Cirkelzaag of invalzaag?
Moderator: Beheerdersteam
Cirkelzaag of invalzaag?
Een goede dag allemaal,
Afgelopen weekend samen met een goede maat van mij ons eerste diy audio projectje afgerond. Verloopt de eerste keer natuurlijk niet zoals je in eerste instantie bedacht hebt, maar des al niet te min wel een prima resultaat en daarmee ook een nieuwe hobby voor erbij.
Om de volgende projecten het zaagwerk wat preciezer te maken leek het mij handig om een cirkelzaag aan te schaffen. Daarbij kwam al wel snel de vraag handcirkelzaag of invalzaag. Het gebruik van een liniaal draagt natuurlijk erg bij aan de nauwkeurigheid van de zaagsnedes maar aangezien je de handcirkelzaag vaak ook (soms dan wel i.c.m. een adapter) een liniaal kan gebruiken, of gewoon een creatieve geleider maakt het de keuze een beetje lastiger.
Dan blijft eigenlijk de vraag over wat zijn nu de echte voordelen, en nadelen, van een invalzaag t.o.v. een handcirkelzaag.
Hoor graag jullie bevindingen van ervaringen met ofwel de invalzaag of cirkelzaag!
Afgelopen weekend samen met een goede maat van mij ons eerste diy audio projectje afgerond. Verloopt de eerste keer natuurlijk niet zoals je in eerste instantie bedacht hebt, maar des al niet te min wel een prima resultaat en daarmee ook een nieuwe hobby voor erbij.
Om de volgende projecten het zaagwerk wat preciezer te maken leek het mij handig om een cirkelzaag aan te schaffen. Daarbij kwam al wel snel de vraag handcirkelzaag of invalzaag. Het gebruik van een liniaal draagt natuurlijk erg bij aan de nauwkeurigheid van de zaagsnedes maar aangezien je de handcirkelzaag vaak ook (soms dan wel i.c.m. een adapter) een liniaal kan gebruiken, of gewoon een creatieve geleider maakt het de keuze een beetje lastiger.
Dan blijft eigenlijk de vraag over wat zijn nu de echte voordelen, en nadelen, van een invalzaag t.o.v. een handcirkelzaag.
Hoor graag jullie bevindingen van ervaringen met ofwel de invalzaag of cirkelzaag!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Welkom!
Sinds ik een invalzaag heb zou ik nooit meer een gewone cirkelzaag gebruiken.
Sinds ik een invalzaag heb zou ik nooit meer een gewone cirkelzaag gebruiken.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Dat klinkt erg duidelijk!
En even voor mijn beeldvorming, wat heeft de doorslag gegeven bij het gebruik van de invalzaag om de cirkelzaag links te laten liggen?
En even voor mijn beeldvorming, wat heeft de doorslag gegeven bij het gebruik van de invalzaag om de cirkelzaag links te laten liggen?
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Het werkt lekker snel en makkelijk met de geleiderail.
De invalzaag kan alles wat een handcirkelzaag ook kan.
Andersom niet.
Zelf heb ik een scheppach, die bevalt mij na een kleine modificatie prima.
De modificatie betreft het inkorten van de veer, die de machine omhoog drukt.
Deze veer is net te strak, waardoor je hard op de machine moet drukken, met
kans dat de geleiderail verschuift.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... xgQAvD_BwE
De invalzaag kan alles wat een handcirkelzaag ook kan.
Andersom niet.
Zelf heb ik een scheppach, die bevalt mij na een kleine modificatie prima.
De modificatie betreft het inkorten van de veer, die de machine omhoog drukt.
Deze veer is net te strak, waardoor je hard op de machine moet drukken, met
kans dat de geleiderail verschuift.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... xgQAvD_BwE
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Een deur of raam even "arm" maken lukt probleemloos met een invalzaag, met een gewone kan je dat wel vergeten.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Dat doe je toch met een schaaf?ds23man schreef:Een deur of raam even "arm" maken lukt probleemloos met een invalzaag, met een gewone kan je dat wel vergeten.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Dat gereedschap is zo goedkoop geworden de laatste 10 jaar
Zeker voor hobby ,
Vroeger betaalde je meer voor een skil cirkelzaag hulpstuk meer en dat was de doodsteek voor je boormachine 3x het anker vervangen doordat het wormwiel kapot ging.
Heb een hand cirkelzaag bij de Aldi of Lidl gekocht een jaar of 2 geleden voor 45€ Met 3 extra zaagbladen erbij voor 7€
In 1980 had ik een zaagtafel gemaakt en Alleen al een widia zaagblad 300 mm ruim 250 gulden betaald !
Vroeger betaalde je meer voor een skil cirkelzaag hulpstuk meer en dat was de doodsteek voor je boormachine 3x het anker vervangen doordat het wormwiel kapot ging.
Heb een hand cirkelzaag bij de Aldi of Lidl gekocht een jaar of 2 geleden voor 45€ Met 3 extra zaagbladen erbij voor 7€
In 1980 had ik een zaagtafel gemaakt en Alleen al een widia zaagblad 300 mm ruim 250 gulden betaald !
