Pagina 1 van 2

low budget printboor

Geplaatst: do 20 feb 2020, 21:11
door democles
Terwijl de corona miep nog door China huppelt en ik dus nog moet wachten tot mijn AD1865 dac printjes naar NL komen een ander ding aangepakt.

Was het een beetje zat om met 0,8mm boortjes de printen te boren met de hand.

Voor dat China op slot ging al een 24v motortje plus boorkopje besteld en net op tijd binnen gekregen :rock:
motor.jpg
Maar ja wat doe je daar dan mee :think:

Even resurge hoe anderen dat doen........... :mrgreen:

Dit sprak me wel aan.



Wat hebben we nodig?

Eerst maar even een rondje Action voor wat hoekijzers,stevigheid is wat we willen.

Dan het schuurtje op z,n kop wat hebben we nog liggen aan klein spul :D

Restjes alu hoek,stukjes hardhout,tuinhout,alu vierkant,M5 draadeind , de nodige M3 schroefjes,wat rest asjes,stukje alu pijp voor de as doorvoer,2K lijm en twee drukveertjes, we komen al een heel eind :lol:

Dan maar wat foto,s hoe het wordt.
Stap 2 de electriek :mrgreen:
Oude laptop voeding,schakelaartje,verlichting :-k

Re: low budget printboor

Geplaatst: do 20 feb 2020, 21:19
door AatV
Mooi dat je je eigen kleur aanghouden hebt. :mrgreen:
Dat je 0,8 mm. met de hand geboord hebt, vind ik trouwens een prestatie.
Bij mij zou de een na de ander breken...

groet,
Aat

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 0:51
door hannesie
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Ik word hier helemaal blij van. :lol: :lol:

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 9:37
door Barry2001
Leuk ding geworden Demo =D> Komt er nog verlichting op, wat ledjes bv in die plaat waar ook het motortje in zit? En zo te zien heb je veertjes gebruikt, dus dat íe zelf weer omhoog komt, handig.

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 10:28
door OpaBert
Super
Mooi gedaan Peet :goeie: :goedzo:

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 11:29
door Zwartoog
Handig setje!

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 12:59
door democles
Dank allemaal.

Ja er komt nog verlichting op.
Ik zit te denken aan een 24v buislampje (led).

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 13:05
door Pjotr
Leuk gedaan! Tip: Voor een paar euries koop je bij de ACTION een LED-ring voor je telefooncamera!

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 13:07
door ray5150
Hee, da's wel een goed idee om op mijn Proxxon te gebruiken. :goedzo:
Morgen even gaan kijken of ik ze vinden kan.

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 13:57
door Henkjan
Pjotr schreef:
Leuk gedaan! Tip: Voor een paar euries koop je bij de ACTION een LED-ring voor je telefooncamera!
dit ding bedoel je?
https://www.action.com/nl-be/p/grundig-selfie-ledring-/

Re: low budget printboor

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 14:04
door Pjotr
Ik (nou ja mijn vrouw dan) heb een andere met een groter gat er in. Deze vergt duidelijk modificatie :D Maar eigenlijk gaat het om het LED printje natuurlijk.

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 0:11
door democles
Dat action ledring ding geprobeerd,te groot en bij demontage brak het in tweeën,KLIKO.

Vandaag wat electriek er aan gezet,lampje moet dus nog.

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 12:13
door Barry2001
Blijf 'm leuk vinden hoor, naar aanleiding van je eerste post toen ook al het motortje met boorkopje besteld, tis geen geld, nog niet binnen uiteraard. Is het motortje nog te regelen, nog geprobeerd, bv met stroombegrenzing?

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 12:48
door democles
Het motortje is voor 24v max DC.
Draait hier op een 3,4A 19v laptop voeding.
Voor het boren met een 0,8mm boortje is 19v voldoende.
Heb er geen regeling bij gemaakt omdat je toch max. toeren wilt bij een 0,8 0f 1mm boortje.
Is wel leuk zo,n toerenregeling maar voor mijn doel niet van toepassing.

