tekst op frontplaten
Moderator: Beheerdersteam
tekst op frontplaten
Ik vraag me af of het mogelijk is om zelf tekst op een geanodiseerde frontplaat aan te brengen.
Vroeger deed ik dat met wrijfletters maar nu zou ik het iets professioneler willen aanpakken.
dan gaan de gedachte gaan uit naar het volgende:
een printer ombouwen zodat je een plaat kan doorvoeren ipv papier
een XY plotter (mat laser?)
Transfer methode zoals ook op T shirts wordt gedaan.
zijn er ook mensen op dit forum bij wie ik dit kan laten doen?
Ik heb nu een front aan Schaeffer uitbesteed maar vind het grote bezwaar dat de randen niet zijn meegeanodiseerd, als je dit wil dan betaal je 65 euro Ex extra en dat vind ik te gortig.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties
Vroeger deed ik dat met wrijfletters maar nu zou ik het iets professioneler willen aanpakken.
dan gaan de gedachte gaan uit naar het volgende:
een printer ombouwen zodat je een plaat kan doorvoeren ipv papier
een XY plotter (mat laser?)
Transfer methode zoals ook op T shirts wordt gedaan.
zijn er ook mensen op dit forum bij wie ik dit kan laten doen?
Ik heb nu een front aan Schaeffer uitbesteed maar vind het grote bezwaar dat de randen niet zijn meegeanodiseerd, als je dit wil dan betaal je 65 euro Ex extra en dat vind ik te gortig.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties
Re: tekst op frontplaten
Je zou eens contact op kunnen nemen met FreesKees.
http://techgraphix.nl/
http://forum.zelfbouwaudio.nl/memberlis ... file&u=647
http://techgraphix.nl/
http://forum.zelfbouwaudio.nl/memberlis ... file&u=647
Re: tekst op frontplaten
Freeskees (Audiomanics) kan tekst laseren idd. Ik zou kunnen graveren als mijn machine klaar is maar zo ver is het nog niet. Ik heb nu wel al een kleintje staan maar die is niet betrouwbaar genoeg om me aan jouw dure mooie front te wagen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: tekst op frontplaten
Moet het frontje al wel een kleur hebben, liefst zwart.. Blanke metalen zijn met mijn golflengte laser niet te bewerken.hrscharft schreef:Freeskees (Audiomanics) kan tekst laseren idd.
Maar frezen lukt ook wel als de letters niet te klein zijn en niet te veel krullen en halen hebben..
Kees
Re: tekst op frontplaten
Ik zal Kees eens benaderen, had er al over gehoord maar wist hem tot nu toe nog niet te vinden.
Re: tekst op frontplaten
Mijn idee is inderdaad om als basis een zwart geanodiseerd front te gebruiken. Kun je daar tekst in laseren?
Re: tekst op frontplaten
Ik heb het vermoeden dat zij grote platen aluminium afnemen, die al geanodiseerd zijn.Mr Tube schreef:Ik heb nu een front aan Schaeffer uitbesteed maar vind het grote bezwaar dat de randen niet zijn meegeanodiseerd, als je dit wil dan betaal je 65 euro Ex extra en dat vind ik te gortig.
Men freest daarvan platen uit, de voor en achterkant zijn dan wel geanodiseerd, maar de zijkanten inderdaad niet.
Mijn ervaring is dat het met dunne en grijze panelen niet zo opvalt, neem je dikkere en/of in kleur, dan gaat het inderdaad minder fraai eruit zien.
Waarschijnlijk word het extra anodiseren uitbesteed aan een ander bedrijf, vandaar de forse extra kosten. op zich vind ik de panelen van Schaeffer heel betaalbaar.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: tekst op frontplaten
ik wel: (gaatjes maken doe ik ook)Mr Tube schreef:Kun je daar tekst in laseren?
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: tekst op frontplaten
ray5150 schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
kom kom jongens... we hebben toch wel vaker frontjes gezien die ik gemaakt heb... dit is gewoon strak maar toch niet om maar meteen hyperactieve speekselklieren van te krijgen? (want dan heb ik er nog wel een paar...Zweitse schreef:
Kees
Re: tekst op frontplaten
Nou, ik wel hooraudiomanics schreef:ray5150 schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
kom kom jongens... we hebben toch wel vaker frontjes gezien die ik gemaakt heb... dit is gewoon strak maar toch niet om maar meteen hyperactieve speekselklieren van te krijgen? (want dan heb ik er nog wel een paar...Zweitse schreef:)
Kees
Re: tekst op frontplaten
Op het fablab hadden wij een kleine freesmachine die ook PCB's kon frezen. Toen bleek dat het bordmateriaal en de koperlaag in heel kleine deeltjes in de lucht werden geblazen was de pret snel over en werd het verboden. Ik weet niet hoe het hier zit, maar zonder afzuiginstallatie sta ik er toch niet graag naast.
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: tekst op frontplaten
Laatst nog een input switcher als nieuw gemaakt. Was origineel in de kleur zwart. Blank gemaakt en voorzien van nieuwe letters en lijntjes. Gewoon met transfer papier en daarna blanke spuitlak.
Re: tekst op frontplaten
Ziet er heel netjes uit hoor!
Maareh ... "Gewoon met transfer papier en daarna blanke spuitlak."
Leeg eens uit ajb want dit is een methode die ik ook wel wil gaan toepassen, Wat voor materialen/technieken heb je gebruikt?
