Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)
Ik kreeg het bericht dat morgen er een pakketje word bezorgt, een Soekris Ladder Dac.
Nu zul je misschien denken, wat moet hij nu met een Dac, hij heeft toch zo een mooie AF DAC?
Precies, en dan ben je verwend en het feit dat je vaak dan op beurzen en bezoeken dingen tegenkomt die dan leuk lijken of zelfs zijn, zijn dan altijd dat je het vergelijkt met wat je dan al hebt staan, dus je eigen referentie.
Het feit was dat er iemand langs kwam om mijn SACD's te rippen naar ISO files met een PS3, en die wilde zijn DAC dan wel eens vergelijken op een echte installatie, hij gebruikte zelf altijd een koptelefoon.
De DAC kwam uit een boodschappentas van de Lidl, en het bleek op dat moment dan voor mij een onbekend merk, TOTALDAC.
Als je dan wat verder zoekt en kijkt zie je dus een totaal andere opzet dan de gebruikelijke dac's met een chip in 16/24/32 bits als TDA1543 of BB /WM /CS4397 van de HK DAC enz
Een Ladderdac die toen in een direct vergelijk wel duidelijk wat verfijnder klonk nog dan de ESS9016, en dan in het middengebied.
Kom je dan de prijslijst tegen van die DAC dan wil je wel even achter je oren krabbelen of dat dan wel verantwoord is. En dan de laatste ervaring met een LADDER DAC is dan een proto type van een man van een PA ontwikkelaar, en die hoorde ik dan in een direct vergelijk met een Marantz ook een niet al te eerlijk vergelijk maar in die DAC zit dan de CS4398, met dan een behoorlijk uitgebreide voeding.
Ik vertelde dat aan Peter (knuisje) en die gaf dan een link naar de DIY Audio naar een ladderdac en dan met een prijskaartje waarvan ik dacht, op de bank levert het ook niet veel op, en een beetje bezigheidstherapie is ook niet verkeerd.
Dan de plusjes, er is in deze opzet een heleboel zo te maken dat je het dan een geheel eigen formaat van kunt maken.
De voeding.
de ingangs keuze.
de uitgang.
Er is een grote variatie in oplossingen/variaties te bedenken.
Mijn eerste opzet lijkt dan te gaan worden met een voeding die ik al had en mogelijk voldoende sap kan leveren, de voeding van Pjotr die er was voor de HK DAC.
De bron kan ik dan eerst eens met een Raspberry met een kapot SDcard houdertje, maar dan kan het wel als I²S bron dienen met een piCorePlayer software.
Een Amanero of wat anders kan ook nog en dan de Odoid U3.
De gebalanceerde uitgangen kan ik dan direct aan de RelaiXed knopen, maar een buizenbuffer is dan in principe ook mogelijk met de RAW uitgang.
Ik heb samen met cve dit in Denemarken besteld, Co gaat hem gebruiken in zijn voorversterker.
Ik ga het een beetje uitvlooien met een netwerk opzet, en wat mogelijke opzetten met de Arduino aansturing en dan een display 3,2 inch of zo.
Daar is ook wel wat te vinden op DIYAUDIO
Link naar de ladderdac op diyaudio
Ik ben benieuwd hoe het gaat werken en klinken.
Edit: link toegevoegd
Precies, en dan ben je verwend en het feit dat je vaak dan op beurzen en bezoeken dingen tegenkomt die dan leuk lijken of zelfs zijn, zijn dan altijd dat je het vergelijkt met wat je dan al hebt staan, dus je eigen referentie.
Het feit was dat er iemand langs kwam om mijn SACD's te rippen naar ISO files met een PS3, en die wilde zijn DAC dan wel eens vergelijken op een echte installatie, hij gebruikte zelf altijd een koptelefoon.
De DAC kwam uit een boodschappentas van de Lidl, en het bleek op dat moment dan voor mij een onbekend merk, TOTALDAC.
Als je dan wat verder zoekt en kijkt zie je dus een totaal andere opzet dan de gebruikelijke dac's met een chip in 16/24/32 bits als TDA1543 of BB /WM /CS4397 van de HK DAC enz
Een Ladderdac die toen in een direct vergelijk wel duidelijk wat verfijnder klonk nog dan de ESS9016, en dan in het middengebied.
Kom je dan de prijslijst tegen van die DAC dan wil je wel even achter je oren krabbelen of dat dan wel verantwoord is. En dan de laatste ervaring met een LADDER DAC is dan een proto type van een man van een PA ontwikkelaar, en die hoorde ik dan in een direct vergelijk met een Marantz ook een niet al te eerlijk vergelijk maar in die DAC zit dan de CS4398, met dan een behoorlijk uitgebreide voeding.
