Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Zo, nu het Heavy Rack klaar is, gaan we eens over de stroomvoorziening nadenken, ik heb dit draadje eens doorgelezen om wat inspiratie op te doen.
De noodzaak van zo'n filter is dan misschien nog niet duidelijk voor iedereen, maar dit draadje is wel een beetje een eye opener om het net hier ook eens te gaan bekijken, al die gezellige dc component die van schakelende voedingen en inverters (zonnepanelen!) af komt :roll:

Ik heb op Ebay.de vandaag al een aluminium behuizing besteld... :rock:

Daar kun je gewoon zelf niet voor aan de slag met aluminium :think:

Die ga ik in navolging van BertDB vullen met een spanningswachter, bliksembeveiliger, hulprelais, zekeringen en netfilters.
Ik gebruik met opzet liefst geen automaten vanwege de hoge kortsluitstroom, een klasse B automaat schakelt direct af bij 3-5 keer I nominaal,
da's bij een 16A automaat al snel 48 tot 80 Ampère!
De C6 automaten die BertDB gebruikt schakelen af bij 5 - 10 keer I nominaal, da's dus een kortstondige kortsluitstroom van 30 tot 50 Ampère,
dan is je filter en de apparatuur al stuk ben ik bang.
Ik gebruik dus het liefst staafzekeringen en zekeringhouders van Ferraz Shawmut omdat deze de kortsluitstroom aanzienlijk beperken.
Het mooiste is ouderwets porselein maar dat neemt zo veel plek in :-s

Als spanningswachter gebruik ik de Omron K8AB-VW3 200-230VAC omdat deze in de industrie (waar ik in werk) ook een merk is dat zeer goed bekend staat, deze bewaakt een venster waar binnen de netspanning moet blijven, ander schakelt ie de boel af.
Als bliksembeveiliger de Dehn 953205, met een aanspreektijd van 100ns en een kortsluitvastheid tot 6kA heb je wel het maximale gedaan in een 1TE behuizing (18mm breed).
Als hulprelais een Iskra 20A relais, de Omron mag maar 6A schakelen en de Dehn in principe 25, maar een relais kost je de kop niet en het is er voor gemaakt.

Ik ga dus gebruiken;

- Ebay.de behuizing JC2212 220x120x311mm
- Ferraz Shawmut 10x38mm zekeringen (10A)
- Omron K8AB-VW3 200-230VAC over- én onderspanningsbewaker
- Dehn 953205 Bliksemstroomafleider
- Iskra 481000704 Magneetschakelaar 20A/230V
- Schaffner FN2010B-10-6 Netfilter (2x)

Plaatjes;
Behuizing van Ebay.de
Behuizing van Ebay.de
Zekeringhouder Ferraz
Zekeringhouder Ferraz
zekeringhouder.jpg (2.17 KiB) 3309 keer bekeken
beschermrelais Omron
beschermrelais Omron
netwachter.jpg (3.2 KiB) 3309 keer bekeken
Dehn bliksembeveiliger
Dehn bliksembeveiliger
bliksembeveiliger.jpg (3.21 KiB) 3309 keer bekeken
Iskra relais
Iskra relais
relais.jpg (2.43 KiB) 3309 keer bekeken
Schaffner filter
Schaffner filter
netfilter.jpg (22.62 KiB) 3309 keer bekeken
(hier afgebeeld de 1A versie)

Misschien eens een lekker schakelaartje zoals dit;
schakelaar.jpg
schakelaar.jpg (3.92 KiB) 3309 keer bekeken
Maar omdat ik in principe alleen de stroom voor de relais hoef te schakelen mag het ook iets minder bomvrij zijn :-"

Als laatste nog een demonstratie van wat er gebeurd bij volle kortsluiting met verschillende beveiligingen;

