Pagina 1 van 1

Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 18:35
door democles
Een vriend van me kwam met een kastje met een elektromagneet er in.

Aan de bovenkant zitten twee vlakken die bij het inschakelen magnetisch worden.

Weet iemand misschien waar het voor gebruikt werd?

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 20:07
door OpaBert
Is misschien bedoeld als een magneet om even iets snel vast te kunnen zetten met een mal er bij om iets vast te ,solderen , graveren ,
Als er gelijkspanning op staat.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 20:28
door ds23man
(de) magnetisator ?

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 21:22
door Marp
In die richting, denk ik... maar dan om snel (data- of) videobanden te wissen.

--
Update: zoiets dus.


Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 21:32
door ds23man
Of voor gereedschap.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 21:35
door Pjotr
Die dingen zagen er toch wat anders uit. Dat was een dikke spoel waar je de banden in schoof. Dit lijkt mij meer een onderdeel van een (schroot)kraan.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: ma 13 jul 2020, 21:41
door Marp
Misschien wel geweest (dan wel een kleintje), maar daar heeft het schakelaartje weinig nut. Is daar alleen maar kwetsbaar. Ik vind hem er toch meer uitzien als een (DIY?) eraser/wisser/degausser. Zie ook update vorige post.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 11:51
door OpaBert
Demagnetiseren is meestal in oog van de kern

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 13:10
door douwebakker
Kan het ook een apparaatje wezen dat men in kledingwinkels gebruikt on de diefstalbeveiliging los te maken?
Het is maar een idee.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 13:35
door Pjotr
Die zitten echt anders in elkaar. Dat is een centrale ronde magneetspoel. Dit is duidelijk een met de hand geklust ding, de aftekenlijnen staan er nog op.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 14:02
door Marp
OpaBert schreef:
Demagnetiseren is meestal in oog van de kern
Enkel bij zo'n ding voor je schroevendraaiers of vijlen enzo. Niet bij andere uitvoeringen, zoals een desktop demagnetizer. Het ziet ernaar uit dat ds23man gelijk al het juiste antwoord gaf.
Desktop demagnetizer / degausser
Desktop demagnetizer / degausser
Degaussing coil
Degaussing coil

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 15:38
door OpaBert
Marp schreef:
OpaBert schreef:
Demagnetiseren is meestal in oog van de kern
Enkel bij zo'n ding voor je schroevendraaiers of vijlen enzo. Niet bij andere uitvoeringen, zoals een desktop demagnetizer. Het ziet ernaar uit dat ds23man gelijk al het juiste antwoord gaf.

Degaussing-Device-Powerful-Desktop-Demagnetizer-TC-2-Metal-Mold-Plane-Demagnetization-220V.jpg
Degaussing-coil-constructed-from-by-removing-the-exterior-sections-of-the-core-The.png
Ik leg me er bij neer Marp :mrgreen:

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 15:52
door ds23man
En wat heb ik gewonnen? :beer:

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 16:25
door Henkjan
ds23man schreef:
En wat heb ik gewonnen? :beer:
er gaat een taart rond voor dit soort gevallen :rofl:

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 16:54
door ds23man
Je bedoelt die Wisseltaart van Sander? :-&

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: di 14 jul 2020, 17:03
door Pjotr
ds23man schreef:
Je bedoelt die Wisseltaart van Sander? :-&
Er is geen andere... :-" :relax:

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: wo 15 jul 2020, 13:56
door democles
Bedankt jongens :yeah:

Nu weet ik wat het is.

Re: Wie weet waar deze voor gebruikt werd?

Geplaatst: wo 15 jul 2020, 16:56
door ray5150
Magneetvissen, avant la lettre. :lol: :mrgreen: