Tip: Schoonmaken pin buis

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

De buizenbouwert kent het wel; mooie buisjes op de kop getikt, NOS, een halve eeuw ergens op de plank gelegen. De pinnen zijn vaak wat aangeslagen, schoonmaken is altijd gedoe. Schuurpapiertje, laten weken in thinner al eens geprobeerd helpt ook niet echt.
Een mooie snelle manier om ze schoon te maken is met een glaspen. Worden gebruikt in de autospuiterij wereld, en ook in pcb land om bv soldeermasker (bij reparatie, rework) van een print te krabben. Heb 1 pin gedaan in volgend voorbeeld (IN-4 nixie) om het verschil te laten zien.
IMG_1207.JPG
Voorbeeld glaspen . Zijn losse vullingen bij te koop.
Beetje mee oppassen, niet met je vingers aan het uiteinde zitten, kunnen kleine glasstukjes in een vinger gaan zitten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
De buizenbouwert kent het wel; mooie buisjes op de kop getikt, NOS, een halve eeuw ergens op de plank gelegen. De pinnen zijn vaak wat aangeslagen, schoonmaken is altijd gedoe. Schuurpapiertje, laten weken in thinner al eens geprobeerd helpt ook niet echt.
Een mooie snelle manier om ze schoon te maken is met een glaspen. Worden gebruikt in de autospuiterij, en ook wel om bv soldeermasker (bij reparatie, rework) van een print te krabben. Heb 1 pin gedaan in volgend voorbeeld (IN-4 nixie) om het verschil te laten zien.

IMG_1207.JPG

Voorbeeld glaspen . Zijn losse vullingen bij te koop.
Beetje mee oppassen, niet met je vingers aan het uiteinde zitten, kunnen kleine glasstukjes in een vinger gaan zitten.
Ik denk dat die buispinnen verzilverd zijn!
Wat ook kan Barry is een kommetje
Daarin een laagje auminium folie ( in de rechter aanrecht lade bij de boterham zakjes huishoud folie )
Beetje huishoudsoda erin ( Dat Staat in het aanrechtkastje bij de brillo schuursponsjes :!: )
Dan wat warm water erin toevoegen naar benodigd is 1a 2 cm is .
zet de buis er in met de pootjes in het water
En de zilveroxide verplaatst zich naar het aluminum folie .
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

Als dit werkt is het nog simpeler Bert. Ga ik proberen, heb zowel alu folie als soda in huis, laat het nog weten :goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door RobertD »

Zo poetste mijn moeder vroeger het zilver. In plaats van soda kun je ook keukenzout gebruiken als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Dat kan als het verzilverd is maar de meeste buisvoeten van geperst glas zijn toch puur Kovar. Overigens waren die glasborsteltjes origineel bedoeld om technische tekeningen op calqueer te editen. Soort van gum voor Oost-Indische inkt :) Ik heb ze dan ook gewoon bij de kantoorboekhandel vandaan. I.d.d. oppassen, de losse vezeltjes kunnen knap jeuken maar verder geen kwaad doen hoor.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

Voor:
IMG_1208.JPG
Soda (moet aan een bepaald nummer van Dillinger denken, maar goed :mrgreen: ):
IMG_1209.JPG
En laat maar even staan:
IMG_1210.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Laat je ze niet aanbranden... :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Laat je ze niet aanbranden... :mrgreen:
Het werkt waarschijnlijk niet
Dan is het ook geen zilveroxide maar iets anders
Jammer
het was het proberen waard toch beter als heel je tafel vol met weg gesprongen stukjes glasvezel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Ik bedoelde meer dat ze al bijna een uur lagen te weken en inmiddels al een hele nacht :D. Barry lijkt ze vergeten te zijn :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ik bedoelde meer dat ze al bijna een uur lagen te weken en inmiddels al een hele nacht :D. Barry lijkt ze vergeten te zijn :lol:
Of ze zijn opgelost en is hij ze aan het zoeken :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

BARRY WAAR BEN JE :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Bert61 schreef:
BARRY WAAR BEN JE :?:
Ook opgelost :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:
BARRY WAAR BEN JE :?:
Ook opgelost :lol:
:rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

Hier is Barry :relax: bedankt voor jullie bezorgdheid, het gaat goed.

