Raidne MK1 (f.k.a. Hepta Expertise kloon)
Moderator: Beheerdersteam
Raidne MK1 (f.k.a. Hepta Expertise kloon)
Hallo,
Ik wil een poging doen om de Hepta Expertise na te maken.
Is er iemand die weet welke units er gebruikt zijn in deze speaker?
Zelf zit ik te denken aan de volgende units.
- Vifa XT25TG30-04 voor het hoog.
- Seas L12RCY/P, H1207 voor het mid/laag.
- Seas CA22RNX, H1288 voor het laag.
Moet ik ook nog rekening houden met de plaatsing (hoogte) van de laagunit ten opzichte van de vloer?
Alvast bedankt voor de info.
Ik wil een poging doen om de Hepta Expertise na te maken.
Is er iemand die weet welke units er gebruikt zijn in deze speaker?
Zelf zit ik te denken aan de volgende units.
- Vifa XT25TG30-04 voor het hoog.
- Seas L12RCY/P, H1207 voor het mid/laag.
- Seas CA22RNX, H1288 voor het laag.
Moet ik ook nog rekening houden met de plaatsing (hoogte) van de laagunit ten opzichte van de vloer?
Alvast bedankt voor de info.
Laatst gewijzigd door rvdvalk op do 12 feb 2009, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Het zou best de ringradiator van vifa kunnen zijn en een seas mid woofer. Een 12 cm mid woofer is wat klein denk ik, een 15 cm werkt beter gezien de cross naar de woofer aan de zijkant het beste niet boven de +/-150Hz moet komen. Daarnaast moet je de woofer zo dicht mogelijk bij de mid-woofer houden.
Waarom wil je een Hepta nabouwen? Deze zijn zeer scherp qua prijsstelling. Maar het is een zelfbouwforum dus hier wat tips.
-vergeet niet de zuigkring op de middentoner (zowel op de impedantiepiek van de kastafstemming als op de membraamresonantie).
-de vifa-tweeter die hepta gebruikt is de versie met kunstofplaat. (laat zich voor de rest makkelijk filteren
-de woofer plaatsing kan je het beste overnemen, aangezien het redelijk kritisch komt (heeft te maken met de vloerreflecties). Als je dus het x-over handig kiest blijf je uit deze narigheid.
-vergeet niet de zuigkring op de middentoner (zowel op de impedantiepiek van de kastafstemming als op de membraamresonantie).
-de vifa-tweeter die hepta gebruikt is de versie met kunstofplaat. (laat zich voor de rest makkelijk filteren
-de woofer plaatsing kan je het beste overnemen, aangezien het redelijk kritisch komt (heeft te maken met de vloerreflecties). Als je dus het x-over handig kiest blijf je uit deze narigheid.
Dat zou eigenlijk je eerste reden moeten zijn.rvdvalk schreef:@nlmb
De tweede reden is natuurlijk omdat het leuker is om zelf te maken
Wat betreft de besparing op de investering zou het nog wel eens tegen kunnen vallen. Met de aanschaf van de losse units en het filtermateriaal ben je misschien goedkoper uit, maar voor het met succes samenstellen van een filter heb je doorgaans meetapparatuur nodig. Ook een professionele afwerking is niet goedkoop. De kosten daarvan en aanschaf van overig gereedschap moet je eigenlijk ook meerekenen.
@Paul
Volgens mij is dat ook zo. Licht achterover hellend (volgens mij ook alleen de voorkant) en naar achteren toe "breed" uitlopend.
Volgens mij is het flagship model ook aan de achterkant hellend gemaakt.
Ik wil hem ook licht achterover hellend hebben maar (zoals eerder aangegeven) niet breder uitlopend.
Volgens mij is dat ook zo. Licht achterover hellend (volgens mij ook alleen de voorkant) en naar achteren toe "breed" uitlopend.
Volgens mij is het flagship model ook aan de achterkant hellend gemaakt.