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Oeh, die Scheppach, dat is wel een interessante prijs.
Liefst heb ik alles wel op accu, i.v.m. bewegingsvrijheid, maar bij dit incidentele gebruik maakt dat me niet uit.
Ga ik heel kort over nadenken.
Liefst heb ik alles wel op accu, i.v.m. bewegingsvrijheid, maar bij dit incidentele gebruik maakt dat me niet uit.
Ga ik heel kort over nadenken.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Toch vind ik het een fijne machine om mee te werken.
Maar zoals ik al zei, die veer is wat te strak. En om dat
je dan zo hard moet duwen, schuift hij niet lekker over de rail.
Daar staat ook een filmpje van op youtube.
Maar zoals ik al zei, die veer is wat te strak. En om dat
je dan zo hard moet duwen, schuift hij niet lekker over de rail.
Daar staat ook een filmpje van op youtube.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Lijkt mij een vrij duidelijke keuze voor de invalzaag dan. Ben zoals MichaelB ook al aangaf fan van draadloze apparaten i.v.m. de bewegingsvrijheid en het extra gebruiksgemak.
Heeft iemand toevallig ervaringen/ aanraders voor invalzagen op accu? Of is er vaker gekozen voor een bekabelde versie, en zo ja welke? (Naast de scheppach die al gemeld staat
)
Heeft iemand toevallig ervaringen/ aanraders voor invalzagen op accu? Of is er vaker gekozen voor een bekabelde versie, en zo ja welke? (Naast de scheppach die al gemeld staat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Deze heb ik, bijna Festool kwaliteit voor een aangenamer prijsje.
https://www.mastertools.nl/bosch-blauw- ... gK1N_D_BwE
https://www.mastertools.nl/bosch-blauw- ... gK1N_D_BwE
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... qcQAvD_BwEds23man schreef:En de koppeling tussen de twee rails is niet jofel.
Probleem opgelost, en kun je zelfs als het moet tot 2.80 mtr, zagen.
Ben je voor 200 klaar. Is altijd nog minder dan de helft van een festool.
En je moet jezelf natuurlijk wel afvragen, hoeveel je hem daadwerkelijk gaat gebruiken.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Mooie machine hoor.ds23man schreef:Deze heb ik, bijna Festool kwaliteit voor een aangenamer prijsje.
https://www.mastertools.nl/bosch-blauw- ... gK1N_D_BwE
Maar voor mij te prijzig, daar gebruik ik hem gewoon te weinig voor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Daar heb je er dan ook weer twee van nodig als je een plaat van 244 wil zagen.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Kies in elk geval voor een zaagmachine met geleiderail. Die zijn er ook zat zonder invalfunctie. Een van de voordelen van de invalzaag vind ik de behoorlijk goede stofafzuiging. Accumachines zijn (volgens mij) nu alleen nog interessant voor professionals. Een accusysteem heeft last van ouderdom, een machine met snoer nauwelijks. En als je de Bosch blauw te duur vindt, kijk dan naar de Makita SP6000, doet er weinig voor onder.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Ook een mooie machine, volgens mij heeft Joram zo'n set. Wel wat geknoei met die strips om de rails te verlengen.
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Heb je zijn conclusie ook gehoord?ds23man schreef:Kost niets, maar is eigenlijk ook niets:
Hij zegt letterlijk: "voor de prijs heeft deze zaag een aanzienlijke prestatie en stabiliteit. "zeker ten opzichte van producten die het dubbele of driedubbele kosten" "Wat mij echter niet zo bevalt is de geleiderail in 2 delen en de stofafzuiging".
Nou, die rail kan je ook als 1 geheel kopen als je dat zou willen of je koopt het liniaal van 140mm voor 9,99
Stofafzuiging, ja als je 10-tallen meters gaat zagen dan is het een ding, maar incidenteel maakt dat toch weinig uit?
Al met al gewoon een goeie zaag voor de prijs en helemaal voor incidenteel gebruik.
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 09 dec 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
Klopt, heb hem ook. De veer even aanpassen en de glijstrips op rails even verplaatsen zodat ze ook echt hun werk doen. Dubbele rails zijn ook goed aan elkaar te koppelen. Prima ding.MichaelB schreef:Heb je zijn conclusie ook gehoord?
Hij zegt letterlijk: "voor de prijs heeft deze zaag een aanzienlijke prestatie en stabiliteit. "zeker ten opzichte van producten die het dubbele of driedubbele kosten" "Wat mij echter niet zo bevalt is de geleiderail in 2 delen en de stofafzuiging".
Nou, die rail kan je ook als 1 geheel kopen als je dat zou willen of je koopt het liniaal van 140mm voor 9,99![]()
Stofafzuiging, ja als je 10-tallen meters gaat zagen dan is het een ding, maar incidenteel maakt dat toch weinig uit?
Al met al gewoon een goeie zaag voor de prijs en helemaal voor incidenteel gebruik.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Cirkelzaag of invalzaag?
ik heb 2 rails van 140cm, en die 2e zit (na 3 jaar ofzo) nog steeds in de doosds23man schreef:Vaker dan je denktHenkjan schreef:hoe vaak doe je dat nou?
