forum.zelfbouwaudio.nl

Hét forum voor en door zelfbouwers.
Onderdeel van zelfbouwaudio.nl.
25 6 2008, 01:44:05
Het is vr 03 sep 2010, 10:37

[ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007, 9:45  Berichttitel:

Goed, inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een Philips DAC-960 en een CDD882 loopwerk. En uiteraard kon ik 't niet laten om te kijken of er ergens ruimte was voor verbetering. Na wat wikken en wegen, dit is tenslotte een klassieker, toch besloten om de DAC-960 eens van een opfrisbeurt te voorzien. Het CDD882 loopwerk was feitelijk al uitstekend, daar komt straks alleen een nieuwe klok in, en een custom SPDIF schakeling met reclocking en de mogelijkheid tot 't aanknopen van een externe klok zodat ik het loopwerk als slave kan gebruiken.

Maar goed, de DAC-960 klonk best aardig, maar hij was gemodificeerd door JK. En deze meneer had een DC-servo geknoopt tussen de uitgang van het filter en de ingang van de I/V omzetter, maar de (Elna Cerafine) koppelcondensatoren tussen het muting relais en de uitgang laten zitten (!). Kortom, da's zo'n modificatie die je beter niet had kunnen doen. Door DC te injecteren in de I/V omzetter help je de lineariteit van de DAC om zeep en de koppelcondensatoren hadden eruit gemoeten, da's nu net de winst die je boekt met een DC servo. Flinke misser dus, en that's putting it mildly.

Afbeelding

In eerste instantie heb ik alle condensatoren in de voeding van de DAC vervangen door nieuwe, die waren immers al bijna 20-jaar oud. Daarnaast de gelijkrichtdiodes vervangen door snelle 3A soft recovery Schottky diodes. Vervolgens 't analoge circuit op de schop gegooid en de NE5534 opamps en 5% koolfilmweerstanden etc. een enkele reis naar de prullenbak gegeven. Onderstaand 't schema waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben na een aantal dagen stoeien met de simulator en verificatie dmv. testfiles (oa. blokgolf ivm. overshoot van 't filter) en de oscilloscoop in de praktijk.

Afbeelding

De oplettende lezer zal gelijk de AD811 herkennen, de current feedback opamp die Jeroen ook even kort geprobeerd heeft. Zonder resultaat helaas, maar er zit wat dat betreft een adder onder 't gras. Deze opamp is pas stabiel als je 'm voorziet van weerstand R2. Na deze verhelderende ingeving presteert de DAC op zeer hoog nivo, en zonder oscillaties van de AD811. Als ik eerlijk ben is dit nu met afstand de best klinkende DAC waar ik naar geluisterd heb (!). De AD811 heb ik gevoorzien van geskive-de koperen heatsinks, want omdat de opamp nogal zwaar in klasse-A staat ingesteld wordt hij met +/-15V veels te warm, op een lagere voedingsspanning kan je wel af zonder extra koeling, hieronder een indruk.

Afbeelding

Uiteraard heb ik ook de proef op de som genomen met een aantal andere opamps, zo hebben de AD797, AD8610, OPA134, OPA604, LT1360, etc. etc. allemaal de revue gepasseerd de afgelopen dagen (zonder R2 wel te verstaan), maar de AD811 presteert voor I/V toch echt factoren beter. Ook voor de buffer na 't filter hebben bovenstaande opamps hun kunnen laten horen, waarbij ik na een aantal dagen lang opamps omgeprikt te hebben uitkom op de AD797 voor de buffer na 't passieve filter. Wat nog rest is een direct vergelijk met de discrete I/V omzetter, maar daar hoop ik dit weekend aan toe te komen, dat vergt namelijk nog wel even wat soldeerwerk.

Wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007, 12:38  Berichttitel:
Forum Sheriff

Hoi Sander, klinkt veelbelovend!

Misschien is het de moeite waard om nog een stel samples van de LME49710 te proberen ipv de AD797 (voor de buffer na het filter).

P.S. lijkt me wel zo netjes om nog even de bronvermelding te doen waar je het idee voor die 1k weerstand vandaan hebt :wink: .

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007, 14:07  Berichttitel:

Jeroen,

Walt Jung is degene die midden jaren '90 als eerste de AD811 heeft toegepast voor I/V conversie in een serie artikelen die hij en een aantal anderen geschreven hebben voor The Audio Amateur over verbeteringen aan Philips/Magnavox CD-spelers, of in dit geval, de DAC-960.

