Wadia iTransport

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Wadia iTransport

Bericht door Bukem »

Beste Allemaal,

Ik overweeg sterk om al mijn CD's de deur uit te knikkeren en te gaan voor een hard disk oplossing. Voor mijn laatste degelijke cd speler is geen vervanger aangekocht en ik heb moeite om dat ook te doen.

Waar ik concreet aan zit te denken is het volgende:

Grootste iPod (losless of WAV)> Wadia iTransport > Eventueel Meridian 518 Audio Processor > Goede dac > Meridian 502 Balanced Analogue Controller > UCD.

Wadia iTransport: http://www.wadia.com/products/170i/170i ... t_home.htm

Nu de 518 is een zeer bijzonder apparaat, zie: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/367/

De Meridian 502 heb ik al en ben ik erg tevreden over.

De DAC en iTransport heb ik nog niet.

Waar ik benieuwd naar ben is welke dac zou hier goed bij passen. Uiteraard kan ik proberen een 566.24 DAC te scoren van Meridian alsook een 504 tuner (geweldig apparaat - klint super) maar ik vraag me af of bijvoorbeeld een Benchmark, Apogee of Lavry geen beter idee is.

Nu mensen associeren de iPod niet met goed geluid maar ik heb het gevoel dat de iTransport daar wel eens verandering in zou kunnen brengen.

Hebben jullie hier nog ideeen over?

Gr,

Bukem


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bukem op wo 02 jul 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Wadia iTransport

Bericht door fluppie »

Bukem schreef:
Beste Allemaal,

Ik overweeg sterk om al mijn CD's de deur uit te knikkeren en te gaan voor een hard disk oplossing. Voor mijn laatste degelijke cd speler is geen vervanger aangekocht en ik heb moeite om dat ook te doen.

Waar ik concreet aan zit te denken is het volgende:

Grootste iPod (losless of WAV)> Wadia iTransport > ....
Ik snap alleen het nut niet van die digitale en coax uitgang. De ipod heeft enkel maar een analoge out ( zie http://pinouts.ru/PortableDevices/ipod_pinout.shtml ).

Dus dan krijg je D==>A==>D==>A, 2x een DA conversie, nergens voor nodig, enkel maar kans op nog meer kwaliteitsverlies.
Of wat ook nog zou kunnen is dat hij een USB dac ingebouwd heeft en de ipod eigenlijk als mass storage device gebruikt. Maar volgens mij kan je hem dan niet bedienen. Dus vermoedelijk is het gewoon de analoge uit die gebruikt wordt.

Buiten dat de dock mooi is lijkt het mij maar waste of money, maar dat is mijn mening.
En ook als je pc crasht is al je muziek weg, dan kan je niet meer syncen met itunes. Of je moet een backup of 2 van al je muziek hebben.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Maar het bijzondere van die Wadia is juist dat men bij Wadia er in is geslaagd om het digitale signaal op te pikken...En dat maakt het verhaal wel wat anders natuurlijk...
En dat backuppen lijkt me uiteraard noodzakelijk, maar niet onmogelijk, 500GB in een extern kastje gaat nu al voor 69 euro over de toonbank.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik meende te begrijpen dat bij een reclockende dac (bv de benchmark toch?) de kwaliteit van het loopwerk minder invloed op het geluid heeft...

Vind je de ipod erg fijn werken met afstandsbediening?
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Beste Paul,

Ik gebruik een Meridian MSR+ afstandsbediening, die kan ik ook prima programmeren om de ipod te bedienen. Tenslotte is dat niet anders dan een reguliere cd speler. Als ik een ander album wil hebben dan sta ik maar op, de je bij een normale cd speler ook.

Daarnaast heb je op deze manier geen PC continue aan staan om te kunnen streamen met alle toeters en bellen die je nodig hebt om dat weer te bedienen.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mikekiwi schreef:
Maar het bijzondere van die Wadia is juist dat men bij Wadia er in is geslaagd om het digitale signaal op te pikken..
Het zit toch wel eventjes wat anders ;) Wadia heeft Apple gewoon een smak geld gegeven, en Apple heeft van Wadia wat secret code gekregen om het ding digitale output te geven.

Ik denk persoonlijk dat je je centen beter aan iets als de Sqeezebox Duet kunt uitgeven. Is vast 10x goedkoper dan zo'n iTransport, en je kunt er veel meer mee. He hebt wel en PC nodig, maar goed, die heb je voor je ipod ook nodig natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Beste Voodooless,

De Wadia gaat hier €399 euro kosten, ik schat dus in dat dat ongeveer gelijk gaat zijn aan een squeezebox.

