MOD:M-Audio Audiophile;Externe geluidskaart om te genieten?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gobla

MOD:M-Audio Audiophile;Externe geluidskaart om te genieten?

Bericht door Gobla »

Zelfbouw torentjes ==> check.
Zelfbouw subwoofer ==> check.
4 simpele luidsprekers ==> check.
2 tal versterkers + subamp ==> check.
Acceptabel geluid via FM tuner ==> check.
Acceptabel geluid via CD speler ==> check.
Acceptabel geluid via PC ==> plausibel.
Acceptabel geluid via laptop ==> niet.

Zoals je hierboven ziet in mijn checklist ben ikzelf al een eindje op weg naar geluid waar ik tevreden over kan zijn. Echter valt mij op dat zo gauw ik vanuit mijn FM tuner of CD speler muziek afspeel het geluid vele malen beter is dan wanneer ik deze via mijn PC of laptop (echt verschrikkelijk) afspeel. Natuurlijk is dat vrij logisch.

In mijn laptop zit een simpel sigmatel geluidskaartje waar ik ook geen hoge verwachtingen van heb. Verder heb ik in mijn oudje (de pc) een creative Live! 5.1 digital zitten. Daar komt het meest acceptabele geluid uit van de twee maar heb ik wel continu ventilatoren aan het draaien (pak en beet 40 decibel).

Nu was ik van plan aankomende lente of zomer mijn oudje er maar uit te gooien en een leuke barebone pc ervoor terug te zetten. Nu weet ik uit ervaring dat ze de barebones van tegenwoordig (vooral de media edities) met een acceptable geluidskaart uitrusten. Echter is dat niet genoeg voor mij. Aangezien ik toch verwacht dat de onboard geluidskaart van de barebone niet de kwaliteit levert die ik wil, heb ik besloten dat ik een externe geluidskaart ga zoeken voor zowel de pc als voor de laptop (afwisselend gebruiken natuurlijk).

Na een paar dagen rondgekeken te hebben en overspoeld te zijn met informatie kan ik niet goed tot een beslissing komen. In de reeks zie je veel betaalbare (student :roll:) externe M-audo of creative E-MU kaarten die volgens gebruikers allemaal wel goed uit de test komen.

Dus bij deze vroeg ik me dus af:

Over welke externe (firewire of USB) geluidskaart zijn jullie erg te spreken?

Twee sites met externe geluidskaarten:
http://www.sallandautomatisering.nl/
http://www.feedback.nl/?id=26&a=178
Laatst gewijzigd door Gobla op za 01 nov 2008, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik heb de M-Audio Firewire Audiophile en die bevalt prima!
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik gebruik sinds enige tijd een Alesis I/O 2.

Zeer simpel maar zeer doeltreffend. Klinkt goed. Werkt perfect.
Met name zeer handig voor meten!
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik ben voor ongeveer 190 euro nog een andere leuke kaart tegengekomen. De terratec 7.1 firewire. Aangezien ik binnen de kortste keren nog een serie "sattelietjes" (lees monitoren) ga bouwen om in ieder geval mid en achter gelijke luidsprekers te krijgen.

Overigens meer info over de terratec 7.1 firewire:
http://sounden.terratec.net/modules.php ... le&sid=198
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wil je echt top kwaliteit ga dan voor Edirol, Esi of Emu.

Die hebben verreweg de minste vervorming.
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik wil best topkwaliteit, maar het moet niet veel gekker worden dan 200 euro. Het liefst zoek ik altijd de beste "prijs/kwaliteit" verhouding op Het vervelende bij beluisteren is dat het merendeel goede kwaliteit weet te herkennen, maar iedereen weer een eigen smaak heeft in geluid van goede kwaliteit.

Edit: Overigens heb ik de Emu 0404 USB en de M Audio Audiophile USB al een keer kunnen beluisteren, helaas was in beide gevallen de setting anders.

En nog steeds was er een duidelijk verschil te horen in de M Audio Audiophile USB en een goede CD speler. Ik vermoed dat dit door de afstelling op de PC komt.
indoubt

Bericht door indoubt »

Jep,

Pc afstelling / instellingen maken een hoop uit, ook bij een goede usb externe geluidskaart.

Begin maar vast om WMP te vervangen door Foobar 2000 en de asio drivers van je externe geluidskaart te gebruiken. In ider geval de Kmixer uitschakelen.

Als je nog verder wilt moet je misschien kijken of je de secret rabbitcode nog ergens vandaan kan halen. Er zijn ook verschillende topics op het HT forum hierover
Gobla

Bericht door Gobla »

Op dit moment ben ik overgestapt op de betere MP3 bestanden (minstens 192 kbs) en gewone flac bestanden.

Verder heb ik nu de subamp zodanig afgesteld dat mijn torens ontlast worden met de diepste bassen (onder 40 hz).

Nog even met mijn dB meter aan de slag morgen om het geheel af te maken en kijken of de hercalibratie van de set al vooruitgang geeft.

Ik zal ook op goed gaan naar de software en drivers die je hebt aangeraden.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Daar zit 'm het probleem :x (misschien). Je kan beter een hogere bitrate nemen of gewoon .wav bestanden nemen (ik zit nu met 128kb/s maar ik heb ook geen 'echte' muziek).

Verschil tussen 128kb/s en 192kb/s kan ik best goed horen.
Probeer eens een cd in je computer, en luister of het dan goed klinkt.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is een interne kaart beter en goedkoper.

Om dat probleem met die ventilatoren op te lossen: muziek gewoon harder zetten, je bent toch een student 8) .
Gobla

Bericht door Gobla »

Een gewone CD (Norah Jones => Come Away With Me) heeft vrijwel geen verschil met de FLAC editie hiervan.

