Ha Jeroen, ik ben die mid sectie nog eens op het gemakje aan het bekijken. Laatste tijd heb ik het weer druk zat met andere dingen dus dit projectje sukkelt er lekker tussendoor.
Ik ben weer even aan de slag gegaan met de laag sectie. Het ontwerp zoals ik deze heb (bovenstaand plaatje) bied 43 liter ruimte exclusief de uitsparingen in de baffle.
Hier een simulatie van een 40 liter BR getuned op 29 Hz (fs) met een poort van 70 mm inwendige diameter. Iets aan de kleine kant als je het mij vraagt.... En een simulatie van een 40 liter gesloten kast.
De BR zou stand alone kunnen spelen. Maar de gesloten kast kan ik weer gemakkelijk combineren met de dipole sub. Gesloten plus sub geeft uiteraard veel meer geweld in het laag, en misschien zelfs klankmatig wat voordelen.
Het is natuurlijk makkelijk om de BR te maken en de poorten dicht te stoppen. Dus dit is weer wat leuks om in de praktijk te onder vinden!
Maar, er komt nog een optie bij. Voor de duidelijkheid eerst een plaatje van z'n dure broertje:
De BR bevindt zich hier aan de onderkant dicht bij de vloer. Onder de kast vormt zich nog een extra kamer welke ongetwijfeld een invloed heeft.
Dit is wat Geenius er over heeft te zeggen op zijn site waar bij de soup dezelfde plaatsing van de poort is toegepast.
Citaat:
The 30mm thick black painted base-plate acts as a visual plinth to give the speaker a more graceful appearance and also works as a rear vent for the down-firing reflex port. The Soup is a ported design rather than a sealed enclosure. It is designed to have the transient response of a sealed box with the deeper bass extension of a ported design. This is done by tuning the port near driver resonance and filling the enclosure with damping material. The down-firing port is located on the cabinet bottom
Grote voordeel van de poort in de bodem plaat is dat ik deze langer kan maken, en dus een groter oppervlakte kan gebruiken. Ik weet echter niet in hoeverre in rekening moet houden met die 'extra kamer' en de tuning van de kast.
Voor de versteviging denk ik dat het een makkelijk klusje wordt. Wanden van 36 mm en baffle van 67 mm zijn al vrij stevig. De meest simpele en effectieve vorm voor deze kast:
Wellicht voor de zekerheid het onderste horizontale paneel vervangen door twee panelen; een direct achter de driver en een een stukje verder naar onder.
Vergeten, het verloop in de baffle om de units wat lucht te geven:
Links is de voorplaat in een vooraanzicht, rechts is de achterplaat in een vooraanzicht.
Op deze manier probeer ik genoeg ruimte voor de units te creeeren zonder te grote stappen te maken om van de optimale sterkte gebruik te maken.