Nu, de squeezebox heeft een PC of Mac nodig die de hele tijd aan staat om het signaal te kunnen streamen. Hier wringt de schoen, dit is niet wat ik wil.
Wat zou het uberhaupt kosten om een PC 24/7 aan te hebben staan 365 dagen lang?

Daarnaast speelt de "browsing experience" een rol. Je neemt je ipod uit de dock en kan perfect relaxed door je hele collectie bladeren. Ik heb de indruk dat de squeezebox interface niet de ipod interface overtreft.

Ik denk dus dat je jouw standpunt wellicht moet herzien. Denk er eens over.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

voodooless schreef:
mikekiwi schreef:
Maar het bijzondere van die Wadia is juist dat men bij Wadia er in is geslaagd om het digitale signaal op te pikken..
Het zit toch wel eventjes wat anders ;) Wadia heeft Apple gewoon een smak geld gegeven, en Apple heeft van Wadia wat secret code gekregen om het ding digitale output te geven.

Ik denk persoonlijk dat je je centen beter aan iets als de Sqeezebox Duet kunt uitgeven. Is vast 10x goedkoper dan zo'n iTransport, en je kunt er veel meer mee. He hebt wel en PC nodig, maar goed, die heb je voor je ipod ook nodig natuurlijk.
Hmm...ok...dus toch is Wadia daarin geslaagd, de manier waarop is iets anders dan gedacht... ;)
Verder heb je volgens mij voor de Squeezebox niet per sé een mac/pc nodig die aan blijft staan, met een geschikte externe harde schijf in je netwerk bereik je hetzelfde. Pc/mac moeten dan wel uiteraard aangezet worden om mutaties in de database toe te passen...

Overigens staat in één van de recentste exemplaren van het online tijdschrift Tone Audio een review van de Wadia...
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Bedankt voor de link.

P.s Fair point van die netwerk harde schijf..

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Kijk ook eens naar de Squeezebox Duet... ook 399 euro en een geintegreerde 'browsing experience'... Wellicht een goed alternatief?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Kun je die squeezebox niet gebruiken met een ftp server? Dan kun je kiezen: of alles uploaden naar een server of een externe harddisk met ftp mogelijkheid aanschaffen (kost ook niet de wereld).

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Voor wat betreft de squuezebox, dit wijkt eigenlijk af van mijn vraag. Daarnaast moet je bij squeezebox streamen en dat wil ik niet.

Desalniettemin bedankt voor de tip, ik heb me wat ingelezen maar de squeezebox is gewoon niet voor mij.

Wat mij betreft gaat de discussie over een bijpassende DAC en over de iTransport c.q. wat te verwachten.

Ik kwam ook nog de Stello DA100 Signature tegen, deze heeft tevens een i2S ingang of hoe heet dat ook alweer.. zie:
http://www.hifi500.com/product/index.htm


Afbeelding

Gr,

Bukem
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

een pc 24/7 aan laten staan hoeft niet veel te kosten.
je hebt super zuinige pc's, en doe eten maar 50 watt max ofzo.
je hebt ook nog het mini pc'tje die gebaseerd is op het pico-itx moederbord.
die is klein, heel klein en erg zuinig.
kijk maar:
http://www.via.com.tw/en/products/embed ... /index.jsp

je kunt ook een zuinige pc halen en daar een goede geluidskaart en een grote harde schijf in zetten.
je hebt ook nog afstandsbedieningen voor de pc, en wat wil je nog meer;)
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

...............,en wat wil je nog meer;)
Niet streamen :twisted:

Ps. Ik heb ook nog een Mac mini staan, die voldoet wel aan de specificatie relatief zuining denk ik zo..

Nee, ik wil echt een dedicated oplossing.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bukem schreef:
Wat mij betreft gaat de discussie over een bijpassende DAC en over de iTransport c.q. wat te verwachten.
gewoon een oudere Wadia DAC onder de iTransport.
Werkt als DAC en digitale volumeregeling.
Op eBay voor niet teveel geld te bekomen.

Je zou ook met een Cambridge CD speler kunnen werken met digitale input. Heb je gelijk ook nog een kwalitatieve backup CD speler erbij.

Groeten,
Ed.
Raphael
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 9:29

Bericht door Raphael »

Als je nog een Mac mini hebt staan zou ik die zeker gebruiken als 'source', ik heb er op Computer Audiphile erg goede dingen over gelezen als bron.

