https://volumio.org/
€28 per jaar
Ik gebruik geen Roon, zou wel kunnen maar ik vind de kosten gewoon te hoog en zowel Roon als Volumio hebben een gezamelijke achtergrond.
Roon ontwikkelt wat sneller en heeft met name rondom DSP wat meer funtionaliteit maar dat rechtvaardigd voor mij de kosten niet.
Dac:
SMSL Sanskrit MKII dac met direct DSD https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.5702/
€78-93 (zelf heb ik via banggood in CZ besteld. Let wel op dat de afstandbediening wat vaag is, met name voor het selecteren van het juiste
kanaal)
voeding
willekeurige USB voeding, als extra voeding op de raspberry fi
Nas:
Willekeurige synology oid. Ik gebruik zelf een USFF PC-tje op windows 10 omdat ik hier ook een grafana server+domoticz (domotica) op draai
Volumio
Volumio heeft een aantal handige plugins
Spotify connect
Qobuz (de betaalde versie van spotify). Als het het verschik hoort tussen spotify en een vergelijkbare HR stream om qobuz dan wil je nooit meer
terug. Waarom geen Tidal, omdat de DAC geen MQA decodeert en ik eigenlijk het nut van MQA totaal niet begrijp
DSP mogelijkheid om waar je dat wil nog wat aanpassingen in de stream toe te passen om bijvoorbeeld wat roommodes te compenseren
In deze combinatie is het mogelijk om ook DSD direct te streamen. De Sanskrit kan direct met DSD stream aan zonder de stream via een PCM signaal naar de DAC te streamen (DoP). Dat is eigenlijk meer een emotioneel/voodoo achtige verschil (DSD direct vs DoP) maar ik vind het zelf wel een fijne gedachte dat er zo min mogelijk tussenstappen zijn.
Blokkenschema:
NAS → netwerk (liefst bekabeld) → raspberry + volumio → USB → dac → RCA kabel → versteker → steaker
Deze combi zorgt er bij mij voor dat ik direct DSD streams kan beluisteren en ik vind zelf een goede DSD stream zeer dicht bij een goede analoge weergave komen (ik draai zelf met een thorens TD160 met een MC Denon DL301-II stylus) en natuurlijk is het heerlijk om alle streams in een handige interface te hebben. Als er al een nadeel is, is dat een DSD stream op volumio alleen maar op 100% volume is te beluisteren, voor alle andere streams kan de softwarematige volumeregeling binnen volumio gebruikt worden
https://volumio.org/
€28 per jaar
Ik gebruik geen Roon, zou wel kunnen maar ik vind de kosten gewoon te hoog en zowel Roon als Volumio hebben een gezamelijke achtergrond.
Roon ontwikkelt wat sneller en heeft met name rondom DSP wat meer funtionaliteit maar dat rechtvaardigd voor mij de kosten niet.
Is Volumio niet gratis meer dan?
ralph schreef:
In deze combinatie is het mogelijk om ook DSD direct te streamen. De Sanskrit kan direct met DSD stream aan zonder de stream via een PCM signaal naar de DAC te streamen (DoP). Dat is eigenlijk meer een emotioneel/voodoo achtige verschil (DSD direct vs DoP) maar ik vind het zelf wel een fijne gedachte dat er zo min mogelijk tussenstappen zijn.
Ondanks de naam heeft DoP (DSD over PCM) eigenlijk niets met PCM te maken, het is gewoon een trucje om een DSD-signaal zo in te pakken dat het te onderscheiden is van PCM en dat je geen keiharde ruis te horen krijgt als je het per ongeluk in een PCM-DAC zou stoppen. De DSD-data worden gewoon netjes bitperfect overgestuurd. Maar goed, je noemde het zelf ook al voodoo
ralph schreef:
Deze combi zorgt er bij mij voor dat ik direct DSD streams kan beluisteren en ik vind zelf een goede DSD stream zeer dicht bij een goede analoge weergave komen (ik draai zelf met een thorens TD160 met een MC Denon DL301-II stylus) en natuurlijk is het heerlijk om alle streams in een handige interface te hebben. Als er al een nadeel is, is dat een DSD stream op volumio alleen maar op 100% volume is te beluisteren, voor alle andere streams kan de softwarematige volumeregeling binnen volumio gebruikt worden
Die DSP-functies die je bij PCM hebt, heb je bij DSD zo natuurlijk ook niet. Kennelijk mis je ze niet al te erg.
@marcel, als je qobuz als plugin wil (met wat andere toetertjes en belletjes, is volumio niet meer gratis. Luister je alleen naar spotify of via een eigen Nas dan is het wel gratis.
Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk rondom DSD en DoP en de DSP. Ik vind het eigenlijk gewoon leuk dat ik direct DSD kan afspelen. En nee, ik mis de DSP functie (nog) niet
Qubuzz is Qubbuzz, niet de betaal versie van Spotify free de betaalversie van Spotify heet gewoon Spotify Premium namelijk en de basis stream is gewoon hetzelfde als die van Qubuzz
Qobuz is qobuz (toch?), http://www.qobuz.com en inderdaad moet je een iets duurder abbo nemen om de hoge resolutie te krijgen maar dat is minimaal lossless (dus niet de spotify 320k ogg lossy bestanden) 44/16 maar ook wel 24/96 tot 24/192 hoewel er weinig van die laatste resolutie zijn.
Aan de andere kant rondom kosten, in verhouding met wat ik elders aan de hobby uitgeef is dit een schijntje en het gaat uiteindelijk om de muziek en de kwaliteit van de opname.
Qobuz is qobuz (toch?), http://www.qobuz.com en inderdaad moet je een iets duurder abbo nemen om de hoge resolutie te krijgen maar dat is minimaal lossless (dus niet de spotify 320k ogg lossy bestanden) 44/16 maar ook wel 24/96 tot 24/192 hoewel er weinig van die laatste resolutie zijn.
Aan de andere kant rondom kosten, in verhouding met wat ik elders aan de hobby uitgeef is dit een schijntje en het gaat uiteindelijk om de muziek en de kwaliteit van de opname.
Heb je trouwens LMS (Logitech Music Server) wel eens geprobeerd, ook gratis en een vriendelijke interface, en dan ook mogelijk met Max2Play. https://www.max2play.com/en/max2play-image/