Probleem met Sigma Studio

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Probleem met Sigma Studio

Bericht door Jacob »

Ik ben begonnen met een eerste poging mijn speakers actief aan te sturen. Ik heb daarvoor een dsp-versterker module en een programmer bordje gekocht. Echter het koppelen van de programmer aan Sigma Studio lukt niet.
In Sigma Studio had ik de volgende hardware configuratie ingevoerd:
Afbeelding4.png
Merk op dat het USB label oranje is. Als ik nu de programmer aansluit op een USB poort zou dit label moeten veranderen in groen. Helaas het blokje blijft oranje wat betekend dat er geen verbinding is gemaakt tussen PC (Sigma Studio) en programmer.

Wie herkent dit en weet wat ik er aan kan doen ?

Enige gegevens:
PC met windows 10
Sigma sudio is versie 4.7
Programmer is ICP5 van Sure
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door 90000006 »

Ik ken Sigma of de icp5 verder niet, maar ik zou beginnen te kijken of het bordje goed herkend wordt door Windows. Kan je zien in apparaat beheer. Als daar een onbekend apparaat verschijnt als je het bord aansluit, zal de driver voor je bordje nog niet of niet goed geïnstalleerd zijn.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Jacob »

Inderdaad, als ik de programmer aansluit krijg ik in apparaatbeheer de tekst:
"Onbekend USB-apparaat (verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt)"
Dit zou denk ik iets moeten zijn als: "Analog Divices USBi (programmed)"

Vraag is dan hoe dit fout kon gaan en hoe ik dit kan herstellen ?
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door 90000006 »

Je moet de juiste driver voor het USB ding installeren. Soms lukt dat via Windows apparaat beheer, daar kan je ergens kiezen het stuurprogramma automagisch bij te laten werken. Als dat niet werkt (mijn ervaringen met deze functie in windhoos zijn niet onverdeeld positief :roll: ) , handmatig een driver downloaden van de site van de leverancier van het USB geval en die installeren. Kan zijn dat je daarna moet rebooten.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Marp »

In dit verkooptopic was ook iets te doen over de driver. Je vindt er waarschijnlijk geen volledig antwoord, maar misschien wel een duwtje in de juiste richting.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me toch dat de fabrikant van de USB interface wel de juiste driver kan leveren voor het device.
Meestal is er wel een download tabblad op de site
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door jvenema »

Volgens mij zat er bij de installer van sigma studio ook een installatie iets van de USBi driver. Dat is wat ik mij herinner, maar is alweer een tijdje terug dat ik ermee bezig was.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door 90000006 »

Als het echt niet lukt, met wat doorklikken in apparaatbeheer kan je ergens een device id vinden, heel lang nummer. Dat kopiëren (rechtsklik) en in google mikken. Levert meestal wel wat bruikbaars op.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

De drivers bevinden zich in de programma folder op onderstaande locatie :

C:\Program Files\Analog Devices Inc\Sigma Studio\USB drivers

Vanuit apparaatbeheer kun je hierheen browsen om ze te installeren door "stuurprogramma's bijwerken te kiezen, vervolgens "op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken" dan in het volgende venster "ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma;s op mijn computer", dan in het venster daarna op "bladeren" klikken en browsen naar de genoemde map.

Ik heb de drivers als bijlage aan deze post toegevoegd, dan zou je deze eventueel kunnen gebruiken, hierin zit ook een Setup bestandje om de usb drivers te installeren indien je dat makkelijker vind.

Soms kan het nodig zijn om een andere usb poort te proberen.
Sigma USB drivers.zip
(2.76 MiB) 34 keer gedownload
Sigma.png
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Jacob »

Dag Olaf,
Als ik in apparaatbeheer het stuurprogramma wil bijwerken en dan naar ....\SigmaStudio 4.7\USBdirvers blader en dan op "volgende" druk krijg ik de melding "De beste stuurprogramma's voor uw apparaat zijn al geinstalleerd"
Dit werkt hier dus niet..
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

Dan zou ik even de setup draaien vanuit de drivers die ik als bijlage heb bijgevoegd, en even een andere usb poort proberen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Marp »

Werkt de programmer van Sure met drivers van Analog Devices?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is een goede opmerking, ik had de Sure programmer over het hoofd gezien deze heeft inderdaad een eigen driver nodig.
Ik heb drivers als bijlage toegevoegd, deze zijn voor de In-Circuit Programmer Met Uart Voor Pc Ui Control.
Bijlagen
SureWin10.zip
(181.54 KiB) 28 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Jacob »

