nieuwe multimeter aanschaffen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Thomox »

Mensen van het goede leven :lol:

Ik ben op zoek een nieuwe multimeter, aangezien m'n vorige het heeft begeven :think: Ik heb niet zulke hoge eisen, gewoon de basis metingen: stroom, spanning, weerstand.. eventueel capaciteit is leuk meegenomen. Budget +-50 euro

Nu heb ik bij Conrad even gekeken en heb ik de volgende metertjes gevonden.. Heeft iemand ervaring met één van deze dingetjes?

True RMS functie
én..
Basic met autoscale

Danku :proost:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Bieden allebei veel voor hun centjes zeg :think:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Thomox »

Shadow schreef:
Bieden allebei veel voor hun centjes zeg :think:
Klinkt als.. ik heb niet veel vertrouwen int dinkie?
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door AntonZ »

Op mijn werk heb ik een Brymen BM257S. Het is een degelijk en goed ding, relatief compact en fijn in de hand. Ook geschikt voor intensief gebruik, wel iets boven je budget.
http://www.eleshop.nl/brymen-bm257s-multimeter.html

Thuis heb ik een Uni-T 61E. Ik zou hem op het werk niet dagelijks in de 400V steken, voor thuisgebruik is het een prima ding.
http://www.eleshop.nl/uni-t-ut61e-multimeter.html
(in Hongkong/China ook flink goedkoper te vinden, de Europese variant van Eleshop is veiliger bij hoge spanningen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Voor Joram bestaat er niks anders dan een Fluke. :lol:
(alhoewel die ook kapot kunnen, maar dat terzijde.) :-$

Kweenie die conrad dingen. ze hebben vele honderden meet apparaten in het assortiment. van merkloze dingen tot aan peperdure Keithley toe.
In het goedkope gedeelte heeft de een dit dingetje, en de ander dat dingetje, maar feitelijk ontlopen ze elkaar niet veel.
De basic dingen meten kunnen ze allemaal, en daar gaat het om.

(zelf gebruik ik een 30 jaar oude Metex, zo'n knalgele.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Die goedkope dingen doen het allemaal prima, de rest is smaak. Stel je van RMS-meten bij die goedkope dingen niet veel voor, werkt hooguit bij 50 Hz en in de praktijk heeft dat geen toegevoegde waarde.

Alhoewel zo gespecificeerd zijn die goedkope geen van alle CAT-III (600V isolatie klasse), vergeet dat maar. Zoals al gemeld, dat zou ik professioneel in de installatietechniek beslist niet doen. Maar voor de hobby waar je over het algemeen lage spanningen meet, is dat geen probleem. Ook kun je er niet langer dan een paar seconden 10A mee meten. Staat er ook op als het goed is. Ook niet echt bezwaarlijk maar je moet het wel weten anders gaat ie stinken als je dat toch probeert.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Voor Joram bestaat er niks anders dan een Fluke. :lol:
(alhoewel die ook kapot kunnen, maar dat terzijde.) :-$

Kweenie die conrad dingen. ze hebben vele honderden meet apparaten in het assortiment. van merkloze dingen tot aan peperdure Keithley toe.
In het goedkope gedeelte heeft de een dit dingetje, en de ander dat dingetje, maar feitelijk ontlopen ze elkaar niet veel.
De basic dingen meten kunnen ze allemaal, en daar gaat het om.

(zelf gebruik ik een 30 jaar oude Metex, zo'n knalgele.)

Hoho ik vond dit een mooi ding voor dat geld.
Die Fluke tik krijg je wel als je er hele dagen mee door een fabriek loopt te zjouwen :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Wij hebben de service monteurs die Flukes maar afgepakt, verdwenen teveel spoorloos. Ze doen het nu met Tenma meters (Farnell). Die hebben geen verdwijn magie en gaan veel langer mee :lol: Als ze toch een Fluke willen kan dat ook wel hoor. Maar dan moeten ze hem wel zelf aanschaffen.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door AntonZ »

Klopt, dat was voor mij een reden om geen Fluke te nemen op het werk. Even laten liggen "op klus" en je bent hem kwijt.