Maareh ... "Gewoon met transfer papier en daarna blanke spuitlak."
Leeg eens uit ajb want dit is een methode die ik ook wel wil gaan toepassen, Wat voor materialen/technieken heb je gebruikt?
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: tekst op frontplaten
Stap1:
Ik heb eerst de voorkant ingemeten ( zeg maar waar de letters en cijfers staan ) zodat deze hetzelfde uit gaat zien. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het logo en lettertype van de firma. Het logo en de letters heb ik vervolgens in excel geplaatst zodat ik alle benodigde opdrukken op 1 A4`tje kan afdrukken. Ik heb een aantal van deze extra gemaakt zodat ik een aantal reserve heb mocht het misgaan. Afdrukken doe ik per laserprinter op decall ( transfer ) papier.
Stap 2:
De voorkant en achterkant heb ik geheel blank machinaal geschuurd met een zeer fijne korrel ( gebruik een mondmasker en handschoenen ) Na het schuren met ipa 70% geheel vetvrij gemaakt
Stap3:
Leg het paneel op papier met een mm raster ( zodat de letters qua plaats mooi overeen komen )
Stap 4:
Snijdt de opdruk per letter of cijfer uit met een scalpel. Week deze in schoon water voor.
Stap 5:
Plaats deze letters op de gewenste plek op het paneel.
Stap 6:
Laat het geheel enkele uren volledig drogen.
Stap 7:
Na het drogen voorzie je het paneel met een transparante spuitverf ( mat ) Ik heb deze 4 x voorzien van deze lak. Laat tussen de lagen door de lak goed uitharden volgens voorschrift.
Stap 8:
Monteer het paneel terug.
Ik heb eerst de voorkant ingemeten ( zeg maar waar de letters en cijfers staan ) zodat deze hetzelfde uit gaat zien. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het logo en lettertype van de firma. Het logo en de letters heb ik vervolgens in excel geplaatst zodat ik alle benodigde opdrukken op 1 A4`tje kan afdrukken. Ik heb een aantal van deze extra gemaakt zodat ik een aantal reserve heb mocht het misgaan. Afdrukken doe ik per laserprinter op decall ( transfer ) papier.
Stap 2:
De voorkant en achterkant heb ik geheel blank machinaal geschuurd met een zeer fijne korrel ( gebruik een mondmasker en handschoenen ) Na het schuren met ipa 70% geheel vetvrij gemaakt
Stap3:
Leg het paneel op papier met een mm raster ( zodat de letters qua plaats mooi overeen komen )
Stap 4:
Snijdt de opdruk per letter of cijfer uit met een scalpel. Week deze in schoon water voor.
Stap 5:
Plaats deze letters op de gewenste plek op het paneel.
Stap 6:
Laat het geheel enkele uren volledig drogen.
Stap 7:
Na het drogen voorzie je het paneel met een transparante spuitverf ( mat ) Ik heb deze 4 x voorzien van deze lak. Laat tussen de lagen door de lak goed uitharden volgens voorschrift.
Stap 8:
Monteer het paneel terug.
Laatst gewijzigd door Meridian op zo 15 dec 2024, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: tekst op frontplaten
Na intensief gebruik ziet het na bijna 1 jaar nog steeds zo uit:
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: tekst op frontplaten
De switcher zelf heb ik voorzien van een aantal nieuwe condensatoren en nieuwe keuzeschakelaars ( in totaal 24 stuks )
Re: tekst op frontplaten
Dank voor de uitleg.
Dat was de strijkboutmethode ... wat jij doet met zo'n transfer lijkt mij vele malen netter om een frontplaat te maken.
Heb je een merk/type wat je gebruikt? Ik heb zelf in een ver verleden wel eens lopen klooien met papier uit tijdschriften (glossy) om een printplaat voor te bereiden maar dat ging niet altijd even netjes
Re: tekst op frontplaten
Modelbouwzaak sowieso. Het is er voor zowel laser als apart voor inkjet. Inkjet biedt meer mogelijkheid tot kleur maar moet wel watervast zijn! Als je wat Googeld kom je meer tegen, in diverse film dikten ook. Zelf alleen nog die laserfilm van de modelbouwwinkel gebruikt.
Overigens werken overhead transparanten ook prima als het niet groter dan A4 is. In spiegelbeeld printen en met 3M lijmfilm opplakken.
Overigens werken overhead transparanten ook prima als het niet groter dan A4 is. In spiegelbeeld printen en met 3M lijmfilm opplakken.
Re: tekst op frontplaten
Maar plak je met zo'n overhead transparant het hele vel op het panel?
- Meridian
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 96
- Lid geworden op: za 06 jun 2020, 15:39
Re: tekst op frontplaten
Ik heb ze destijds zelf gekocht via https://www.paperspecials.nl/nl/laser-s ... -13mi.html Het leuke is ook dat je er een witte opdruk op kan doen als je printer dat doet ondersteunen. De Canon lbp633cw ondersteunt dit mits je de juiste toner gebruikt. Zo kan je als je dit wilt alle kleuren opdruk gebruiken. Ik moet zeggen, dat dit vele malen mooier en goedkoper is dan met een frees. Mits je natuurlijk ermee om kan gaan.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: tekst op frontplaten
Is dit dat mooie doosje waar de elco's liggend in uitsparingen in de print gemonteerd zijn?
