Raspberry Pi 2021

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

Goedemiddag forumgenoten,

Sinds ik verhuisd ben, ben ik op zoek naar een geschikte oplossing voor mijn geluidsbron. Spotify is standaard geworden en dat bedien ik graag vanaf iphone/ipad/laptop/computer whatever. Mijn open-baffle worden aangestuurd middels een Minidsp Opendrc-DA8 met een coaxiale SPDIF ingang. Mijn broer heeft een Rpi2 voor me klaargemaakt die is aangesloten via usb en een wifidongle met de netwerkkabel eruit ivm nare beinvloeding van het geluid. Dit werkt goed maar het geluid stoort bij vlagen en dat is niet oke.

Hoe doe ik dit goed?
1. instellingen op de rpi?
2. rpi4?
3. hifiberry digi+ of digi2 pro?
4. anders . . .
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door FR_Aad »

Allo Digione?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Henkjan »

wat bedoel je met "stoort"?

en leg dit eens uit:
met de netwerkkabel eruit ivm nare beinvloeding van het geluid
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

Henkjan schreef:
wat bedoel je met "stoort"?

en leg dit eens uit:
met de netwerkkabel eruit ivm nare beïnvloeding van het geluid
volgens mijn broer beïnvloed de netwerkkabel de usb verbinding - los daarvan stoort het geluid dus bij vlagen
toen ik vanochtend de netwerkkabel erin had zitten was er ook veel storing - die zelfde storing heb je ook zonder de netwerkkabel bij vlagen - het lijkt erop dat de rpi dan bezig is met iets
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door hardbats »

Is het niet verstandiger om die pad in te slaan met een nieuwe Rpi4? Die is beduidend beter dan de Rpi2 zoals In het usb/ethernet gedeelte.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door FR_Aad »

Goed idee
Maar het moet ook met een versie 2 gewoon werken.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

rpi4 + all digione is de beste oplossing?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door FR_Aad »

Begin met die Digione. Als dat niet werkt kun je altijd nog naar een Pi4.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Henkjan »

ik stream (squeezlite (max2play image)) met een ur-Pi (bedraad LAN) met een HifiberryDigi -> spdif naar preamp. doet t zonder problemen.

kijk eens hier: https://shop.max2play.com/ zij hebben diverse complete bundles
een Rpi2 voor me klaargemaakt die is aangesloten via usb
waar zit die USB dan aan?
volgens mijn broer beïnvloed de netwerkkabel de usb verbinding
bij de (oudere???) RPi's wordt ook t bedrade LAN over de USB gerout iirc, dus de observatie is wel logisch
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

de usb zit aan een Topping D10s die een SPDIF uitgang heeft naar mijn OpenDRC DA8
de Raspberry Pi is versie 2 dacht ik; die is wat ouder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door hannesie »

Fotootje van de RPI?

Is je voeding voldoende zwaar uitgevoerd, er komen daar wel eens problemen door.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

hannesie schreef:
Fotootje van de RPI?

Is je voeding voldoende zwaar uitgevoerd, er komen daar wel eens problemen door.
dat denk ik wel. ken je de digione?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door SSassen »

Rpi3 of 4 is wel een must met hogere bitrates en idd met een Allo Digione boek je goede, zo niet de beste, resultaten!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door hannesie »

Met de RPI 4 is het probleem met de interactie van de chip die de USB en netwerk aanstuurt verleden tijd, maar is wel de meer vragende voeding een punt van aandacht.

Voor wat betreft de Digione, als je de USB gebruikt naar de Topping, dan is het ook dat in de Topping de boel weer reclockt wordt.
Met dan de Digitale RCA of BNC uitgang naar de MiniDsp is er een stapje gunstiger, maar de laatste klok is het belangrijkste.

Het is wel een pittige prijs, en je kan het eerst zonder proberen, en eerst je software opnieuw installeren, kan ook wel eens schelen :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 24 okt 2021, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Zweitse »

Hier ook zeer tevreden met een RPI3 en een Allo Digione
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

https://www.sossolutions.nl/allo-digion ... erry-pi-4b
https://shop.max2play.com/de/allo-digio ... undle.html

deze 2 vond ik als pakket
2 vragen :
1. geheugen 2, 4 of 8gb?
2. maakt de voeding verschil voor het geluid
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door hannesie »

Het is bijvoorbeeld bij sommige software duidelijk als er een kleine bliksemschicht in de rechterbovenhoek verschijnt, en de stabiliteit geeft zeker bij de latere versies er zeker op vooruit.
De bij de MAX2play uitvoering zijn ook al 2,5 A exemplaren.
Voor muziek is 2 GB genoeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Rpi3 of 4 is wel een must met hogere bitrates
leg eens uit? met mijn oude urPi spelen 96k bestanden prima af
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Marp »

Een RPi 1 speelt zelfs 192kHz (of 7.1 ch 48kHz) zonder haperen.
Henkjan schreef:
architect schreef:
volgens mijn broer beïnvloed de netwerkkabel de usb verbinding


bij de (oudere???) RPi's wordt ook t bedrade LAN over de USB gerout iirc, dus de observatie is wel logisch
Ook de WiFI-dongle wordt via de USB-hub gerouterd, en vormt bovendien een grotere belasting dan ethernet. Het klinkt dus wel wat tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

oke, dan kan ik bedraad en geen wifi ook nog eens proberen - naast het golvend harder/zachter effect wanneer de rpi druk is, hoorde ik vandaag ook een soort platenspeler tikfoutjes

is een digione veel beter dan usb/topping D10s? ga ik dat horen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door rikpost »

architect schreef:
oke, dan kan ik bedraad en geen wifi ook nog eens proberen - naast het golvend harder/zachter effect wanneer de rpi druk is, hoorde ik vandaag ook een soort platenspeler tikfoutjes

is een Digione veel beter dan usb/topping D10s? ga ik dat horen?
ik heb dan de Signiture versie via spdif, op een andere manier nooit aangesloten gehad ! Maar ik kan je wel vermelden dat het super klinkt .
ik kan ook rechtstreeks schakelen tussen de Logitech Touch spdif uit en de Digione en die laatste geeft meer rust en ruimtelijke informatie .
je hoort dat met terugschakelen .
eerlijkheidshalve , wanneer ik niet weet welke er speelt zou ik het niet altijd goed raden .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door Kappa7 »

Makte het ook niet uit of je de data van een NAS haalde of van een direct lokaal aangesloten HD?
Ik heb begrepen dat met name de eerste generaties dat niet tegelijk aan konden.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

Raspberry Pi 4 en Allo Digione zin besteld bij Sossolutions :)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door rikpost »

Krijg je geen spijt van !
ook een goede voeding er bij besteld ?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Raspberry Pi 2021

Bericht door architect »

Hij is al binnen :)
Eerst een eenvoudige standaard voeding erbij gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”