Actieve subwoofer op fabrieksradio
Moderator: Beheerdersteam
Actieve subwoofer op fabrieksradio
Hallo ,
k zou in mijn camper een actieve subwoofer willen plaatsen aangesloten op het origineel 10" U connect systeem van mijn Fiat Ducato .
deze zou dan onder de bestuurderszetel komen
Ik dacht aan volgende actieve subwoofer Infinity Basslink SM2 .
Daar mijn fabrieks af radio geen tulp aansluitingen heeft moet ik deze aansluiten op de high level input van de woofer .
Nu is mijn vraag hoe doe ik dat ?
Achteraan mijn radio zitten de draden van de luidsprekers , mag of moet ik daar gewoon een aftakking op maken die dan naar de subwoofer lopen ?
of moeten de draden die nu achteraan in mijn radio gaan los worden gemaakt en naar de subwoofer lopen , en dan met andere draden terug van de sub naar de radio ?
miischien iemand een simpel schema ?
k zou in mijn camper een actieve subwoofer willen plaatsen aangesloten op het origineel 10" U connect systeem van mijn Fiat Ducato .
deze zou dan onder de bestuurderszetel komen
Ik dacht aan volgende actieve subwoofer Infinity Basslink SM2 .
Daar mijn fabrieks af radio geen tulp aansluitingen heeft moet ik deze aansluiten op de high level input van de woofer .
Nu is mijn vraag hoe doe ik dat ?
Achteraan mijn radio zitten de draden van de luidsprekers , mag of moet ik daar gewoon een aftakking op maken die dan naar de subwoofer lopen ?
of moeten de draden die nu achteraan in mijn radio gaan los worden gemaakt en naar de subwoofer lopen , en dan met andere draden terug van de sub naar de radio ?
miischien iemand een simpel schema ?
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Hoi welkom hier, ja dat kan;
Als er dichtbij je sub speakers zitten is dat de handigste plek om af te takken, anders gewoon achterop je radio idd.
Als er dichtbij je sub speakers zitten is dat de handigste plek om af te takken, anders gewoon achterop je radio idd.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Toch opletten dat de bestaande versterkers naar de L en R speaker geen ‘bridged mode’ versterkers zijn. Dit wordt nog vaak gebruikt om op 12VDC toch een hoger vermogen te bekomen. (Eerder dan de 12 VDC om te zetten naar een hogere spanning om een hoger vermogen te bekomen). In geval van ‘bridged mode’ ligt geen enkele aansluiting van de uitgangen aan massa. Het zou kunnen dat de high-level inputs van de subwoofer-versterker wél een massapotentiaal hebben. Als dit het geval zou zijn, trek je de uitgangen van de bestaande versterker naar massa, met nefaste gevolgen. Dus best eerst even controleren misschien.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
alvast bedankt voor jullie reaktie , even voor de duidelijkheid ik heb geen versterker staan !
dus ik heb mijn radio en 4 speakers , 2 vooraan in de deuren en 2 achteraan in het plafond .
als ik het goed begrijp zou ik dus gewoon aan de luidsprekers zelf kunnen aftappen en hoeft ik niet achteraan aan mijn radio te komen , dat zou wel een + punt zijn voor mij .
dus ik heb mijn radio en 4 speakers , 2 vooraan in de deuren en 2 achteraan in het plafond .
als ik het goed begrijp zou ik dus gewoon aan de luidsprekers zelf kunnen aftappen en hoeft ik niet achteraan aan mijn radio te komen , dat zou wel een + punt zijn voor mij .
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
De luidsprekers waar u zal van aftappen hebben toch elk hun eigen versterker die ingebouwd zijn in uw radio? Het zijn deze versterkers die best eerst zouden gecontroleerd worden of dit geen ‘bridged’ versterkers zijn, het gemakkelijkst kan dit door met een multimeter na te gaan of er per luidspreker één draad aan massa ligt. Is dit het geval, kan je de luidspreker doorverbinden met de subwoofer-versterker. Wel te verstaan de massa van de (bestaande) luidspreker verbinden met de massa van de ingang van de SW-versterker. De andere draad van de luidspreker met de ‘signaal-draad’ van de ingang SW-versterker. (High-level input).
Als er geen massa-draad aan de bestaande luidsprekers vast te stellen is (dus waarschijnlijk brugversterkers in uw radio). Dan best nazien of de ingangen van de SW-versterker niet aan massa liggen. Indien wél, dan is een tussenaanpassing nodig, ofwel een speciaal filter dat een high-level signaal kan omzetten in een low-level signaal, en dat signaal dan invoeren op de SW-versterker.
