Houtbeitels slijpen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Houtbeitels slijpen

Bericht door AntonZ »

Ik heb een handjevol beitels in de kast liggen. Het is niets bijzonders, ze waren al niet super toen ik ze kocht. En ik had niet echt iets geschikts om ze scherp te houden. Dat deed ik bij tijd en wijlen uit de losse hand op de slijpsteen voor mijn schaatsen. Toevallig kwam ik een tijdje terug een paar ontwerpjes tegen voor de 3D printer. Die komt weer eens goed van pas. Het is simpel, al mijn beitels passen en ook de beitel van een handschaaf zou je er weer mee kunnen slijpen.
ChiselSharpeningJig01.jpg
ChiselSharpeningJig02.jpg
De eerste keer slijpen is even langer werk. Niet omdat er iets mankeert aan het tooltje. Het is vooral omdat ik mijn beitels zelf verprutst heb door herhaaldelijk met de hand zonder geleiding te slijpen. Vooral de breedste beitels duren daarom even langer voordat ze weer mooi recht en scherp zijn. Daarna is het gemakkelijk om ze scherp te houden.

Zomaar een leuk tussendoor projectje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Ziet er keurig uit. ook die hoekmallen lijken mij vrij handig.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door richard »

Mooi hoor.
Nu nog een brok coticule om ze te wetten en je kan jezelf ermee scheren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Corticule is er nog maar zo weinig dat het niet meer te betalen is. Verder hangt het maar helemaal van de staalsoort af en hoe ze later behandeld zijn. Moet dan wel ouderwets vakkundig gehard koolstofstaal zijn en wat met slijpen nooit mishandeld is, zoals blauw aangelopen op de slijpsteen. Altijd netjes nat geslepen. Anders kun je wetten tot je een ons weegt maar scheren er mee? Standaard moderne beitels zijn eigenlijk te zacht om heel fijn te wetten. Wetten fijner dan korren 2000 heeft weinig effect meer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door richard »

Op de MTS moesten we de beitels slijpen op een grote zandsteen in zo'n waterbak.
Waren beitels en gutsen van Nooitgedagt en schaven van Stanley.
De beitels werden na afloop gewet op een Belgische brok coticule. Als je het goed had gedaan sneden de beitels als door boter en kon je vloeipapierdikte spaanders schaven.

Geen idee of je coticule nog kan kopen, mijn brok is van al heel wat jaren geleden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Ja is nog wel te koop: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-co ... -50-mm.htm Ik heb ook nog een brok maar om eerlijk te zijn, wet een synthetische Japanse steen korrel 10.000 aanzienlijk scherper. Maar nogmaals dat gaat dus niet met RVS achtige spullen, alleen met vakkundig gesmede en geharde koolstofstalen messen en beitels.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door RobertD »

Ik heb nog ergens zo’n tooltje liggen om beitels onder een hoek over een steen te halen. Heb alleen die steen niet, toch eens naar gaan kijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Je hebt er een paar nodig afhankelijk hoe je beitels er aan toe zijn. Korrel 500 als ze erg beschadigd zijn tot korrel 3000 voor het scherp slijpen, of nog fijner. Er zijn ook combinatiestenen met 2 korrelgroten tegen elkaar gelijmd. B.v. 1000 i.c.m. 3000. Kijk eens rond bij https://www.knivesandtools.nl Ze hebben allerlei soorten betaalbare Japanse synthetische stenen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Tja, ben wel een beetje klaar met die Herman. Zo'n beetje 1/3 tot de helft komt beschadigd aan of is er wat loos en kan het retour. Veel is gewoon slecht verpakt of ontbreken er onderdelen. Dat regelen ze dan wel, soms snel en soms duurt het eindeloos en vele emailtjes. Zit je gewoon niet om verlegen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Geen ervaring mee. Alles wat ik daar tot nu toe heb gekocht is in de winkel aangeschaft. Heel ouderwets, maar ik vind het heerlijk om af en toe een uurtje rond te snuffelen daar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Dan ligt het anders. Maar veel spullen zijn niet direct uit de winkel mee te nemen en moeten uit verschillende magazijnen komen
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door SARK »

