Mayht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Mayht

Bericht door erikdebest »

Goededag,

zonet op diyaudio gelezen, en ik dacht, ik post het hier ook: een Nederlands product!

https://audioxpress.com/news/mayht-new- ... investment

nog nooit van de broeder Scheek gehoord, maar zeker ook niet mijn prijsklasse.
http://scheek-loudspeakers.com/

Ik ben benieuwd! Als dipole liefhebber is meer luchtverplaatsing altijd welkom!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mayht

Bericht door ds23man »

Voor alsnog kan ik er weinig chocola van maken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mayht

Bericht door Shadow »

Ben benieuwd, die dode kamer komt Jeroen_d wel bekend voor zo te zien...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mayht

Bericht door pappaleo »

Er schijnt al een werkende 30mm unit te zijn. Hoe was het ook alweer? Alles kleiner dan 4" is een tweeter?
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Mayht

Bericht door erikdebest »

Hier nog de link naar diyaudio. In de 4de post zijn een aantal pdfs met de octrooien, waar ook schetsen van de driver te zien zijn.
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ology.html

ik moest idd ook aan Jeroen denken toen ik die dode kamer fotos zag!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mayht

Bericht door Shadow »

Als ik de site lees met de gebruikelijke marketing bla dan bekruipt me een gevoel...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Mayht

Bericht door AatV »

Shadow schreef:
Als ik de site lees met de gebruikelijke marketing bla dan bekruipt me een gevoel...
Een beetje jeukerig gevoel? :lol:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mayht

Bericht door hannesie »

Shadow schreef:
Ben benieuwd, die dode kamer komt Jeroen_d wel bekend voor zo te zien...
MartijnM met de D&D heeft daar ook wel wat gedaan.
D&D.PNG
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Mayht

Bericht door timpert »

Ik ben vooral benieuwd naar wat ze hebben gedaan om een driver met negatieve compliantie stabiel op zijn plek te houden...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mayht

Bericht door wouter »

Toevallig las ik er ook vandaag over. De broers Scheek hebben op de TU Delft gezeten als ik het me goed herinner, dan is die kamer huren waarschijnlijk een kleine stap.
Er stond dat sinds 2013 ze al actief waren in de audio, na wat langer zoeken kwam ik dan ook wat modelletjes tegen:
http://scheek-loudspeakers.com/the-showcase/#_"

Volgens mij hebben ze wel eens in de HVT gestaan met zo'n luidspreker.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Mayht

Bericht door Jan Geert »

Mayht is een 'Yes!Delft bedrijf' maar ik heb eigenlijk nog nooit met hen te maken gehad. Ik heb uit interesse wel eens naar hun tech gekeken, maar kon er met de gegevens die openbaar beschikbaar zijn weinig van maken.

Intussen hebben ze wel een investering van Forward.one opgehaald, en daarvoor al een convertible bij de ROM (Innovation Quarter) en dat zijn echt geen van beide koekenbakkers als het gaat om technische en economische due diligence. Ik volg dit dus met interesse. Als ik Forward spreek zal ik eens kijken wat hun takeaway is, lijkt me toch wel leuk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mayht

Bericht door ds23man »

Rob heeft er gister even naar de patenten gekeken en dit is zijn mening:

"Ik vind het een vreselijk gezochte oplossing. Heeeel academisch, en ik mag het zeggen.
Wordt oneindig moeilijk om alles netjes uit te lijnen en qua kosten is het aantal onderdelen vaak de grootste kostenpost."
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Mayht

Bericht door timpert »

Ik heb ook even door de patenten gescand, en mijn eerste gevoel komt overeen met dat van Rob. Mechanisch zijn ze vrij complex, en ik vermoed dat er ook wat onderdelen (met name suspensie) in zitten die erg nauw luisteren. Flinke kostendrijvers. Aan de andere kant kan het best weleens een oplossing zijn om uit flatscreens en dunne soundbars ineens wel bas van enige kwaliteit te ontlokken. In TV land is het momenteel erg moeilijk om je kop boven het maaiveld uit te krijgen, dus als je iets echt onderscheidends in je TV kan bouwen (en daarmee weer een beetje marge kan pakken) dan is de missie toch geslaagd.

