Hoe mijn flac's beschikbaar stellen voor mijn NAD C658 ?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Muug
Contacteer:

Hoe mijn flac's beschikbaar stellen voor mijn NAD C658 ?

Bericht door Muug »

Hoi,
naar aanleiding van dit berichtje : viewtopic.php?p=2071269#p2071269
heb ik inderdaad eens een usb-stick in het gat van de NAD gepleurd en de mp3 en de flac die ik van een cd geripped had, beluisterd. Eigenlijk had ik dat tot op heden nog nooit gedaan :hide: .
Het verschil is inderdaad enorm duidelijk. Bij flac klinken stemmen zachter, met meer nuance, een mooiere klankkleur etc. Ook mijn vrouw vond het meteen zeer duidelijk, en zo komen we bij mijn vraag: "ik zou graag mijn flac-files beschikbaar willen hebben. Hoe pak ik dat best aan?" Ze staan nl. gewoon op de SSD's van mijn desktop pc.

Zoals net vermeld: de NAD C658 heeft achteraan één usb-poort. En het toestel herkent de flac-files die erop staan. Dus ik zou een SSD erop kunnen aansluiten. Beetje onhandig, want als ik er dan nieuwe files wil opzetten, moet ik 'm loskoppelen (een gedoe om aan de achterkant te kunnen)(tuurlijk, ik kan de SSD met een lange USB-kabel aankoppelen, zodat ik de SSD kan loskoppelen en de kabel in de NAD kan laten zitten). Dus misschien moet ik toch effe een "streaming device" overwegen. :think:
Ik heb al mensen bezig gezien met raspberry pi's (is dat nog van deze tijd?), en de te betalen app Plex heb ik al zien passeren.... allemaal DHZ-projecten als ik me niet vergis? Zijn er zo nog? Is er ergens een overzichtje van zulke DHZ-projectjes, met wat inzicht in de moeilijkheidsgraad, pro en contra etc? Bestaan er ook kant-en-klare streaming devices, die gemakkelijk op te zetten zijn, plug and play als het ware, toegankelijk via een app en die de NAD C658 met gemak kan aanspreken?
Even ter aanvulling: ik heb geen zin in een cloud die ik via internet kan aanspreken, het is gewoon voor thuisgebruik.

Paul
Laatst gewijzigd door Muug op za 30 sep 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Re: Hoe mijn flac's beschikbaar stellen voor mijn NAD C658 ?

Bericht door Kappa7 »

Je NAD is al een prima streamer dus dat moet geen enkel probleem zijn.
Ik ze dat NAD BLUOS daar voor heeft.
Daarmee zou het mogelijk moeten zijn de bestanden die op je computer staan af te spelen op de NAD.
https://bluos.net/
Nadeel is dat natuurlijk wel de laptop aan moet blijven als je muziek speelt.
Een losse HD heeft dat dan weer niet.
Een alternatief kan een netwerk schijf zijn waar je muziek op staat.
Dat is dan bvb een NAS waar je al je belangrijke data op slaat.
Dus dat is dan niet alleen voor je muziek maar ook gelijk foto's en andere belangrijke dingen die je niet in de cloud wil hebben.
er zijn dus best wel wat mogelijkheden om je muziek op de NAD te krijgen.
Grote kans overigens dat de NAD ook DLNA ondersteund.
In dat geval zou je nog een Daphile PC kunnen inrichten waar al je muziek opstaat.
van uit daar kan je dan met de telefoon, computer of tablet je muziek ook op andere eindpunten afspelen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

HM, DLNA ondersteunt ie niet :-(
Roon (wat?) dan weer wel.

BluOS heb ik op m'n smartphone. Daar kan ik Spotify (premium) mee streamen, en radiozenders. Of ik via die app ook mijn eigen files (momenteel op de SSD van mijn desktop pc) kan bereiken moet ik eens uitzoeken. :think:

Alvast dank voor je bericht! :goedzo:

(edit: wel verdikkie, er bestaat een windows-versie van die software! :shock: :oops: )
John P

Bericht door John P »

Je zal de muziekmap wel even moeten delen (rechtermuisknop-eigenschappen-delen). Anders kan de streamer de map niet vinden.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Dank voor de tips.
Ik had nog een ouwe WD MyBook liggen. Die weer tot leven geroepen, met een netwerkkabel op ons kleine switchje aangesloten, flac's erop, en dan met de afstandsbediening eens diep in de config van de C658 gedoken. Tot mijn aangename verrassing bleek het onder "Library" mogelijk te zijn om een netwerkfolder in te geven en hop, ik heb nu effectief via mijn smartphone en desktop app toegang tot mijn flacs! :yeah: :goedzo:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

:rock: :yeah:
Goed bezig
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”