Daphile
Geplaatst: wo 02 apr 2014, 22:30
Ik had nog een oude PC over staan en wilde daar een media player van maken voor alleen audio.
Dit was een pentium 4 processor die op 2.8 Mhz draait wat voor muziek meer als voldoende is.
Voor mij is het niet de bedoeling dat deze de hele dag aanstaat maar alleen als ik muziek wil luisteren.
Een extra zuinig ITX moederbord zou dan een betere oplossing zijn maar moet ik weer kopen en digitale audio mag van mij niet veel kosten en zo als hier blijkt is dat ook niet nodig.
Wat verwacht ik aan mogelijkheden.
. dat hij standalone kan draaien
. Headles
. bediening via tablet of telefoon (android)
. DSD
. onderhouds-vriendelijk (geen windhoos dus)
Nu was ik al langer geleden Daphile tegen gekomen en heb op DiyAudio daar al hel wat over kunnen lezen.
Ik ben dus al wat langer ge charmeert van deze software incl OS.
Ik had al een aantal keer wat zitten spelen met deze software door deze direct op te starten van af CD maar nu dus op een eigen machine met voldoende HD ruimte om voorlopig mij hele collectie kwijt te kunnen.
Hoe werkt het. Eigenlijk net zo als het plaatje laat zien.
Ja haalt een .ISO in het juiste formaat (32bit of 64bit) van de website en zet deze op de CD of met behulp van Unetbootin op een USB stick of SD kaart.
Dat laatste werkte met mij hardware niet echt goed en heb dus maar de CD optie gebruikt.
Schuif de CD in de lade van de PC die je hiervoor wil gaan gebruiken en start opnieuw op vanaf CD (of USB).
Na het opstarten vraagt de software eerst of je even op F1 wil drukken om in de set up mode te komen.
Vervolgens wil het systeem weten of je Wlan gebruikt en of je een vast IP adres wil gebruiken.
De volgende vraag is of je de aanwezige HD wil gaan gebruiken voor Daphile.
Ik wilde dat en gaf middels het bevestigen van een code toestemming om de aanwezige HD te mogen formatteren.
Er worden dan 2 Ext4 partities aangemaakt.
sda1 DaphileBoot en sda2 DaphileData.
De eerste is 1 Gig groot en is voldoende om alles op te zetten dat nodig is voor de besturing van de PC en de benodigde geïntegreerde software. de tweede komt de muziek op te staan is de rest van de overgebleven ruimte.
Maar zo ver waren we nog niet, we hebben immers alleen nog maar de HD geformatteerd en er nog niets op gezet.
het systeem start dus verder op van CD en dan krijg je al snel de melding dat je een browser moet gebruiken en de PC alleen nog maar kan benaderen via het netwerk.
Dat doe je door of het eerder opgegeven IP adres in te voeren op de adres balk van de browser of hoe makkelijk kan het type in http://daphile en je hebt volledige controle over de PC maar dan op afstand.
Het eerste scherm dat je dan ziet ziet er dan als volgt uit. Vervolgens ga je dan naar settings en System Firmware om daphile te kunnen installeren. Selecteer dan de juiste HD om de boel te installeren en geef gelijk aan dat je nog systeem instellingen wil maken.
Hier mee kan je gelijk het juiste audio device selecteren en ook wat instellingen voor het rippen goed zetten.
Wil je dat niet gelijk doen, geeft niets dit kan later altijd nog.
Start de boel opnieuw op maar dan zonder CD en wacht tot het systeem terug komt.
Je zal dan zien dat je weer in het zelfde menu terecht komt en alles kan bewerken en instellen.
De instellingen hangen af van de gebruikte hardware en van wat je er verder mee wil.
Doe dit dus naar eigen inzicht.
Maar dan hebben we nog geen muziek.
Hoe krijg je dan alle muziek op de Daphile server.
Je kunt al je CD's opnieuw rippen maar de meesten zullen dit al op een HD hebben staan.
Om de muziek over te zetten kan je dus eenvoudig de map benaderen over je netwerk.
Bij mij ziet dat er zo uit. Open de netwerk map Daphile en kopieer de hele muziek verzameling in een keer naar de drive.
Dit kan even duren zeker als het een grote muziek collectie is.
Voor 100gig in mijn geval ongeveer 2.5 uur.
In principe ben je dan klaar en kan je via de browser muziek afspelen maar dat willen we niet.
De bedoeling is immers dat je van uit je luie stoel van uit de sweetspot het spul kan bedienen.
Hier voor gebruik ik een app die is gemaakt voor de squeeze box Squeezer deze is gratis en werkt prima.
Anderen zijn er ook maar die heb ik niet geprobeerd, deze voldoet.
Laat de app zoeken naar een server en je kan direct spelen.
Nu begint het ergens op te lijken maar er kan nog wat fijn geslepen worden.
Zo kan je in het menu Settings kiezen voor Advanced Media Server Settings kiezen voor Interface. Daar kan je dan de weergaven van het Titel formaat aanpassen in mijn geval dus ARTIST - ALBUM - DISC - TRACKNUM. TITLE
verder is er nog veel meer aan te passen maar is natuurlijk naar smaak.
Wat voor de knijpdoos gebruikers leuk is, deze kan volgens mij hier direct op werken.
Het geheel is namelijk op Squeeze center gebaseerd.
Nog even voor de gebruikers die bang zijn om van windhoos af te stappen.
Dit is echt super simpel en echt veel kennis van software is net nodig.
Het lastigste is om een Iso te maken, de rest gaat vanzelf.
Dit is dus een goede vervanger of aanvulling voor de media players die we gewent zijn om te gebruiken binnen Windows.
