De noodzaak van zo'n filter is dan misschien nog niet duidelijk voor iedereen, maar dit draadje is wel een beetje een eye opener om het net hier ook eens te gaan bekijken, al die gezellige dc component die van schakelende voedingen en inverters (zonnepanelen!) af komt
Ik heb op Ebay.de vandaag al een aluminium behuizing besteld...
Daar kun je gewoon zelf niet voor aan de slag met aluminium
Die ga ik in navolging van BertDB vullen met een spanningswachter, bliksembeveiliger, hulprelais, zekeringen en netfilters.
Ik gebruik met opzet liefst geen automaten vanwege de hoge kortsluitstroom, een klasse B automaat schakelt direct af bij 3-5 keer I nominaal,
da's bij een 16A automaat al snel 48 tot 80 Ampère!
De C6 automaten die BertDB gebruikt schakelen af bij 5 - 10 keer I nominaal, da's dus een kortstondige kortsluitstroom van 30 tot 50 Ampère,
dan is je filter en de apparatuur al stuk ben ik bang.
Ik gebruik dus het liefst staafzekeringen en zekeringhouders van Ferraz Shawmut omdat deze de kortsluitstroom aanzienlijk beperken.
Het mooiste is ouderwets porselein maar dat neemt zo veel plek in
Als spanningswachter gebruik ik de Omron K8AB-VW3 200-230VAC omdat deze in de industrie (waar ik in werk) ook een merk is dat zeer goed bekend staat, deze bewaakt een venster waar binnen de netspanning moet blijven, ander schakelt ie de boel af.
Als bliksembeveiliger de Dehn 953205, met een aanspreektijd van 100ns en een kortsluitvastheid tot 6kA heb je wel het maximale gedaan in een 1TE behuizing (18mm breed).
Als hulprelais een Iskra 20A relais, de Omron mag maar 6A schakelen en de Dehn in principe 25, maar een relais kost je de kop niet en het is er voor gemaakt.
Ik ga dus gebruiken;
- Ebay.de behuizing JC2212 220x120x311mm
- Ferraz Shawmut 10x38mm zekeringen (10A)
- Omron K8AB-VW3 200-230VAC over- én onderspanningsbewaker
- Dehn 953205 Bliksemstroomafleider
- Iskra 481000704 Magneetschakelaar 20A/230V
- Schaffner FN2010B-10-6 Netfilter (2x)
Plaatjes;
(hier afgebeeld de 1A versie)
Misschien eens een lekker schakelaartje zoals dit;
Maar omdat ik in principe alleen de stroom voor de relais hoef te schakelen mag het ook iets minder bomvrij zijn
Als laatste nog een demonstratie van wat er gebeurd bij volle kortsluiting met verschillende beveiligingen;