Ik ben er ondertussen achter dat de beste X-fi kaart van Creative (hoop mensen die nu aan het schelden zijn :roll: ) gewoon dezelfde D/A converter heeft van de high-end modellen van de marantz CD-spelers.

De X-fi kaart is nog redelijk geprijst, maar eigenlijk zou ik eens moeten zoeken naar een mooie testopstelling. Een van mijn buren gaat ook binnenkort de beste X-fi kaart halen. Nu heeft hij nog dezelfde geluidskaart in de pc zitten als ik heb. Het lijkt me dus een mooie vergelijking.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gobla schreef:
Een gewone CD (Norah Jones => Come Away With Me) heeft vrijwel geen verschil met de FLAC editie hiervan.
Zou ook raar zijn als dat wel zo was. FLAC is nl een zgn loss less compressie techniek, dit in tegenstelling tot MP3. Maar met FLAC haal je niet meer dan een reductie in data grootte van 50% van het origineel.
Gobla

Bericht door Gobla »

Heb hier gelukkig zo'n 1,2 Terabyte ter beschikking ^^.
Paul

Bericht door Paul »

ernstig oud topic natuurlijk maargoed;

http://www.audiojunkies.com/blog/746/on ... ound-cards

deze kwam ik dus tegen, en zou hem graag uitproberen zeg!
Gobla

Bericht door Gobla »

Schappelijk geprijsd. Echter ben ik van plan A.d.h.v. chips van AKM en Texas instruments (deels zelf en deels met hulp) een USB DAC te fabriceren. Hieraan wil ik dan een klasse A pre-amp zetten.

Overigens alvast bedankt voor de inspiratie vanuit midimaze's MD-(USB) DAC. :wink:
sevenup

Bericht door sevenup »

Hier op het forum staat ook nog wel wat te koop.

Externe USB DAC voor 4 tientjes incl verzendkosten...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sevenup schreef:
Hier op het forum staat ook nog wel wat te koop.

Dat is een leuk ding, maar wel minder goed dat het duurdere spul dat ik al heb langs zien komen. Die BB USB chipjes zijn niet echt hoogdravende DAC'jes eigenlijk. Voor 40 euro echter zeker en leuk ding.

Uitzoeken is eigenlijk redelijk simpel. Kijk naar welke features je zoekt, en zoek een RMAA test van de kaart. Dat zegt eigenlijk vrijwel alles over een geluidskaart kwa opnemen en afspelen. Ik weet dat de EMU kaartjes hier prima scoren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het om meten gaat:

De behringer UCA202 a 39 euries. Zit ook het BB USB Dac-chipje in. Of de Behringer FCA202 Firewire a 89 euries

Daarbij een gecalibreerde IBF Acoustical measurement kit en je hebt alles wat je nodig hebt.

En als het ook om luisteren gaat lees dan ook ven dit draadje door:

viewtopic.php?t=1467
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
De behringer UCA202 a 39 euries. Zit ook het BB USB Dac-chipje in. Of de Behringer FCA202 Firewire a 89 euries
ga, maar huilen...

De 100 euro EMU doet het tot 10 dB beter op alle fronten :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hij is ook niet om naar te luisteren :lol:

Geef toe, was wat off-topic hier. Maar als meetkaartje doet ie het wel goed. Heb hem hier liggen en het is sowieso al een hele verbetering op het on-board geluidschipje.

De Transit heb ik om naar te luisteren en dat is echt een mooi kaartje. Kost nu 85 eu bij Verspuy.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik ken het probleem van brakke geluidskaarten. Alleen de M-audio die mn broertje nu heeft weet redelijk geluid te produceren, maar die kost dan ook 200,-.

Zelf heb ik dit nu als "geluidskaart".
http://midiserver.student.utwente.nl/xm ... JE_530.xml
Zal die pagina binnenkort updaten want er zitten nu ook 2 low-jitter klokken in om de usb interface te klokken en eentje om de DAC te klokken... 8)
Gobla

Bericht door Gobla »

sevenup schreef:
Liever een leuk zelfbouwprojectje van maken. Maar wel makkelijk zo.

Dit project moet even wachten tot de Cappucino Royale klaar is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit hetzelfde USB dac-chipje in als in die Behringer. Een paar Oscon elco'tjes maakt van een kikker nog geen prins ... :lol:

Voor dat bedrag wel een leuk dingetje.
Gobla

Bericht door Gobla »

Nou even kort dan:
Omlijning geeft een CHIP of circuitje aan.

CODE: Selecteer alles

Texas Instruments      AKM	          Analoog
       ----------------     -------     -------------------  
PC --> | USB -> SPDIF | --> | DAC | --> | Klasse A preamp | --> Bruikbaar signaal
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gobla schreef:
Nou even kort dan:
Omlijning geeft een CHIP of circuitje aan.

CODE: Selecteer alles

Texas Instruments      AKM	          Analoog
PC --> | USB -> SPDIF | --> | DAC | --> | Klasse A preamp | --> Bruikbaar signaal
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar op de site van Trends Audio staat toch duidelijk:

" high-end Burr Brown PCM2704 IC for USB audio conversion"

En dat is hetzelfde chipje als in de Behringer UCA202 :roll:

Doe mij dan toch maar de M-Audio Transit waar ook echt een AKM DA-converter in zit.
Gobla

Bericht door Gobla »

Wat ik aan probeerde te geven is een sterk vereenvoudigd schema van de basisonderdelen die ik wil gebruiken voor mijn DIY USB DAC.

Dus:

USB naar SPDIF van texas instruments.
AKM DAC (diverse mogelijk).
Mooi analoog klasse A preampje.

Dus nogmaals:

DIY IDEE :!: Bestaat nog niet met deze componenten, dus een leuk expiriment voor in de toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”