bekabeling homestudio

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartboomen

bekabeling homestudio

Bericht door bartboomen »

Goedemiddag, na jaren van verzamelen en voorbereiden, is mijn oldskool studio bijna klaar. Omdat ik altijd muzikant en absoluut geen technicus ben de volgende vraag;ik heb een Behringer Mx3282A mengpaneel en een Alesis HD24 Harddiskrecorder. Kan iemand me a.u.b. op een heldere en duidelijke manier uitleggen welke (verloop) kabels ik nodig heb om dez twee op elkaar aan te sluiten? de Behringer heeft mic ingangen, lijn ingangen en een enkelvoudige insertaansluiting per kanaal. Als ik het goed heb is dit en zgn TRS aansluiting (Jack).Dus deze werkt als send en als return.
Ik ben erg geholpen als ik weet welke kabels ik nodig heb en hoe dit aan te sluiten. Alvast enorm bedankt voor het lezen en hopenlijk een voor mij bruikbaar antwoord. Grtz Bart
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: bekabeling homestudio

Bericht door Marp »

Welkom Bart.

Als je gewoon de uitgangen van de HDR op de mengtafel wil aansluiten, of andersom, dat kan met kabels met aan beide zijden een 6,3mm jackplug. Voor gebalanceerd aansluiten gebruik je stereo pluggen, wat minder kans geeft dat de kabels storingssignalen oppikken. Dit heeft vooral de voorkeur als je lange kabels gebruikt. Heb je al kabels met mono pluggen, dan kan dat ook. De overdacht is in dat geval ongebalanceerd.

Wil je om een of andere reden op de inserts inpluggen, dan met een verloopkabel van 1x stereo jack naar 2x mono. Dit is ongebalanceerd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Heb je de gebruiksaanwijzingen van de apparatuur er ook bij ?
Anders kun je ze zo bij de fabrikanten downloaden. vaak staan er tekeningen in hoe en wat je moet aansluiten om het werkend te krijgen.

Als je een beetje kunt solderen kun je ook een hoop geld besparen door losse kabel en stekkers te kopen en zelf de stekkers eraan te solderen.
Bijkomend voordeel is dat je de kabels op maat kunt maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is allemaal TRS* Ray, zowel de Behringer als de Alesis. Gewoon bij Thoman een paar bossen van deze bestellen:
sssnake SK369S-15.jpg
https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_s ... hkabel.htm

Zijn er ook korter, 90cm en 60 cm. Maar in dit geval heb je wel langer nodig. Kun je zelf niet tegenaan solderen O:)

Ga je die inserts ook gebruiken? Is bedoeld om een effect apparaat, zoals een galm b.v. of vocoder, tussen te schakelen. Gebruik je in de praktijk meestal niet.

* TRS == Tip-Ring-Sleeve
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het is inderdaad onvoorstelbaar wat zo'n busseltje patchkabels nog maar kost. Hier heb ik een verhuisdoos vol met instrumentkabels die destijds toch wel een klein kapitaal vertegenwoordigde. Ik geloof dat elke kabel toen minimaal hetzelfde kostte dan nu zo'n hele bussel bij elkaar.

bartboomen schreef: za 04 mar 2023, 17:37
... en hoe dit aan te sluiten.
Daar kan je alle kanten mee op. Is het voldoende als je per keer 8 kanalen tegelijk kunt opnemen? En zijn de inputs van de HD24 intern te routen naar een ander kanaal? Dan zou je 8 kanalen van de mengtafel via de 8 subgroup outputs naar 8 kanalen van de HD24 kunnen sturen. De 24 uitgangen daarvan kan je vervolgens terugsturen naar de 24 resterende kanalen van de mixer om naar stereo af te mixen.

De stereo mix kan je vervolgens opnemen op een ander apparaat, danwel op 2 gereserveerde kanalen van de HD24. Kan die recorder echter zijn eigen uitgangen intern/digitaal naar zijn ingangen routen en samenvoegen, dan voorkomt dat onnodige DA en AD-conversie. Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf of aan de inserts van de mengtafel effectapparaten hangen die je bij de afmix wilt gebruiken.
Plaats reactie