Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
[mod] alle soldeerbouttopics van de afgelopen 6 jaar maar samengevoegd in dit topic. kan dus zijn dat de discussie wat springt en/of onderwerpen door elkaar heen lopen, de post titel kan dan e.e.a. wat duidelijker maken welke posts bij elkaar horen
Nu het ontwerp klaar is, word het stilaan tijd om eens een echte bout aan te schaffen!
Loont het zich om een bout met station en regelbare t° aan te schaffen, of is dit wat 'overkill' en voldoet een eenvoudige bout van x watt ruimschoots??
Graag wat info!
Nu het ontwerp klaar is, word het stilaan tijd om eens een echte bout aan te schaffen!
Loont het zich om een bout met station en regelbare t° aan te schaffen, of is dit wat 'overkill' en voldoet een eenvoudige bout van x watt ruimschoots??
Graag wat info!
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 01 mei 2012, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onderwerpen samengevoegd
Reden: onderwerpen samengevoegd
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ligt er aan of je nog wat vaker wil gaan solderen en wat..
Voor electronica is een temperatuur geregelde soldeerbout zeker een aanrader.. Denk aan een Weller magnastat of iets in die klasse. Het vermogen daarvanis zo'n watt of 60.. Een te lichte bout resulteert in langer solderen waardoor gevoelige componenten snel de geest kunnen geven.. Met zo'n 60Watt magnastatje kun je een soldering goed doen in 2-3 seconden..
Moet je hoofdzakelijk dikke draden (luidsprekersnoeren en dikke koperen aansluitingen van spoelen e.d. solderen dan is een wat zwaardere bout (100-150W) aan te raden.. Allebei in huis hebben is natuurlijk nog beter..
Ga in ieder geval niet voor een goedkoop- te licht boutje.. Soms wordt 15 tot 20 Watt aangeraden, maar de ervaring van mensen die met zo'n ding in de hand "geboren" zijn is dat dit echt veel te licht is..
Maar je mag dit advies natuurlijk in de wind gooien...
Kees
Voor electronica is een temperatuur geregelde soldeerbout zeker een aanrader.. Denk aan een Weller magnastat of iets in die klasse. Het vermogen daarvanis zo'n watt of 60.. Een te lichte bout resulteert in langer solderen waardoor gevoelige componenten snel de geest kunnen geven.. Met zo'n 60Watt magnastatje kun je een soldering goed doen in 2-3 seconden..
Moet je hoofdzakelijk dikke draden (luidsprekersnoeren en dikke koperen aansluitingen van spoelen e.d. solderen dan is een wat zwaardere bout (100-150W) aan te raden.. Allebei in huis hebben is natuurlijk nog beter..
Ga in ieder geval niet voor een goedkoop- te licht boutje.. Soms wordt 15 tot 20 Watt aangeraden, maar de ervaring van mensen die met zo'n ding in de hand "geboren" zijn is dat dit echt veel te licht is..
Maar je mag dit advies natuurlijk in de wind gooien...
Kees
Voor 20 pegels ben je het mannetje:
http://www.inkoopacties.net/ia/9rwkfgy6/1/p1ydb335
Hardstikke Chinees maar ze doen het wel goed!
http://www.inkoopacties.net/ia/9rwkfgy6/1/p1ydb335
Hardstikke Chinees maar ze doen het wel goed!
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
http://www.eleshop.nl/soldeerstations-p ... ccfae84132
Wij hebben die dingen staan en ze zijn echt goed. Vind alleen de houder wat minder. Zo'n veer waar je de bout zo in mikt werkt makkelijker. Maar voor thuisgebruik....
Wij hebben die dingen staan en ze zijn echt goed. Vind alleen de houder wat minder. Zo'n veer waar je de bout zo in mikt werkt makkelijker. Maar voor thuisgebruik....