Helaas lukt het koppelen van Sigma Studio met de programmer nog steeds niet. Wat ik ook probeer met de door jullie voorgestelde drivers, steeds als ik in apparaatbeheer "stuurprogramma bijwerken" laat uitvoeren krijg ik steevast de mededeling "De beste stuurprogramma's voor uw apparaat zijn al geinstalleerd"

Dit "beste stuurprogramma" is dan steeds: C\windows\system\system32\drivers\AiCharger.sys
Ik heb het boze vermoeden dat dit betekend dat de USB alleen de voeding verzorgd.

Kortom; het werkt nog steeds niet. Wie heeft nog suggesties ?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Kappa7 »

Het helpt soms om de driver geheel te verwijderen en eerst de installer te gebruiken voor dat de USB weer wordt aangesloten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

En probeer ook even een andere poort. Dat wil soms ook wel helpen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door jvenema »

Ik heb ook de sure programmer en die werkt gewoon met de driver die meekwam met sigmastudio. Maar de programmer moet niet verbonden zijn via de 10 polige kamel met de print van de DSP. Dus de programmer alleen via USB aan de PC, de DSP wel aan de spanning en als de USBi groen is, dan pas de 10 polige kabel tussen de twee. Als die twee al verbonden zijn en je doet dan de USB kabel van de programmer aansluiten, dan blijft die meestal rood in Sigmastudio is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Marp »

Wat geeft systeembeheer bij jou als driver aan Jimmy?

Bij Jacob is dat: C:\windows\system\system32\drivers\AiCharger.sys
Dit is sowieso niet een van de drivers die hij probeerde te installeren, want het is een charger driver van Asus.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is inderdaad niet de juiste driver.
Jacob kan een aantal dingen proberen, één er van is de gewenste driver aanwijzen vanuit apparaatbeheer in plaats van deze zelf te laten zoeken door te klikken op “Ik wil zelf kiezen uit een lijst met stuurprogramma’s op mijn computer” en dan in het volgende venster op de knop bladeren” te klikken van daaruit naar het juiste driver inf bestand te bladeren.
driver1.png
Een tweede optie is om de USB apparaten los te koppelen van de pc, de drivers te instaleren met de meegeleverde driver-setup welke ook in de map zit, de pc opnieuw opstarten, dan de USB apparaten weer koppelen.

Een derde punt wat even gecontroleerd kan worden is of in de BIOS “Legacy USB support” aanstaat, wat in dit geval ook belangrijk is.
legacy.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Jacob »

Na ook jullie laatste suggesties zonder resultaat te hebben uitgeprobeerd heb ten einde raad maar een nieuwe USB kabel gekocht.

En tot mijn opluchting: HET WERKT

De eerste kabel was blijkbaar defect of slechts een voedingskabel. Probleem met USB-c is dat je de kabel niet gewoon kan doormeten (althans ik niet).

Allemaal bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb in ieder geval wat over drivers etc. geleerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Pjotr »

USB-C moest verboden worden! Is alleen goed voor poons en tablets als laadconnector. Maar dat is het dan ook. Al een paar keer een brakke USB-C weggegooid. Hier een semi pro AD/DA kaart (MOTU M2) met ook zo'n USB-C aansluiting. Maar zit er tijdens gebruik niet aan, dikke kans dat de USB verbinding verbreekt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Probleem met Sigma Studio

Bericht door Olaf Analogue »

Jacob schreef: wo 30 aug 2023, 15:48
Na ook jullie laatste suggesties zonder resultaat te hebben uitgeprobeerd heb ten einde raad maar een nieuwe USB kabel gekocht.

En tot mijn opluchting: HET WERKT

De eerste kabel was blijkbaar defect of slechts een voedingskabel. Probleem met USB-c is dat je de kabel niet gewoon kan doormeten (althans ik niet).

Allemaal bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb in ieder geval wat over drivers etc. geleerd.
Goed nieuw, en een kapotte kabel komt nou eenmaal ook wel eens voor, dus dat zal ik in de toekomst ook als tip meegeven.
Fijn dat het is opgelost, nu kun je lekker verder gaan bouwen aan je actieve systemen.
Veel succes!
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”