Cirkelzaag of invalzaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

Een goede dag allemaal,

Afgelopen weekend samen met een goede maat van mij ons eerste diy audio projectje afgerond. Verloopt de eerste keer natuurlijk niet zoals je in eerste instantie bedacht hebt, maar des al niet te min wel een prima resultaat en daarmee ook een nieuwe hobby voor erbij.

Om de volgende projecten het zaagwerk wat preciezer te maken leek het mij handig om een cirkelzaag aan te schaffen. Daarbij kwam al wel snel de vraag handcirkelzaag of invalzaag. Het gebruik van een liniaal draagt natuurlijk erg bij aan de nauwkeurigheid van de zaagsnedes maar aangezien je de handcirkelzaag vaak ook (soms dan wel i.c.m. een adapter) een liniaal kan gebruiken, of gewoon een creatieve geleider maakt het de keuze een beetje lastiger.

Dan blijft eigenlijk de vraag over wat zijn nu de echte voordelen, en nadelen, van een invalzaag t.o.v. een handcirkelzaag.

Hoor graag jullie bevindingen van ervaringen met ofwel de invalzaag of cirkelzaag!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Welkom!

Sinds ik een invalzaag heb zou ik nooit meer een gewone cirkelzaag gebruiken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

Hier ook, sinds de invalzaag nooit meer de cirkelzaag gebruikt.
RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

Dat klinkt erg duidelijk!
En even voor mijn beeldvorming, wat heeft de doorslag gegeven bij het gebruik van de invalzaag om de cirkelzaag links te laten liggen?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

Het werkt lekker snel en makkelijk met de geleiderail.
De invalzaag kan alles wat een handcirkelzaag ook kan.
Andersom niet.

Zelf heb ik een scheppach, die bevalt mij na een kleine modificatie prima.
De modificatie betreft het inkorten van de veer, die de machine omhoog drukt.
Deze veer is net te strak, waardoor je hard op de machine moet drukken, met
kans dat de geleiderail verschuift.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... xgQAvD_BwE
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Een deur of raam even "arm" maken lukt probleemloos met een invalzaag, met een gewone kan je dat wel vergeten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Een deur of raam even "arm" maken lukt probleemloos met een invalzaag, met een gewone kan je dat wel vergeten.
Dat doe je toch met een schaaf? :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Nu ik een invalzaag heb niet meer. :mrgreen: Gaat veel sneller!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door OpaBert »

Dat gereedschap is zo goedkoop geworden de laatste 10 jaar :shock: Zeker voor hobby ,
Vroeger betaalde je meer voor een skil cirkelzaag hulpstuk meer en dat was de doodsteek voor je boormachine 3x het anker vervangen doordat het wormwiel kapot ging.
Heb een hand cirkelzaag bij de Aldi of Lidl gekocht een jaar of 2 geleden voor 45€ Met 3 extra zaagbladen erbij voor 7€
In 1980 had ik een zaagtafel gemaakt en Alleen al een widia zaagblad 300 mm ruim 250 gulden betaald !
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

Oeh, die Scheppach, dat is wel een interessante prijs.
Liefst heb ik alles wel op accu, i.v.m. bewegingsvrijheid, maar bij dit incidentele gebruik maakt dat me niet uit.

Ga ik heel kort over nadenken. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Kost niets, maar is eigenlijk ook niets:

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

Toch vind ik het een fijne machine om mee te werken.
Maar zoals ik al zei, die veer is wat te strak. En om dat
je dan zo hard moet duwen, schuift hij niet lekker over de rail.
Daar staat ook een filmpje van op youtube.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

En de koppeling tussen de twee rails is niet jofel.
RensV
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:03
Locatie: Omgeving Maastricht

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door RensV »

Lijkt mij een vrij duidelijke keuze voor de invalzaag dan. Ben zoals MichaelB ook al aangaf fan van draadloze apparaten i.v.m. de bewegingsvrijheid en het extra gebruiksgemak.

