cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Moderator: Beheerdersteam
cirkelzaag of zaagtafel(tje)
cirkelzaag met zaaggeleider of zaagtafel?
wat is het handigst? waar werken jullie mee?
ik heb een cirkelzaag maar overweeg een zaagtafel(tje)
en nu we het toch over zagen hebben, wat voor soort zaagblad als je gefineerd hout 45 graden wil zagen voor een mooie nauwkeurige aansluiting?
wat is het handigst? waar werken jullie mee?
ik heb een cirkelzaag maar overweeg een zaagtafel(tje)
en nu we het toch over zagen hebben, wat voor soort zaagblad als je gefineerd hout 45 graden wil zagen voor een mooie nauwkeurige aansluiting?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Ik zou stemmen voor een cirkelzaag met een geleider.
Dat kun je zelfs voor een paart tientjes in elkaar klussen, en kun je voor een hoop meer dingen gebruiken dan een zaagtafel.
Mijn ervaring met goedkopere zaagtafels is ook alles behalve positief.
Dat kun je zelfs voor een paart tientjes in elkaar klussen, en kun je voor een hoop meer dingen gebruiken dan een zaagtafel.
Mijn ervaring met goedkopere zaagtafels is ook alles behalve positief.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Ik heb een handcirkelzaag maar heb deze gemonteerd als zaagtafel onder een 22mm plank.
Daar zit deze nu al jaren onder en gebruik hem nooit los.
Met name voor het maken van rachels is dat wel makkelijker.
Voor nauwkeurig werk gebruik ik de zaag van de groothandel hier verder op.
Dat ding is zo veel makkelijker als zelf zagen.
Daar zit deze nu al jaren onder en gebruik hem nooit los.
Met name voor het maken van rachels is dat wel makkelijker.
Voor nauwkeurig werk gebruik ik de zaag van de groothandel hier verder op.
Dat ding is zo veel makkelijker als zelf zagen.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Als je die hand cirkelzaag onder stalen plaat alum kan ook maar is wat stroef monteert verlies je niet zo veel zaag diepte wat zeker bij het zagen in verstek een issue kan zijn
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Sinds ik een zaagtafel heb staan. (een jaar of twee) heb ik de handcirkelzaag niet meer aangeraakt.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Sinds ik een invalzaag met geleider heb, heb ik de zaagtafel niet meer aangeraakt. 
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Sinds ik een ijzerzaag heb, heb ik de kaasschaaf niet meer aangeraakt.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Ik laat de buurman alles zagen, heb ik alleen de herrie.
Zonder dollen, hij heeft hem staan, de zaagtafel en hij zegt dan, zal ik het even doen
Nieuwe buurman, zou iedereen moeten hebben.
Zonder dollen, hij heeft hem staan, de zaagtafel en hij zegt dan, zal ik het even doen
Nieuwe buurman, zou iedereen moeten hebben.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Arno schreef:Sinds ik een ijzerzaag heb, heb ik de kaasschaaf niet meer aangeraakt.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Aan de juiste zijde?hannesie schreef:Ik laat de buurman alles zagen, heb ik alleen de herrie.
Zonder dollen, hij heeft hem staan, de zaagtafel en hij zegt dan, zal ik het even doen
Nieuwe buurman, zou iedereen moeten hebben.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Nou, eh heldere antwoorden
Hoe gaat het met verstek zagen bij de verschillende opties? Is een zaagtafel daar nauwkeuriger in dan cirkelzaag via geleider?
(nou ja behalve die kaasschaaf in verstek
)
Hoe gaat het met verstek zagen bij de verschillende opties? Is een zaagtafel daar nauwkeuriger in dan cirkelzaag via geleider?
(nou ja behalve die kaasschaaf in verstek
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Het lijkt mij dat relatief kleine stukje plaat materiaal zoals 10 x 20 cm wat makkelijker te doen zijn op een zaag tafel dan met een invalzaag/cirkelzaag. (alhoewel papaleo een vloot aan kleine kastjes heeft gemaakt met alleen een cirkelzaag..)toetertje schreef:Sinds ik een invalzaag met geleider heb, heb ik de zaagtafel niet meer aangeraakt.
Moet er een plaat van 244 x 122 in drieën, dan zou de cirkelzaag mijn keus zijn.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Je hebt met een zaagtafel gewoon veel meer controle en kun je nauwkeuriger werken. Maar i.d.d. hangt het ook een beetje van de grootte af. Een hele plaat in stukken zagen zou ik ook met de handcirkelzaag doen en een zoldertje aftimmeren ook. Hier zit de cirkelzaag ook onder een tafel en is ook hier er de laatste 10 jaar er niet meer onderuit geweest
Probleem met een zaagtafel is eigenlijk dat ie vaak eigenlijk weer te klein is. En een goede is relatief duur. Daarom heb ik er destijds zelf eentje in een weekend geklust: viewtopic.php?p=1452582#p1452582 Daar zijn heel wat km mee gemaakt en is nu onderhand wel aan vervanging toe.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Verstek zagen gaat met liniaal echt super.
Met de zaagtafel(normaal formaat) heb je altijd een scheve aanzet en uitloop.
Ik zaag verstek eigenlijk altijd met de lineaal.
Korte stukken met de afkortzaag uiteraard.
Met de zaagtafel(normaal formaat) heb je altijd een scheve aanzet en uitloop.
Ik zaag verstek eigenlijk altijd met de lineaal.
Korte stukken met de afkortzaag uiteraard.
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
ik zie van die youtube filmpjes om zelf een zaaggeleider te maken, een soort bak waarde zaag in kan glijden zeg maar, maar dan kan verstek niet meer.dre schreef:Verstek zagen gaat met liniaal echt super.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
een soort bak waarde zaag in kan glijdensnoef3 schreef:een soort bak waarde zaag in kan glijden zeg maar
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
Waarom zou je verstek willen? Alleen maar lastig uitmeten, lijmen enz. enz.
En men plakt er uiteindelijk toch een fineertje over 
Re: cirkelzaag of zaagtafel(tje)
ben allemaal opties aan het uitzoeken. ik zie mezelf niet fineren, maar bestaand gefineerd plaatmateriaal netjes in verstek zagen misschien. Hoewel ik denk dat dat niet netjes gaat lukken. Vingerlassen misschien? iemand die daar wel eens speakerkasten mee gemaakt heeft? zwaluwstaarten maar dan gewoon recht?Pjotr schreef:Waarom zou je verstek willen? Alleen maar lastig uitmeten, lijmen enz. enz.En men plakt er uiteindelijk toch een fineertje over