'k Wil er best wel wat geld voor neertellen (zolang dit natuurlijk niet uit de pan swingt), Wat ik vooral belangrijk vind is een bout die
1. doet wat een bout moet doen, goed in de hand ligt (niet te licht)
2. mocht er iets aan komen, eenvoudig en efficient te repareren is
3. degelijke dienst na verkoop (wisselpuntjes...)
1. doet wat een bout moet doen, goed in de hand ligt (niet te licht)
2. mocht er iets aan komen, eenvoudig en efficient te repareren is
3. degelijke dienst na verkoop (wisselpuntjes...)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hoi Kees,
Zeker niet verkeerd. Deze hebben we ook staan (voor 78 euties):
http://www.aoyue.com/en/ArticleShow.asp?ArticleID=337
Site is een beetje sloom, deze is wat sneller:
http://www.aoyue.de/en/kathome.htm
Zeker niet verkeerd. Deze hebben we ook staan (voor 78 euties):
http://www.aoyue.com/en/ArticleShow.asp?ArticleID=337
Site is een beetje sloom, deze is wat sneller:
http://www.aoyue.de/en/kathome.htm
K ben vandaag achter eentje geweest, het is de weller WS81 geworden:

Aftermarket zit wel goed, vrijwel elk onderdeel is afzonderlijk te verkrijgen indien er ergens iets stuk mocht gaan.
Zou opwarmen op een soort 'inductie' manier, in ieder geval zéééér snel warm (kwestie van seconden!).
Hier zou ik de komende jaren goed mee moeten zitten

Aftermarket zit wel goed, vrijwel elk onderdeel is afzonderlijk te verkrijgen indien er ergens iets stuk mocht gaan.
Zou opwarmen op een soort 'inductie' manier, in ieder geval zéééér snel warm (kwestie van seconden!).
Hier zou ik de komende jaren goed mee moeten zitten
Goeie keus, hiermee kan je zelfs goed loodvrij solderen (niet dat je dat als hobbyist verplicht bent, beter van niet zelfs).
Ik heb hier de voorloper van, de WECP-S, die doet het al zo'n 15 jaar zonder morren. Is helaas wel maar een 50 watter, je komt soms wat warmtecapaciteit tekort op dikke kabels.
Ik heb hier de voorloper van, de WECP-S, die doet het al zo'n 15 jaar zonder morren. Is helaas wel maar een 50 watter, je komt soms wat warmtecapaciteit tekort op dikke kabels.
Zeker goeie keus. Wel een dure trouwens
Mijn eigen Weller WTCP gaat al zo'n 30 jaar mee en was destijds al 2e hands
Het enige wat ik er ooit aan vervangen heb is het snoer van de bout. Heb wel het idee dat de huidige stiften korter mee gaan dan de stiften van een jaar of 20 geleden.
Sander, als je warmte te kort komt voor steviger werk heb je al eens de dikke 6 mm stiften geprobeerd? Daar soldeer ik zelfs blikken bakjes mee.
Voor het echte zware werk heb ik een aparte 150 watt Weller zonder trafo.
Mijn eigen Weller WTCP gaat al zo'n 30 jaar mee en was destijds al 2e hands
Sander, als je warmte te kort komt voor steviger werk heb je al eens de dikke 6 mm stiften geprobeerd? Daar soldeer ik zelfs blikken bakjes mee.
Voor het echte zware werk heb ik een aparte 150 watt Weller zonder trafo.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 28 dec 2006, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb verschillende stiften, maar een dikke van den Hul Magnum heeft toch wel even wat nodig hoor.........Pjotr schreef:Sander, als je warmte te kort komt voor steviger werk heb je al eens de dikke 6 mm stiften geprobeerd? Daar soldeer ik zelfs blikken bakjes mee.
Ligt hier ook nog ergens zo'n vlammenwerper ja.Voor het echte zware werk heb ik een aparte 150 watt Weller zonder trafo.
Ik ga denk ik toch ook maar eens een WS81-je scoren, in verband met enkele toekomstige activiteiten hier zal ik noodgedwongen wel zo nu en dan loodvrij moeten gaan solderen.