Het is de industrie al tientallen jaren een doorn in het oog dat van alle componenten die je in media apparatuur aantreft, de akoestische componenten zich het minst van allemaal aantrekken van de wet van Moore. Dit ding belooft een inhaalslagje, ik zie de verleiding in die belofte wel.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Mayht

Bericht door John P »

In die markt is de afschrijving ook veel sneller als in de serieuze Hifi. Als de suspensie geen 20 jaar mee gaat is dat daar niet zo'n probleem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mayht

Bericht door ds23man »

Flatscreenbouwers zijn nou juist niet geinteresseerd in goed geluid uit de tv zelf. Ze verkopen er liever een soundbar evt met subje erbij...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Mayht

Bericht door timpert »

Ja, en dat subje zou je met dit ding weleens weg kunnen laten!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mayht

Bericht door ds23man »

En dan 2 keer kassa ipv van 3? :lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Mayht

Bericht door timpert »

De "Mayht equipped" soundbar wordt natuurlijk wel een stukje duurder...

Luidsprekers en accu's zijn de vloek van de consumentenindustrie, omdat die dingen weigeren significant te krimpen. Hier hebben we een ding dat belooft veel meer bas uit een gegeven volume te krijgen dan conventionele technologie, of bij gelijkblijvende prestaties een veel kleiner volume in beslag te nemen. Je krijgt dus meer "ervaring" uit hetzelfde pakket, of dezelfde "ervaring" uit een kleiner pakket. Daar zit meerwaarde in, het is dus wel degelijk 3 keer kassa.

Of het genoeg kassa is om de kostprijs te rechtvaardigen is iets dat de tijd moet leren. De Tymphany LAT heeft het niet gehaald, maar daarmee is nog geen wet geschreven.

Ik zie ook wel meerwaarde voor in de auto.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Mayht

Bericht door erikdebest »

Mij lijkt het idd ook een vrij complexe constructie. Elektronica is idd “geminiaturiseerd” over de afgelopen decennia, al die SMD componenten van vandaag de dag , maar dat gaat niet echt op voor mechanische componenten. Met Neo magneten kan men bv kleinere en lichtere motoren bouwen en dat ziet men ook terug in sommige luidsprekers… Eigenlijk wat Timpert al schreef.
Na, ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mayht

Bericht door richard »

wouter schreef:
Toevallig las ik er ook vandaag over. De broers Scheek hebben op de TU Delft gezeten
Heb ik ook; op een stoeltje. Eigenlijk in de TU.
wouter schreef:
...na wat langer zoeken kwam ik dan ook wat modelletjes tegen:
http://scheek-loudspeakers.com/the-showcase/#_"
Leuke modelletjes. Maar ja, die anderhalve meter.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Mayht

Bericht door Jan Geert »

https://www.mayht.com/

Je kan ze kennelijk kopen, die units.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Mayht

Bericht door Ronkel »

Ik heb me er niet heel hard in verdiept nog, zo te zien zijn het gewoon dubbele membranen die beide twee spreekspoelen hebben, kruislinks geplaatst in de hoeken van de unit?

Het doet me denken aan de driver uit de KEF KC62 subwoofer maar dan complexer. Een revolutie is het sowieso niet, het is niet of deze gasten natuurwetten kunnen breken. Drivers met veel excursie en power handling waren er al, hooguit evolutie dus.
A 3.5 inch diameter Heartmotion driver has the same output as a conventional 8 inch diameter driver.
Never nooit niet natuurlijk, tenzij je het met een 8" mid vergelijkt. Een flinke 8" sub met 12 mm xmax vermorzelt zo'n klein speakertje, om nog maar te zwijgen van dual-gap subs met nog grotere excursie.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mayht

Bericht door OWC »

Voor een bepaalde SPL zul je het moeten halen uit het oppervlak of uit de slag.
Als we dan een iets meer conventionele 8 inch subwoofer nemen met bv 6mm of 8mm slag.
Om gelijke SPL te halen zul je met een 3.5 inch 33mm tot 44mm slag moeten halen.

Dan hebben we het nog niet over de vervorming die at met zich mee zal brengen.
Niet enkel de beweging zelf, maar bv ook de immense lucht compressie, zeker bij zo'n klein speakertje met kleine openingen.

Als je een niche product zoekt voor een NFB systeem, dit is er wel eentje misschien.

Ik vind trouwens de plaatjes met PA/line-array achtige voorbeelden uitermate komische.
En ze hebben echt een peperdure constructie van de speaker zelf verzonnen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Mayht

Bericht door timpert »

Ik denk dat de meeste besparing op volume komt van de "negative compliance" ophanging waardoor het volume achter het membraan heel klein kan worden. Maar ik vermoed dat niet-lineaire effecten door adiabatische compressie wel flink de kop gaan opsteken inderdaad.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

MAYHT

Bericht door arjank »

Iemand al gehoord van deze Nederlandse firma?
https://www.mayht.com/
Mayth.jpg
Plaats reactie