how-to: custom freesmal maken voor driver
Geplaatst: zo 20 sep 2015, 19:24
In de afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest met het maken van diverse mallen.
Veel voorbereidende werk is nu klaar en de bouw van de kasten kan echt beginnen.
Omdat het de zoveelste keer was dat ik de mal niet perfect op maat kreeg (0.6mm te groot) heb ik het op de pietje precies methode gedaan.
Een ander forum lid was benieuwd hoe deze methode in plaatjes uitzag dus bij deze: Allereerst moet er een sjabloon van de woofer gemaakt worden.
Daarvoor zaag ik een stukje uit laminaat en monteer deze op de woofer. Voor de montage moet deze wel goed gemummificeerd worden Met boutjes en afstandhouders is alles op elkaar geschroefd met een ander stuk laminaat voor een stevige ondergrond.
Dat kan natuurlijk ook met gewone moertjes/koppelmoertjes.
En met lange bouten is een gat uitzagen ook niet nodig zodat de woofer met de magneet op de basis/laminaat gemonteerd worden. Sjabloon klaar, om de korf te beschermen heb ik een rondje schilderstape eromheen gedaan.
Afkomstig uit de Action (schildertape voor ramen). Met het sjabloon wordt vervolgens de mal gemaakt.
Om een speling van 0.5mm te krijgen moeten de kopieeringen en frezen goed uitgekozen worden.
Zelf vind ik het prettig om een mal te hebben waarbij ik een dikke frees kan gebruiken.
Daarvoor ben ik uitgekomen op de volgende maten:
sjabloon -> mal: Ring 24mm, Frees 6 + 7mm.
mal -> wooferverzinking: Ring 40mm, Frees 10mm.
Rekensommetje: (24+7)/2 =15.5mm en (40-10)/2 = 15mm
Je houd dus een verschil van +0.5mm over.
Bij het maken van de mal gebruik ik altijd eerst een kleiner freesje om het bulk weg te halen.
Met een maatje groter maak ik het daarna in 1 rondje af.
Kleine uitschieters worden op deze manier weer weggewerkt.
Je kan natuurlijk ook andere maten voor de kopierringen+frezen gebruiken.
Wat meer gebruikelijk is waarschijnlijk een 17mm & 30mm ring met respectievelijk een 8 & 6mm frees.
De stukjes karton rechts op de foto's zijn normaal niet nodig.
Ik had mij vergist in de hoogte van de kopieerring en kwam daardoor 1mm tekort.
Opgelost door een paar rondjes uit een pizzadoos te knippen en als opvulling onder de sjabloon te gebruiken. Het maken van de mal.
Op de sjabloon is met behulp van een passer een nieuwe uitlijning getekend.
De woofergaten hadden wat speling namelijk waardoor je niet meer zeker bent of alles nog gecentreerd is.
Het was trouwens handiger geweest als ik de sjabloon had omgedraaid.
Dan is de uitlijning van sjabloon en mal op elkaar te leggen.
Hier heb ik de boorgaatjes daarvoor gebruikt. Uiteraard de mal ook even testen, hoewel niet op de foto te zien past het perfect
Voor de tweeter doe ik hetzelfde, maar daarvoor gebruik ik alleen de flens/faceplate.
Bij sommige tweeters is de flens alleen niet los te halen (bijvoorbeeld de Vifa XT25/DX25).
In zulke gevallen plak ik de voorkant voorzichtig af met daartussen wc papier als onderlaag/beschermlaagje en wikkel ik de achterkant in zoals bij de woofer.
Edit
Foto vergeten van de tweeter 'mal test':
Veel voorbereidende werk is nu klaar en de bouw van de kasten kan echt beginnen.
Omdat het de zoveelste keer was dat ik de mal niet perfect op maat kreeg (0.6mm te groot) heb ik het op de pietje precies methode gedaan.
Een ander forum lid was benieuwd hoe deze methode in plaatjes uitzag dus bij deze: Allereerst moet er een sjabloon van de woofer gemaakt worden.
Daarvoor zaag ik een stukje uit laminaat en monteer deze op de woofer. Voor de montage moet deze wel goed gemummificeerd worden Met boutjes en afstandhouders is alles op elkaar geschroefd met een ander stuk laminaat voor een stevige ondergrond.
Dat kan natuurlijk ook met gewone moertjes/koppelmoertjes.
En met lange bouten is een gat uitzagen ook niet nodig zodat de woofer met de magneet op de basis/laminaat gemonteerd worden. Sjabloon klaar, om de korf te beschermen heb ik een rondje schilderstape eromheen gedaan.
Afkomstig uit de Action (schildertape voor ramen). Met het sjabloon wordt vervolgens de mal gemaakt.
Om een speling van 0.5mm te krijgen moeten de kopieeringen en frezen goed uitgekozen worden.
Zelf vind ik het prettig om een mal te hebben waarbij ik een dikke frees kan gebruiken.
Daarvoor ben ik uitgekomen op de volgende maten:
sjabloon -> mal: Ring 24mm, Frees 6 + 7mm.
mal -> wooferverzinking: Ring 40mm, Frees 10mm.
Rekensommetje: (24+7)/2 =15.5mm en (40-10)/2 = 15mm
Je houd dus een verschil van +0.5mm over.
Bij het maken van de mal gebruik ik altijd eerst een kleiner freesje om het bulk weg te halen.
Met een maatje groter maak ik het daarna in 1 rondje af.
Kleine uitschieters worden op deze manier weer weggewerkt.
Je kan natuurlijk ook andere maten voor de kopierringen+frezen gebruiken.
Wat meer gebruikelijk is waarschijnlijk een 17mm & 30mm ring met respectievelijk een 8 & 6mm frees.
De stukjes karton rechts op de foto's zijn normaal niet nodig.
Ik had mij vergist in de hoogte van de kopieerring en kwam daardoor 1mm tekort.
Opgelost door een paar rondjes uit een pizzadoos te knippen en als opvulling onder de sjabloon te gebruiken. Het maken van de mal.
Op de sjabloon is met behulp van een passer een nieuwe uitlijning getekend.
De woofergaten hadden wat speling namelijk waardoor je niet meer zeker bent of alles nog gecentreerd is.
Het was trouwens handiger geweest als ik de sjabloon had omgedraaid.
Dan is de uitlijning van sjabloon en mal op elkaar te leggen.
Hier heb ik de boorgaatjes daarvoor gebruikt. Uiteraard de mal ook even testen, hoewel niet op de foto te zien past het perfect
Bij sommige tweeters is de flens alleen niet los te halen (bijvoorbeeld de Vifa XT25/DX25).
In zulke gevallen plak ik de voorkant voorzichtig af met daartussen wc papier als onderlaag/beschermlaagje en wikkel ik de achterkant in zoals bij de woofer.
Edit
Foto vergeten van de tweeter 'mal test':