SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Vandaag officieel gestart. Het reeds lang in de planning zittende MUS project. Nu met de voetbal een mooie gelegenheid om met de radio aan te klussen. De bedoeling is een voor mijn luisterruimte een zo optimaal mogelijk systeem te bouwen waar ik jaren mee vooruit kan, rekening houdend met de fysieke beperkingen waar ik mee zit. Ha de voetbal begint.

De woonkamer is grofweg 4*8 meter en is sterk gedempt. Houten vloer, tapijt eroverheen en (nog) een schrootjesplafond. Omdat ik geen zin heb in het storten van betonnen vloeren, het vasttapen van alle glaswerk en ik ook het gedeelte WAF (Eigenlijk MAF, de Male Acceptance Factor, want mijn meissie zit een jaar in Australie) in de gaten wil houden heb ik op het laag gekozen voor een gesloten systeem met de SEAS Excel W21E002-4 in een kast van 68 liter ( wauw nu al 1-0 voor Oranje :lol: ). Dit moet een -3 dB pun gaan geven in de buurt van de 40 Hz. Niet extreem laag, wel erg snel en gedefinieerd en -6dB zit op 28Hz...

Het midden wordt verzorgt door de midsectie van een niet in de handel te verkrijgen SEAS Excel 18cm coax welke in de basis een W18 streep zoveel is. Ik heb de unit laten meten bij Speakerland in Oss en hier moet ik het gebied tussen de 150 a 200 Hz en de 2500 a 2700 Hz mee doen. (mmm bijna de Fransen op 1 - 1) Met een Fs van ~49 Hz, Vas = ~16 en een Qts van ~0,50 geeft dat een gesloten kamer van 15,2 liter.

Het hoog wardt door dezelfde coax gedaan. Hier zit een 6 ohm tweeter in met een rendement van 88,5 dB. Dit is 1,5 dB hoger dan de beide andere units. Omdat het gebied voorbij de 18 kHz behoorlijk grillig wordt zit ik er nog over te denken een supertweeter toe te passen waarbij bijvoorbeeld de Fountec NeoCD1.0MB een kans maakt omdat deze volgens de specs mooi doorloopt tot 40 kHz en een rendement bevat van 90 dB bij 5 ohm.

Bijgevoegd is een foto'tje van het spul zoals ik het nu heb, het houtpakket voor de testkast voor het laag reeds gezaagd.
Bijlagen
P6130334a.jpg
Laatst gewijzigd door Porcino op zo 24 aug 2008, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Mooie units :shock:


Dit ga ik volgen :)
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Porino schreef :

Het midden wordt verzorgt door de midsectie van een niet in de handel te verkrijgen SEAS Excel 18cm coax welke in de basis een W18 streep zoveel is. Ik heb de unit laten meten bij Speakerland in Oss en hier moet ik het gebied tussen de 150 a 200 Hz en de 2500 a 2700 Hz mee doen. (mmm bijna de Fransen op 1 - 1) Met een Fs van ~49 Hz, Vas = ~16 en een Qts van ~0,50 geeft dat een gesloten kamer van 15,2 liter.

Goed dat je ze heb laten meten want ik had eerder mijn twijfels bij 10 liter inhoud (ik had ze in ongeveer 8 liter gesloten ) en dan lever je een hoop in zowel in volume als laagweergave .

Dit ziet er geweldig uit :shock: de gekozen units en ben benieuwd naar kastontwerp .

Ik ga dit volgen , succes ermee

Audioslave
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hoi AudioSlave!

Leuk je weer te spreken! Met dank aan jouw mooie coax sta ik nu hier met deze uitdaging ;)

Ja we hebben zeker 2 uur zitten debatteren bij Speakerland welke woof we nu bij de coax moesten zetten. Eisen waren onder andere dat het kwa uiterlijk moest passen. Eigenlijk was de keuze op 2 maal de W22E001 gevallen maar daar was het budget echt niet voor toerijkend. Toen bedachten we dat de gekozen W21E002-4 de enige 4 ohmer is in het Excel programma en dat deze zich zeer mooi voor mijn doel laat gebruiken. Jammer dat de unit niet meer gemaakt wordt en dat deze de oude korf heeft. Kan niet alles hebben he ;)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ik heb eens zitten denken over de demping van mijn baskast (Ik weet het, das gevaarlijk). Omdat ik niet de zin heb om de hele wereld aan werk kwijt te zijn zit ik te denken aan een combinatie die Joachim Gerhard (Audio Physic / Sonics) ook schijnt te gebruiken in zijn huidige Sonics lijn: Een combinatie van met een taaie contactlijm verlijmde keramische tegels en neddlefelt. Voor het vilt ga ik tapijt inzetten. Standaard hoogpolig, kleur zal wel beige worden. (Ik geloof niet in kleurtjes voor een ander geluid ;) )