Daarnaast is dit er direct op gericht om als serieus audiofiel product te diennen.
Dit was een pentium 4 processor die op 2.8 Mhz draait wat voor muziek meer als voldoende is.
Voor mij is het niet de bedoeling dat deze de hele dag aanstaat maar alleen als ik muziek wil luisteren.
Een extra zuinig ITX moederbord zou dan een betere oplossing zijn maar moet ik weer kopen en digitale audio mag van mij niet veel kosten en zo als hier blijkt is dat ook niet nodig.
Wat verwacht ik aan mogelijkheden.
. dat hij standalone kan draaien
. Headles
. bediening via tablet of telefoon (android)
. DSD
. onderhouds-vriendelijk (geen windhoos dus)
Nu was ik al langer geleden Daphile tegen gekomen en heb op DiyAudio daar al hel wat over kunnen lezen.
Ik ben dus al wat langer ge charmeert van deze software incl OS.
Ik had al een aantal keer wat zitten spelen met deze software door deze direct op te starten van af CD maar nu dus op een eigen machine met voldoende HD ruimte om voorlopig mij hele collectie kwijt te kunnen.
Hoe werkt het. Eigenlijk net zo als het plaatje laat zien.
Ja haalt een .ISO in het juiste formaat (32bit of 64bit) van de website en zet deze op de CD of met behulp van Unetbootin op een USB stick of SD kaart.
Dat laatste werkte met mij hardware niet echt goed en heb dus maar de CD optie gebruikt.
Schuif de CD in de lade van de PC die je hiervoor wil gaan gebruiken en start opnieuw op vanaf CD (of USB).
Na het opstarten vraagt de software eerst of je even op F1 wil drukken om in de set up mode te komen.
Vervolgens wil het systeem weten of je Wlan gebruikt en of je een vast IP adres wil gebruiken.
De volgende vraag is of je de aanwezige HD wil gaan gebruiken voor Daphile.
Ik wilde dat en gaf middels het bevestigen van een code toestemming om de aanwezige HD te mogen formatteren.
Er worden dan 2 Ext4 partities aangemaakt.
sda1 DaphileBoot en sda2 DaphileData.
De eerste is 1 Gig groot en is voldoende om alles op te zetten dat nodig is voor de besturing van de PC en de benodigde geïntegreerde software. de tweede komt de muziek op te staan is de rest van de overgebleven ruimte.
Maar zo ver waren we nog niet, we hebben immers alleen nog maar de HD geformatteerd en er nog niets op gezet.
het systeem start dus verder op van CD en dan krijg je al snel de melding dat je een browser moet gebruiken en de PC alleen nog maar kan benaderen via het netwerk.
Dat doe je door of het eerder opgegeven IP adres in te voeren op de adres balk van de browser of hoe makkelijk kan het type in http://daphile en je hebt volledige controle over de PC maar dan op afstand.
Het eerste scherm dat je dan ziet ziet er dan als volgt uit. Vervolgens ga je dan naar settings en System Firmware om daphile te kunnen installeren. Selecteer dan de juiste HD om de boel te installeren en geef gelijk aan dat je nog systeem instellingen wil maken.
Hier mee kan je gelijk het juiste audio device selecteren en ook wat instellingen voor het rippen goed zetten.
Wil je dat niet gelijk doen, geeft niets dit kan later altijd nog.
Start de boel opnieuw op maar dan zonder CD en wacht tot het systeem terug komt.
Je zal dan zien dat je weer in het zelfde menu terecht komt en alles kan bewerken en instellen.
De instellingen hangen af van de gebruikte hardware en van wat je er verder mee wil.
Doe dit dus naar eigen inzicht.
Maar dan hebben we nog geen muziek.
Hoe krijg je dan alle muziek op de Daphile server.
Je kunt al je CD's opnieuw rippen maar de meesten zullen dit al op een HD hebben staan.
Om de muziek over te zetten kan je dus eenvoudig de map benaderen over je netwerk.
Bij mij ziet dat er zo uit. Open de netwerk map Daphile en kopieer de hele muziek verzameling in een keer naar de drive.
Dit kan even duren zeker als het een grote muziek collectie is.
Voor 100gig in mijn geval ongeveer 2.5 uur.
In principe ben je dan klaar en kan je via de browser muziek afspelen maar dat willen we niet.
De bedoeling is immers dat je van uit je luie stoel van uit de sweetspot het spul kan bedienen.
Hier voor gebruik ik een app die is gemaakt voor de squeeze box Squeezer deze is gratis en werkt prima.
Anderen zijn er ook maar die heb ik niet geprobeerd, deze voldoet.
Laat de app zoeken naar een server en je kan direct spelen.
Nu begint het ergens op te lijken maar er kan nog wat fijn geslepen worden.
Zo kan je in het menu Settings kiezen voor Advanced Media Server Settings kiezen voor Interface. Daar kan je dan de weergaven van het Titel formaat aanpassen in mijn geval dus ARTIST - ALBUM - DISC - TRACKNUM. TITLE
verder is er nog veel meer aan te passen maar is natuurlijk naar smaak.
Wat voor de knijpdoos gebruikers leuk is, deze kan volgens mij hier direct op werken.
Het geheel is namelijk op Squeeze center gebaseerd.
Nog even voor de gebruikers die bang zijn om van windhoos af te stappen.
Dit is echt super simpel en echt veel kennis van software is net nodig.
Het lastigste is om een Iso te maken, de rest gaat vanzelf.
Dit is dus een goede vervanger of aanvulling voor de media players die we gewent zijn om te gebruiken binnen Windows.
Daarnaast is dit er direct op gericht om als serieus audiofiel product te diennen.