Ik gebruik bewust de AD811 om goed te kunnen vergelijken met de discrete I/V omzetter die jij inmiddels al hebt spelen, beide zijn namelijk current feedback amplifiers en daarmee doen ze dus feitelijk van nature 't zelfde trucje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007, 11:46  Berichttitel:

Inmiddels heeft de DAC-960 het hele weekend in staan spelen en zijn d'r nog wat kleine wijzigingen aangebracht, oa. het gebruik van Elna Starget condensatoren in de voeding ipv. Elna Cerafine. Deze condensatoren zijn net iets minder aanwezig in 't middengebied waar nu een beetje de nadruk op lag. Ook is een uitgangsrelais verwijderd en de uitgangsimpedantie verlaagd van 200 naar 100-Ohm.

Afbeelding

Hierboven is de print van de DAC sectie te zien, vanaf de onderkant. Goed te zien is de lichte verkleuring door warmte ontwikkeling rondom de discrete spanningsregelaars. Da's normaal met pertinax print en 18-jaar gebruik, met glasvezel epoxy heb je dat probleem niet. De oplettende lezer ziet ook de snubber condensatoren over de Schottky diodes en nog een tweetal direct over de pinnen van de bufferelco's. Verder is de print uiteraard geheel gereinigd van soldeerhars en andere flux resten.

Afbeelding

En bovenstaande foto geeft een goede indruk van de andere kant van de print. Duidelijk zichtbaar zijn de koperen heatsinks voor de AD811 opamps. Zelfs na 18-jaar gebruik zit deze DAC er nog als nieuw uit, op alle fronten, een compliment voor de vorige eigenaar die d'r zuinig mee is omgesprongen. Ook de veroudering van de condensatoren viel mee. Ik heb er een aantal nagemeten en de meeste waren zo'n 10~15% in waarde gedaald, daarmee is dus te stellen dat de DAC niet vaak gebruikt is geweest.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 10:21  Berichttitel:

Van 't weekend de laatste hand gelegd aan de DAC-960, oa. de voeding voor de andere delen van de DAC voorzien van 3A Schottky diodes met snubbers, de 78xx en 79xx regulatoren vervangen door moderne types van On Semiconductor (MC7805CT bv.). Alle condensatoren vervangen, voor de regulatoren door Elna RE3, erna door Elna Starget. Ontkoppeling links en rechts met 100nF keramische multilayers in SMD, of 10nF X7R in normale bouwvorm. Ook zijn de 0.1uF filtercondensatoren rondom de DAC vervangen door BC 470 polyester van 1uF. Ook is het deemphasis circuit geschaald naar gangbare component waardes, dwz. ipv. 18nF > 15nF en 5.1nF > 4.7nF en is het netwerk opnieuw doorgerekend om een correcte werking te garanderen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 11:22  Berichttitel:

De belangrijkste vraag: wat levert al dat op?

Ziet er in ieder geval weer top uit!

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 11:23  Berichttitel:

Christiaan,

Citaat:
De belangrijkste vraag: wat levert al dat op?

Een verschil van haast dag en nacht, de DAC in originele vorm klonk totaal anders, de bekende jaren '80 klank. Nu is hij zeer gedetailleerd, met een zeer goede afbeelding van instrumenten etc. etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 11:41  Berichttitel:

Sander, ik neem aan dat die IV met de AD811 redelijk universeel toepasbaar is? Bijvoorbeeld ook voor mijn PCM1738?

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 11:48  Berichttitel:

Sander,

in het kader van hardwareanalysis; misschien is het leuk om deze dac eens te vergelijken met zeer recente dacs <1000 euro en >1000 euro.

Dit komt eigenlijk voort uit de grote vraag waarmee ik zit als het over het modificeren van (niet oneerbiedig bedoeld) gedateerde producten;

In hoeverre is er sprake geweest van vooruitgang en in hoeverre is die te compenseren met modificatie?

Helaas heb ik geen zeer recente dac beschikbaar.

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 12:06  Berichttitel:

Paul,

Citaat:
In hoeverre is er sprake geweest van vooruitgang en in hoeverre is die te compenseren met modificatie?

