Creek evolution 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioholic

Creek evolution 2

Bericht door audioholic »

Hallo allen,

Zelf ben ik geen enorme techneut, ik kan prima solderen en heb enige kennis van passieve onderdelen.
Echter schema's lezen daar raak ik gewoon echt de weg kwijt..

Ik zou graag over een tijd mijn versterker willen recappen, en wellicht lichtelijk modificeren.
Bijvoorbeeld elco's in de signaal weg vervangen door folie mkp.

Ik heb een schema toegevoegd van de versterker, zou iemand mij bijvoorbeeld kunnen aan kleuren in adobe pdf welke er in de signaal weg zitten?
Overige suggesties qua verbetering zijn natuurlijk ook welkom.

Dingen die ik zelf evt. overweeg zijn: afvlak capaciteit vergroten, (er is ruimte voor 2 extra caps per kanaal op de print)
Dip 8 sockets monteren voor het voorversterker gedeelte om de opa 2604 te kunnen vervangen voor een "evt" alternatief.
Bijlagen
CREEK EVO2 AMP November 2008.pdf
(178.92 KiB) 130 keer gedownload
douwebakker
Contacteer:

Re: Creek evolution 2

Bericht door douwebakker »

C131 C132 C133 C134 C500 C600
Je schrijft dat je er geen verstand van hebt. Blijf er dan van af.
Wees verstandig.
Verkloot zo’n versterker niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat het gebeurt.
Douwe
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe oud is deze versterker ongeveer ?
audioholic

Hallo Ray,

Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ergens 2008 vermoed ik.
Maar ik kan de condensatoren doormeten, en sommige laten. Maar ik doe ze liever allemaal nieuw zodat ik er jaren geen kijk meer naar heb.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan is ie net ingespeeld...
Ik ken Creek verder niet, maar neem aan dat ze wel onderdelen van enige kwaliteit hebben gebruikt.
Normaal gesproken ga je pas na een jaar of 25 a 30 nadenken over een recap.
Ben het op zich wel eens met Douwe wat dat betreft.
Koop iets leuks bij de kringloop voor een paar tientjes, en ga daar lekker mee oefenen.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Mocht je opamps willen wisselen, zet ze dan liever niet op sockets. Niet alle opamps blijven dan stabiel.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 28 sep 2023, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat Douwe en Ray zeggen: Dit is geen prutsversterker. Valt weinig aan te verbeteren wel veel aan te verprutsen.
audioholic

Chocomel schreef: do 28 sep 2023, 18:05
Mocht je opamps willen wisselen, zet ze dan liever niet op sockets. Niet alle opamps blijven dan stabiel.
Thanks voor de tip! Hier kan ik wat mee.
audioholic

douwebakker schreef: do 28 sep 2023, 17:02
C131 C132 C133 C134 C500 C600
Je schrijft dat je er geen verstand van hebt. Blijf er dan van af.
Wees verstandig.
Verkloot zo’n versterker niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat het gebeurt.
Douwe
Dankjewel.voor het vermelden van de condensatoren die in de signaalweg zitten. Het zijn er meer dan ik dacht.

Ik ga er eens rustig na kijken. Nee creek heeft het ding mooi in elkaar gezet in zo een kleine behuizing. Er valt niets te verkloten mits je soldeerwerk goed is en je op de polariteit / niet polair let. Maar goed dat terzijde.
douwebakker
Contacteer:

audioholic schreef: do 28 sep 2023, 18:51
Ik ga er eens rustig na kijken
Kijk liever even naar de rotary switch. Die wil nog wel eens problemen geven.
audioholic

Ik zal deze inspecteren zodra het soldeerwerk gaat beginnen.
Die zijn inderdaad gevoelig qua storing
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik krijg de indruk dat je moeilijk van je voornemen bent af te brengen.
20160831_184010.jpg
Ik vond een foto van het binnenwerk. zie dat er overwegend Nichicon FG gebruikt is.
Dat is zeker geen rommel elco. ook lijkt het erop dat er een dubbelzijdige PCB gebruikt.
Kans is vrij groot dat je bij het recappen via's molt.
douwebakker schreef: do 28 sep 2023, 19:07
Kijk liever even naar de rotary switch. Die wil nog wel eens problemen geven.
Douwe toch...zullen we dat gewoon een draaischakelaar noemen ?
Overigens zijn hier twee rotary encoders toegepast. als die van ALPS, Bourns, of vergelijkbaar zijn is er niks aan de hand.
Merkloze slijten inderdaad een stuk harder.