Trouwens dat ABS doosje en de stekkers had ik hier vandaan.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl

Snelle levering en binnen het budget van de titel van dit topic............ :mrgreen:

En de gaten maken met een stappenboor (ook low budget Action) gaat als boter,binnen now time.

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 13:01
door OpaBert
Wat mij een handige uitbreiding lijkt is dat je de tafel van Plexiglas maakt en er Crosshair er in
zo dat je het makkelijk kan vervangen met een paar leds eronder
Zodat er licht door je print komt je kruis wordt zichtbaar wordt
Dat lijkt me handig om het center boor gat te vinden
Nog niet zelf geprobeerd Zomaar een idee

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 13:08
door democles
Leuk idee Bert :goedzo:

Wilde wat doen met een 24v buislampje met LED,s,
Ben nog op zoek naar een zaak in de buurt die dat soort vrachtwagen/camper verlichting verkoopt.
En de verlichting moet natuurlijk ook functioneel en low budget zijn en makkelijk op de 19v draaien............... :mrgreen:

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 19:00
door Barry2001
democles schreef:
Het motortje is voor 24v max DC.
Draait hier op een 3,4A 19v laptop voeding.
Voor het boren met een 0,8mm boortje is 19v voldoende.
Heb er geen regeling bij gemaakt omdat je toch max. toeren wilt bij een 0,8 0f 1mm boortje.
Is wel leuk zo,n toerenregeling maar voor mijn doel niet van toepassing.
Daar heb je een . Misschien als je ermee zou willen frezen oid dat toerenregeling wenselijk is.
Het idee van Bert is ook wel iets eigenlijk. Misschien kun een je een printje etsen met een kruis erin weggeetst, en daar een led onder. Of een simpel lasertje uit China die de boorlocatie aangeeft.

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 20:16
door OpaBert
democles schreef:
Leuk idee Bert :goedzo:

Wilde wat doen met een 24v buislampje met LED,s,
Ben nog op zoek naar een zaak in de buurt die dat soort vrachtwagen/camper verlichting verkoopt.
En de verlichting moet natuurlijk ook functioneel en low budget zijn en makkelijk op de 19v draaien............... :mrgreen:
Ik moet ergens :-k een led ring hebben liggen Angeleye noemen ze het bij DX extreme en ik stuur het je graag toe
Als je ook een stuk acrylic wilt hebben om mee te spelen ? Dan stuur ik het graag op voor je :D

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 21:06
door hardbats
Als je een stukje acryl gelazerd wilt hebben met een crosshair of ander richtmiddel wil ik dat graag voor je doen :wink: heb nog 2mm materiaal liggen.

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 22:54
door democles
Bedankt allemaal voor het aanbod :goedzo:

Ik heb wat testjes gedaan en dan blijkt dat licht van onderaf niet de oplossing is :?

Wat je wilt zien is de boorpunt en de print en niet een onderliggend kruis ,dan is licht van bovenaf het beste,al of niet wat diffuus om schittering op de print tegen te gaan.

Heb gemerkt dat de boor zichzelf centreert in het te boren padje op de print en word je wat laconiek en boor je in de vlugheid er een fractie naast dan valt het ook nog te corrigeren met dit low budget ding,met de hand kon je dan een nieuwe print etsen :lol:

Een verloopje met 0,8mm gaatjes heb ik nog nooit zo recht kunnen boren in now time,en de hearder die er op moest paste direct,dit is me met de hand zelden gelukt zonder de nodige rook en koffie pauzes tussendoor. :lol:

Gat,dit lijkt wel,,tell sell,, :lol:

Re: low budget printboor

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 23:45
door Pjotr
Mooi, kun je stoppen met roken :rock: :mrgreen:

Re: low budget printboor

Geplaatst: do 19 mar 2020, 10:41
door OpaBert
democles schreef:
Bedankt allemaal voor het aanbod :goedzo:

Ik heb wat testjes gedaan en dan blijkt dat licht van onderaf niet de oplossing is :?

