Aanschaf Tafelboormachine
Moderator: Beheerdersteam
Aanschaf Tafelboormachine
Zoekende naar een tafelboormachine (Kolomboormachine maar dan niet vloerstaand) heb ik een keuze te maken.
Wat zijn jullie ervaringen met tafelboormachines?
Is de kwaliteit van HBM goed genoeg of valt dat tegen en is wat meer investeren in een beter merk een goed idee?
Is een radiaal boormachine de investering waard of gebruik je dat haast nooit en kost het alleen maar precisie?
Mijn idee is om er wel een tafel met fench op te maken zodat het meer geschikt is voor houtbewerking.
Mijn idee gaat nu naar de Huvema HU13-2N
https://www.huvema.nl/nl/tafelboormachine-11022
Andere suggesties zijn welkom
Wat zijn jullie ervaringen met tafelboormachines?
Is de kwaliteit van HBM goed genoeg of valt dat tegen en is wat meer investeren in een beter merk een goed idee?
Is een radiaal boormachine de investering waard of gebruik je dat haast nooit en kost het alleen maar precisie?
Mijn idee is om er wel een tafel met fench op te maken zodat het meer geschikt is voor houtbewerking.
Mijn idee gaat nu naar de Huvema HU13-2N
https://www.huvema.nl/nl/tafelboormachine-11022
Andere suggesties zijn welkom
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Is geen slechte keus. Voor die prijs waarschijnlijk ook Chinees of India's. Bekijk hem wel in de praktijk. Sommige condensator motoren willen nog wel eens flink brommen. Is op zich niet erg maar kun je wel hinderlijk vinden. Voor hout blijft het lastig. Daarvoor wil je meestal toch een flinke uitlading hebben.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Neem een Flott, zit je geheid goed.
https://www.flott.de/produkte-kategorie ... einformat/
Kost je wel een nier.
https://www.flott.de/produkte-kategorie ... einformat/
Kost je wel een nier.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Ouwe Ixxion scoren op mp, wel opletten dat ie 230v is als je geen 400v hebt.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
De vraag is al meerdere keren gesteld, dus bekijk die draadjes ook eens.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
die heb ik door gelezen maar werd ik uiteindelijk niet heel veel wijzer van. Ook zijn die topics al wat ouder en is er nu misschien wat meer op de marktPjotr schreef:De vraag is al meerdere keren gesteld, dus bekijk die draadjes ook eens.
Is een radiaal boormachine dan handig of heeft dat meer na dan voordelen? zoals deze bijv:Pjotr schreef:Voor hout blijft het lastig. Daarvoor wil je meestal toch een flinke uitlading hebben.
https://www.vdhmachines.nl/nl/metaalbew ... ne-o-16-mm
misschien een beetje veel van het goederay5150 schreef:Neem een Flott, zit je geheid goed.
https://www.flott.de/produkte-kategorie ... einformat/
Kost je wel een nier.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Ik weet het niet met zo'n radiaal machine. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij dat je die heel goed vast moet zetten op een stuk dikker werkblad dan je nu hebt voor voldoende stabiliteit.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Hoi Bas, kijk vooral de speling na op de boorpinole ( die is bij een Flott erg lang waardoor hij)zo zuiver is
Vaak zit er ruimte op en als je hem vergrendeld gaat hij van zijn plaats opzij of naar voren of naar achter
Meetklokje mee nemen kan geen kwaad
Ook of de boorpinole scheef t.o.v je boor tafel staat in deY as of X as
Idem de kolom of die recht staat
Ik heb ook ooit gezocht naar een Flott maar geschrokken van de prijzen.
Een Flott afgeragd en zwaar gecorodeerd met gaten in de tafel waar ze niet horen , koste meer dan een nieuwe HBM
De Motor liefst een kortsluitanker motor Bas
Die kan je dan eventueel eenvoudig vervangen door een 3 fase motor met een VFD ook in toeren regelbaar ,
Geen Gelijkstroom motor met Borstels nemen dat is niks,
Aandrijving met een V snaar met meerdere poelies Een tussen Poelie dus met 2 snaren.
https://link.marktplaats.nl/m1670866757 ... ios_tablet
Succes met de zoektocht naar een beetje goede machine
Die koop je voor je leven , Een Flott overleeft je met een beetje onderhoud
Of zo iets Bas ?
https://link.marktplaats.nl/m1670861378 ... ios_tablet
Vaak zit er ruimte op en als je hem vergrendeld gaat hij van zijn plaats opzij of naar voren of naar achter
Meetklokje mee nemen kan geen kwaad
Ook of de boorpinole scheef t.o.v je boor tafel staat in deY as of X as
Idem de kolom of die recht staat
Ik heb ook ooit gezocht naar een Flott maar geschrokken van de prijzen.