Ik wil hem ook licht achterover hellend hebben maar (zoals eerder aangegeven) niet breder uitlopend.
Dat breder uiteenlopend vind ik nou juist zo ontzettend cool!! Lijkt me ook een gave uitdaging om zelf te bouwen, zo'n bijzondere kast. En staat nog eens stevig ook!.
Ik vind de prijs van 2500 euro voor een commercieele speaker zeer fraai!! Desondanks is er nog ontzettend veel te verdienen met het zelf maken. Ik denk dat je niet boven de 1000 euro komt alles inbegrepen behalve een top-notch afwerking. Met de huidige know-how van enkele leden alhier is er geheid een zéér fraai filter te fabriceren op het forum!! Ik zou hem graag willen horen op de volgende luisterdag (oftwel, je hebt bij deze een wildcard te pakken
)
Wowly
Ik vind de prijs van 2500 euro voor een commercieele speaker zeer fraai!! Desondanks is er nog ontzettend veel te verdienen met het zelf maken. Ik denk dat je niet boven de 1000 euro komt alles inbegrepen behalve een top-notch afwerking. Met de huidige know-how van enkele leden alhier is er geheid een zéér fraai filter te fabriceren op het forum!! Ik zou hem graag willen horen op de volgende luisterdag (oftwel, je hebt bij deze een wildcard te pakken
Wowly
Ik heb een soortgelijke speaker al eens gemaakt naar voorbeeld van Dan Wesnor's Sassy-T (http://www.knology.net/~wesnor/sassyt.html). Hiervoor zijn weliswaar Morel tweaters gebruikt maar is denk ik toch erg vergelijkbaar qua opzet. Als je nog niet toe bent gekomen aan het bouwen van deze kasten (pics????) alvast enige tips.
Ik moet zeggen dat de mid H1141(L15RLY/P) een prachtige speaker is maar wel lastig om te filteren. Let vooral op het gebied rond 1000Hz, afhankelijk van je filter opzet zul je hier aandacht aan moeten besteden. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat een ander ontwerp met een L12 (Alpheus van RJB audio) om soortgelijke redenen niet helemaal is gelukt door het toepassen van een verkeerde curve en/of filterontwerp (met front laag ipv side fired woofer: http://www.rjbaudio.com/AlpheusMkII/alpheusmkii.html). In dit ontwerp is de bouwer de problemen uit de weg gegaan door maar een andere mid te gebruiken. Seas heeft inmiddels al 3 versies van de frequentie curve geplaatst op hun web-site. De gesloten kast meting is gedaan in zowel een 7L als een 20L behuizing (door even te googlen zijn ze wel te vinden), ook is er een curve te vinden waarbij de driver geplaatst is op een gestandaardiseerde baffle (http://www.madisound.com/catalog/PDF/seas/H1141.pdf). Let dus goed op als je een curve gaat gebruiken (bv via SPLTrace van het FRD Consortium) in filter ontwerp software.
De H1208 (L22RN4X/P) is in de Sassy-T erg laag geplaats waardoor de ontwerper de woofer moet temmen met een forse weerstand in serie. Ook kan de woof wel eens niet goed koppelen met de mid als je de speakers te ver uit elkaar zet. Kortom denk goed na over de plaatsing van je woofer.
Ik heb uiteindelijk voor een Alpheus achtig ontwerp gekozen waarbij na zo'n 2 jaar pas het filter z'n uiteindelijke definitieve vorm heeft aangenomen.
Laat je niet afschrikken voor het (na)bouwen van een Hepta expertise, als je het goed aanpakt zul je een erg goede speaker kunnen bouwen als je rekening houdt met de eigenschappen van de H1141.
