UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Omdat ik niet helemaal tevreden was met de AMP-ON schakeling van de "Black Edition" ga ik het nog maar eens een keer proberen. Vandaag in Eagle de schema's ingevoerd. De basis is de Schuro NT-E, aangevuld met de bekende amp-on schakeling en de DC- beveiliging. De laatste is ditmaal met maar 1 relais, zo ongeveer als bij de voeding van de MinimA.
Hoe de amp er verder uit gaat zien weet ik nog niet. Niet alles wat ik bedenk is technisch of financieel haalbaar. Eerst dus maar de voeding.

Co
Bijlagen
UCD Green Frog partlist.pdf
(18.53 KiB) 395 keer gedownload
Frog versie 02.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

C10 heb ik vervangen voor de bekende elco's van 22uF/63V. Daar heb ik er nog een heleboel van liggen. De print gaat er dan zo uitzien:

Co
Bijlagen
GreenFrogSupply.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Het ziet er weer professioneel uit Co! Wordt de Green Frog voor jezelf? Hoe kom je trouwens bij die naam, krijgt ie een groene display?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Wordt de Green Frog voor jezelf?
Ja, deze Frog is voor mijzelf. Moet een compromisloze versterker worden met daarin alles wat ik de afgelopen tijd heb geleerd. Een van de redenen voor de naam is het gebruik van andere weerstanden in de Relaixed. De Dale's worden daarin vervangen door groene Kiwame's van 2W. Nog minder ruis dan de Dale weerstanden en klankmatig "beter".

Co
Bijlagen
kiwame2-250.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Nog wat zitten spelen in Eagle. Wat wijzigingen aangebracht in de door autorouter voorgestelde printbanen. Het kan toch vaak korter en simpeler dan de software aangeeft.
Verder nu 2 versies van het board gemaakt. Het verschil zit hem vooral in de plaatsing van de HFA25PB60. In versie 4 zitten deze dicht bij elkaar maar dat geeft een wat ingewikkelder printbaanverloop. Maar het is goed mogelijk.

Co
Bijlagen
GreenFrogPS04board.png
GreenFrogSupply03board.png
GreenFrogSupply04schema.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Nog wat baantjes anders gelegd. Dichter bijeen en waar mogelijk en gewenst over elkaar. Hoe langer je met zo'n print bezig bent hoe meer dingen je gaat ontdekken. Echt een leuk programma dat Eagle. Het bestand volgende week maar eens opsturen om er printen van te laten maken.

Co
Bijlagen
GreenFrog07.png
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Cor,

Kun je een beetje aangeven wat het bedoelde met het niet tevreden zijn met de amp-on schakeling?

Ik heb dezelfde schakeling gebouwd en ben toch wel benieuwd wat er aangepast moet worden voordat ik hem ga gebruiken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Hoi Cor,

Kun je een beetje aangeven wat het bedoelde met het niet tevreden zijn met de amp-on schakeling?

Ik heb dezelfde schakeling gebouwd en ben toch wel benieuwd wat er aangepast moet worden voordat ik hem ga gebruiken.

Groeten,
Mischa
Ik geloof dat het bij de ucd400 problemen gaf en bij de ucd180 perfect werkte, dit door de hogere voedingsspanning van de ucd400. Meende dit ooit eens in een topicvan Co te hebben gelezen.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De schakeling was gewoon niet stil. Je hoorde steeds, weliswaar niet hard, een geplop en kraken bij het uitschakelen in de speaker. Ik bleek ook niet de enige te zijn met dat probleem. Voodooless bleek het fenomeen ook te kennen. Zijn prints waren gemaakt naar een ontwerp van Sander Sassen. Het schema klopt volgens mij wel maar moet de boosdoener gezocht worden in de dubbele gelijkrichting. Er vindt ergens toch nog een ontlading plaats van de T-Nets in het dubbel gescheiden circuit. Vandaar dat ik deze nu weg heb gelaten. Op advies van BartOlOmeus zal ik nog wat verbeteringen aanbrengen in de printlayout voordat ik ze laat maken. Daarna zal de praktijk het leren :D

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Het kan natuurlijk ook anders. Dit is een combinatie van de adviezen van BartOlOmeus en de printlayout van Schuro. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Co
Bijlagen
GreenFrogPol07b.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Gisteren de printjes ontvangen. Ziet er op het eerste gezicht mooi uit vind ik. Alle onderdelen passen perfect dus kan er gesoldeert gaan worden.

Co
Bijlagen
GRnFRg_9759.jpg
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

cve schreef:
Gisteren de printjes ontvangen. Ziet er op het eerste gezicht mooi uit vind ik. Alle onderdelen passen perfect dus kan er gesoldeert gaan worden.

Co
Die zien er zeker mooi uit!