Een Flott afgeragd en zwaar gecorodeerd met gaten in de tafel waar ze niet horen , koste meer dan een nieuwe HBM
De Motor liefst een kortsluitanker motor Bas
Die kan je dan eventueel eenvoudig vervangen door een 3 fase motor met een VFD ook in toeren regelbaar ,
Geen Gelijkstroom motor met Borstels nemen dat is niks,
Aandrijving met een V snaar met meerdere poelies Een tussen Poelie dus met 2 snaren.
https://link.marktplaats.nl/m1670866757 ... ios_tablet
Succes met de zoektocht naar een beetje goede machine
Die koop je voor je leven , Een Flott overleeft je met een beetje onderhoud
Of zo iets Bas ?
https://link.marktplaats.nl/m1670861378 ... ios_tablet
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Hij moet naar zolder op de werkbank Bert, Dan is een Flott van 170kg niet heel handig
Het nadeel is natuurlijk dat je nu in een winkel niet kunt gaan kijken, luisteren, voelen, meten voordat je iets koopt.
Huvema zit in Veghel maar weet ook niet of ze daar een showroom hebben.
Het nadeel is natuurlijk dat je nu in een winkel niet kunt gaan kijken, luisteren, voelen, meten voordat je iets koopt.
Huvema zit in Veghel maar weet ook niet of ze daar een showroom hebben.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Vroeger wel iig Bashardbats schreef:Hij moet naar zolder op de werkbank Bert, Dan is een Flott van 170kg niet heel handig![]()
Het nadeel is natuurlijk dat je nu in een winkel niet kunt gaan kijken, luisteren, voelen, meten voordat je iets koopt.
Huvema zit in Veghel maar weet ook niet of ze daar een showroom hebben.
Ben er geweest voor mijn eerste Nieuwe Draaibank , had er na een uur al spijt van
Maar die Emco is dat niks ? heb je meteen een freesbankje
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Een apparaat wat je per kilo koopt, is sowieso niet handig als het omhoog moet...hoe zwaarder hoe beter bij dit soort machines. Mijn ‘kleine’ Ixion tafelmodel kolomboor weegt al dik 50kg denk ik zo.hardbats schreef:Hij moet naar zolder op de werkbank Bert, Dan is een Flott van 170kg niet heel handig![]()
Het nadeel is natuurlijk dat je nu in een winkel niet kunt gaan kijken, luisteren, voelen, meten voordat je iets koopt.
Huvema zit in Veghel maar weet ook niet of ze daar een showroom hebben.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Zonder fatsoenlijke diepte instelling......? Vind die Huvema in de eerste post voor het geld nog niet eens z'n gekke keus.OpaBert schreef:Maar die Emco is dat niks ? heb je meteen een freesbankje
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Ik vind dat gewicht niet heel belangrijkOpaBert schreef:Vroeger wel iig Bashardbats schreef:Hij moet naar zolder op de werkbank Bert, Dan is een Flott van 170kg niet heel handig![]()
Het nadeel is natuurlijk dat je nu in een winkel niet kunt gaan kijken, luisteren, voelen, meten voordat je iets koopt.
Huvema zit in Veghel maar weet ook niet of ze daar een showroom hebben.
Ben er geweest voor mijn eerste Nieuwe Draaibank , had er na een uur al spijt van![]()
Maar die Emco is dat niks ? heb je meteen een freesbankje
Je schroeft dat ding uit elkaar beneden in hap klare brokken en een voor een de stukken omhoog
Meeste van dat spul is in delen gegoten ( gietijzer) en daar in , en op , zit weer gedraaid en gefreesde stukken , die je eruit kan schroeven
Maar Huvema ziet er wat beter uit dan HBM hoewel het uit dezelfde fabriek komt , wat andere naamplaatjes en een lik verf
Benardo , Optimum , quantum , Grizley , Weis, ik heb alleen de Grizzley in een boekje gezien
Alle andere wel , een ding wat mij toen opviel was , dat een HBM BF20 regeling voor de motor vaak stuk ging !