De trend is de afgelopen jaren meer en meer verschoven naar DAC's die alleskunners zijn, dwz. het digitale filter, de I/V conversie, etc. etc. het zit tegenwoordig allemaal in één IC, vaak ook nog voorzien van maar twee voedingspinnen (!). Deze IC's leveren prestaties die op papier prima zijn, maar naar mijn ervaring pakt 't in de praktijk vaak anders uit.

Een goed voorbeeld is de Wolfson WM8740. Een DAC die toch hoog staat aangeschreven bij de diverse recensisten en de fabrikant doet wat dat betreft goede zaken. Toch kan deze DAC mij niet bekoren en zo ook een goede vriend van wie ik weet dat hij deze materie meer dan meester is. Kortom, vooruitgang is d'r vooral geboekt op 't gebied van verregaande intergratie, zoveel mogelijk functies in één IC, wat uiteraard de kostprijs drukt en daarnaast, door de verkleining in de procestechniek, het ook mogelijk maakt veel meer IC's te maken dan voorheen mogelijk was.

Als ik de DAC-960 vergelijk met een aantal zelfbouw DAC's, oa. op basis van de WM8740, de AK4395 en kant en klare CD-spelers op basis van de PCM1791, en de AD1955 dan valt toch steeds weer op dat de detaillering en muzikaliteit van de TDA1541A 't wint van de anderen. Da's misschien een kwestie van smaak, maar ook aan de andere zelfbouw DAC's is het nodige werk verzet, zonder hetzelfde rendement te halen.

Sterker nog, ik heb momenteel een DAC in ontwikkeling op basis van een tweetal DA1541A's, omdat ik inmiddels overtuigd ben van de potentie van deze DAC's. Voorzien van een nog nettere (shunt) voeding en een aantal andere zaken die niet meer passen in 't interieur van de DAC-960 verwacht ik hier nog meer winst te gaan boeken in detaillering en muzikaliteit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2007, 13:35  Berichttitel:

SSassen schreef:

Sterker nog, ik heb momenteel een DAC in ontwikkeling op basis van een tweetal DA1541A's, omdat ik inmiddels overtuigd ben van de potentie van deze DAC's. Voorzien van een nog nettere (shunt) voeding en een aantal andere zaken die niet meer passen in 't interieur van de DAC-960 verwacht ik hier nog meer winst te gaan boeken in detaillering en muzikaliteit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Dat klinkt interessant. Ga je dit project ook op dit forum delen?

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 1:47  Berichttitel:

Die artikelen had ik ook nog ergens, maar zijn altijd blijven liggen. Bovenstaande gaf me toch de 'inspiratie' om eens ff te knutselen.

Ik had nog ergens een eringa CD40 filter liggen, standard philips schema, alleen eigen voeding en single opamps. Ideaal dus om wat te knutselen.
AD811 had ik ook nog liggen, al had 1 geen heatsink meer. FF opgelost met een wasknijper.

Klinkt inderdaad al niet slecht, al is de rest van het spul nog standaard. Moet dus nog een hoop doen aan output, voeding en dus ook het verhaal van de 1e reply.

Ik ga het denk ik ergens in een spelertje proppen, een CD60 waarschijnlijk. Zit nu nog in een oude 650 als test.

Groetjes,
GuidoB

Bijlagen:
Dscf1813.jpg
Dscf1813.jpg [ 113.52 KiB | 842 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 12:01  Berichttitel:

Toch jammer dat de technologische vooruitgang vooral voor kostenbesparing wordt ingezet :cry:

Lijkt ook mij leuk om de bouw van die '2maalTDA1541' dac op 't forum te volgen!

Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 13:08  Berichttitel:

Beste Sander,

Een differentieel ontwerp á la CD-7?
Ben net als jij, ook nog steeds vol van wat deze good old chip laat horen.
Zaak is bij deze jongen wel een goede voeding en een gedegen ontkoppeling. In mijn CD-7 gebruiken ze 0,1µF Orange Drops ter ontkoppeling van de TDA1541A S2; heb jij nog geëxperimenteerd met andere typen? Ik wilde zelf wel eens Ero MKP1837 proberen of Wima MP3-X1.
In de datasheet van de TDA1541A wordt 0,1µF geadviseerd, maar op diverse fora kom ik 1,0 µF als 'optimale' waarde tegen. Wat denk jij Sander?

