Pagina 1 van 1
Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 10:38
door Leeuwarden
Zie zo even geen actief topic om dit in te zetten dus zo maar even.
Als je dit spelingvrij kan maken lijkt het me een uitkomst.
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 11:20
door ray5150
Op zich vind ik het een mooie, nette en slimme oplossing.
Maar zoals je zelf schrijft is het van belang dat het spelingsvrij is.
In de tijd die ik nodig zou hebben om dat te bouwen zou ik ook tientallen gaten kunnen frezen met mijn conventionele cirkelmal...

Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 12:41
door beijert
Voor het beperkte aantal gaten die ik frees pak ik gewoon een kopieer ring die net-niet-strak in een mal zit.
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 13:11
door MechanicalAnimal
leuk ding en slim gedaan
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 14:36
door Leeuwarden
ray5150 schreef: ↑wo 07 dec 2022, 11:20
Op zich vind ik het een mooie, nette en slimme oplossing.
Maar zoals je zelf schrijft is het van belang dat het spelingsvrij is.
In de tijd die ik nodig zou hebben om dat te bouwen zou ik ook tientallen gaten kunnen frezen met mijn conventionele cirkelmal...
Ja, zo kan je het ook stellen natuurlijk. Maar voor mij zit de winst vooral in de stofzuigerslang en het snoer dat niet in de weg gaat zitten. Vind het slim bedacht... mits spelingvrij.
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 17:51
door pappaleo
Rumoh verkoopt deze:
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... r=014-0300
Samen met een malletje voor een kopieerring (ook bij rumoh te koop) kan je je frees vrij op de geleider laten staan, met hetzelfde resultaat.
Ik gebruik het al een hele tijd.
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 17:57
door Leeuwarden
Ook slimme oplossing!
Re: Cirkelding
Geplaatst: wo 07 dec 2022, 18:30
door beijert
Ja, dat dus. Ik doe het op de redneck manier maar het principe is hetzelfde
Re: Cirkelding
Geplaatst: do 08 dec 2022, 21:56
door Vincent1960
Spelings vrij en hout gaan volgens mij niet samen, niet als het moet bewegen.
Re: Cirkelding
Geplaatst: do 08 dec 2022, 22:17
door Pjotr
Toch wel redelijk hoor, ik doe dit soort dingen op de freestafel. Ik heb daarvoor een pen van 10mm verticaal op een plank gemonteerd waarom ik het werkstuk kan draaien. Als ik een gat van 10mm boor in een plaat waar uit ik een cirkel wil frezen, dan is dat gat klem-pas omdat het hout een fractie terug veert en als zodanig spelingvrij. Met de schuifmaat is de afstand precies uit te meten: Straal is dan buitenkant frees - 5mm als je om de pen en om de frees meet. Zo kan ik tot op 0,1mm nauwkeurig werken zonder veel gedoe.
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 19:16
door TTS
Sow, vandaag ook ff mijn cirkelding uit China uitgeprobeerd, voor de 1e x.
Toch maar een tang gebruiken om de boel vast te draaien dus.
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 19:21
door beijert
Mooi ding!
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 19:46
door TTS
Zeker mooi. Moest alleen wel alle gaten in die Aluminium strip opnieuw boren en tappen. Allemaal scheef, dus in elk gat zat de centrale pin schuin ( 75 graden ). Dat oranje is bakeliet en wat zacht.
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 21:10
door pappaleo
Bakeliet en zacht. Vreemde combinatie

Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 23:16
door TTS
Chinees bakeliet??
In elk geval zijn de infrezingen, na wat aanpassingen, wel goed gelukt. Maar het had ff wat voeten in de aarde... Eigenlijk mist er ook een vastzet schroef. Er zouden er 2 bij horen, maar kreeg er maar 1. En die moet je dan dus flink vastzetten. Met 2 stuks zou dat minder kritisch zijn. Verder voelt dit ding wel degelijk en precies. Afgezien van die plastic freeshouder..
Oh wacht, die zwarte bol zat met te weinig draad op de bout, doordat dat witte busjes te lang is. De draad was dus snel dol. Inkorten van dat witte busje was een oplossing. Moest ook nog voordat ik frezen kon.
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 23:33
door ray5150
En wat moest die meuk nou zo kostten ?
Re: Cirkelding
Geplaatst: ma 12 feb 2024, 23:39
door TTS
Nog geen €12,-. Inmiddels wat duurder, wat de rede is dat ik het ding niet terug stuurde, maar zelf ging aanpassen. Tsja, diy forum...
Re: Cirkelding
Geplaatst: di 13 feb 2024, 1:17
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑do 08 dec 2022, 22:17
op de freestafel. Ik heb daarvoor een pen van 10mm verticaal op een plank gemonteerd waarom ik het werkstuk kan draaien
kan je daar eens een foto van doen?
Re: Cirkelding
Geplaatst: di 13 feb 2024, 20:08
door Jan Geert
ik heb zelf iets gemaakt dat lijkt op de geleider die Rumoh verkoopt. Gemaakt van wat reststukjes multiplex en een stukje 20mm aluminium platte stang wat ik nog had liggen. uurtje werk.