De maten van de eerste testkast zullen buitenmaats l*b*h = 395*290*810 mm zijn met de W21 op 665 mm vanaf de onderzijde.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als je niet van een gruwelijk knallende bas houdt, is 40Hz laag genoeg. Je hebt waarschijnlijk nog een beetje roomgain waardoor je wat wint.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Porcino schreef:
Ik geloof niet in kleurtjes voor een ander geluid.
tsssk... amateur.
en je houd zeker ook geen rekening met in welke richting de strengetjes gedraaid zijn zeker... je begint al lekker.
:wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nou, misschien werk dat op het zuidelijk halfrondwel weer helemaal anders joh hahaha
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Porcino schreef:
Nou, misschien werk dat op het zuidelijk halfrondwel weer helemaal anders joh hahaha
:lol: :lol: :o
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk dat er eindelijk vaart in komt :D

Heb je misschien ook scans van de metingen die gedaan zijn bij speakerland?

Excel units zien er toch altijd weer ueber geil uit :twisted: Heb je ook ergens parameters van het ding? Kan bij seas alleen de 8 Ohm versie vinden.

Wat betreft die extra tweeter: daar zou ik voorzichtig mee zijn. Dermate hoog crossen kan bij dergelijke afstanden tussen tweeter en supertweeter vaak nogal wat vervelende interferentie problemen geven. Komt ook nog bij dat je de super tweeter eigenlijk een flink stuk naar achteren zou willen plaatsen om de lijnen met de coax tweeter. Kan lastig worden kwa ontwerp.

Wat betreft tegels en tapijt: daar heb ik ook al eens over nagedacht. In een kast met ruimte is dat prima toe te passen. Volgens mij kun je ook gewoon tegellijm gebruiken die op MDF hecht.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hierbij de gegevens van de W21E002-4:

R = 4ohm
Pmax_long = 120 W
Fs= 33 Hz
Re = 2.9 ohm
SPL = 89 dB (1W/1m)
F/I = 5.4 N/A
Le = 0.24 mH
SD = 220 cm2
mass incl airload = 26 gr
Vas = 69 L
Suspencion Compliance = 1.0 mm/N
Qes = 0.58
Qms = 4.42
Qts = 0.50
Freq. 30-2000Hz
airgap = 6mm
Voicecoil (D/length) = 39/14.0 mm
lineair coil travel= +- 4mm
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Vandaag eerste stukkie gefreest... Spaanplaat is ook eigenlijk maar rotspul. Na ja het is maar de testkast. Zometeen het eerste deel in de lijmklemmen. Als lijm ga ik Titebond gebruiken. Deze lijm komt bij De Baptist uit Arnhem vandaan en was een zeer goed alternatief op witte houtlijm. Wie kent het?

Vooralsnog hoop ik vanavond de eerste testkast klaar te hebben :roll:
Bijlagen
P6160356a.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik ken dat(titebond) omdat dit een lijm is die zeer veel in de modelbouw gebruikt word(in de spantenbouw)
ik heb zéér veel vertrouwen in die lijm
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

En nog 2 fototjes...
Bijlagen
P6170360a.jpg
P6170359a.jpg
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

En de eerste bouwfoto's...

Heerlijk bouwen tijdens de voetbal! Met radio 1 aan en Jack in vorm... Toch beter dan dat lauwe commentaar op tv.
Bijlagen
P6170367a.jpg
P6170364a.jpg
P6170362a.jpg
Titebond.jpg
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Even drie simulaties gemaakt van de mechanische stijfheid van de baffle. Het is een statische berekening waarbij ik de impuls van de conus op de korf (50Hz met een uitwijking van 3mm en 220 mm2) heb omgezet op een statische lijnlast op korfrand. Door voor een statische simulatie te kiezen beperk ik de rekentijd dramatisch en kom ik toch de interessante zaken te weten:

A) Is het mechanisch centrum van vervorming gelijk met het centrum van de motor?

