Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

De eerdere ZBA-CA was een groot succes. Er zijn heel wat zelfbouwers blij mee geworden. De printen zijn allang op maar ik blijf vragen krijgen of die nog te koop zijn. Begin dit jaar toch de draad maar weer eens opgepakt en gelijk eens de boel wat aangeveegd naar een nieuwe revisie. Komt bij dat ik zelf ook behoefte heb aan een leuke en goede versterker bij de TV en een toekomstig FAST systeempje.

De opzet van de nieuwe versie is grotendeels gelijk aan de eerdere versie van een paar jaar geleden. Alleen is de voeding nu geïntegreerd op de print. Scheelt weer een boel ruimte. De LM3886 is van huis uit een zwaar beveiligde chip en je moet hem moedwillig echt zwaar mishandelen om hem stuk te krijgen. In de afgelopen 25 jaar dat ik ze nu te pas en te onpas inzet, al dan niet in brug, is mij dat nog niet overkomen. Van de eerdere ZBA-CA heb ik ook nog geen DC ellende vernomen. Ik heb dus de DC beveiliging achterwege gelaten. Scheelt ook weer een slok. Wat wel nieuw is, is een gebalanceerde ingang. Dit op veler verzoek! Niet alleen met lange signaalleidingen (versterker dicht bij de speakers b.v.) maar vooral met multichannel in 1 kast op een gemeenschappelijke voeding lost dat veel aardingsellende op. En dat resulteerde dan in......... Tadaaaaaaaa:
IMG_3220_NCA.jpg
IMG_3221_NCA.jpg
IMG_3222_NCA.jpg
:!: LET OP: Deze foto's zijn van de eerste protoversie: V2.01! De lay-out van de definitieve versie V2.02, wijkt enigszins af!


Hier de versterker op de pijnbank:
IMG_3225_NCA.jpg
Voeding is hier met een 2x 24V / 100VA trafo

De eerste metingen zijn veelbelovend. Met dit koelprofiel kan ik hem niet continue een rms sinus op vol vermogen laten leveren. Dan zit de chip snel in de thermische beveiliging. Daarom heb ik de vermogensmeting met een sinusburst gedaan, net tegen clippen aan. Burst: 20 perioden van 1000Hz met een herhaling van 10 Hz. De gemiddelde dissipatie is nu veel lager en komt ook meer overeen met een muzieksignaal. Met de 100VA trafo presteert hij dan identiek als versie 1 met een 120VA trafo:
In 8 ohm 32V_piek onvervormd --> 64W_rms
In 4 ohm 26V_piek onvervormd --> 84W_rms

Bij echt zware en lange basnoten wordt de voeding wat zwaarder belast en zakt ie meer in. Daarom de meting ook gedaan met burst van 200 perioden 1000Hz met een herhaling van 1Hz. Dan is het resultaat:
In 8 ohm 29V_piek onvervormd --> 52W_rms
In 4 ohm 24V_piek onvervormd --> 72W_rms

Voor gemiddeld huiskamergebruik is een 100VA trafo per kanaal dus meer dan zat en die wordt met bovenstaande belasting net lauwwarm. En dit geldt dus niet alleen voor een CA opzet maar voor alle LM3886 chip versterkertjes! Het opgenomen rustvermogen uit het lichtnet zonder uitsturing is dan 7W.

Het afgelopen weekend vervormingsmetingen gedaan en ik loop ook hier net als bij de eerdere versie, weer tegen de limiet van mijn geluidskaart aan. Die heeft een vervorming van 0,0001% in loopback. Ik heb deze metingen bij 50W uitgangsvermogen gedaan. Dit omdat de metingen vrij lang duren en bij meer vermogen de versterker in de thermische beveiliging gaat.

Bij 50W in 8 ohm:
1kHz-50W-8Ohm-lin.png
50W in 4 Ohm
1kHz-50W-4Ohm-lin.png
Hier de meting met een log frequentie as:
1kHz-50W-8Ohm-log.png
Geen spoor van 50Hz netrommel met de hogere harmonischen te vinden! En dan zit het ding nog niet eens in een metalen kast!

Nog wat metingen bij een lager uitgangsvermogen. De 4 ohm en 8 ohm zijn bij hetzelfde signaalniveau van de standaard 2,83V_rms gedaan. Dus 1W in 8 ohm en 2W in 4 ohm:
8 ohm:
1W 1kHz 8Ohm-lin-2.png
4 ohm:
2W 1kHz 4Ohm-lin.png
De vervorming lijkt hier hoger procentueel gezien. Dat is schijn en komt doordat ik niet onder de ruisvloer van de geluidskaart kan meten. Wat ook opvalt is dat er geen enkel spoor van cross-over vervorming te zien is en dat is ook eigenlijk de opzet van het CA principe. Dat geeft ruimte aan het fijnste detail. Wellicht dat het met betere meetmiddelen naar voren kan komen maar vooralsnog ben ik dik tevreden met het klinkend resultaat.

