tekst op frontplaten

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

tekst op frontplaten

Bericht door Mr Tube »

Ik vraag me af of het mogelijk is om zelf tekst op een geanodiseerde frontplaat aan te brengen.
Vroeger deed ik dat met wrijfletters maar nu zou ik het iets professioneler willen aanpakken.

dan gaan de gedachte gaan uit naar het volgende:

een printer ombouwen zodat je een plaat kan doorvoeren ipv papier
een XY plotter (mat laser?)

Transfer methode zoals ook op T shirts wordt gedaan.

zijn er ook mensen op dit forum bij wie ik dit kan laten doen?

Ik heb nu een front aan Schaeffer uitbesteed maar vind het grote bezwaar dat de randen niet zijn meegeanodiseerd, als je dit wil dan betaal je 65 euro Ex extra en dat vind ik te gortig.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: tekst op frontplaten

Bericht door SARK »

Je zou eens contact op kunnen nemen met FreesKees.
http://techgraphix.nl/

http://forum.zelfbouwaudio.nl/memberlis ... file&u=647
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: tekst op frontplaten

Bericht door hrscharft »

Freeskees (Audiomanics) kan tekst laseren idd. Ik zou kunnen graveren als mijn machine klaar is maar zo ver is het nog niet. Ik heb nu wel al een kleintje staan maar die is niet betrouwbaar genoeg om me aan jouw dure mooie front te wagen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tekst op frontplaten

Bericht door audiomanics »

hrscharft schreef:
Freeskees (Audiomanics) kan tekst laseren idd.
Moet het frontje al wel een kleur hebben, liefst zwart.. Blanke metalen zijn met mijn golflengte laser niet te bewerken.
Maar frezen lukt ook wel als de letters niet te klein zijn en niet te veel krullen en halen hebben..

Kees
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Mr Tube »

Ik zal Kees eens benaderen, had er al over gehoord maar wist hem tot nu toe nog niet te vinden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Mr Tube »

Mijn idee is inderdaad om als basis een zwart geanodiseerd front te gebruiken. Kun je daar tekst in laseren?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: tekst op frontplaten

Bericht door ray5150 »

Mr Tube schreef:
Ik heb nu een front aan Schaeffer uitbesteed maar vind het grote bezwaar dat de randen niet zijn meegeanodiseerd, als je dit wil dan betaal je 65 euro Ex extra en dat vind ik te gortig.
Ik heb het vermoeden dat zij grote platen aluminium afnemen, die al geanodiseerd zijn.
Men freest daarvan platen uit, de voor en achterkant zijn dan wel geanodiseerd, maar de zijkanten inderdaad niet.

Mijn ervaring is dat het met dunne en grijze panelen niet zo opvalt, neem je dikkere en/of in kleur, dan gaat het inderdaad minder fraai eruit zien.
Waarschijnlijk word het extra anodiseren uitbesteed aan een ander bedrijf, vandaar de forse extra kosten. op zich vind ik de panelen van Schaeffer heel betaalbaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tekst op frontplaten

Bericht door audiomanics »

Mr Tube schreef:
Kun je daar tekst in laseren?
ik wel:
VinculumFront3.jpg
(gaatjes maken doe ik ook)
Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: tekst op frontplaten

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er inderdaad mooi uit :kwijl:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tekst op frontplaten

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :kwijl: :kwijl:
Zweitse schreef:
:kwijl:
kom kom jongens... we hebben toch wel vaker frontjes gezien die ik gemaakt heb... dit is gewoon strak maar toch niet om maar meteen hyperactieve speekselklieren van te krijgen? (want dan heb ik er nog wel een paar... :mrgreen: )

Kees
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Zweitse »

audiomanics schreef:
ray5150 schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :kwijl: :kwijl:
Zweitse schreef:
:kwijl:
kom kom jongens... we hebben toch wel vaker frontjes gezien die ik gemaakt heb... dit is gewoon strak maar toch niet om maar meteen hyperactieve speekselklieren van te krijgen? (want dan heb ik er nog wel een paar... :mrgreen: )

Kees
Nou, ik wel hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tekst op frontplaten

Bericht door hannesie »




Is dit leuk ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: tekst op frontplaten

Bericht door John P »

Op het fablab hadden wij een kleine freesmachine die ook PCB's kon frezen. Toen bleek dat het bordmateriaal en de koperlaag in heel kleine deeltjes in de lucht werden geblazen was de pret snel over en werd het verboden. Ik weet niet hoe het hier zit, maar zonder afzuiginstallatie sta ik er toch niet graag naast.
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Meridian »

Laatst nog een input switcher als nieuw gemaakt. Was origineel in de kleur zwart. Blank gemaakt en voorzien van nieuwe letters en lijntjes. Gewoon met transfer papier en daarna blanke spuitlak.
Bijlagen
20240114_124137.jpg
20240114_132155.jpg
20240117_133650.jpg
20240117_145321.jpg
20240120_155607.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: tekst op frontplaten

Bericht door SARK »

Ziet er heel netjes uit hoor!