Groet,
Ramon

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 13:10  Berichttitel:

PS Nog aan non-oversampling mod gedacht voor de CD-960?

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 13:48  Berichttitel:

Ramon,

Je vragen worden al beantwoord in bovenstaande posts, non-oversampling is niet mijn ding, ik ga een PMD100 gebruiken met de TDA1541A's op 8x oversampling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Profiel E-mail WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007, 15:53  Berichttitel:

Niet of je een diff-mode setup aan het bakken bent.

Quote:"Ook zijn de 0.1uF filtercondensatoren rondom de DAC vervangen door BC 470 polyester van 1uF."

Weet ik nog steeds niet of je met andere hebt geëxperimenteerd en waarom nu juist die 1,0µF waarde gekozen is?

Kortom, niet geheel beantwoord ;-)

Wat staat je tegen aan non-oversampling? De gebrekkige filtering achter de i/v stage, zodat toch weer wat garbage het signaal inkomt?

Groet,
Ramon

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2007, 0:14  Berichttitel:

Nadat ik mijn Magic Boat met de nieuwe LM opamps had bestukt was ik zeer tevreden over de upgrade!

Aangezien ik ook al twee AD811's in huis had voor een simpel DAC project waar ik me na mijn verhuizing aan wil weiden, dacht ik: what the... We proberen het gewoon uit. Dus LM' eruit gewipt, van 3 sockets een adapter gemaakt naar 2x single opamp en erin geprikt.

In eerste instantie kwam er niets zinnigs uit. Dat was eigenlijk ook wel verwacht, immers zouden de 1K weerstanden voor stabiliteit zorgen. Dus die heb ik er ook even snel tussen gefrot. En jawel: normaal geluid. Ik heb dus nu een kanaal met dual AD811 IV lopen en de andere de LM4562.

De komende dagen ga ik eens proefluisteren. eens kijken of het verschil merkbaar is.

ik hou jullie op de hoogte!

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2007, 19:10  Berichttitel:

voodooless schreef:
Nadat ik mijn Magic Boat met de nieuwe LM opamps had bestukt was ik zeer tevreden over de upgrade!......

Heeft die upgrade nog een apart topicje? het lijkt me sowieso al een leuke speler

Profiel  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2007, 20:42  Berichttitel:

Nope. Niet echt zinvol om voor het vervangen van 4 opamps een los topic te maken toch 8) Je kunt echter hier het een en ander lezen: http://www.voodooless.com/drupal/?q=node/3

Eerste indruk van de AD811's: Zeer nice! Ik ga er snel nog twee bestellen voor het andere kanaal.

Profiel WWW  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2007, 20:34  Berichttitel: AD811

Ik heb een Marantz CD 80 en gebruik ook de AD811 gecombineert met de BUF634 en een derde orde bessel filter. Klingt goed. Voor meer info zie de modificatie van de DAC 960 uit POOGE 5 in Audio Amateur.

Net filter ingebouwd. Soft recovery diodes.

Loopwerk met lood beplakken geeft mooier laag.

Bijlagen:
14 CD drive s.jpg
14 CD drive s.jpg [ 52.61 KiB | 809 keer bekeken ]
7 power.jpg
7 power.jpg [ 159.69 KiB | 771 keer bekeken ]
9 power.jpg
9 power.jpg [ 235.24 KiB | 771 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2007, 20:38  Berichttitel: AD811 koeling

Zie foto

Bijlagen:
18 IV opamp.jpg
18 IV opamp.jpg [ 129.72 KiB | 782 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2007, 20:42  Berichttitel: Bessel filter

Het bessel filter is opgebouwd met polystyreen caps.

Bijlagen:
19 filter.jpg
19 filter.jpg [ 161.57 KiB | 779 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2007, 20:44  Berichttitel: netfilter

zie foto

Bijlagen:
netfilter.jpg
netfilter.jpg [ 113.46 KiB | 784 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2007, 20:48  Berichttitel: RF demping

De binnenkant is beplakt met RF dempings materiaal. Het is het schuim wat gebruikt wordt voor IC's te vervoeren.
Dit artikel stond lange tijd geleden in HVT Ik zal het eens opzoeken

Bijlagen:
33 cover.jpg
33 cover.jpg [ 124.17 KiB | 762 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  
Antwoord op onderwerp  

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

[ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende