De opzet van de nieuwe versie is grotendeels gelijk aan de eerdere versie van een paar jaar geleden. Alleen is de voeding nu geïntegreerd op de print. Scheelt weer een boel ruimte. De LM3886 is van huis uit een zwaar beveiligde chip en je moet hem moedwillig echt zwaar mishandelen om hem stuk te krijgen. In de afgelopen 25 jaar dat ik ze nu te pas en te onpas inzet, al dan niet in brug, is mij dat nog niet overkomen. Van de eerdere ZBA-CA heb ik ook nog geen DC ellende vernomen. Ik heb dus de DC beveiliging achterwege gelaten. Scheelt ook weer een slok. Wat wel nieuw is, is een gebalanceerde ingang. Dit op veler verzoek! Niet alleen met lange signaalleidingen (versterker dicht bij de speakers b.v.) maar vooral met multichannel in 1 kast op een gemeenschappelijke voeding lost dat veel aardingsellende op. En dat resulteerde dan in......... Tadaaaaaaaa:
Hier de versterker op de pijnbank:
Voeding is hier met een 2x 24V / 100VA trafo
De eerste metingen zijn veelbelovend. Met dit koelprofiel kan ik hem niet continue een rms sinus op vol vermogen laten leveren. Dan zit de chip snel in de thermische beveiliging. Daarom heb ik de vermogensmeting met een sinusburst gedaan, net tegen clippen aan. Burst: 20 perioden van 1000Hz met een herhaling van 10 Hz. De gemiddelde dissipatie is nu veel lager en komt ook meer overeen met een muzieksignaal. Met de 100VA trafo presteert hij dan identiek als versie 1 met een 120VA trafo:
In 8 ohm 32V_piek onvervormd --> 64W_rms
In 4 ohm 26V_piek onvervormd --> 84W_rms
Bij echt zware en lange basnoten wordt de voeding wat zwaarder belast en zakt ie meer in. Daarom de meting ook gedaan met burst van 200 perioden 1000Hz met een herhaling van 1Hz. Dan is het resultaat:
In 8 ohm 29V_piek onvervormd --> 52W_rms
In 4 ohm 24V_piek onvervormd --> 72W_rms
Voor gemiddeld huiskamergebruik is een 100VA trafo per kanaal dus meer dan zat en die wordt met bovenstaande belasting net lauwwarm. En dit geldt dus niet alleen voor een CA opzet maar voor alle LM3886 chip versterkertjes! Het opgenomen rustvermogen uit het lichtnet zonder uitsturing is dan 7W.
Het afgelopen weekend vervormingsmetingen gedaan en ik loop ook hier net als bij de eerdere versie, weer tegen de limiet van mijn geluidskaart aan. Die heeft een vervorming van 0,0001% in loopback. Ik heb deze metingen bij 50W uitgangsvermogen gedaan. Dit omdat de metingen vrij lang duren en bij meer vermogen de versterker in de thermische beveiliging gaat.
Bij 50W in 8 ohm:
50W in 4 Ohm
Hier de meting met een log frequentie as:
Geen spoor van 50Hz netrommel met de hogere harmonischen te vinden! En dan zit het ding nog niet eens in een metalen kast!
Nog wat metingen bij een lager uitgangsvermogen. De 4 ohm en 8 ohm zijn bij hetzelfde signaalniveau van de standaard 2,83V_rms gedaan. Dus 1W in 8 ohm en 2W in 4 ohm:
8 ohm:
4 ohm:
De vervorming lijkt hier hoger procentueel gezien. Dat is schijn en komt doordat ik niet onder de ruisvloer van de geluidskaart kan meten. Wat ook opvalt is dat er geen enkel spoor van cross-over vervorming te zien is en dat is ook eigenlijk de opzet van het CA principe. Dat geeft ruimte aan het fijnste detail. Wellicht dat het met betere meetmiddelen naar voren kan komen maar vooralsnog ben ik dik tevreden met het klinkend resultaat.
De bestellijst kun je direct copy-pasten bij Mouser: https://nl.mouser.com/price-availability/ Rechts boven de pagina kun je het aantal keren dat je de gevonden lijst wilt bestellen ingeven en dan naar je winkelmandje sturen.