Ik begrijp de werking van deze jig niet zo goed ... als ik het zo zie dan slijp je ook de bodem van de houder mee :think: of mis ik iets :oops:
Bijlagen
Slijtplekken.png
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door salautom »

ik vermoed dat aan de middelste bout een wiel of een stel lagers zit waar ie op 'rijdt'
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Klopt. De middelste bout houdt een geleide wieltje op zijn plek.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door SARK »

OK ... ik snappum :mrgreen: :oops:
Bijlagen
wheelie.jpg
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door AntonZ »

SARK schreef: di 12 sep 2023, 10:44
Ik begrijp de werking van deze jig niet zo goed ... als ik het zo zie dan slijp je ook de bodem van de houder mee :think: of mis ik iets :oops:
Yep, de twee helften zijn spiegelbeeld. In iedere helft zit onderin een M8 boutje waarmee een kogellagertje 608 aan die helft vast zit. De jig rijdt over de slijpsteen op die twee lagertjes. De langere stukjes draad die je ziet uitsteken, daarmee wordt de beitel opgesloten tussen de twee helften. Lange boutjes, zodat je allerlei maten kunt inklemmen. Je slijpt hiermee net zo makkelijk een beiteltje van 8mm breed of de dikke beitel van je handschaaf. Ik heb het spul nu niet bij de hand, zal even zien of ik er later in de week nog een fotootje bij kan plaatsen ter verduidelijking.

Mijn slijpsteen is ook een eenvoudige combinatiesteen van twee korrelgroottes. Welke korrel, dat staat er wellicht in het chinees op maar ik kan het niet lezen. Een brokje coticule lijkt me leuk, maar ik zie dat dat tegenwoordig flink aan de prijs is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Gaat dat wel goed, zo'n kogellagertje i.c.m. water? Ooit wel iets dergelijks gezien en was het rolletje van rubberachtig plastic.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Ik heb er zo een als op het plaatje van Sark, en zet na gebruik even de föhn erop zetten om hem droog te maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Ooit wel eens overwogen om een Tormek natslijper te kopen (de enig echte). Maar waar laat je die weer? Bij Baptist van die hulpstukjes te kust en te keur: https://baptist.nl/slijpen-en-wetten
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Ach, mijn beitels zijn bijna allemaal gebruikte merkloze of antieke Nooitgedacht.
Enkele zelfs nog met houten handvat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Pjotr »

Als er niks mee is wil je die toch ook scherp hebben als je ze gebruikt... :D Zo'n losse steen met hoekhulpstukje is daarvoor een prima optie. Doe ik ook al jaren. Steen wel eerst een kwariertje in het water leggen zodat ie helemaal doorweekt is.

[edit]
Bij Amazon nog veel meer: https://www.amazon.nl/s?k=honing+guides ... doa-p_3_12 Maar koop niet zo'n heel goedkoop wiebelding! Heb zelf nog een oude Veritas.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 13 sep 2023, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Een tijdje geleden bij Ecotools een 6 mm beitel aangeschaft. Verwachte er niet veel van voor die 5 euro, maar de kwaliteit valt me ontzettend mee. De kling loopt door het handvat heen, dus je kunt er lekker met een hamer op slaan zonder dat het handvat beschadigd. Ook was hij goed vlijmscherp te wetten.
20230906_223959.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 13 sep 2023, 10:24
Als er niks mee is wil je die toch ook scherp hebben als je ze gebruikt... :D Zo'n losse steen met hoekhulpstukje is daarvoor een prima optie. Doe ik ool al jaren. Steen wel eerst een kwariertje in het water leggen zodat ie helemaal doorweekt is.

Zeker, tot nog toe gaat het goed af met een 2 kanten steen en een lading schuurpapier in vele korrelsoorten. Ik heb een klein waterslijpmachientje waarvoor ik nog eens een klem hulpstukje wil gaan bouwen om de beitel in de juiste hoek te houden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Houtbeitels slijpen

Bericht door Henkjan »

AntonZ schreef: di 12 sep 2023, 22:14


Mijn slijpsteen is ook een eenvoudige combinatiesteen van twee korrelgroottes. ...
ik heb zo iets voor t slijpen van mn schaatsen, zou dat t zelfde zijn?
Plaats reactie