Ik vertelde dat aan Peter (knuisje) en die gaf dan een link naar de DIY Audio naar een ladderdac en dan met een prijskaartje waarvan ik dacht, op de bank levert het ook niet veel op, en een beetje bezigheidstherapie is ook niet verkeerd.
Dan de plusjes, er is in deze opzet een heleboel zo te maken dat je het dan een geheel eigen formaat van kunt maken.
De voeding.
de ingangs keuze.
de uitgang.
Er is een grote variatie in oplossingen/variaties te bedenken.
Mijn eerste opzet lijkt dan te gaan worden met een voeding die ik al had en mogelijk voldoende sap kan leveren, de voeding van Pjotr die er was voor de HK DAC.
De bron kan ik dan eerst eens met een Raspberry met een kapot SDcard houdertje, maar dan kan het wel als I²S bron dienen met een piCorePlayer software.
Een Amanero of wat anders kan ook nog en dan de Odoid U3.
De gebalanceerde uitgangen kan ik dan direct aan de RelaiXed knopen, maar een buizenbuffer is dan in principe ook mogelijk met de RAW uitgang.
Ik heb samen met cve dit in Denemarken besteld, Co gaat hem gebruiken in zijn voorversterker.
Ik ga het een beetje uitvlooien met een netwerk opzet, en wat mogelijke opzetten met de Arduino aansturing en dan een display 3,2 inch of zo.
Daar is ook wel wat te vinden op DIYAUDIO
Link naar de ladderdac op diyaudio
Ik ben benieuwd hoe het gaat werken en klinken.
Edit: link toegevoegd
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 07 aug 2016, 23:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Ladder +++
Lijkt mij een hele mooie bezigheidstherapie.
Benieuwd wanneer de ladder in Wormer arriveert.
Co, klimt naar hogere sferen
Benieuwd wanneer de ladder in Wormer arriveert.
Co, klimt naar hogere sferen
Re: Ladder +++
Leuk ding, op het instelbare digitale filter kunnen jullie je helemaal uitleven. 
Re: Ladder +++
Behalve dat deel is er ook nog de uitschakelplop die voorlopig de aandacht vraagt. Dat filter komt wel. Volg daar voorlopig alleen de discussie over.knuisje schreef:Leuk ding, op het instelbare digitale filter kunnen jullie je helemaal uitleven.
Co
Re: Ladder +++
Ik dacht dat die uit/inschakel plop mogelijk op een zelfde wijze zou kunnen worden opgelost als bij die Mindsp problemen.
http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolator
http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolator
Re: Ladder +++
Denken is niet hetzelfde als doen.hannesie schreef:Ik dacht dat die uit/inschakel plop mogelijk op een zelfde wijze zou kunnen worden opgelost als bij die Mindsp problemen.
http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolator
Co
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ladder +++
Dat snap ik eigenlijk ook niet, als dat echt zo is. Pcb ziet er keurig uit overigens.
Samen met een goede voeding is hier echt wat moois van te maken. Prijs is ook ok. Voldoende mogelijkheden aan uitgang, misschien inderdaad een displaytje, leuk ding. Volgmodus aan..
Samen met een goede voeding is hier echt wat moois van te maken. Prijs is ook ok. Voldoende mogelijkheden aan uitgang, misschien inderdaad een displaytje, leuk ding. Volgmodus aan..
Re: Ladder +++
Het feit dat er melding van gemaakt is wil nog niet zeggen dat het ook echt zo is. Als je ziet hoe men dingen soms aan elkaar knoopt, dan verbaast mij een plop helemaal niet. We gaan het zien. Allereerst maar eens wachten tot het ding is gearriveerd. Onderwijl Pjotr zijn Hong Kong voeding nieuw leven inblazen.
Co
Co
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ladder +++
Pcies. Er wordt wat afgeknoeid
Pcb ziet er in elk geval uit alsof er over nagedacht is, wordt al zoveel prul aangeboden..
Re: Ladder +++
Het lijkt een beetje op een kloon van wat Wadia 20 jaar geleden deed. Het houdt je i.i.g. van de straat 
Re: Ladder +++
Misschien een relaisje op de uitgangen met een zo klein mogelijke condensator na de gelijkrichter?cve schreef:Denken is niet hetzelfde als doen.hannesie schreef:Ik dacht dat die uit/inschakel plop mogelijk op een zelfde wijze zou kunnen worden opgelost als bij die Mindsp problemen.
http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolatorIk zie ook geen beren in het bos, maar het probleem is wel een aantal malen genoemd op diversen fora. En dan ben ik altijd op mijn hoede.
