Pagina 1 van 1
voedings probleem
Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:21
door mswstkhs
Wie kan mij helpen?
Woofer: Vibe blackair 12d2-v7 (2250w).
Mono amp: POWERBOX1000.1-V9 (2000w).
Een tijdje terug heb ik met een maatje dit hier boven via marktplaats wezen halen incl. kabels 35mm + zekering 250A.
Nu een tijdje veder wou hij nog extremere bass.
Dus hebben we aangeschaft:
Nog 1 Vibe blackair 12d2-v7(2250w) + nog 1 POWERBOX1000.1-V9(2000w) + een verdeelblokje om de pluskabel te splitten.
Ik heb een nieuwe kist gemaakt voor hem de huidige maten van de oude kist gebruikt.
Dus 2 losse boxen alleen dan in 1 geheel.
Alles eenmaal weer aangesloten, gaan de versterkers wel aan maar komt geen geluid uit.
Ik heb de tulp kabel door gepiept om te kijken of er geen breuk in zit, dat is niet het geval.
Nu hebben we als de auto uit staat gewoon 12a13V bij de versterkers, maar starten we de auto gaan de power lampjes aan maar geen geluid en meten we 3,25V ongeveer.
Hoe kan dit? kan iemand mij misschien iets leren? wat doe ik fout?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groetjes: Maurice.
Re: voedings probleem
Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:32
door Henkjan
hoi Maurice, welkom hier
het klinkt suf, maar ik zou eerst alles in detail nalopen , een draad niet strak genoeg aangedraaid zou al de oorzaak kunnen zijn
en als dat allemaal wel goed is, dan een voor een de spullen aansluiten en testen om uit te vinden waneer het probleem er is
Re: voedings probleem
Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:34
door douwebakker
Dag Marcel, allereerst welkom op het forum.
Dan nu even over jullie probleem met de eindversterker.
Het is normaal dat de spanning bij draaiende motor hoger is.
De dynamo gaat dan immers stroom leveren.
Meestal word zo'n versterker rechtstreeks aangesloten op de accu en moet er nog een extra schakelspanning vanaf de autoradio komen. Hoe zit dat bij jullie?
Douwe
Re: voedings probleem
Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:53
door e46eclipse
Hoe zit je massa aangesloten ?
Ron
Re: voedings probleem
Geplaatst: za 08 jun 2024, 17:01
door Barry2001
+1, zit een voedingaansluiting niet goed, en dan dondert je spanning in elkaar. Plus gaat vaak wel goed, massa wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Je voedingskabels zijn wel dik genoeg?
En uiteraard ook welkom hier

Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 3:20
door mswstkhs
Bedankt allemaal voor de reacties, ik zal morgen alles even vanaf begins af aan na lopen een voor 1 aansluiten en dan hopen het probleem te vinden
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 12:54
door Kappa7
De Vibe blackair 12d2-v7 heeft 2 spoelen van elk 2 ohm als deze parallel zijn aangesloten dan is de impedantie van een enkele speaker al 1 Ohm.
Zet je er dan nog een parallel dan is de impedantie al 0.5Ohm. dat gaat de versterker niet kunnen leveren.
De oplossing is om beide spoelen van elke speaker in serie te zetten en dan beide speakers parallel aansluiten.
Dan zit je weer op de 2 Ohm wat je versterker wel kan leveren.
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 13:01
door ray5150
Wat foto's van hoe het geheel zit aangesloten wil ook nog wel eens helpen.
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 13:21
door mswstkhs
Kappa7 schreef: ↑zo 09 jun 2024, 12:54
De Vibe blackair 12d2-v7 heeft 2 spoelen van elk 2 ohm als deze parallel zijn aangesloten dan is de impedantie van een enkele speaker al 1 Ohm.
Zet je er dan nog een parallel dan is de impedantie al 0.5Ohm. dat gaat de versterker niet kunnen leveren.
De oplossing is om beide spoelen van elke speaker in serie te zetten en dan beide speakers parallel aansluiten.
Dan zit je weer op de 2 Ohm wat je versterker wel kan leveren.
Ja maar elke sub heeft zijn eigen versterker dus lijkt mij dat ik dan 2x 1ohm zou hebben toch?
Want 0,5 ohm is 2 woofers parallel op 1 versterker als ik het goed begrijp.
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 13:25
door Kappa7
Ah dat maakt wel verschil en was me niet helemaal duidelijk.
Met een eigen versterker per sub moet dat wel lukken. je versterker kan 1 Ohm aansturen dus probeer daar boven te blijven.
Teken eens uit wat en hoe je alles hebt aangesloten dan kunnen we beter mee denken.
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 15:30
door mswstkhs
Hopelijk duidelijk genoeg
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 15:32
door Olaf Analogue
Ik gok dat je tevens voor de min ook rechtstreekse kabels van de accu naar de versterkers moet gaan gebruiken. Dat heb ik zelf ook en dat werkt gewoon het beste.
Als je toch een massa punt wilt blijven gebruiken, zorg dan dat deze super glimmend schoon is en dat je de kabelschoenen flink stevig kunt vast draaien.
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 17:17
door mswstkhs
Oke top ga ik proberen
Re: voedings probleem
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 18:33
door Kappa7
Ja zou zomaar een massa probleem kunnen zijn.
In het verleden trok ik dan een extra min draad van de accu naar de versterker.
Re: voedings probleem
Geplaatst: di 11 jun 2024, 20:57
door Bertje
Je moet op de versterkers altijd de accuspanning meten, de kabels geven vanwege hun weerstand wel iets verval, maar met maar iets signaal mag het verschil niet echt groot zijn. Ik hou meestel 0,5v aan als maximum, op harde bass pieken wat meer.
Dus check eerst de massa's, daarna de zekering (ANL hopelijk en geen glas) en zekeringhouder. En met dit soort hoge vermogens is een massakabel inderdaad de betere manier dan de massa via de carossorie te betrekken.
Re: voedings probleem
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 9:55
door mswstkhs
Klopt helemaal, ik heb een massa van voor naar achter getrokken. En hij doet het nu
Bedankt voor alle moeite/meedenken van iedereen dat word zeer gewaardeerd!!!
Re: voedings probleem
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 9:57
door Olaf Analogue
Dat klinkt als muziek in de oren!
Ik wens je er veel plezier mee.
Re: voedings probleem
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 10:44
door Henkjan
Re: voedings probleem
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 11:10
door mswstkhs
Jazekers