Ik heb een collega die een Fluke in zijn gereedschapskist heeft. Hij komt geregeld mijn Brymen metertje "even lenen", ik heb hem nog niet horen klagen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Grap is wel dat Fluke zelf flink in prijs is gedaald laatste jaren. Zwakke punt van de meeste goedkope meters is de draaischakelaar, die is van een Fluke veel degelijker en nagenoeg onverwoestbaar. Of dat met de hedendaagse nog zo is?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Heb nog een ieniemienie Flukeje liggen, ook onverwoestbaar:
2016-12-01 21.57.44.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Heb nog een ieniemienie Flukeje liggen, ook onverwoestbaar:

2016-12-01 21.57.44.jpg
Is dat zo'n usb stick?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Hopla!
2016-12-01 21.57.58.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Ik heb thuis alleen een Fluke T130, een 179 en een Keysight rcl meter, op t werk ist gekker;

Afbeelding

En ik krijg netjes een mail als 1 van m'n jongens ergens z'n meter vergeet...
Eerlijkheid gebied te zeggen dat iedereen z'n eigen 787 heeft, op deze foto staat alleen die van mij en de 6500 apparatentester mist nog...en de 123 handheld scope en.... :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Hopla!

2016-12-01 21.57.58.jpg
Dat kun je geen ieniemienie meer noemen zeg :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Barry2001 schreef:
Heb nog een ieniemienie Flukeje liggen, ook onverwoestbaar:

2016-12-01 21.57.44.jpg
Is dat zo'n usb stick?
Jij zou er ook maar zo 1 kunnen hebben Michiel :?:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Aaad »

De VC175 van conrad kan wat meer dingen meten voor dezelfde prijs.
Condensatoren tot 400 uF en frequenties tot 10 MHz. En gaat tot 4000 counts in tegenstellimg tot de andere die tot 2000 counts gaat.
Voor het gewone "huis tuin en keuken" werk is dit voldoende.
Ik heb ooit eens tijdens een aanbieding een VC850 aangeschaft voor zo'n 5 tientjes en die doet het nog steeds uitstekend.
Een Fluke zal best beter zijn, maar zie ik meer voor profs.
Een voordeel van de Voltcraft meters is dat Conrad de gebruiksaanwijzing laat downloaden, kan je die alvast bekijken.

Aad
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Hopla!

2016-12-01 21.57.58.jpg
Had er al een paar gezien bij benchmark, grappig :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Heb PCB layout gedaan in project Scopemeter, hebben toen in het project team allemaal zo´n ding gekregen. Geinig :idea: Praktisch nut wat minder, in veel USB slots past ìe niet in :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Shadow »

Aaad schreef:
De VC175 van conrad kan wat meer dingen meten voor dezelfde prijs.
Condensatoren tot 400 uF en frequenties tot 10 MHz. En gaat tot 4000 counts in tegenstellimg tot de andere die tot 2000 counts gaat.
Voor het gewone "huis tuin en keuken" werk is dit voldoende.
Ik heb ooit eens tijdens een aanbieding een VC850 aangeschaft voor zo'n 5 tientjes en die doet het nog steeds uitstekend.
Een Fluke zal best beter zijn, maar zie ik meer voor profs.
Een voordeel van de Voltcraft meters is dat Conrad de gebruiksaanwijzing laat downloaden, kan je die alvast bekijken.

Aad
+1 die voltcraft dingen zijn meestal prima, ik vind die 175 ook prima voor het geld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

+1

Prima ding voor het geld. Conrad koopt over het algemeen goed spul in. Heb divers "Voltcraft" spul van ze en ben tot nu niet teleurgesteld.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Thomox »

Iedereen bedankt voor zijn input :lol: Dat VC175 metertje is besteld :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Feli, daar ga je beslist een hoop plezier van hebben!

Mijn Chinese Dynatek begint nu na 25 jaar en de nodige valpartijen toch uit elkaar te vallen en zit ikzelf voor een nieuwe ook naar een Brymen (= Pools) te kijken van rond de 150€ : http://www.tme.eu/nl/katalog/#id_catego ... _order=ASC
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door Aaad »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Bericht door OpaBert »

:oops:
Ik had ooit een Metrix
Door gehaast bezig te zijn geweest blies ik hem 30 cm hoog op
Ik was aan het meten op het stopcontact in de stand stroom meting
De Amercentrale in Geertruidenberg hikte even , m'n Metix was Airborne , en the music stopped .
:shock: Waar de zekering hoorde was een zwart gat en een zekering klem was finaal weg geslagen
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”