Project 10: Inimini

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Walt »

Haha, die McCrypt opmerking heeft indruk gemaakt! :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Ik vond hem wel leuk inderdaad :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Walt »

McCrypt staat nog wel hoger op de ladder dan Yoko en Supertech! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
McCrypt staat nog wel hoger op de ladder dan Yoko en Supertech! :lol:
Oh, het is een bestaand merk! :shock:
Ik dacht dat het een grap van jezelf was. Valt weer een beetje tegen. :(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Walt »

Haha, ken je klassiekers! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ray5150 »

Is een huismerk voor meuq van de Conrad... :-&
https://www.conrad.nl/nl/brandlist/mc-crypt.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

En alweer binnen!! Da's snel !

Aanzienlijk minder cute dan de AMT-8, maar waarschijnlijk komt hier wél geluid uit onder de 5,3kHz :mrgreen:
inimini035.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Het gat voor de tweeter moest groter gemaakt worden en het centrum ervan ook iets omhoog. Omdat ik geen centerpositie meer heb door het bestaande gat, kan ik de cirkelgekeider niet gebruiken en moest ik een mal maken. Daarmee heb ik het nieuwe gat gefreesd:
inimini036.jpg
Uiteraard net iets te krap. Om de tweeter te monteren heb ik een hamer nodig. Maar daar hebben ze een heel handig gereedschapje voor uitgevonden:
inimini037.jpg
De units gemonteerd. Er komt nog een laagje op de baffle waarin ze verzonken worden.
inimini038.jpg
Ik had het idee dat de nieuwe plaatsing geen gezicht zou zijn (teveel bovenin), maar eigenlijk vind ik het nog wel meevallen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door bas focal m180 »

Veel mooier als die kleine dingen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door rjmulder »

+1
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project 10: Inimini

Bericht door John P »

-1 Ik vindt die met dat kleine tweetertje meer karakter hebben, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Neem aan dat de woofer in een losse kast eronder komt?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Chris_T »

Vind de nieuwe combi optisch geslaagd!
Lekkere hightech look.

De trouwerij kan nu vast wel doorgaan ^^.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door matjans »

als je deze met de tangband wil crossen begin je wel gelijk met een piek/dip bij 4khz in een vrij smal gebied, ik ben beniuwd hoe dat gaat uitwerken :)

En als het nou lekker klinkt, misschien een idee om de twietert van de MIMO een keer te vervangen, trekt het geheel wat op naar een hoger niveau. De Dayton klein heeft toch wel zo zn beperkingen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

matjans schreef:
als je deze met de tangband wil crossen begin je wel gelijk met een piek/dip bij 4khz in een vrij smal gebied, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitwerken :)
Als je uitgaat van de metingen in de datasheet. Ik ga uit van mijn eigen waarneming.
matjans schreef:
En als het nou lekker klinkt, misschien een idee om de twietert van de MIMO een keer te vervangen, trekt het geheel wat op naar een hoger niveau. De Dayton klein heeft toch wel zo zn beperkingen :)
Even geduld.... :mrgreen: komt goed.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 10: Inimini

Bericht door SARK »

ds23man schreef:
Neem aan dat de woofer in een losse kast eronder komt?
Volgens mij is de tweet gesloten aan de achterzijde ... dan is bescherming toch niet meer nodig :?: Of bedoel je iets anders :?:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Snoekie bedoelt Aximaxi.

De tangband is kleiner dan 10", dus een midrange. :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Tijdje terug alweer wat metingen gedaan met de Audiopur AMT9 tweeter.
Closerange:
inimini040.png
Burst decay tweeter:
inimini042.png
Burst decay woofer:
inimini041.png
Ik vind ze niet erg netjes. Vooral van de tweeter had ik een wat netter uitsterfgedrag verwacht; bij de woofer heb ik nog wat aan de demping te doen (650Hz).
De impedantiemetingen. Die van de tweeter (geel) blijft apart:
inimini043.png
Ook hier is de onregelmatigheid bij 650Hz te zien.

Om een voorlopig filter te kunnen maken heb ik binnenshuis metingen op 70cm afstand gedaan:
on-axis:
inimini045.png
en onder een hoek van 15°:
inimini046.png
On axis ziet het er allemaal erg onrustig uit. Ik vermoed dat dat komt omdat de units (nog) niet verzonken gemonteerd zitten.
Ik heb van beide metingen een simulatie gemaakt. Het filter is niet hetzelfde.
Met de on axis meting:
inimini047.png
Met de metingen onder een hoek van 15°:
inimini048.png
Opvallend is wel dat deze tweeter lekkerder aansluit met een tweede orde filter dan met een derde orde.
Ik kan alleen nog geen testfilter in elkaar draaien omdat ik niet genoeg onderdelen in huis heb. Er moet nog wat bijbesteld worden.
Het filter moet sowieso anders dan hier gesimuleerd is, want budgettechnisch blijft er niet zoveel over:

CODE: Selecteer alles

Aantal   Omschrijving      Stuksprijs      Totaal
2        Tangband W4-655c       37,00       74,00
2        Audopur AMT-9          55,00      110,00
2        Filters                20,50       41,00
                                         ----------
                                           225,00
Ook moet ik de units verzinken en opnieuw meten. Misschien dat daar de karakteristieken wat rustiger van worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Kan nou niet bepaald zeggen dat deze tweeters een verbetering zijn.......
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Henkjan »

in elk geval geven ze onder de 5kHz nog geluid...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Nee, het valt me ook vies tegen. Als ik de meting van het tweetertje dat op de Mission CP-10X zat (met het afdekplaatje om reflecties uit te sluiten) erbij pak, dan ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Op deze wijze afgedekt. Meetafstand 50cm:
Afbeelding

en dit is een tweetertje uit een coax die in zijn geheel nog niet de helft kost van de Audiopur AMT.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door Henkjan »

eerst maar eens luisteren :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Zonder dsp?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 10: Inimini

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
eerst maar eens luisteren :bakkie:
Ja dat zeker. Ik heb de metingen ook gemaakt om een beetje fatsoenlijk testfilter in elkaar te draaien, niet om de kwaliteit van de tweeter mee te beoordelen.
Maar ik heb het allemaal wel eens mooier gezien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 10: Inimini

Bericht door ds23man »

Chinese meuk.......
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”