigen met het harde metaal...
Ik weet wel dat wat ray zegt klopt als een bus; het zaagje van is van grootste belang (buiten de pendelstand). Oja, ik deed destijds wel eens de zool aftapen om het werkstuk niet te beschadigen met het harde metaal...
Re: Decoupeerzaag tips?
Ik heb zelf een groene Bosch, prima ding voor het grove werk. Maar ik heb ook wel eens een blauwe in de hand gehad, dat is toch wel even wat anders. Een verschil als zagen met een broodmes of met een mes door de boter.AntonZ schreef:Bosch, Makita, Metabo? En is dan alleen Bosch blauw een beetje goed spul...
Re: Decoupeerzaag tips?
Het belangrijkste punt bij zagen met een decoupeerzaag; Laat de zaag het werk doen! Niet gaan duwen, want al lukt het je om netjes langs het lijntje te zagen, aan de onderkant van het materiaal gaat het zaagje 'zoeken' en krijg je een slingerlijn. In bochten is dat helemaal verschrikkelijk als je duwt.
Verder ben ik het met Ray eens op twee punten:
A: Een decoupeerzaag is een stuk basisgereedschap en onmisbaar voor de echte doehetzelvert.
B: Groene Bosch met regelbaar toerental en pendelstand is niets mis mee.

Verder ben ik het met Ray eens op twee punten:
A: Een decoupeerzaag is een stuk basisgereedschap en onmisbaar voor de echte doehetzelvert.
B: Groene Bosch met regelbaar toerental en pendelstand is niets mis mee.
Re: Decoupeerzaag tips?
ik heb deze
werkelijk een topzaag
http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gst-1 ... 18925.html
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vwx87NlbIY
mvg bert
werkelijk een topzaag
http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gst-1 ... 18925.html
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vwx87NlbIY
mvg bert
Re: Decoupeerzaag tips?
Dat mag ook wel, voor ruim 600 keiharde Hollandse Guldens...fritzie schreef:
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Decoupeerzaag tips?
ben over de mijne ook errug tevreden!
http://shop.neele.com/machines/elektris ... 472-3.aspx
http://shop.neele.com/machines/elektris ... 472-3.aspx
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Decoupeerzaag tips?
Work, don't play!ray5150 schreef:Kijk ook eens naar een Metabo, ook niks mis mee.
Zegt genoeg toch?
Ik heb een Metabo decoupeerzaag en die is heeeeeerlijk stil.
Geen moment spijt van gehad en ook nog betaalbaar.
Het blijft subjectief, maar Bosch koop ik niet meer.
Ik vind het persoonlijk herriebakken.
Leuk voor even, maar als je een tijd er mee moet zagen, ben je er snel klaar mee.
Voor luidsprekerbouw gebruik ik trouwens ook nooit mijn decoupeer.
Doe bijna alles met mijn bovenfrees (Perles, ook een TOP! merk)
Re: Decoupeerzaag tips?
Alle hobby decoupeerzagen zijn prima, of ze nu groen, geel of blauw zijn. Totdat.... je een echt goede in je handen hebt die goed gebalanceerd is, niet trilt en helemaal uit zichzelf moeteloos kaarsrecht zaagt.
Vorig jaar mij eens een echte Fein veroorloofd. Ding is klein en kan niks: Niet pendelen, niet onder een hoek zagen enz. maar hij zaagt 10x mooier/strakker en rechter (in het verticale vlak dwars op het hout) dan welke andere hobbymachine dan ook. http://www.toolsxl.nl/fein-fein-aste-63 ... -7312.html
Kost wat, maar zo'n machine gaat je leven lang mee.
Vorig jaar mij eens een echte Fein veroorloofd. Ding is klein en kan niks: Niet pendelen, niet onder een hoek zagen enz. maar hij zaagt 10x mooier/strakker en rechter (in het verticale vlak dwars op het hout) dan welke andere hobbymachine dan ook. http://www.toolsxl.nl/fein-fein-aste-63 ... -7312.html
Kost wat, maar zo'n machine gaat je leven lang mee.
Re: Decoupeerzaag tips?
ik heb er in 2004 168 euro (369 gulden)voor betaaldDat mag ook wel, voor ruim 600 keiharde Hollandse Guldens...
ja en wat is duur
je kan er ook 1 exotische condensator voor kopen
mvg bert
Re: Decoupeerzaag tips?
Dank voor het meedenken allemaal. Zagen van 300-500 euro kan ik me niet veroorloven. Er is een groene Bosch onderweg (PST 900 PEL) naar mijn schoen. Als ik de eerste zaagsnedes gemaakt heb, zal ik laten weten hoe het bevalt.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Decoupeerzaag tips?
Naar mijn idee heeft iedereen wel zo zijn eigen 'hand en tools' van werken.
Zo heb ik al jaren plezier van mijn maatje:
Inmiddels heb ik met dat ding leren lezen en schrijven zeg maar.
Alleen zou hij onderhand wel een servicebeurtje kunnen gebruiken...
Zo heb ik al jaren plezier van mijn maatje:
Inmiddels heb ik met dat ding leren lezen en schrijven zeg maar.
Alleen zou hij onderhand wel een servicebeurtje kunnen gebruiken...