Waar heb je dat laten doen?
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Bericht door Bart0l0meus »

Hey, dat ziet er mooi uit! :D

Zijn die gaatjes van de slitfoils alleen niet veel te klein? :o
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De prints heb ik laten maken bij Olimex. De gaatje voor de T-Nets passen perfect, zakken er moeiteloos in. 8) Alleen de gaatjes voor de zekeringhouders zijn wat aan de krappe kant. Dat item moet ik dus in de bijgeleverde bibliotheek voor de volgende keer corrigeren.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Omdat ik nog niet alle onderdelen voor de voeding compleet heb ben ik maar alvast begonnen aan het volgende deel van het project. In de vorige versterker gebruikte ik de Relaixed. Een mooie pre-amp en volumeregelaar maar de print is behoorlijk groot. Vandaar maar eens gekeken of het niet mogelijk is om het ontwerp op 2 prints te gaan maken van 10 x 16 cm. Die wil ik dan boven elkaar gaan monteren. Het is een heel gepuzzel maar dit is voorlopig het resultaat.

Co
Bijlagen
pre-amp.png
inputvolume.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ziet er goed uit, wel een hoop werk. :shock:
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Bericht door Bart0l0meus »

zie ik hier nu een pcb ontwerp verslaving?:P
`t ziet der goed uit! jammer dat je de sporen er niet bijgeplakt hebt in het plaatje!
maar je bent goed bezig, mooi om je zo te zien groeien met ontwerpen!:D
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb eigenlijk maar 2 vragen: met welk programma werk je en waar laat je de printen maken?


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Bericht door Bart0l0meus »

ik beantwoord ze wel cve:P
met eagle en bij Olimex, allemaal terug te vinden op het forum zelf :wink:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ziet er goed uit, wel een hoop werk
Het is inderdaad een hoop werk maar als het allemaal een beetje lukt is het wel leuk om te doen. :wink: Ik ben er al weken mee bezig.
Ik maak inderdaad gebruik van Eagle. De versie die ik heb heeft als beperking dat de print maximaal 10x16 cm groot is. Dat is meestal niet zo probleem. De pre-amp met de voedingen passen er maar net op. Ik moet nog wat wijzigingen aanbrengen. Ik zag dat Jos (van Eijndhoven) onlangs nog wat verbeteringen heeft toegepast. Daarna post ik wel een plaatje waarop te zien is hoe de printbanen precies gaan lopen. Rommel ook nog een beetje met de GND tussen de 2 printplaten. Het is me nog niet helemaal helder hoe ik dat zal aanpakken.
Vandaag de laatste onderdelen van de voeding binnengekregen. Er snel op gezet en de zaak aangesloten. Het resultaat overtreft alle verwachtingen. Met 4 T-Nets is het geluid toch behoorlijk beter dan ik mij herinner van de vorige versie. De amp-on schakeling werkt op deze versie trouwens perfect, geen enkel bijgeluid te horen bij het in of uitschakelen. Kortom, voorlopig ben ik tevreden. Maak morgen wel wat foto's.

:D

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Zoals beloofd een paar foto's van de voedingen. Veel dichter bij elkaar kunnen de HFA's niet. Het is trouwens de HFA15 en niet de 25 geworden. Voldoet ruimschoot aan de benodigde spec's.

Co
Bijlagen
grfrgS03.jpg
grfrgS02.jpg
grfrgS01.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er zeer nice uit idd :D

toppie !


Je gebruikt 63V T-nets zie ik, vind je dat niet krap bij een UCD400 die een voedingsspanning heeft van rond d 60V ?

(wat kost een zo'n PCBtje nu ongeveer ?)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Mooi!

Zie ik op R9 een Kiwame weerstand? :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

b_force schreef:
Ziet er zeer nice uit idd :D

toppie !


Je gebruikt 63V T-nets zie ik, vind je dat niet krap bij een UCD400 die een voedingsspanning heeft van rond d 60V ?

(wat kost een zo'n PCBtje nu ongeveer ?)
weet je wat er op de standaard hypex voedingen zit :roll:

volgens hypex kunnen dergelijke condensatoren makkelijk 10 tot 15% meer spanning hebben..
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Je gebruikt 63V T-nets zie ik, vind je dat niet krap bij een UCD400 die een voedingsspanning heeft van rond d 60V ?
Lijkt me niet. De werkspanning van de T-nets is 63V en het is geen bezwaar om daar vlak onder te zitten. Ik zie in elk geval geen reden om de 80V versie te gebruiken. Mijn ervaringen met de 63V T-nets in combinatie met de UCD400 zijn in elk geval prima. Ik overweeg zelfs om trafo's van 42V 500VA te gaan gebruiken.

Zie ik op R9 een Kiwame weerstand?
Goed gezien. Ik had er een flinke hoeveelheid nodig voor de volumeregelaar en het was goedkoper om deze waarden mee te bestellen. Beetje dure optie natuurlijk en niet echt nodig op die plek :roll: Maar het hoort wel een beetje bij het high-end idee 8)

Co
Plaats reactie