Wat je wilt zien is de boorpunt en de print en niet een onderliggend kruis ,dan is licht van bovenaf het beste,al of niet wat diffuus om schittering op de print tegen te gaan.

Heb gemerkt dat de boor zichzelf centreert in het te boren padje op de print en word je wat laconiek en boor je in de vlugheid er een fractie naast dan valt het ook nog te corrigeren met dit low budget ding,met de hand kon je dan een nieuwe print etsen :lol:

Een verloopje met 0,8mm gaatjes heb ik nog nooit zo recht kunnen boren in now time,en de hearder die er op moest paste direct,dit is me met de hand zelden gelukt zonder de nodige rook en koffie pauzes tussendoor. :lol:

Gat,dit lijkt wel,,tell sell,, :lol:
Pas maar op anders krijg je nog een burn-out :mrgreen:
Had overigens gedacht dat met een lamp onder het acryl er wel licht door de print heen zou schijnen
Maar theorie en praktijk is niet altijd gelijk :D

Re: low budget printboor

Geplaatst: do 19 mar 2020, 10:55
door Pjotr
De eerdere handmatige printboormachines werkte wel min of meer zo Bert. Je keek door een groot vergrootglas naar een centreerkruis op dat glas. Daarmee positioneerde je print met de hand. Het HM boortje werd dan van onderaf pneumatisch door de print "geschoten". Boortje liep overigens wel op een highspeed luchtmotortje met iets van 50.000 rpm. Voordeel van dit "op zijn kop boren" was ook dat er geen boorstof op de print of in de ruimte terecht kwam.

Re: low budget printboor

Geplaatst: do 19 mar 2020, 11:52
door OpaBert
Pjotr schreef:
De eerdere handmatige printboormachines werkte wel min of meer zo Bert. Je keek door een groot vergrootglas naar een centreerkruis op dat glas. Daarmee positioneerde je print met de hand. Het HM boortje werd dan van onderaf pneumatisch door de print "geschoten". Boortje liep overigens wel op een highspeed luchtmotortje met iets van 50.000 rpm. Voordeel van dit "op zijn kop boren" was ook dat er geen boorstof op de print of in de ruimte terecht kwam.
Ik heb wel zo iets gezien met een camera bij een maatje
Ik noem hem willywortel hier is hij even geweest met het project Curvetracer Sloeberke ,
Maar programeren lukt hem niet meer goed :( is ruim 70 jaar
Hij had in de 70 er jaren een weddenschap aangenomen voor een pint op een clubavond van zendamateurs om het te maken zonder draai en freeswerk
Dus alles met draadeindjes slangklemmen en wat ijzerdraad en conservenblik etc :rofl: en een zwart/wit camera en monitor van 15/cm en een in brandvlek met een viltstift een kruis opgezet waar het midden zat van het boortje
Precies een maand later was hij er en iedereen met een bek vol tanden Peter hij met een pint
En hij gebruikt het nog steeds !

Re: low budget printboor

Geplaatst: do 19 mar 2020, 15:55
door OpaBert
Dit zijn die Led ringen die ik bedoelde [url= Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/IBreueIZ]ook bij Alie [/url]

De Ledring ligt in het plexiglas met m’n bf30 welke ik toen had cnc gefreesd
en de plaat plexiglas zit gemonteerd aan de bevestiging lineaal op de boorpinole
En gaat dus mee op en neer
Die ringen zijn in verschillende afmetingen verkrijgbaar en ik denk die bij alie zelfs spatwaterdicht
En ik denk voor nog geen 1- 2 €
Ohja wel op een redelijk rimpel vrije gelijkspanning gebruiken anders krijg je vervelende verschijnselen