Ik moet zeggen dat de mid H1141(L15RLY/P) een prachtige speaker is maar wel lastig om te filteren. Let vooral op het gebied rond 1000Hz, afhankelijk van je filter opzet zul je hier aandacht aan moeten besteden. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat een ander ontwerp met een L12 (Alpheus van RJB audio) om soortgelijke redenen niet helemaal is gelukt door het toepassen van een verkeerde curve en/of filterontwerp (met front laag ipv side fired woofer: http://www.rjbaudio.com/AlpheusMkII/alpheusmkii.html). In dit ontwerp is de bouwer de problemen uit de weg gegaan door maar een andere mid te gebruiken. Seas heeft inmiddels al 3 versies van de frequentie curve geplaatst op hun web-site. De gesloten kast meting is gedaan in zowel een 7L als een 20L behuizing (door even te googlen zijn ze wel te vinden), ook is er een curve te vinden waarbij de driver geplaatst is op een gestandaardiseerde baffle (http://www.madisound.com/catalog/PDF/seas/H1141.pdf). Let dus goed op als je een curve gaat gebruiken (bv via SPLTrace van het FRD Consortium) in filter ontwerp software.
De H1208 (L22RN4X/P) is in de Sassy-T erg laag geplaats waardoor de ontwerper de woofer moet temmen met een forse weerstand in serie. Ook kan de woof wel eens niet goed koppelen met de mid als je de speakers te ver uit elkaar zet. Kortom denk goed na over de plaatsing van je woofer.
Ik heb uiteindelijk voor een Alpheus achtig ontwerp gekozen waarbij na zo'n 2 jaar pas het filter z'n uiteindelijke definitieve vorm heeft aangenomen.
Laat je niet afschrikken voor het (na)bouwen van een Hepta expertise, als je het goed aanpakt zul je een erg goede speaker kunnen bouwen als je rekening houdt met de eigenschappen van de H1141.
We gaan weer verder
Het heeft allemaal een hele tijd stil gelegen (nieuwe functie op het werk en grote projecten te doen, daar) maar we zijn er weer.
Ik ben eens bezig gegaan met het berekenen van het volume van een behuizing voor de Seas, L22Rn4x/P en kwam op de volgende gegevens uit.
Mij lijkt het wat aan de kleine kant voor een 22cm speaker. Als iemand hier een ander idee over heeft dan hoor ik het graag.
En het -3dB punt bij 55Hz lijkt mij ook wat vroeg.
Ik ben eens bezig gegaan met het berekenen van het volume van een behuizing voor de Seas, L22Rn4x/P en kwam op de volgende gegevens uit.
Mij lijkt het wat aan de kleine kant voor een 22cm speaker. Als iemand hier een ander idee over heeft dan hoor ik het graag.
En het -3dB punt bij 55Hz lijkt mij ook wat vroeg.
Probeer 'm eens in een bas-reflex behuizing
.
http://www.linearteam.dk/
Hier kun je winISD downloaden. Een heel handig programmaatje waarmee je het gedrag van een luidspreker in een kast heel goed kunt simuleren.
http://www.linearteam.dk/
Hier kun je winISD downloaden. Een heel handig programmaatje waarmee je het gedrag van een luidspreker in een kast heel goed kunt simuleren.
Hallo Martijn,
Die had ik ook al gedownload. Ik zal de gegevens eens invoeren en het resultaat posten.
Hierbij de gegevens. -3dB is al richting de 37Hz gegaan, dat is al een stuk beter.
En het volume richting de 25l.
De middentoner heb ik ook aan berekening onderworpen.
De windsnelheid in de poort bij 1x rond, 4,7cm diameter, bij 12,29 cm lang is max 3,595m/s
Gaat dit nog probelemen geven?
Maak ik de poort 6,8cm in diameter dan "moet" de lengte 42,6cm zijn niet echt haalbaar lijkt mij.
In de laatste afbeelding is een idee te zien van de indeling met de bracings.
Die had ik ook al gedownload. Ik zal de gegevens eens invoeren en het resultaat posten.
Hierbij de gegevens. -3dB is al richting de 37Hz gegaan, dat is al een stuk beter.
