Nieuwe aanwinst "Peerless actieve sub XLS10"

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Nieuwe aanwinst "Peerless actieve sub XLS10"

Bericht door SARK »

Ik wist even niet waar ik deze post kwijt moest, ik heb hem namelijk niet zelf gebouwd. Ik ga nog werken aan een nieuwe kast die beter in ons interieur past, maar voorlopig kannie lekker blazen :D

Net binnen gezeuld (ZWAAR :!:)
xls10front0ml.jpg
ps.

Foto is bij de vorige eigenaar genomen.
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Gefeliciteerd man!

Goeie zaak, weer een peerless-gebruiker erbij :) Shake hands!

Groet, Joris
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Dank, ik ben zo blij als een klein kind :P
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Leuk ding, voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Nieuw kost het allemaal nog een stukje meer, en moet het inelkaar. Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Da's inderdaad een leuk speeltje Sark. Hou je toch wel een beetje de scans trillingsvrij? :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Hou je toch wel een beetje de scans trillingsvrij? :D
Gaat toch niet helemaal lekker :?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

:D Hahahaha... Ja dat bedoelde ik nou! :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ik kom zomaar dit draadje binnenvallen, en nog eens gigantisch offtopic ook! komtie: wat is SARK? dat gedoe over dat brutal en needlesly sadistic klinkt wel tof, en dat plaatje is ook wel ok!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

SARK is de slechterik uit de film TRON, een van de eerste speelfilms (Disney) waar veel computer animatie is toegepast.
Ik denk als je de film nu gaat kijken en je bent de huidige "special effects" gewent, dat je in een deuk ligt (film kwam uit in 1982 :!: ).
Maar ja, ik vond/vind het helemaal geweldig, jeugdsentiment :oops: .
linkje
Het plaatje van mijn avatar is "Light Cycle", een van de spellen uit de film. Hier een leuke Java variant ervan.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

goede aankoop, ik draai zelf ook al 3 jaar met een xls-10
ga je de sub voor muziek of voor films gebruiken
en welke passieve radiator zit erin, 250 of 400 gram ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

ralf schreef:
goede aankoop, ik draai zelf ook al 3 jaar met een xls-10
ga je de sub voor muziek of voor films gebruiken
en welke passieve radiator zit erin, 250 of 400 gram ?
Ik ga 'm zowel voor muziek als voor film gebruiken, ik moet hem nog plaatsen/aansluiten en afregelen (op 't moment zeer weinig tijd) en het zal blijken of hij voor muziek geschikt is.
Er zit overigens een 400 gram PR in, en gebruik jij 'm ook voor muziek :?:
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik heb ook een 400 gr passieve radiator en gebruik de subwoofer
hoofdzakelijk voor films, tevens voor muziekweergave bij sacd multichannel indien het .1 kanaal ok gebruikt wordt
muziek beluister ik via de source direct van mijn receiver en een extra
vincent eindversterker, de peerless doeyt dan niet mee, is ook niet nodig daar mijn frontspeakers tot 32 hz gaan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zo, een middagje klussen en voila :o
alternatievekastxls100ow.gif
Nieuwe kast = 50 x 50 x 50 cm (buiten maten), de hypex module is verbouwd om hem passend te krijgen. De trafo is verplaatsd en de (koel) plaat is naar binnen omgebogen. De HS-200 heeft een eigen, luchtdichte behuizing gekregen. Intern is zeer veel bracing toegepast waardoor de oorspronkelijke 30 liter weer is verkregen.
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

maar 1 fototje? :wink:
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Ja, dat vind ik ook wat matig.... Jij hebt er al een hele middag naar kunnen kijken en wij moeten het met 1 foto'tje doen, terwijl er veeeel meer mensen naar de foto kijken!

Kom op! Slinger die camera nog eens aan!

Groet, Joris
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

:D Sorry, flauw grapje :roll:
Ik heb een beetje zitten "klussen" met Photo Shop, ik heb nog geen stuk hout aangeraakt. Het idee klopt wel, ik wil een behuizing maken die wat beter in ons interieur past en met de maten 50x50x50 heb ik voldoende ruimte om de kast te maken en ... kan ik de sub vermommen als tafel.
Ik moet nog even goed nadenken wat ik precies met de Hypex module ga doen, misschien een nieuwe plaat maken die door midden gebogen wordt, het gebogen stuk zou dan aan de onderzijde van de sub kunnen zitten.
Als iemand een ander idee heeft, lees ik dat graag.

ps.

Alles gaat straks schuil achter een front.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

bij speaker en co zag ik vd week een nieuwe kast met 1 woofer aan de vookant en eentje aan de zijkant, de kast is dan 1/2 x zo hoog, submodule gewoon acherop de kast, sonus faber heeft ook een model met peerless subs, alleen dan twee passieve radiators aan elke een zijkant
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

ralf schreef:
bij speaker en co zag ik vd week een nieuwe kast met 1 woofer aan de vookant en eentje aan de zijkant, de kast is dan 1/2 x zo hoog, submodule gewoon acherop de kast, sonus faber heeft ook een model met peerless subs, alleen dan twee passieve radiators aan elke een zijkant
Hmmm, maar ik wil juist de drivers en de module aan het oog onttrekken door ze alle drie aan een kant te monteren en er een front voor te zetten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ik had het volgende in gedachte:

Afbeelding

Het grijze gedeelte is een aparte luchtdichte kast voor de elektronica van de Hypex, de knoppen zitten aan de zijde van de luidspreker+PR.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SARK schreef:
SARK
Maar ja, ik vond/vind het helemaal geweldig, jeugdsentiment :oops: .
linkje
He, heb de orginele soundtrack van Wendy Carlos nog op vinyl staan hier. Is bij mijn weten nooit op CD uitgekomen. Die muziek was in die tijd ook al heel bijzonder.

Xow, nu weer On Topic ;)

Als je de PR nu eens aan de onderkant doet? Of zakt ie dan door zijn gewicht op de vloer?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Als je de PR nu eens aan de onderkant doet? Of zakt ie dan door zijn gewicht op de vloer?
Ik heb geen idee of dat nog vervelende bijwerkingen heeft.
Als iemand hier ervaring mee heeft lees ik dat graag, het zou mijn ruimte probleem aanzienlijk verminderen :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Denk dat de PR teveel uitzakt, alhoewel je die juist met een slappe veer wel weer kan centreren. Maar de XLS10 aan de onderkant moet kunnen denk ik.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ach, natuurlijk ... de actieve unit aan de onderzijde :P dat kan ook natuurlijk. Soms heb je even een zetje in de juiste richting nodig :oops:
Dank Pjotr :!:
OK, actieve unit aan de onderzijde ... welke afstand dien ik aan te houden tussen de vloer en de kast/unit :?:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

ik heb even op de site gekeken naar de specs, en als dat allemaal een beetje klopt zou de PR 2mm naar beneden hangen aangezien deze een Cms van 0,508 (mm/N) heeft. De speaker heeft dezelfde Cms, maar slechts een massa van 135g, dus maar 0,7mm uithang.

En dat betekend volgens mij dat je 2mm van je Xmax kunt aftrekken, of 0,7.

wtf... als ik ze in WinISD invoer, krijg k best een lompe grafiek. Mocht die toch kloppen....dan zegtie mij dat je beter je PR vertikaal kunt houden.

succes
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Voor de zekerheid hou ik de PR vertikaal, maar kan ik dan veilig de actieve unit horizontaal monteren :?:
Gesloten