ZELFSOLDERENDE PRINTPLATEN
Niet iedereen soldeert graag printplaten, of is er even goed in. Carl Bugeja heeft een oplossing ontwikkeld: zelfsolderende printplaten. Zijn idee was om een van de tussenlagen op een vierlaags PCB te gebruiken als warmte-element. Hij maakte er een lang, kronkelend spoor van over de hele oppervlakte van de printplaat, met een weerstand van 3 Ohm. Zodra hij een voeding op het spoor aansluit, warmt de printplaat snel op, evenredig over de hele oppervlakte.
Door eerst de SMD-componen- ten met soldeerpasta op de printplaat te positioneren, worden ze vanzelf gesoldeerd, dankzij de opgewekte hitte. Daarna is het warmte-element niet meer nodig en wordt het kortgesloten naar GND om een ground plane te creëren. En wat was de eerste printplaat die hij zo soldeerde? Een reflow controller die andere zelfsolderende print- platen optimaal opwarmt.
Ja, voor een echte hotplate Componenten hebben allemaal een verschillende warmte capaciteit. De verhitting per component kan dus nogal verschillen: Een 0805 weerstandje warmt veel meer op dan een ferrietspoeltje. Een reflow oven of hotplate heeft een flinke overcapaciteit dan wel buffer om dat op te vangen
Achnee dat is al lang niet meer zo. Maar mij ontgaat ook het nut van de opwarmende layer. Heb onlangs een hotplate gekocht in China voor minder dan $100 (weet her bedrag niet precies meer), gaat prima. Voor iets meer geld heb je een oventje.
En ik weet wel graag bij welke temp ik werk, zal met zo’n opwarmende layer minder gecontroleerd zijn.
Achnee dat is al lang niet meer zo. Maar mij ontgaat ook het nut van de opwarmende layer. Heb onlangs een hotplate gekocht in China voor minder dan $100 (weet her bedrag niet precies meer), gaat prima. Voor iets meer geld heb je een oventje.
En ik weet wel graag bij welke temp ik werk, zal met zo’n opwarmende layer minder gecontroleerd zijn.
Ja, heb zelf ook zo'n ding geklust met een temperatuurcontroller die ik nog had liggen. Opwarmen gaat vrij snel maar afkoelen duurt veel te lang. Het gaat wel prima maar na het doorvloeien van het soldeer moet je daarom de PCB van de plaat afhalen. Een traject controller gaat hem dan niet worden. Dat kan alleen als ook een fan aangestuurd wordt voor de afkoeling. Hoe is dat bij die van jou Barry?
Ja klopt. Ik laat de print een tikkie oversteken over de plaat, pak je 'm zo met de punt tang op. En dan niet gaan zwabberen natuurlijk, met de vaste hand
Ik vind juist het handmatige solderen het leukste gedeelte van het hele proces...
(schema tekenen, layout opzetten, assembleren en solderen, inbouwen)
Maar goed, voor TH en simpele dubbelzijdig SMD toch niet relevant.
Voor enkele stuks i.d.d. Ray, ben ik met je eens. Maar sommige componenten kun je eigenlijk alleen goed met soldeerpasta reflowen. Doe dat nu ook net als Barry, door de PCB met een punttang van de plaat op te tillen. Is i.d.d. wel een beetje tricky. Eigenlijk doe ik dat reflowen alleen voor de lastige componenten en de rest ook verder met de hand. Die componenten centeren zichzelf min of meer in het vloeibare tin door de oppervlaktespanning. Dus zo snel zwemmen ze er nou ook weer niet af. Ga toch een PC fannetje er onder proberen of dat dan snel genoeg afkoelt. Het hoeft ook weer niet te snel Ik heb trouwens voor het handmatig aanbrengen van pasta een dispenser besteld. Die dingen waren ooit rond de 300-500 euries.
Voor enkele stuks i.d.d. Ray, ben ik met je eens. Maar sommige componenten kun je eigenlijk alleen goed met soldeerpasta reflowen. Doe dat nu ook net als Barry, door de PCB met een punttang van de plaat op te tillen. Is i.d.d. wel een beetje tricky. Eigenlijk doe ik dat reflowen alleen voor de lastige componenten en de rest ook verder met de hand. Die componenten centeren zichzelf min of meer in het vloeibare tin door de oppervlaktespanning. Dus zo snel zwemmen ze er nou ook weer niet af. Ga toch een PC fannetje er onder proberen of dat dan snel genoeg afkoelt. Het hoeft ook weer niet te snel Ik heb trouwens voor het handmatig aanbrengen van pasta een dispenser besteld. Die dingen waren ooit rond de 300-500 euries.
Voor enkele stuks i.d.d. Ray, ben ik met je eens. Maar sommige componenten kun je eigenlijk alleen goed met soldeerpasta reflowen. Doe dat nu ook net als Barry, door de PCB met een punttang van de plaat op te tillen. Is i.d.d. wel een beetje tricky. Eigenlijk doe ik dat reflowen alleen voor de lastige componenten en de rest ook verder met de hand. Die componenten centeren zichzelf min of meer in het vloeibare tin door de oppervlaktespanning. Dus zo snel zwemmen ze er nou ook weer niet af. Ga toch een PC fannetje er onder proberen of dat dan snel genoeg afkoelt. Het hoeft ook weer niet te snel Ik heb trouwens voor het handmatig aanbrengen van pasta een dispenser besteld. Die dingen waren ooit rond de 300-500 euries.
Ja je kunt niet alles met de soldeerbout doen helaas. Benieuwd hoe dat bevalt, die dispenser kun je dat laten weten? Ziet er wel goed uit en het is geen geld. Heb eerder een dispenser besteld die ik niet goed kon doseren, meer alles of niks. Tegenwoordig kun je pasta zo een jaar bewaren en hoeft het niet tussen de kaas en worst in de koelkast, dat maakt het wat gebruiksvriendelijker.
Ja doe ik. Crux met die dingen is dat ze een instelbaar vacuum moeten hebben. Dat voorkomt een teveel aan pasta (doorschieten door de vering van de luchtdruk), net als bij een tubetje zalf eigenlijk. Zo te zien is daar bij deze in voorzien. Even afwachten. Ik had altijd juist begrepen dat pasta niet in de koelkast moet i.v.b. met de hoge vochtigheid daar... De houdbaarheid is beperkt doordat de soldeerpareltjes langzaam oplossen in het vloeimiddel van de pasta. Dat heeft men i.d.d. steeds beter in de hand. Je kunt het gemakkelijk testen door een kloddertje pasta te laten smelten op een stukje PCB waar soldeerlak zit. Het moet dan tot een glanzend kogeltje samensmelten. Maar dat weet je vakmatig al wel