_________________________________________________
Aansluitschema:
Aansluitschema CA_V2.pdf
(221.54 KiB) 546 keer gedownload
(Uiteraard kun je met gebalanceerde ingangen ook een potmeter aansluiten als je wilt)

Bestellijst Mouser (BOM):
LM3886 Amp_V2.02_Bom_Mouser_0224.TXT
(1.02 KiB) 114 keer gedownload
(Bijgewerkt 06/02/2024)

De bestellijst kun je direct copy-pasten bij Mouser: https://nl.mouser.com/price-availability/ Rechts boven de pagina kun je het aantal keren dat je de gevonden lijst wilt bestellen ingeven en dan naar je winkelmandje sturen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 06 feb 2024, 17:05, 22 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er weer keurig en mooi compact uit.
Hele mooie meetplaatjes.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

Zeer netjes! Kan ik al een bestelling plaatsen? Twee stuks graag!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat Peter nog wel een apart inkoop-topic gaat openen, Sander...
Prachtige foto's, keurige meetwaardes. weer een stukje vakwerk van de bovenste plank. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door RobertD »

Heel fraai en als een konijntje uit de hoge hoed is ie er dan ineens.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Mooi! :rock:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door toetertje »

Ik was in de veronderstelling, dat er een "zwaardere" variant zou komen.
Of ben ik dan te ongeduldig, en wordt dat de MK2-V1 ? :|
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Ik was in de veronderstelling, dat er een "zwaardere" variant zou komen.
Of ben ik dan te ongeduldig, en wordt dat de MK2-V1 ? :|
Ja O:)
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Seed7 »

Mooi Pjotr.

Vragen,
kan een ouwe knar met bibberhandjes, dikke brillenglazen en andere niet nader te benoemen ongemakken, die kleine frummeldingetjes met de bout in de hand solderen? C14, T1 etc.

Stel ik wil er een "plate amp" mee maken. Twee of drie op een groot koellichaam. Is het dan alleen nog maar een kwestie van een, of meer, dikke trafo's, draadjes naar de spiekers? En een actief filter aan de voorkant.

Cheers!!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Met een vergrootglas op een standaard en een goeie pincet is het mij ook gelukt MK1-V1 O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Inderdaad, niet te bang voor SMD zijn! Als ik het kan, kan iedereen het!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Wat is die rechter aansluiting met blauwe jumper erop?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

En aan Leeuwarden is niks vast, kijk maar naar z'n avatar :lol:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door pvanlingen »

Zeer fraai allemaal maar deze heeft niet zozeer mijn interesse, ik ben meer geïnteresseerd in de Composiet Amplifier MK2.
viewtopic.php?f=7&t=26958#p1897867

Paul.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Wat is die rechter aansluiting met blauwe jumper erop?
Doorlussen van de input of om single ended op in te voeden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door John P »

Begrijp ik het goed dat de 2 kanalen van de chip gebruikt worden voor respectievelijk de positieve en negatieve delen van het signaal, en het printje een mono signaal uitgeeft?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

John P schreef:
Begrijp ik het goed dat de 2 kanalen van de chip gebruikt worden voor respectievelijk de positieve en negatieve delen van het signaal, en het printje een mono signaal uitgeeft?
Nee, LM3886 is een mono eindversterker IC. De ingang is gebalanceerd uitgevoerd, waarschijnlijk met een THAT IC of een instrumentatieversterker en dit wordt op de print omgezet naar een SE, single ended, signaal.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door John P »

Ik was in de war met die andere chip met dat andere nummer, je weet wel. My bad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Hallo jongens (voor zover ik weet geen meisjes ;) ),

De MK2 gaat echt nog wel komen. Draait op de achtergrond beslist nog mee. Die is eigenlijk ook veel spannender qua ontwerp, maar dat is wel heel veel meer werk. Ik kreeg via de mail zoveel vraag nog naar de MK1 dat ik deze even prioriteit heb gegeven. Kan dan wel een nieuwe batch printen bestellen maar vond het toch wel de moeite waard om even de bezem er door te halen. Ook omdat de oorspronkelijke LM49990 opamp niet meer in productie is en velen van V1 een multichannel versie hebben gebouwd. Dan is gebalanceerd toch handiger. De gebruikte opampjes zijn de OPA1612. Zowel voor de composiet lus als de input. Is de LM49990 next best. De print is uitgevoerd in 2oz, dus dubbeldik, koper. Niet alleen vanwege de dikke stroom maar het soldeert ook veel betrouwbaarder met de hand: Beschadigd veel minder snel dan 1oz.