Helaas niet.Pjotr schreef:Als je met 50 watt te kort komt redt je het ook niet met 80 watt. Is ook een kwestie van de temperatuur hoger zetten.
Ik heb beiden op het werk staan, de warmtecapaciteit van de 50 watter is regelmatig onvoldoende voor dikke through hole componenten + loodvrij.
Dan blijft de statusLED nonstop aan, en de temp. staat dan al op 450.......
De 81 doet dat zonder morren, de temp. kan dan ook wat lager staan.
Beter voor die componentjes........
Loodvrije troep......ik heb al apparaten teruggehad (PA werk....ruw dus) waar de jack chassisdelen gewoon van de print gerukt waren.
Met loodhoudend nooit last van gehad
Ik voorzie enorme problemen in de komende jaren, als het nu al begint.
Enfin, als hobbyist dus gewoon lekker nog wat loodhoudend inslaan (Baco- IJmuiden) en lekker doordampen
Zo'n WS81 blijft wel de top natuurlijk en ja als je hem af kunt schrijven ergens op
Je zit in de richting........mag nog even niets zeggen, moet nog e.e.a. op het werk inkleden!
Ik mag ook nog steeds voor kerst een nieuw soldeerstation uitzoeken. het budget is zo'n 250 euro.. wat raden jullie hiervoor aan?
ik zat ook aan die Weller ( WS81 ) te denken of misschien wel een stationnetje van ERSA http://www.ersa.de/de/index.html
wat denken jullie van die ERSA stationnetjes? is dat ook beetje goede kwaliteit of zal ik toch een weller nemen?
mvg Fix
ik zat ook aan die Weller ( WS81 ) te denken of misschien wel een stationnetje van ERSA http://www.ersa.de/de/index.html
wat denken jullie van die ERSA stationnetjes? is dat ook beetje goede kwaliteit of zal ik toch een weller nemen?
mvg Fix
Ersa maakt ook prima boutjes, veel hobbyisten hebben er plezier van.
Wellers zijn graag geziene gasten in vrijwel alle (productie) bedrijven, dat heeft een reden........
Ik zou voor geen goud meer iets anders willen, mijn hand staat helemaal naar die Weller.
Maar ik doe erg veel electronica, als je een boutje uitsluitend nodig hebt om zo af en toe eens een wisselfilter of klein projectje in elkaar te solderen, ben je denk ik ook best af met een Ersa.
Is in ieder geval een stuk voordeliger, maar als het om de prijs gaat, kun je ook nog uitwijken naar een Ayoue (sp?) - model.
Daarbij wel meerekenen dat het snoer van station naar soldeerbout wat aan de korte kant is, en stugger dan een Weller of Ersa.
Wellers zijn graag geziene gasten in vrijwel alle (productie) bedrijven, dat heeft een reden........
Ik zou voor geen goud meer iets anders willen, mijn hand staat helemaal naar die Weller.
Maar ik doe erg veel electronica, als je een boutje uitsluitend nodig hebt om zo af en toe eens een wisselfilter of klein projectje in elkaar te solderen, ben je denk ik ook best af met een Ersa.
Is in ieder geval een stuk voordeliger, maar als het om de prijs gaat, kun je ook nog uitwijken naar een Ayoue (sp?) - model.
Daarbij wel meerekenen dat het snoer van station naar soldeerbout wat aan de korte kant is, en stugger dan een Weller of Ersa.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Klopt, maar ik heb toch geen Weller hoor, eerlijk gezegd een uiterst betaalbaar 24V soldeerstation van Conrad, met op de enkele graad Celcius in te stellen bout temperatuur met digitale aflezing, drie presets en maximaal 50-watt aan vermogen of 450C stifttemperatuur, kost iets van een euro of 80. Minpunt is het PVC snoer van de bout, die zit dan ook aardig vol met brandplekken, idem voor 't netsnoerMaar ik denk dat ie bij de Sanders niet vaak uit zal staan..
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