Het is niet gelukt. De methode zal wel werken, maar de pootjes zijn niet verzilverd blijkbaar. Terug naar de glaspen methode.
Bert61 schreef:
het was het proberen waard toch beter als heel je tafel vol met weg gesprongen stukjes glasvezel
Ik leg er een velletje papier onder, dat kieper je dan na het glaseren met de splintertjes de ton in. Tot nu toe vind ik de glaspen de beste en snelste methode :idea:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Hier is Barry :relax: bedankt voor jullie bezorgdheid, het gaat goed.

Het is niet gelukt. De methode zal wel werken, maar de pootjes zijn niet verzilverd blijkbaar. Terug naar de glaspen methode.
Bert61 schreef:
het was het proberen waard toch beter als heel je tafel vol met weg gesprongen stukjes glasvezel
Ik leg er een velletje papier onder, dat kieper je dan na het glaseren met de splintertjes de ton in. Tot nu toe vind ik de glaspen de beste en snelste methode :idea:
Ja inderdaad
En goed opruimen als je klaar bent
een stukje in je vinger waar je wat mee oppakt ,dan blijf je peuteren om het uit je vinger te halen :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Wat trouwens wel goed werkt met RVS is caustic soda, ideaal om aangebrande melk uit pannen te krijgen. Mij valt dan op dat de pannen ook weer stralend blinken. Caustic soda == gootsteenontstopper == printontwikkelaar == tuig wat je nooit in je ogen moet krijgen en je huid, broek en trui ook snel oplost. Misschien dat het kovar ook mooi blank etst? Maar i.d.d. zo'n pen doet het ook prima en is wel zo veilig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

Heb eens geprobeerd om een plaat rvs te behandelen met caustic soda toendertijd voor m'n 300B monoblokken, om te kijken of dit mooi egaal te krijgen is. Ook omdat dit met schuren zo tegenviel. Buiten, in een bak, met warm water. Ging op zich wel, maar wat is dat een heftig goedje zeg.. maw op iets teers als de pinnen van een buisvoet lijkt me het wat te ruig gaan. Voorzichtig schuren lijkt dan beter.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door OpaBert »

Inderdaad beetje voorzichtig :mrgreen:
Bijlagen
0B924388-5C13-423C-9F05-8A3019D3DB59.jpeg
0B924388-5C13-423C-9F05-8A3019D3DB59.jpeg (56.14 KiB) 1238 keer bekeken
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door TubeHead »

En wat als je ze gewoon in schoonmaak azijn laat staan? Werkt voor roest iig super goed!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door SARK »

Zou het werken als je de voet een paar keer in zo'n melamine schoonmaakspons prikt :?: Kost iig drie keer niks bij oa de AC-Tion.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door FR_Aad »

Glaspennen heten in de teken-/ontwerpwereld radeerpennen of stiften. Doen het zelfde maar zijn vaak goedkoper.

http://www.nuoffice.nl/faber-castell-fa ... stift.html


http://www.mercateo.nl/kw/glasvezelpotl ... tlood.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

Klopt Aad en daar komen ze oorspronkelijk ook vandaan! (Gaf ik in het begin ook al aan ;) ) Een goed gesorteerde kantoorboekhandel heeft ze gewoon liggen. Al wordt dat steeds minder omdat vrijwel niemand meer met inkt op calqueerpapier tekent.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Barry2001 »

@Lamphoofd: schoonmaakazijn heb ik wel staan. Heb m'n twijfels of het gaat werken, gebruik je toch voornamelijk om te ontkalken? maar ik ga het proberen, kleine moeite.
@Sark: moest ik even googelen, ken het spul niet. De AC-Tion zit een eindje uit de buurt, maar kom er wel eens, zal het meebrengen.
Dank voor de tips!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door Pjotr »

'Tis idd afwachten met chemische middelen. Een koperen cent wordt prachtig blank in de schoonmaakazijn. Soda is basisch en azijn is weer zuur, het tegenovergestelde zeg maar. Ook reageren verschillende legeringen verschillend. Wij hadden een keertje een RVS vork die juist zwartig werd van azijn. En met alu in caustic soda beitsen heb je het zelfde met automaten alu (kortspanig alu voor machinale bewerking). Daar zit dan weer zoveel silicium in dat hat zwart gaat uitslaan.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Tip: Schoonmaken pin buis

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
@Lamphoofd: schoonmaakazijn heb ik wel staan. Heb m'n twijfels of het gaat werken, gebruik je toch voornamelijk om te ontkalken? maar ik ga het proberen, kleine moeite.

Ook voor oxidatie is er gevoelig voor. Heb teminste ooit keer een oude industrie lamp gekocht die roestig was en die dagen lang in de schoonmaak azijn laten liggen en al het roest was opgevreten. :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”