Heeft iemand toevallig ervaringen/ aanraders voor invalzagen op accu? Of is er vaker gekozen voor een bekabelde versie, en zo ja welke? (Naast de scheppach die al gemeld staat ;) )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Deze heb ik, bijna Festool kwaliteit voor een aangenamer prijsje.

https://www.mastertools.nl/bosch-blauw- ... gK1N_D_BwE
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
En de koppeling tussen de twee rails is niet jofel.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... qcQAvD_BwE

Probleem opgelost, en kun je zelfs als het moet tot 2.80 mtr, zagen. :)
Ben je voor 200 klaar. Is altijd nog minder dan de helft van een festool.
En je moet jezelf natuurlijk wel afvragen, hoeveel je hem daadwerkelijk gaat gebruiken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Deze heb ik, bijna Festool kwaliteit voor een aangenamer prijsje.

https://www.mastertools.nl/bosch-blauw- ... gK1N_D_BwE
Mooie machine hoor. :kwijl:
Maar voor mij te prijzig, daar gebruik ik hem gewoon te weinig voor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Daar heb je er dan ook weer twee van nodig als je een plaat van 244 wil zagen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door markbakk »

Kies in elk geval voor een zaagmachine met geleiderail. Die zijn er ook zat zonder invalfunctie. Een van de voordelen van de invalzaag vind ik de behoorlijk goede stofafzuiging. Accumachines zijn (volgens mij) nu alleen nog interessant voor professionals. Een accusysteem heeft last van ouderdom, een machine met snoer nauwelijks. En als je de Bosch blauw te duur vindt, kijk dan naar de Makita SP6000, doet er weinig voor onder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Ook een mooie machine, volgens mij heeft Joram zo'n set. Wel wat geknoei met die strips om de rails te verlengen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

hoe vaak doe je dat nou?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door MichaelB »

ds23man schreef:
Kost niets, maar is eigenlijk ook niets:

Heb je zijn conclusie ook gehoord?

Hij zegt letterlijk: "voor de prijs heeft deze zaag een aanzienlijke prestatie en stabiliteit. "zeker ten opzichte van producten die het dubbele of driedubbele kosten" "Wat mij echter niet zo bevalt is de geleiderail in 2 delen en de stofafzuiging".

Nou, die rail kan je ook als 1 geheel kopen als je dat zou willen of je koopt het liniaal van 140mm voor 9,99 :lol:
Stofafzuiging, ja als je 10-tallen meters gaat zagen dan is het een ding, maar incidenteel maakt dat toch weinig uit?

Al met al gewoon een goeie zaag voor de prijs en helemaal voor incidenteel gebruik.
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 09 dec 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
hoe vaak doe je dat nou?
Vaker dan je denkt
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Leeuwarden »

MichaelB schreef:
Heb je zijn conclusie ook gehoord?

Hij zegt letterlijk: "voor de prijs heeft deze zaag een aanzienlijke prestatie en stabiliteit. "zeker ten opzichte van producten die het dubbele of driedubbele kosten" "Wat mij echter niet zo bevalt is de geleiderail in 2 delen en de stofafzuiging".

Nou, die rail kan je ook als 1 geheel kopen als je dat zou willen of je koopt het liniaal van 140mm voor 9,99 :lol:
Stofafzuiging, ja als je 10-tallen meters gaat zagen dan is het een ding, maar incidenteel maakt dat toch weinig uit?

Al met al gewoon een goeie zaag voor de prijs en helemaal voor incidenteel gebruik.
Klopt, heb hem ook. De veer even aanpassen en de glijstrips op rails even verplaatsen zodat ze ook echt hun werk doen. Dubbele rails zijn ook goed aan elkaar te koppelen. Prima ding.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cirkelzaag of invalzaag?

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
hoe vaak doe je dat nou?
Vaker dan je denkt
ik heb 2 rails van 140cm, en die 2e zit (na 3 jaar ofzo) nog steeds in de doos
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”