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Geen commentaar, da's een unicum! :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Heb je al een unieke naam voor dit geheel? :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Heb je al een unieke naam voor dit geheel? :lol:
Ik ben nu niet de beste in ronkende namen verzinnen, maar PSW klinkt een beetje als een enge ziekte :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Hadden we hier al niet een speakerontwerp met de naam TBC? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Geen commentaar, da's een unicum! :rofl:
Tja, die zijn afgeleid, bliksembeveiliging enz. :lol:
Wat dacht je van POTS :? Paranoide Onheil Tegenhoud Schakeling :o
Uiteindelijk gaat dit meer kosten dan het hele te beschermen spul :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Ik heb nu nog gekocht spul staan, maar als er straks zelfgebouwde versterkers e.d. staan waar heel veel uurtjes ingestoken zijn, dan wil ik dat graag beschermen. Zie het ook een beetje als een oefening Anne; als ik straks een meetbaar schonere voeding heb voor m'n spulletjes slaap ik wat beter :-$
Plus dat het ook een beetje een conversation piece is, net zoals al onze spullen, anders hadden we wel iets staan waar we geen klik mee hadden. (hoewel ik voorzichtig moet zijn met het gebruiken van dat woord heb ik gemerkt)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Komt er ook een PoPo in? :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Komt er ook een PoPo in? :lol:
Dat staat toch in de begin post, die hele mooie grote draaischakelaar. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Dat is een DaDu! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Maar om even een serieuze reactie te geven: kun je dat spul niet beter in je meterkast inbouwen? Heeft de rest van je huis er ook wat aan....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Kan, maar de contactor wordt dan wel een stukkie zwaarder als nu plus dat m'n meterkast 12 groepen 230, 1 belgroepje en een krachtgroep bevat. Het stopcontact wat de audio van sap voorziet zit apart op 1 groep met een staafzekering ipv een automaat, op termijn worden alle automaten trouwens vervangen door staafzekeringhouders. Ik ga niet zo ver dat ik in cyrogeen behandelde klankmodules geloof e.d., maar ik heb 12 C16 automaten zitten die door een foutje erin gekomen zijn ipv B16 automaten...die worden dus nog een keer vervangen voor staafzekeringen.

De reden dat ik dit bouw is een beetje beroepsdeformatie ben ik bang, het is ook leuk om je vakkennis eens te toetsen in je hobbyprojecten 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Ah!buis »

Het is per slot een hobby, niet voor je verdriet (hoop ik :( ),mag best wat uitbundig :D
Wat dacht je van,zoiets als warm/koud water of drink/was water, gescheiden leidingen ? Een voor de grotverbruikers en een ander voor het fijnere werk, audio en andere elektronika.Daar kan dan de gemeenschappelijke bescherming op.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Oh dat is het nu ook, voor de rest is al onze apparatuur met netvoedingen uitgevoerd; modem, laptops, tablet, etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Mezelf nog een cadeau gedaan vandaag;
Paneelmeter.JPG
Paneelmeter.JPG (15.48 KiB) 3173 keer bekeken
00073005.pdf
(124.24 KiB) 336 keer gedownload
Realtime bekijken van voltage, frequentie én, met de juiste CT, ampèrage :rock:
Laatst gewijzigd door Shadow op do 30 okt 2014, 7:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Ah!buis »

Netspanning is te laag :(
Moet de meter ook weer beschermt worden tegen te grote stroom en te oge spanning :o
Begint te lijken op de spiegel in de spiegel :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Gerrit »

In mijn zelfbouw verdeelblok zit een Lundahl scheidingstrafo waar het kleine spul op aangesloten wordt, die trafo heeft een luchtspleet en rekent zeer effectief af met DC offset op het net.
MainsBlock_Transformer.~png.jpg
Vervolgens heb ik een 10mm2 aarddraad van het verdeelblok direct naar het aansluitpunt van de grondpen geleid, zo heb ik tenminste een fatsoenlijke aarde.
MainsBlock.~png.jpg
Bij iedere rij zitten op twee van de vier contactdozen netfilters, daar zijn de TV, kabeldoos en andere vervuilers op aangesloten.

Gerrit
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Gerrit ; Heel mooi, maar op het moment dat ik zó draad in een koperen behuizing ga verwerken dan hoog ik eerst m'n levensverzekering ff op hoor :-# Ik zou hem helemaal met trespa of pertinax bekleden óf alle draden fixeren op hun pad door de behuizing. Wel een prachtbehuizing trouwens :goeie:

Anne; Voedingsspanning van het display wordt 100mA afgezekerd, de CT met 5 of 6A, niks verder meer nodig.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Gerrit »

Het valt wel wat mee O:) Het is niet goed te zien maar de koppelingen van de voedingsdraden zitten op 1cm dikke stukken plexiglas en het grootste deel is met antidreun plaat bekleed. Ik zou het nu, 7 jaar later, in ieder geval niet meer zo doen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
Anne; Voedingsspanning van het display wordt 100mA afgezekerd, de CT met 5 of 6A, niks verder meer nodig.
Komt best goed, was als grapje bedoeld, je wou toch reakties :sure:
Nog een, moet er ook geen cosφ meter bij :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Ah!buis schreef:
Nog een, moet er ook geen cosφ meter bij :lol:
Anne
Heb het overwogen :-k
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door TubeHead »

Dit is helemaal te gek spul

Afbeelding
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door Shadow »

Tja Crompton, leuk, maar ik ken het niet...tis hier toch vooral ABB en Siemens in de installaties.
Het paneel metertje is toch vooral gewoon leuk :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ds23man »

Zijn we niet een beetje de weg kwijt??? :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Bericht door ray5150 »

Hoezo, Gerhard ?
Is toch leuk, een beetje knutselen.
Hij doet er niemand kwaad mee. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”