Zelf gebruik ik een powerbook waarop ik WAV, AIFF, lossless en (met Max) geconverteerde 24/96 FLAC bestanden afspeel met itunes. Als DAC gebruik ik de Apogee Duet die ik qua klank niet veel onder vond doen voor de mini-DAC. (wel de helft van de prijs van de mini-DAC)

Mijns inziens heb je met een een PC/Mac als bron heel wat meer mogelijkheden dan met een iPod. Opslagruimte wordt denk ik ook een problem op een iPod; mijn 24/96 bestanden zijn per nummer allemaal tussen de 60 en 250 mb.

kijk voor meer info anders op http://www.computeraudiophile.com

succes ermee!
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Beste Raphael,

Ik had computer audiophile ondertussen ook al ontdekt. Interessant leesvoer!

P.s. Ik kwam dit plaatje ook tegen:



Gr,

Bukem
Bijlagen
wadia1.jpg
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik gebruik een barebone met USB schijf. Beide staan in de meterkast, met een HDMI kabel naar de tv en met een optische naar de voorversterker. Ideaal, geen gedoe met cd's wisselen enz. Gewoon snel een playlist maken en klaar. De mogelijkheden van een pc hebben imho enorme voordelen tov een apparaat puur voor muziek: playlists, uitzening gemist, films en ga maar door. Zeker nu de software om alles af te kunnen spelen via 1 programma en bediening met zowel toestenbord als afstandsbediening steeds beter worden, wordt het interessanter om met een pc te gaan werken.



Groeten Mark
Raphael
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 9:29

Bericht door Raphael »

En? toch je mac mini houden? Of heb je al een andere oplossing? Zag net dat de post al weer wat ouder was...
Die foto, dat is de nieuwe wadia dac?
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

mac mini klinkt top voor audio, het beste wat ik op dit moment tegen komt .ik heb hem zelf,maar moet je de cd opruimen, ik niet, altijd handig die cd,
je harde schijf moet maar uitvallen,advies een aparte server of raid gebruiken,maar ik ben helaas geen mac.linux,of win freak :D
Raphael
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 9:29

Bericht door Raphael »

Gebruik je een DAC? Zo ja, welke?
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Laat ik het zo zeggen,

Het "server" gebeuren is een "work in progress". Ik zal verschillende oplossingen bekijken c.q evalueren en sluit daarbij voorlopig niks uit.

op de site http://www.computeraudiophile.com staat een hoop interessant leesvoer. Deze site host tevens een forum.

Ik heb onlangs een "budget" dac c.q. firewire geluidskaart aangeschaft die ook standalone kan werken, de TC Electronic Konnekt 24.

Ik zal hier eens verder mee experimenteren. Ik heb ook een mac en een 160GB ipod vol met lossless muziek, alleen de iTransport ontbreekt nog.

Ik ben geenszins van plan om nog in een serieuze CD speler te investeren.

Gr,

Bukem
Raphael
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 9:29

Bericht door Raphael »

Hier idem, heb mn CD speler zelfs aan mn zusje gegeven.
Hoe bevalt de TC Electronic Konnekt 24? heb je ook naar andere Dac's geluistert? Vind het zelf erg jammer dat maar weinig hifi zaken Dac's aanbieden die voor aan computer als server geschikt zijn waardoor het moeilijk is verschilende mogelikheden met elkaar te vergelijken.
Heb zelf dus de apogee duet die, behalve dat hij er erg mooi uitziet bij een mac, ook goed klint. Ben er erg tevreden over de duet, de Minerva van Weiss en de Alpha van Berkeley zitten nog wat boven mijn budget helaas. Jammer is alleen dat ze van de DUET nog geen review hebben op CA.
http://www.sweetwater.com/store/detail/Duet/reviews/

Is het de moeite waard om een iTransport aan te schaffen als je ook je mac hebt? mij lijkt dat je met je mac+dac veel meer mogelijkheden hebt, zekeer als je ook een externe harde schijf (My Book of de Drobo) in het plaatje betrekt.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb de Konnekt deze morgen ontvangen. Ik zal over een paar dagen mijn bevindingen laten weten.

Eerste indruk, mega zwaar, super gebouwd en "lekker"!

Ik kon ook nog een duet in demo kopen voor ongeveer dezelfde prijs maar de duet lijkt wat beperkter en is ondertussen ook al wat "ouder".

Gr,

Bukem
Laatst gewijzigd door Bukem op do 05 mar 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Raphael
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 feb 2009, 9:29

Bericht door Raphael »

Heb je ze wel vergeleken qua geluid? Zo ja, wat was het verschil?
Plaats reactie