welke schuurmachine.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Het is onderhand tijd voor een nieuwe schuurmachine........
De eisen die ik heb:
-er moet afzuiging op kunnen.
-Degelijk en stil
-Kleine uitslag 2mm maximaal 3mm.

Aangezien ik al aardig wat Festool producten heb,gaat mijn voorkeur hier ook naar uit.
Maar een ander merk sta ik uiteraard ook voor open.

Op het oog heb ik:

http://www.toolnation.nl/festool-ets-12 ... ikelnummer
ets2_1_1.jpg
ets2_1_1.jpg (2.84 KiB) 4436 keer bekeken
Of de:

http://www.toolnation.nl/festool-rts-40 ... l%2080x130
2177_1_2.jpg
2177_1_2.jpg (2.48 KiB) 4436 keer bekeken
Met de rechthoekige zool heb ik wel eens geschuurd en dat was eg goed te noemen,maar de ronde helaas niet.

Iemand een mening? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

De ronde schijven hebben ze ze in veel meer groftes tot 4000 aan toe......
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Dan »

Ik heb al 10 jaar de deltaschuurmachine van Festool.
Er is geen betere :D
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Bean »

Hangt er denk ik vooral vanaf wat je ermee gaat doen:
Wil je een multi-inzetbare schuurmachine, voor kleinere vlakken, maar ook voor klussen waar je tot in de hoek wilt schuren (bv. kozijnen)? Dan zou ik kiezen voor de RTS.
Kom je nooit hoekjes tegen en is hij echt alleen maar om oppervlakken te schuren? Dan de ETS.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat het uiteindelijk een Festo(ol) wordt. :mrgreen:
(topic staat trouwens in het verkeerde forum, of Dre moet zelf een schuurmachine willen bouwen...)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Het zal vooral om vlakke stukken gaan.
Het schuren van lak op fineer en gewone lak.

De ets heeft nu in ieder geval mijn voorkeur.
Zeker omdat je met polijsten ook meer uit de voeten kan.
ray5150 schreef:
Ik denk dat het uiteindelijk een Festo(ol) wordt. :mrgreen:
(topic staat trouwens in het verkeerde forum, of Dre moet zelf een schuurmachine willen bouwen...)
Waar zou ie dan heen moeten?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewforum.php?f=72

(deze sectie is voor zelfgebouwde gereedschappen, en hulpstukken. :-" )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Nou Henkie!
Waar blijf je? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Pjotr »

En hier al 25 jaar de Ryobi S-550 voor het fijne werk:
S-550.jpg
Niet stuk te krijgen. Enig gemis is dat deze niet regelbaar in snelheid is en geen stof afzuiging heeft. Een opvolger moet dat beslist wel hebben!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Dat zijn inderdaad ook heel fraaie machines! 8)

Ook Hamag mag er zijn trouwens!

Ik geloof dat Ryobi net helemaal Ryobi is.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Ik geloof dat Ryobi net helemaal Ryobi is.... :mrgreen:
Lijkt i.d.d. verdacht veel op Makita (zelfde fabriek volgens mij): http://www.makita.nl/schuurmachine/vlak ... urmachine/

Is ook niet regelbaar maar wel met stofafzuiging!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Wel goedkoop!
Volgens mij zijn ze een goedkopere markt ingestapt.....

Toch nog even verder spitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Pjotr »

Twijfel ook of dat dezelfde kwaliteit nog is Dre. Aan de andere kant heb ik ook al jaren een kleine Bosch van ongeveer dat bedrag. Is ook behoorlijk trillingsvrij. Volgens mij zijn die dingen zo simpel dat je daar niet de hoofdprijs voor hoeft te gaan betalen. Festo motortjes komen hoogstwaarschijnlijk ook uit China :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Waarschijnlijk wel. :mrgreen:

Ik wil in ieder geval een paar uur kunnen schuren zonder een kokend hete hand.
Tevens een langdurige onderdelen voorziening.....

Ik heb nu een hitachi,geweldig ding maar stil is anders.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door MarcoSQ »

Heb van die excenter, de 150mm variant met 5mm uitslag. Stil, snel, trillingvrij, goede stofafzuiging, niet stuk te krijgen. Je zou het niet verwachten, maar zelfs goed te gebruiken voor het wat fijnere werk. Ik zou hem nooit meer willen missen.

Natuurlijk heb ik er iets naast voor de kleine klusjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Ik heb nu ook een schuurmachine op lucht met een slag van 5mm,dat schuurt geweldig maar is voor het fijne werk echt te grof.
Maar er begint zich een voorkeur te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Nou Henkie!
Waar blijf je? :lol:
ik was in de tuin aan t klussen
Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Luisteraar »

De festool DTS en RTS 400 lijken ook verdacht veel op de Rupes. Op internet beweren er mensen dat dit uit dezelfde fabriek komt. Sterker nog, er beweren zelfs mensen dat de Festool, Rupes, Flex , AEG en Milwaukee allemaal dit type machine uit dezelfde fabriek halen.
Voor de mensen die rupes niet kennen, het is een geliefd merk bij schilders en ook gewoon goede kwaliteit.

ps. hier een goede Rupes aanbieding alleen geen systainer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Rupes was ik helemaal vergeten! :roll:

Da's ook geweldig spul! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Arno »

Die kleine Festool excenter is wel een fijne machine. Wat wel irritant is, is dat hij op sommige materialen niet stil te houden is. Als je dan rustig baantjes wil trekken, dan gaat ie ook nog vanzelf extra cirkeltjes draaien. Een beetje zoals wanneer je met de hand eeeeeeeeeeeee aan elkaar schrijft. En eigenlijk draait ie die lusjes net te snel, zodat dat toch weer kringeltjes oplevert in je schuurwerk. Laatst geprobeerd om Corian te polijsten met dat ding, maar dat viel dus eigenlijk een beetje tegen. (stofzuiger op lager toerental zetten helpt wel iets trouwens).
Ik gebruik ook die 150mm met 5mm slag. Dat ding schuurt veel fijner en stabieler, maar is vaak toch wel wat grof.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Daarom lijkt de 125mm schijf met 2mm slag me een heel mooi ding.

De stofzuiger voluit met schuren vergt wel flinke spierballen trouwens. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Ik zei het toch al ? :lol:
ray5150 schreef:
Ik denk dat het uiteindelijk een Festo(ol) wordt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Arno »

dre schreef:
Daarom lijkt de 125mm schijf met 2mm slag me een heel mooi ding.
Waarom?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Barry2001 »

Heb en huis-tuin-en keuken schuurmachine van Bosch. Al jaren, ding doet wat íe moet doen, wist niet beter. Tot ik samen met iemand een klus heb gedaan en daarbij met een Festool heb gewerkt, dat is echt een compleet andere orde.. Veel stiller, zowel in trilling als herrie, wat een degelijkheid en handelbaarheid. Echt een enorm verschil. Heb toen beslist, als er een andere moet komen....
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Wowly »

Het is geloof ik al enkele jaren gelden dat ik met een schuurmachine heb gewerkt (oeps), ik doe veel liever met de hand (met oplopende korrel) of een houtschaaf. Bij mij werken schuurmachines nooit zo best, blijft het toch zien (strepen, kuilen). Dat gezegd hebbende;ik heb waarschijnlijk nog nooit een goede schuurmachine vastgehad :?
Maar ik heb hem dus eigenlijk nooit nodig gek genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”