Als er geen massa-draad aan de bestaande luidsprekers vast te stellen is (dus waarschijnlijk brugversterkers in uw radio). Dan best nazien of de ingangen van de SW-versterker niet aan massa liggen. Indien wél, dan is een tussenaanpassing nodig, ofwel een speciaal filter dat een high-level signaal kan omzetten in een low-level signaal, en dat signaal dan invoeren op de SW-versterker.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
oei , dat word hier blijkbaar ingewikkeld , van de radio heb ik weinig gegevens omdat het een fabrieks af ingebouw systeem is .
Ik heb wel al vernomen van ARS 24 dat het geen probleem zou zijn om met de nodige adapters de radio met de actieve sub te verbinden , dit is mijn radio
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/nM52vZf9/IMG-20241119-160332-HDR.jpg[/graag-bijvoegen]
en dit zouden de nodige adapters zijn ,
Fiat Stecker auf ISO
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/vxBQMfZT/907e3bd29790da10251efcfceb14114f91327ebe-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
ISO auf Woofer
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/CBr3GtwM/5fccd2a0d26ab2691a00121f66b6112a6f5c9dcb-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
Kabel zum Woofer
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/xNyKDrqn/c3a87105d7e7156983e667f7bd00678bee31e91a-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
Ik heb wel al vernomen van ARS 24 dat het geen probleem zou zijn om met de nodige adapters de radio met de actieve sub te verbinden , dit is mijn radio
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/nM52vZf9/IMG-20241119-160332-HDR.jpg[/graag-bijvoegen]
en dit zouden de nodige adapters zijn ,
Fiat Stecker auf ISO
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/vxBQMfZT/907e3bd29790da10251efcfceb14114f91327ebe-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
ISO auf Woofer
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/CBr3GtwM/5fccd2a0d26ab2691a00121f66b6112a6f5c9dcb-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
Kabel zum Woofer
[graag-bijvoegen]https://i.postimg.cc/xNyKDrqn/c3a87105d7e7156983e667f7bd00678bee31e91a-800x800.jpg[/graag-bijvoegen]
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Het klinkt misschien moeilijk, maar laat best eerst een en ander uitmeten door iemand die weet wat moet gecontroleerd worden om eventuele schade aan de radio te vermijden. Voor iemand die kennis van de zaken heeft zal mijn info duidelijk zijn.
Wat Shadow schrijft is juist, maar mag slechts uitgevoerd worden als eerst enkele zaken gecontroleerd zijn. Succes!
Wat Shadow schrijft is juist, maar mag slechts uitgevoerd worden als eerst enkele zaken gecontroleerd zijn. Succes!
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Vrijwel alle autoradio's hebben een gebrugde uitgang. Een high level input op een subwoofer(versterker) kan daarmee overweg.eQuanD schreef: ↑vr 22 nov 2024, 20:06Toch opletten dat de bestaande versterkers naar de L en R speaker geen ‘bridged mode’ versterkers zijn. Dit wordt nog vaak gebruikt om op 12VDC toch een hoger vermogen te bekomen. (Eerder dan de 12 VDC om te zetten naar een hogere spanning om een hoger vermogen te bekomen). In geval van ‘bridged mode’ ligt geen enkele aansluiting van de uitgangen aan massa. Het zou kunnen dat de high-level inputs van de subwoofer-versterker wél een massapotentiaal hebben. Als dit het geval zou zijn, trek je de uitgangen van de bestaande versterker naar massa, met nefaste gevolgen. Dus best eerst even controleren misschien.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Autoradio’s met een relatief laag uitgangsvermogen hebben meestal geen gebrugde versterkers, dus met één uitgangsdraad aan massa. Bij hogere vermogens hebben we wél gebrugde versterkers, met geen enkele uitgangsdraad aan de massa. In de booster-versterkers wordt de 12VDC omgevormd naar een hogere spanning om een hoog vermogen te kunnen bekomen. Vaak zit vóór de high-level ingang bij een booster inderdaad een weerstand en ligt de ingang niet direct aan massa. Een weerstand in de grootte-orde van 100 á 220 Ohm, zodat een massa-sluiting uitgesloten is. Maar heus niet altijd. Wat origineel in de Fiat Ducato zit wat uitgangsvermogen van de autoradio betreft weet ik niet.Toch best eventjes controleren in zo’n geval. Kan nooit kwaad vind ik. Zekerheid is belangrijk om niet voor een voldongen feit te staan nadien. Mijn bedoeling was te voorkomen dat Blazer onnodige kosten heeft door een verkeerde aansluiting.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
maakt het wat uit of ik het signaal aftap aan de voorste of de achterste luidsprekers ?
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Ik zou zeggen van niet, maar bij sommige autoradio’s hebben de voorste kanalen (L&R) een lager vermogen, dus niet gebrugd, dan de achterste kanalen die wél gebrugd zijn. Nameten misschien.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Om het nog leuker te maken, sommige radio's willen altijd een lage impedantie zien, anders schakelen ze (de dsp) kanalen uit en komt er geen signaal richting de speakers én sub meer.