Ik ben niet meer van plan er een group buy van te maken maar een aantal printen in stock te houden. Wie hem dan wil nabouwen kan kan dan via PB even contact opnemen.

Het 2e connectortje is bedoeld als "Insert"/"Breakout" en zit tussen de gebalanceerde input en eindtrap in. Die is bedoeld om er een volume potmeter tussen te kunnen zetten. Je kunt daar wel een ongebalanceerde bron aansluiten maar het loont beslist om ook al is de bron niet gebalanceerd, toch gebalanceerde interlinks te gebruiken. Mede gezien de zeer lage vervorming en stoorniveaus loont dat wel. Mits je bron daar natuurlijk wel op aansluit O:)

N.B. Bovenstaande print is gewoon met een ouderwetse Weller WTP-50S gesoldeerd. Het SMD werk wel met een lange fijne ronde 0L punt. Het overige TH met een 2,5mm platte punt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 18 nov 2020, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Ik ben niet meer van plan er een group buy van te maken maar een aantal printen in stock te houden. Wie hem dan wil nabouwen kan kan dan via PB even contact opnemen.
En wat gaat dat kosten? O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Leeuwarden »

Mooi Peter, duidelijke verbetering van de oorspronkelijke uitvoering!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Ik wil er ook wel een paar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door cool »

Weer een mooi stuk huisvlijt Peter! =D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Dank voor de complimenten! Voor het eten vanavond nog even een wat nauwkeuriger low level meting gedaan. Bij de eerdere metingen had ik de uitgang 20x (26dB) verzwakt om de geluidskaart bij volle uitsturing niet te oversturen. De versterker zelf versterkt 26dB zodat de systeem versterking precies 1 was. Maar met zoveel verzwakking geeft een low level meting geen goede weergave vanwege de ruis van de geluidskaart. Ik heb nu de meting gedaan met een verzwakking van 10dB naar de geluidskaart. Het resultaat met 2W in 4ohm ziet er dan zo uit:
2830mV 1kHz 4Ohm-lin.png
Met 8ohm was het identiek. Niet verkeerd, vergelijkbaar met vol vermogen. Hoewel de gevoeligheid nu een stuk groter is, nog steeds geen 50Hz achtige netrommel die zich boven de ruisvloer laat zien. En dan zit het nog niet eens in een metalen kast! Ook nog steeds geen sporen van cross-over vervorming. Als dat er is uit zich dat in de frequentieplot als een constante reeks harmonischen tot ver boven de 20kHz, die vrijwel niet in amplitude afneemt. We kunnen dus wel stellen: Klasse-A performance met Klasse-B vermogensdissipatie! :rock: (Ok, dat had V1 ook al O:) ;) ).

Over de printen kreeg wat vragen via PB/mail. De maten van de print zijn 80mm x 120mm met de bevestigingsgaten op een steek van 68mm en 108mm. De LM zit precies in het midden van de lange kant op 60mm. Hoogte elco's 40mm. De printen zijn uitgevoerd in dubbeldik 2oz koper. Zoals ik eerder meldde ga ik geen group buy doen. Ik ga 2e week van december wel een nieuwe batch bestellen. Als daarmee mensen mee willen doen stuur mij dan even een PB met hoeveel printen je wilt hebben. Een aantal mensen heeft dat al gedaan. Printen gaan €18/st kosten excl. verzenden. De kosten van de componenten op de print zijn bij Mouser ongeveer €75 - €90 per kanaal. Dat is dan excl. trafo, kast en ander montagegrut. Ik maak nog een Mouser bestellijstje (BOM) en zal dat in de openingspost bijvoegen. Om begrijpelijke redenen ga ik het schema niet online zetten en stuur dat op papier met een losse BOM en lay-out tekening mee met bestelde printen.

Voor degenen die twijfels hebben of ze dit SMD werk wel aankunnen: Oefening baart kunst :sure: En daarvoor zijn er voor een paar $ op Ebay hele leuke oefenkitjes te koop. Heb je je twijfels probeer dan eerst eens wat van die kitjes uit. Zie je het vanzelf of het je lukt en aan kunt :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door SSassen »

Goed bezig Peter, ik warm de soldeerbout alvast op!
Plaats reactie