B) Is de elastische vervorming van de baffle acceptabel ofwel de korf mag niet te veel verplaatsen. (impuls moet goed worden omgezet in beweging van de conus, niet in beweging van de baffle en voor zover dat wel gebeurd dient dit uit hetzelfde accoustisch centrum te komen).

Eigenlijk dien ik hier de resonantiefrequentie van de baffle voor te nemen, dit hoop ik in een volgende simulatie voor elkaar te krijgen.

Plaatje 1 geeft de vervorming weer t.g.v. de motor op de baffle in het ideale geval (oneindig stijve baffle).

Plaatje 2 geeft de vervorming weer t.g.v. de korf op de baffle met correcte stijfheden.

Plaatje 3 geeft het effect weer van de geplaatste braces op de baffle.

Let aub op de vervormingsindex, de schaal is niet gelijk...
Bijlagen
MUS3.JPG
MUS2.JPG
MUS1.JPG
Laatst gewijzigd door Porcino op wo 18 jun 2008, 13:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Plaatjes?

Wel gaaf om zoiets een keer te simuleren. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

site eet geen BMP...

Stel je voor het effect voor de coax :) Daar is dus de stijve baffle echt een must, of in ieder geval, symmetrisch houden!

Nu dus eens naar de paneelresonanties kijken ten gevolge van de luchtveer die de opgesloten lucht vormt.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Man wat duren die eindige elementberekeningen lang als je vol dynamisch gaat rekenen...
Gebruikersavatar
jw
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 20:45
Locatie: Zuidplas

Bericht door jw »

Hey leuk project! Ben benieuwd hoe je de coaxen gaat vinden. Ik moet die van mij eigelijk nog een keer analyseren of er nog iets verbeterd kan worden. Kom van de zomer hopelijk. Succes ermee!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Welke randvoorwaarden heb je gekozen op de 4 randen van de baffle? Scharnierend, ingeklemd, een bepaalde veerstijfheid, of heb je de gehele kast in de simulatie meegenomen?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Walt schreef:
Welke randvoorwaarden heb je gekozen op de 4 randen van de baffle? Scharnierend, ingeklemd, een bepaalde veerstijfheid, of heb je de gehele kast in de simulatie meegenomen?

Groeten Walter
Hoi Walter,

Ik heb enkel gerekend met de baffle waarbij ik verplaatsingen van de randknopen niet heb toegestaan. Verder heb ik "uit het vuistje" voor deze testruns (ik ben in deze runs enkel bezig om te kijken of ik een FEM pakket kan ombouwen zodanig dat ik het hier voor kan gebruiken) de lokale RR_x een rotatieveerstijfheid gegeven van 1000 Nmm1/rad. volledig stijf is onzin hier. Voor de braces heb ik eveneens verplaatsingen in lokaal x en y niet toegestaan echter lokaal z een translatieveerstijfheid R_z gegeven van 1E5 Nmm1/rad.

In plaatje 1 kan je een fout vinden: Het membraan van de unit vervormd niet gelijkmatig daar dit wel mijn opzet was: De woofer dient zich te gedragen als een 100% piston, echter mijn pakket is niet echt geschikt voor dergelijke dunne membranen en eerlijk gezegt, misschien vervormd dat membraan ook wel dergelijk, ondanks de magnesium conus...??

Netverdeling was 3 knoops 50 mm, er is volledig elastisch / statisch gerekend. De runs van vanmorgen waren 100% waardeloos daar ik nog wat vrijheidsgraden had opgeklooid in een eerste 3D testje. Maandag probeer ik wel even een plotje randvoorwaarden te posten (en misschien ook wat er gebeurd als je loopt te prutsen haha), ik heb de software niet hier thuis.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tijd voor wat foto's:

Demping was een gelukkie: De zware tapijttegels hebben een soort rug van bitumen achtig spul. Het is goed dempend en een open structuur. Maar eens testen dus.
Bijlagen
P6290007.JPG
P6290006.JPG
P6290003.JPG
P6290001.JPG
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

En nog een paar:
Bijlagen
P6290009.JPG
P6290008.JPG
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tijdje niets gebeurd. Vakantieperikelen he... :roll:

Voor de topkast kom ik uit op een 15 litertjes gesloten. Vandaag de testtop maar eens maken.

Rest mij de vraag, wie kan mij helpen een filter te ontwikkelen? Ik durf niet zo snel Edo of Tony of... op de man af te vragen, maar alleen kom ik er niet uit...
Bijlagen
Mus2.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”