Maar een goede high/low adapter of high input van een actieve sub kan het gewoon. Laat je voorlichten door de verkoper, vertel dat je de genoemde Fiat oem radio hebt.
Maar een goede high/low adapter of high input van een actieve sub kan het gewoon. Laat je voorlichten door de verkoper, vertel dat je de genoemde Fiat oem radio hebt.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Dat zou kunnen, maar de bestaande voor- en achter luidsprekers blijven aangesloten dacht ik.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Oké , een hele boterham
Ga het allemaal nog eens bekijken wat we hier mee gaan doen , een ander alternatief zou kunnen zijn dat ik het gewoon laat doen door
een bedrijfje dat in auto hifi doet .
toch allen bedankt voor jullie reaktie en tips
Ga het allemaal nog eens bekijken wat we hier mee gaan doen , een ander alternatief zou kunnen zijn dat ik het gewoon laat doen door
een bedrijfje dat in auto hifi doet .
toch allen bedankt voor jullie reaktie en tips
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Ik zou aftappen van de voorste luidsprekers. Bij sommige merken krijgen alleen die de lage tonen. Soms worden er namelijk achterin kleinere luidsprekers gemonteerd, die niet met bas overweg kunnen.
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
toch weer nog een vraagje ,
Maakt het iets uit welke actieve sub ik koop en dan bedoel ik de sterkte , de power .
Heb er van 120w RMS , maar heb er ook één van 220w RMS die dat word aanbevolen door een hifi winkel in Nederland de Hertz DBA201F , kunnen die beide op de fabrieksradio ?
Maakt het iets uit welke actieve sub ik koop en dan bedoel ik de sterkte , de power .
Heb er van 120w RMS , maar heb er ook één van 220w RMS die dat word aanbevolen door een hifi winkel in Nederland de Hertz DBA201F , kunnen die beide op de fabrieksradio ?
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Leuk subje die Hertz, voor in een grote ruimte als een camper wel fijn om een beetje vermogen te hebben...
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Shadow ,
ja , bedankt bij mijn vraag aan de shop welke de beste keuze zou zijn kreeg ik deze door .
mijn eigen keuze ging uit naar de
JBL Bass Pro SL2 of de Option Drive 10UA , maar deze zitten op een 120w RMS , de option is wel een 10" woofer , de andere en de Hertz zijn 8" woofers
ja , bedankt bij mijn vraag aan de shop welke de beste keuze zou zijn kreeg ik deze door .
mijn eigen keuze ging uit naar de
JBL Bass Pro SL2 of de Option Drive 10UA , maar deze zitten op een 120w RMS , de option is wel een 10" woofer , de andere en de Hertz zijn 8" woofers
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Ja de Option is 10" maar is niet echt veel groter in omvang en is dan maar 120w RMS .
Ik heb onder de Fiat Ducato stoel een vrij grote ruimte dus dat is zeker geen probleem
Ik heb onder de Fiat Ducato stoel een vrij grote ruimte dus dat is zeker geen probleem
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Met 8" ben je er ook wel hoor, neem aan dat je heen wedstrijden gaat doen ermee
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Neen , zeker niet maar wil een beetje mooie klank .
Ik ga ook de originele deurspeakers vervangen door betere + de deuren ontdreunen en isoleren , deze speakers zijn vandaag al toegekomen .
dan ga ik al eens kijken wat verschil ik heb gemaakt hiermee , maar ik verwacht geen wonderen zeker niet op gebied van basklank .
achteraan heb ik in het plafond nog twee 10cm speakertjes zitten van pioneer , die zou ik ook willen vervangen door misschien een maatje groter moet ik bekijken of dat kan en dan zou ik daar ook een betere kwaliteit willen in plaatsen .
en dan als slot de sub woofer
Ik ga ook de originele deurspeakers vervangen door betere + de deuren ontdreunen en isoleren , deze speakers zijn vandaag al toegekomen .
dan ga ik al eens kijken wat verschil ik heb gemaakt hiermee , maar ik verwacht geen wonderen zeker niet op gebied van basklank .
achteraan heb ik in het plafond nog twee 10cm speakertjes zitten van pioneer , die zou ik ook willen vervangen door misschien een maatje groter moet ik bekijken of dat kan en dan zou ik daar ook een betere kwaliteit willen in plaatsen .
en dan als slot de sub woofer
Re: Actieve subwoofer op fabrieksradio
Zit je er vaak met mensen in die die achterspeakers ook horen? Anders gewoon fader naar voren en voorin heb je er dan geen last van, kost niks ook