Ik weet niet hoe je een encoder wilt nakijken ? valt niet veel aan te zien.
douwebakker
Contacteer:

Je mag het noemen wat je wilt Ray, maar een draaischakelaar is het ook niet. Voor encoder bestaat volgens mij niet een Nederlands woord. Het komt bij deze versterkers nog wel eens voor dat ie spontaan naar een andere ingang schiet. Is dat niet aan de hand, dan er niets aan doen.
Het is inderdaad een dubbele print. Het désolderen is niet eenvoudig. Je hebt in elk geval een goede zuigbout nodig.
De kwaliteit van de gebruikte onderdelen is bij Creek altijd erg goed, daarom is recappen ook niet nodig.
Dit soort apparaten worden er alleen maar slechter van en verliezen daardoor ook hun waarde.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Nu het goede nieuws, afgaande op de afbeelding hoeft hij zelf geen sockets te plaatsen voor de opamps, die zitten er al in. :mrgreen:
(Waarschijnlijk door de maker van de afbeelding er in gezet. Andere afbeeldingen op internet laten geen sockets zien)

Overigens bestaan er mooie gold plated sockets voor als je het echt goed wilt doen.
R7185155-01.png
R7185155-01.png (120.46 KiB) 1025 keer bekeken
R7185155-02.png
R7185155-02.png (104.11 KiB) 1025 keer bekeken
audioholic

Er zitten inderdaad geen standaard dip8 sockets in. Die vergulde sockets heb ik thuis aanwezig.
Ook heb ik qua afvlak elcos 2 per kanaal standard. Er is op de print wel plek voor 4 zoals hierboven wel afgebeeld.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Olaf Markus schreef: vr 29 sep 2023, 1:22
Nu het goede nieuws, afgaande op de afbeelding hoeft hij zelf geen sockets te plaatsen voor de opamps, die zitten er al in. :mrgreen:
(Waarschijnlijk door de maker van de afbeelding er in gezet. Andere afbeeldingen op internet laten geen sockets zien)
Zou heel goed kunnen, die foto kwam bij diyaudio.com vandaan. :relax:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Overigens bestaan er mooie gold plated sockets voor als je het echt goed wilt doen.
Echt goed? Van die dingen zijn na 2x steken de veertjes ook lam.
douwebakker
Contacteer:

Pjotr schreef: vr 29 sep 2023, 9:26
Van die dingen zijn na 2x steken de veertjes ook lam.
Helemaal eens, maar los daarvan zijn de verbindingen minder rechtstreeks dan wanneer de opamps rechtstreeks op de print worden gesoldeerd. De kwaliteit kan alleen maar afnemen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Echt goed? Van die dingen zijn na 2x steken de veertjes ook lam.
Klopt Peter. Bij mij komen ze er dan ook niet in.
Maar het gaat hier niet om mij :)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

douwebakker schreef: vr 29 sep 2023, 10:04
Van die dingen zijn na 2x steken de veertjes ook lam.
Helemaal eens, maar los daarvan zijn de verbindingen minder rechtstreeks dan wanneer de opamps rechtstreeks op de print worden gesoldeerd. De kwaliteit kan alleen maar afnemen.
Absoluut waar, sowieso is elke connector, insteek module en ic-voetje vatbaarder voor kwaliteitsverlies en verstoringen dan een solide soldeer verbinding

Overigens denk ik dat er sowieso niet veel te halen is bij het genoemde toestel. Er is gewerkt met een dergelijke print en prima onderdelen. Daar het toestel uit 2008 is komt deze nog lang niet in aanmerking voor een recap. Sterker nog. In dit geval is het zonde om in het ding te gaan liggen bakken.

De Nichicon FG die er nu in zitten zullen de apparatuur - roulatie snelheid ruimschoots overleven
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 29 sep 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Op zich mee eens, maar er is natuurlijk ook een hoop kwaliteitsverschil te vinden tussen verschillende typen connectoren.
audioholic

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de goede tips, ik ga deze zeker overwegen. Er blijft me alleen nog over om de afvlak elcos te verdubbelen en de opamp sockets erin te solderen. Als ik eenmaal mijn opamp heb gevonden, kan ik deze natuurlijk permanent erin solderen. Ik heb overigens gemerkt dat het verschil qua geluid aanzienlijk verandert met opamp rolling. De opa2134 klinkt opzich strak met timbre maar in het mid en hoog mis ik wat ruimtelijkheid helaas. Wellicht moet ik hiermee eens experimenteren.
audioholic

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de goede tips, ik ga deze zeker overwegen. Er blijft me alleen nog over om de afvlak elcos te verdubbelen en de opamp sockets erin te solderen. Als ik eenmaal mijn opamp heb gevonden, kan ik deze natuurlijk permanent erin solderen. Ik heb overigens gemerkt dat het verschil qua geluid aanzienlijk verandert met opamp rolling. De opa2134 klinkt opzich strak met timbre maar in het mid en hoog mis ik wat ruimtelijkheid helaas. Wellicht moet ik hiermee eens experimenteren.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

audioholic schreef: vr 29 sep 2023, 10:52
in het mid en hoog mis ik wat ruimtelijkheid helaas. Wellicht moet ik hiermee eens experimenteren.
De dac die er voor hangt, en vooral de luidsprekers die er achter hangen spelen hierin een mega grote rol.
De luidsprekers zullen vele malen bepalender zijn dan de opamps in de versterker.
Uiteraard speelt de acoestiek in de luister ruimte ook een grote rol hierin. (Ook veel groter dan de rol van de opamps)
audioholic

Dat klopt Olaf, maar daar zit het wel snor mee.
Ik heb laatste tijd aardig wat versterkers gehad en merk toch verschillen iedere keer op. Daarnaast ook veel geëxperimenteerd met opamps in de versterkers. En ik hoor duidelijke verschillen
Dus zo gek zijn mijn oren nog niet. voordeel is het kan allemaal zo weer terug gezet worden. Kost dan wel wat werk maar ik vindt solderen eigenlijk heel erg ontspannend op een bizarre manier.
Plaats reactie