En het volume richting de 25l.
De middentoner heb ik ook aan berekening onderworpen.
De windsnelheid in de poort bij 1x rond, 4,7cm diameter, bij 12,29 cm lang is max 3,595m/s
Gaat dit nog probelemen geven?
Maak ik de poort 6,8cm in diameter dan "moet" de lengte 42,6cm zijn niet echt haalbaar lijkt mij.
In de laatste afbeelding is een idee te zien van de indeling met de bracings.
Het is alweer een tijd geleden dat ik hier mee bezig ben geweest. Eerst moesten er een aantal dingen in huis gebeuren voordat er weer tijd voor de speakers was.
Ik ben nog eens aan het schuiven en tekenen geweest met het volgende als resultaat.
Uiteindelijk komen de volgende units er in.
- hoog: peerless vline, XT25TG30
- mid : seas prestige, L15RLY/P
- laag : seas prestige, CD22RN4X
De woofer zit in een behuizing van 28l, basreflex. De middentoner zit in een gesloten deel van 7l en de tweeter zit in de rest.
Onderin is een gedeelte van 10x16x30 voor het filter.
De maten rondom zijn nu 20x36x98
Iemand enig idee wat ik het beste kan doen met de loze ruimte waar de tweeter komt te zitten?
Ik denk dat ik het ook maar geen kloon meer ga noemen, het is meer gebaseerd op, denk ik.
Ik ben nog eens aan het schuiven en tekenen geweest met het volgende als resultaat.
Uiteindelijk komen de volgende units er in.
- hoog: peerless vline, XT25TG30
- mid : seas prestige, L15RLY/P
- laag : seas prestige, CD22RN4X
De woofer zit in een behuizing van 28l, basreflex. De middentoner zit in een gesloten deel van 7l en de tweeter zit in de rest.
Onderin is een gedeelte van 10x16x30 voor het filter.
De maten rondom zijn nu 20x36x98
Iemand enig idee wat ik het beste kan doen met de loze ruimte waar de tweeter komt te zitten?
Ik denk dat ik het ook maar geen kloon meer ga noemen, het is meer gebaseerd op, denk ik.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Een cilinder zou ik zeker niet doen. Bij die vorm is de wandafstand rondom precies gelijk (kenmerk van cirkel). Ideale leefomstandigheden voor staande golven.
Niet doen dus. Als je kijkt wat Asterduc en Edo hebben gedaan, zie je dat de doorsnede van de midkast naar achter toe steeds kleiner (smaller) wordt. Op iedere plek in de kast is de 1e resonantie-frequentie dus anders. Daarmee worden de resonanties dus lekker uitgesmeerd. En als je de achterwand v.d. midkast dan ook nog scheef/gebogen weet te maken worden ook de resonanties in het horizontale vlak uitgesmeerd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik zou zelf gaan voor het idee wat je al had en waar Carlo het over had.


Een aantal mensen hier op het forum heeft dit gebruikt en kwam altijd goed uit de verf.
Als tweeter zou je de XT25SC90-04 kunnen overwegen.
Dit is de kleine versie van degene die jij in gedachten had.

Wordt ook in de Hepta Expertise Flagship gebruikt als ik het zo zie.
De Seas L15RLY/P heb ik nu hier ook in een ontwerp zitten en kan je zeggen dat ie erg lekker klinkt....

Een aantal mensen hier op het forum heeft dit gebruikt en kwam altijd goed uit de verf.
Als tweeter zou je de XT25SC90-04 kunnen overwegen.
Dit is de kleine versie van degene die jij in gedachten had.

Wordt ook in de Hepta Expertise Flagship gebruikt als ik het zo zie.
De Seas L15RLY/P heb ik nu hier ook in een ontwerp zitten en kan je zeggen dat ie erg lekker klinkt....
Laatst gewijzigd door Edo op wo 04 jun 2008, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