Maareh ... "Gewoon met transfer papier en daarna blanke spuitlak."
Leeg eens uit ajb want dit is een methode die ik ook wel wil gaan toepassen, Wat voor materialen/technieken heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Meridian »

Stap1:
Ik heb eerst de voorkant ingemeten ( zeg maar waar de letters en cijfers staan ) zodat deze hetzelfde uit gaat zien. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het logo en lettertype van de firma. Het logo en de letters heb ik vervolgens in excel geplaatst zodat ik alle benodigde opdrukken op 1 A4`tje kan afdrukken. Ik heb een aantal van deze extra gemaakt zodat ik een aantal reserve heb mocht het misgaan. Afdrukken doe ik per laserprinter op decall ( transfer ) papier.
Stap 2:
De voorkant en achterkant heb ik geheel blank machinaal geschuurd met een zeer fijne korrel ( gebruik een mondmasker en handschoenen ) Na het schuren met ipa 70% geheel vetvrij gemaakt
Stap3:
Leg het paneel op papier met een mm raster ( zodat de letters qua plaats mooi overeen komen )
Stap 4:
Snijdt de opdruk per letter of cijfer uit met een scalpel. Week deze in schoon water voor.
Stap 5:
Plaats deze letters op de gewenste plek op het paneel.
Stap 6:
Laat het geheel enkele uren volledig drogen.
Stap 7:
Na het drogen voorzie je het paneel met een transparante spuitverf ( mat ) Ik heb deze 4 x voorzien van deze lak. Laat tussen de lagen door de lak goed uitharden volgens voorschrift.
Stap 8:
Monteer het paneel terug.
Bijlagen
screenprint.jpg
Laatst gewijzigd door Meridian op zo 15 dec 2024, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Meridian »

Na intensief gebruik ziet het na bijna 1 jaar nog steeds zo uit:
Bijlagen
20241215_113419.jpg
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Meridian »

De switcher zelf heb ik voorzien van een aantal nieuwe condensatoren en nieuwe keuzeschakelaars ( in totaal 24 stuks )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: tekst op frontplaten

Bericht door SARK »

Dank voor de uitleg.
Meridian schreef: zo 15 dec 2024, 11:26
Stap1:
Afdrukken doe ik per laserprinter op decall ( transfer ) papier.
Heb je een merk/type wat je gebruikt? Ik heb zelf in een ver verleden wel eens lopen klooien met papier uit tijdschriften (glossy) om een printplaat voor te bereiden maar dat ging niet altijd even netjes :-& Dat was de strijkboutmethode ... wat jij doet met zo'n transfer lijkt mij vele malen netter om een frontplaat te maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Pjotr »

Modelbouwzaak sowieso. Het is er voor zowel laser als apart voor inkjet. Inkjet biedt meer mogelijkheid tot kleur maar moet wel watervast zijn! Als je wat Googeld kom je meer tegen, in diverse film dikten ook. Zelf alleen nog die laserfilm van de modelbouwwinkel gebruikt.

Overigens werken overhead transparanten ook prima als het niet groter dan A4 is. In spiegelbeeld printen en met 3M lijmfilm opplakken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: tekst op frontplaten

Bericht door SARK »

Maar plak je met zo'n overhead transparant het hele vel op het panel?
Gebruikersavatar
Meridian
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 96
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Meridian »

Ik heb ze destijds zelf gekocht via https://www.paperspecials.nl/nl/laser-s ... -13mi.html Het leuke is ook dat je er een witte opdruk op kan doen als je printer dat doet ondersteunen. De Canon lbp633cw ondersteunt dit mits je de juiste toner gebruikt. Zo kan je als je dit wilt alle kleuren opdruk gebruiken. Ik moet zeggen, dat dit vele malen mooier en goedkoper is dan met een frees. Mits je natuurlijk ermee om kan gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: tekst op frontplaten

Bericht door Pjotr »

SARK schreef: zo 15 dec 2024, 12:10
Maar plak je met zo'n overhead transparant het hele vel op het panel?
Yup, met Talens acrylverf kun je dan eventueel nog met de hand inkleuren. voorbeeldje:

Afbeelding

Het masker voor de ledbar is hier overigens wel met decalpapier gedaan.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: tekst op frontplaten

Bericht door pvanlingen »

Is dit dat mooie doosje waar de elco's liggend in uitsparingen in de print gemonteerd zijn?
Plaats reactie