Ik ging naar Heerle , bij Halsteren , naar een Benardo kijken
Ze hadden ereen in de showroom, Defect de motor regeling was kapot
Maar Huvema en Optimum zien er beter afgewerkt uit.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Klopt Bert, gewoon in delen naar boven! Mijn Huvema is ongeveer 30 jaar mee gegaan en koste destijds FL185,- jawel eind jaren '80
Eigenlijk de enige makke was dat de diepte aanslag toen een plastic draadstangetje was met volgens mij India'se schroefdraad, soort van M9,2
Heb daar toch uiteindelijk echt veel plezier van gehad en er is heel wat mee afgeklust.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Aanschaf Tafelboormachine
erg kleine uitlading, en de laagste snelheid is nog steeds erg hoog. voor gewone boren prima, maar met een stappenboor of gatenzaag is wat langzamer wel fijn.Pjotr schreef:Zonder fatsoenlijke diepte instelling......? Vind die Huvema in de eerste post voor het geld nog niet eens z'n gekke keus.OpaBert schreef:Maar die Emco is dat niks ? heb je meteen een freesbankje
een modelletje duurder https://www.huvema.nl/nl/tafelboormachine-11023 is dan een stuk beter (alleen vraag ik me dan af hoe je die
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Hallo zeg. Heb je wel enig idee wat een bakbeest van een ding dat is voor op zolder? En die boorolie opvang is best prettig in de praktijk. Gewoon schoonmaken met een kwast en een poetsdoek er doorheen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Aanschaf Tafelboormachine
metertje hoog, 80kg zwaar. die andere is 75cm hoog, 30kg zwaarPjotr schreef:Hallo zeg. Heb je wel enig idee wat een bakbeest van een ding dat is voor op zolder?
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Dit bijv.Henkjan schreef:wazdah?hardbats schreef:.... een tafel met fench ...
Ik heb ook naar die zwaarte huvema zitten kijken. Wel wat meer uitlading maar ook wel een stukje duurder...
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Als de tafel haaks op de kolom zit en er geen speling op de boorpinole zit en niet te veel rammelt Zou ik ook daar voor gegaan Bashardbats schreef:Dit bijv.Henkjan schreef:wazdah?hardbats schreef:.... een tafel met fench ...
Woodpecker-Pro-Drill-Press-Table.jpg
Ik heb ook naar die zwaarte huvema zitten kijken. Wel wat meer uitlading maar ook wel een stukje duurder...
Je moet met plezier een gaatje er kunnen boren
Niet met vies gezicht en oorwarmers op
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Jawel, maar die uitlading is eigenlijk nooit groot genoeg
Vraag je goed af waarvoor je hem wilt gaan gebruiken en wat je daarvoor in het verleden nodig had. Hij moet ook een plekje op de werkbank krijgen en dan moet je werkstuk ook nog er op kunnen. En misschien is het wel slimmer om te investeren in een frequentieregelaar met een nette 3-fasen motor?
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Ik heb een tijdje terug de Bosch PBD 40 gekocht. Relatief compact digitaal ding, maar kan prima overweg met een 40mm speedboor. Enige dat wat minder is, is dat de afstand van boor tot statief niet erg groot is.
2 versnellingen met digitale toerenregeling en digitale diepte meter met manuele stop.
2 versnellingen met digitale toerenregeling en digitale diepte meter met manuele stop.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Even een blonde vraag: De uitlading, is dat de maximale afstand die je kan boren vanaf de rand van je werkstuk?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Ik wilde er ook een hebben, maar bedacht me toen dat ik hem waarschijnlijk zo weinig zou gebruiken dat een boorstandaard een veel zinniger alternatief was. En ook makkelijker te verplaatsen en op te bergen.
Re: Aanschaf Tafelboormachine
Jawel, ik heb mijn Huvema een jaar of 8 geleden weg gedaan wegens in de weg staan en gebruik dat nu ook. Maar het is beslist geen vervanger voor een echte kolomboor... Die mis ik toch wel zo af en toe.
Ga je naar een grotere machine dan is het ook wel prettig als hij een Morse opname heeft. Kun je er later ook nog eens een freesopnamekop opzetten i.c.m. een kruistafeltje.
Yep! En als je wat rond kijkt vind je ook wel niet al te grote machines met een grotere dan van die Huvema.pappaleo schreef:Even een blonde vraag: De uitlading, is dat de maximale afstand die je kan boren vanaf de rand van je werkstuk?
Ga je naar een grotere machine dan is het ook wel prettig als hij een Morse opname heeft. Kun je er later ook nog eens een freesopnamekop opzetten i.c.m. een kruistafeltje.
