Begin deze week heb ik een testkastje gebouwd met 2x Digital Designs 508b woofers (car audio) en 3x Peerless XLS 10 PR's. Dit staat nu al iedere avond te spelen (woofers moeten nog wat ingespeeld worden). Maar voor het afstemmen heb ik nog wat vraagjes.
Volgens mijn simulaties heb ik voor een mooi frequentieverloop 300gr per PR nodig. Is dit te veel of kan dat gewoon?
En wat gebruiken jullie om gewicht toe te voegen? Ik weet dat het met ringetjes kan, maar voor 300gr word het wel een behoorlijke stapel
Begin deze week heb ik een testkastje gebouwd met 2x Digital Designs 508b woofers (car audio) en 3x Peerless XLS 10 PR's. Dit staat nu al iedere avond te spelen (woofers moeten nog wat ingespeeld worden). Maar voor het afstemmen heb ik nog wat vraagjes.
Volgens mijn simulaties heb ik voor een mooi frequentieverloop 300gr per PR nodig. Is dit te veel of kan dat gewoon?
En wat gebruiken jullie om gewicht toe te voegen? Ik weet dat het met ringetjes kan, maar voor 300gr word het wel een behoorlijke stapel
Geen ringtjes nemen maar ringen!
300gr kan theoretisch wel kloppen maar ben toch bang dat PR dan door zijn veren gaat zakken en de PR scheef gaat hangen
200 gram zou ook nog wel kunnen, dan gaat ie net iets minder laag, maar nog steeds wel leuk
En testkastje omdat ik hem nu in huis heb staan om een beetje een idee te krijgen hoe zoiets nou werkt met afstemmen. Als de woofers goed ingespeeld zijn en mijn versterker zit in de auto ga ik bezig met een behuizing maken die in de auto past
Daarom noem ik het ook een testkastje haha
Is wel makkelijker zo om gewicht toe te voegen op de PR's. En gewoon lekker een gat geboord voor de kabels en afgekit. Als het maar luchtdicht is
200 gram zou ook nog wel kunnen, dan gaat ie net iets minder laag, maar nog steeds wel leuk
En testkastje omdat ik hem nu in huis heb staan om een beetje een idee te krijgen hoe zoiets nou werkt met afstemmen. Als de woofers goed ingespeeld zijn en mijn versterker zit in de auto ga ik bezig met een behuizing maken die in de auto past
Hoezo? Omdat het niet past?
Ik rij op dit moment in een daihatsu cuore.
Het is vooral de diepte van de kofferbak die ik mis hierin, maar komt allemaal goed, het idee hiervoor is ook al klaar
Hoezo? Omdat het niet past?
Ik rij op dit moment in een daihatsu cuore.
Het is vooral de diepte van de kofferbak die ik mis hierin, maar komt allemaal goed, het idee hiervoor is ook al klaar
Over het formaat van de auto ben ik het minst verbaast
Oooh zo. Maar dat valt best mee hoor. De simulatie laat zo'n 106db zien op het vermogen wat ik beschikbaar heb. Met de cabin gain komt het wel wat hoger uit, maar nog steeds niet overdreven veel.
Niet lang geleden speelde ik nog met een 18 inch die vanaf 25/30 Hz 146db haalde. Daar zat zelfs nog wel meer in maar wegens te weinig tijd heb ik niet veel kunnen afstemmen en testen. Tegenwoordig zijn er zelfs auto die 160db op 20 Hz doen, en dat is echt niet leuk meer
Er zijn verschillende klasse in de car audio. Sq (sound quality), spl (zo hard mogelijk), en een combinatie daarvan. Van die laatste speelt het laag vaak ook al over de 140db. Een echte sq auto staat niet vaak op een beurs, daar is het vaak meer een kofferbak met een hoop subwoofers, is toch wat beter voor de show
Na een lange tijd niet echt meer bezig geweest te zijn hiermee is het weer tijd om verder te gaan.
Het idee wat ik wil gaan maken heb ik even snel met paint gemaakt en staat in de bijlage. In het groene vlak zullen de actieve drivers komen, in het geel de passieve.
Kan dit zomaar? Of zal ik hiermee problemen krijgen omdat de ene passieve radiator tegenover de actieve zit en de andere ernaast?
Ik ben bang dat ik je niet kan helpen in dit geval... ik heb zelf tot nu toe 4 BR behuizingen gebouwt met car audio en alle 4 zijn een groot succes geweest. Alleen heb ik laatst een model ontwerp gezien op 'Australia's Biggest Bass Channel' en dat heeft me erg gefascineerd, dus u raad het al, ik wil er ook een bouwen
Maar hoe en waarmee simuleer ik een behuizing met een PR? Kunt u mij dat uitleggen?
Na een lange tijd niet echt meer bezig geweest te zijn hiermee is het weer tijd om verder te gaan.
Het idee wat ik wil gaan maken heb ik even snel met paint gemaakt en staat in de bijlage. In het groene vlak zullen de actieve drivers komen, in het geel de passieve.
Kan dit zomaar? Of zal ik hiermee problemen krijgen omdat de ene passieve radiator tegenover de actieve zit en de andere ernaast?
Is er iemand die hier nog wat over kan zeggen? Ik wil hem vandaag of morgen afmaken iig
Het lijkt me dat de passieve membranen als gevolg van de druk in de kast bewegen. Die druk is bij beide gelijk, zou de ene nou aan het einde van een smalle tunnel zitten (smaller dan membraanoppervlakte) en de andere in een open ruimte dan zou er een verschil kunnen zijn. Zoals het nu is lijkt het me prima. Echter, staat je actieve woofer straks in een hoekje te spelen?
Ik denk dat het oppervlakte wel iets kleiner zou kunnen zijn dan de membraanoppervlakte. Maar ik probeer het wel gewoon. Mocht het niet goed gaan maak ik wel weer wat anders.
De bedoeling is om een stukje uit mijn achterbank te halen in de auto zodat ze daar doorheen spelen. Soort van skiluik idee maar dan zelfbouw
En maak jullie geen zorgen dat ik een dure auto sloop, het is maar een goedkoop wagentje haha
De plaats van de passieve t.o.v. de subs maakt niet uit, de plaatsing van het geheel in de auto (richting waar de subs spelen) maakt meestal wel uit zoals wel weet (vermoed ik...). En het zit in een kleine hatchback dus waarom zou je een gat in de achterbank maken?