![]()
Co
Re: Ladder +++
Je had nog een kast over toch? Gaat er misschien toch een dac in.Barry2001 schreef:Dat snap ik eigenlijk ook niet, als dat echt zo is. Pcb ziet er keurig uit overigens.
Samen met een goede voeding is hier echt wat moois van te maken. Prijs is ook ok. Voldoende mogelijkheden aan uitgang, misschien inderdaad een displaytje, leuk ding. Volgmodus aan..
Re: Ladder +++
Wadia had toen nog geen SMD's neem ik aan.Pjotr schreef:Het lijkt een beetje op een kloon van wat Wadia 20 jaar geleden deed. Het houdt je i.i.g. van de straat
Het feit dat het nu zo kan worden gebouwd, en dan hebben we de 0,02% uitvoering, dus dat moet aardig goed komen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ladder +++
Jij vat 'mknuisje schreef:Je had nog een kast over toch? Gaat er misschien toch een dac in.Barry2001 schreef:Dat snap ik eigenlijk ook niet, als dat echt zo is. Pcb ziet er keurig uit overigens.
Samen met een goede voeding is hier echt wat moois van te maken. Prijs is ook ok. Voldoende mogelijkheden aan uitgang, misschien inderdaad een displaytje, leuk ding. Volgmodus aan..
Re: Ladder +++
Wadia had ook een bepaald segment van liefhebbers qua klank. Het is wel erg retro hoor wat betreft ontwerp, SMD of niet. Maar dat terzijde, het gaat tenslotte om hoe je het zelf klankmatig waardeert! 
Vind het dan wel weer amateuristisch dat er dan niet gelijk een relaisje aan de uitgang op zit om schakelellende weg te houden.
Vind het dan wel weer amateuristisch dat er dan niet gelijk een relaisje aan de uitgang op zit om schakelellende weg te houden.
Re: Ladder +++
Nee, de huidige trafo'tjes daarvan zijn daar te klein voor. Wel met grotere trafo's en de regelaars op voldoende koelvlak. Naar ik begrijp wordt daar door Co al aan gewerkthannesie schreef:@ Peter denk je dat die voeding van de HK DAC voldoende sap kan leveren?
Re: Ladder +++
Wordt aan gewerkt!
Even zoeken of ik inderdaad de laatste versie van Pjotr zijn ontwerp heb, dateert uit 2010 rev 1.00.
Co
Co
Re: Ladder +++
Je zult even moeten bekijken wat de benodigde stroom is, ook voor de 5V en daar je trafo's op kiezen. En misschien moet je de weerstanden van het CRCRC filter even aanpassen. Maar verder kun je het 1:1 overnemen en voor de dioden through hole exemplaren zoeken.
Re: Ladder +++
Waarom through hole? Dacht eerder juist alles smd te gaan doen.
@Hannesie, ga jij je bestaande voeding aanpassen of kies je voor een nieuwe versie?
Co
@Hannesie, ga jij je bestaande voeding aanpassen of kies je voor een nieuwe versie?
Co
Re: Ladder +++
Wat doe jij, ik ben zo aan beurt hier op cardiologie. Ik lig te wachten op mijn beurt. Ik reageer vanavond wel.
Re: Ladder +++
Succes hannesie zometeen!hannesie schreef:Wat doe jij, ik ben zo aan beurt hier op cardiologie. Ik lig te wachten op mijn beurt. Ik reageer vanavond wel.
Voor mij is de keuze makkelijk; ik heb geen print. Moet er dus wel 1 maken.
Co
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Ladder +++
Hebben deze mensjes geen leuke (bijna) kant en klare voedingen?
http://www.diyinhk.com/shop/
http://www.diyinhk.com/shop/
Re: Ladder +++
Mooi dat je hier mee aftrapt Hans
Had dit gebakje ook al een tijd in de gaten.......
Ja,als NOS dac liefhebber.
Genoeg te lezen op DIYAUDIO.
Maar de beknopte samenvatting staat hier.
https://hifiduino.wordpress.com/
Had dit gebakje ook al een tijd in de gaten.......
Ja,als NOS dac liefhebber.
Genoeg te lezen op DIYAUDIO.
Maar de beknopte samenvatting staat hier.
https://hifiduino.wordpress.com/
